Dekenloos huisvesten in combinatie met indoor springen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Dekenloos huisvesten in combinatie met indoor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 20:21

Hallo!

Even om te beginnen:
Ik zit niet te wachten op reacties van traditionele paardenmensen die denken dat paarden het koud hebben zonder deken.
En ook niet op reacties van naturals die vinden dat er dan maar niet indoor gesprongen moet worden.

Graag reacties van mensen met verstand van zaken, die er goed over na hebben gedacht of er zelfs ervaring mee hebben.

Situatie:
Mijn paard (tuigpaard normale vacht) staat in de winter in een loopstal met vrije uitloop naar buiten, ze krijgen vrijwel onbeperkt ruwvoer. Op locatie is een buitenbak aanwezig. En ik wil hem graag zonder deken gaan houden deze winter. Ook zou ik hem graag willen laten starten in indoor parcoursen van B hoogte.
Invloeden:
Vorige winter heeft hij op dezelfde plek gestaan met een 0 grams weersbestendige deken op, en hier niet een erg dikke vacht onder gekregen. Hij heeft een goede conditie. De manier van huisvesten (potstal, loopstal, kudde paarden en continue ruwvoer te verteren) brengt op meerdere manieren warmte met zich mee, waardoor het voor de paarden ook niet nodig is een erg dikke vacht te kweken. De indoor competitie wordt gehouden in een hoge rijhal van 20 bij 100 meter, hier zal worden ingesprongen/wedstrijd zelf/ereronde. Het is mogelijk om in de buitenbaan in te rijden en in te springen, maar om aan te geven hoe warm het in de piste ongeveer zal worden.
Mijn vraag aan jullie:
Zou het met een wintervacht niet te warm worden voor hem om indoor een parcours te rijden?

Noodplan:
Wanneer het niet blijkt te gaan scheer ik hem en krijgt hij een deken op, maar dat is het reserveplan.

Alvast bedankt!

Prinnie

Re: Dekenloos huisvesten in combinatie met indoor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:37

Ik ben bang dat het toch wel warm voor hem zal worden binnen.

Een derde optie zou kunnen zijn om hem in bijv. dekenmodel (of ander model (onderkant hals en borst bijv) waarbij hij zijn warmte kwijt kan) te scheren. Dan kan hij zonder deken buiten blijven (er zijn oa. endurancemensen die dat zo doen). Een goed ademende regendeken is dan wel handig als hij bezweet is, zodat hij niet te hard afkoelt, maar die kan er als hij droog is weer af.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:41

Een paard met een wintervacht zweet gigantisch veel bij een zware inspanning als springen. De vacht heeft een lange tijd nodig om te drogen. Als je dit in de kou onder een regendeken doet, zal het lang duren en het is nog te koud.
Ik zou toch echt gewoon of een deken op doen, of hem in het bovenstaande model scheren.
Je loopt anders echt te veel risico op longontsteking en derg.
Een paard wat nat is van het zweet kan het beste op stal drogen en aangezien je die niet hebt. Zou ik het niet doen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:43

Ach, hij zal het best warm krijgen, maar dat wil niet zeggen dat hij niet kan presteren. Ik heb vroeger ook eerst jaren met een ongeschoren pony indoorwedstrijden gereden. Hij kwam altijd erg nat uit de proef/het parcours, maar presteerde er niet minder om. Ik ben toch gaan scheren, zeker voor de dressuur ziet dat er nou eenmaal beter uit, maar ik zou het als ik jou was gewoon proberen!

Let wel op, als je van binnen naar buiten gaat om uit te stappen dat een zweetdekentje wel handig is want die overgang is dan wel groot!

Edit, wat ik nog vergat, gewoon zorgen dat je echt goed uitstapt! Wij hebben iig nooit een zieke pony gehad!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:56

Denk zeker dat het wel kan. Ken het paard en ken de accomodatie. Als je paard een goede conditie heeft zal hij niet super nat en dik in het haren komen. Maare ga je zelf springen??.

Zou na het rondje springen er wel even een uitstap deken opgooien aangezien de deuren van de stal aan beide kanten altijd opstaan en daardoor tocht. Tocht op het natte lijf is niet verstandig.

Goed uitstappen maar niet droog stappen maar met de redelijke warmte lekker de trailer op met deze deken. Daarna thuis is die droog en kan hij bewegen en houdt hij zich wel warm.

Gewoon een keer proberen om het uit te vinden.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 12:42

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Nee ik ben zelf niet zo'n held om een B parcours te springen, paard kan het makkelijk en is onwijs braaf, daar niet van. Angela (voormalig van Mister Bean) gaat hem starten, het springen gaat heel erg goed.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:46

Mijn paard wordt niet geschoren en krijgt een redelijk dikke vacht. Op werkdagen rij ik hem (meerdere malen per week dus) in een binnennbak. Daar krijgt hij het idd warm, warmer dan in de buitenbak. Maar het gaat prima. Ik stap wat langer uit en klaar.

Ik zou er gewoon voor gaan. Lachen

EDIT: leuk paard heb je zeg!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:51

natuurlijk kan dat wel, paarden zijn niet van suiker. een bezweet paard droogt ook wel weer op.
wel opletten dat hij niet te snel afkoelt na het rijden, dus goed uitstappen met een zweetdeken en daarna nog met de zweetdeken laten staan tot hij helemaal droog is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:52

Als je dan toch volledig dekenloos gaat zou ik die zweetdeken ook achterwege laten. Dan krijgt het paard het alleen maar warmer van. Lachen

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:56

Ik scheer de mijne alleen op de hals en de borst en ga met haar indoor dressuur starten. Ik leg wel daarna een fleecedeken op, die het zweet opneemt totdat ze droog is.
Ze staat 's nachts wel binnen, overdag buiten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:09

Ir111 schreef:
Als je dan toch volledig dekenloos gaat zou ik die zweetdeken ook achterwege laten. Dan krijgt het paard het alleen maar warmer van. Lachen

een zweetdeken is heel belangrijk als je paard hard gewerkt heeft en nog nazweet. je paard mag namelijk niet te snel afkoelen met het oog op dat ze spierbevangen kunnen raken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:14

Volgens mij is het geen enkel probleem. De paarden van www.mansour.nl lopen meerdere lessen in de binnenbak en staan zonder deken buiten. Na de lessen gaan ze uitgestapt en niet meer warm, maar soms nog wel nat, gewoon naar buiten, geen probleem.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:22

LiSSy schreef:
een zweetdeken is heel belangrijk als je paard hard gewerkt heeft en nog nazweet. je paard mag namelijk niet te snel afkoelen met het oog op dat ze spierbevangen kunnen raken

Wellicht past die theorie bij een geschoren paard, die beroof je van zijn natuurlijke temperatuur regulatie systeem.

Bij een ongeschoren paard wat zonder deken(s) staat verstoor je het systeem alleen maar. Lachen

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:31

Maar wat als je binnen (=warm) hebt gereden maar buiten moet uitstappen, dus in een keer met een nat zwetend paard naar buiten, mijn gevoel zegt me dan toch wel even een deken op te leggen met uitstappen?!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:34

Ik had mijn paard vorig jaar alleen op hals en buik geschoren en heb ook indoor gesprongen.

Ik heb met uitstappen endergelijke nooit een uitstapdeken gebruikt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:36

Je rijd toch niet elke dag een springconcours.? die paar keer dat je start, kan je je paard toch goed uitstappen en tussendoor lekker buiten stappen.

Janouk loopt Z dressuur mennen en heeft geen deken op en staat overdag buiten in de winter. Ze lest elke week 1 uur indoor. Wij stappen haar goed in en uit en dat gaat prima hoor. Ze krijgt na het werk een uur een wollen deken op en als ze droog is, gaat de deken weer af. Geen problemen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:46

Urissa had ook een wintervacht toen ze in dressuurtraining stond, met haar ging ik ook gewoon op wedstrijd. ging allemaal prima, maar als het goed koud was had ik met in en uitstappen toch echt wel een zweetdeken op.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:52

Als je paard niet kleddernat wordt en daardoor minder fijn rijdt en niet kleddernat op de trailer hoeft, dan kan het prima.

Indien je er wel last mee krijgt, geef je zelf aan dat je dan wilt scheren. Lijkt me dus geen probkleem om het gewoon te proberen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:59

Ik denk ook dat het uitmaakt hoeveel vacht je paard in de winter krijgt. Sommige houden het zelfs zonder deken onwijs kort, maar anderen kunnen best teddy worden Lachen

edit: denk persoonlijk dat het wel kan, zonder dek. Je wilt zo nu en dan een B parcourtje rijden, zo zwaar is dat niet Lachen
Na het rijden er gewoon ff goed op letten qua goed uitstappen en/of zweetdekentje afdoen, maar dat moet je ook al als je paard onder dek staat.
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 25-09-08 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:03

miss_jumpy schreef:
Maar wat als je binnen (=warm) hebt gereden maar buiten moet uitstappen, dus in een keer met een nat zwetend paard naar buiten, mijn gevoel zegt me dan toch wel even een deken op te leggen met uitstappen?!

Dan dus zorgen dat je paard in beweging blijft tot hij niet meer zweet. Hij hoeft echter niet helemaal droog gestapt te worden. Het zweet wordt afgevoerd dus wanneer de uiteinden van haren van de vacht nog nat zijn, kan de huid al helemaal droog zijn en kan het paard gerust in de wei gezet worden...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:07

Ik vind dat altijd vervelend om dan met een nat paard in één keer van binnen naar buiten te gaan en dan pas uit te kunnen stappen. Maar ik ben het wel met je eens dat goed blijven stappen het allerbelangrijkste is.

Ik denk dat de verleiding om dan even een dun zweetdekentje op te leggen wel groot is voor mij!

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:13

miss_jumpy schreef:
Ik denk dat de verleiding om dan even een dun zweetdekentje op te leggen wel groot is voor mij!

Is begrijpelijk hoor. Vergeet alleen niet dat een zweetdeken exact hetzelfde werkt als een paardenvacht wat afvoeren van zweet betreft. Een zweetdeken is dus onvermijdbaar bij een geschoren paard, maar niet bij een ongeschoren paard!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:14

Vanessa schreef:
miss_jumpy schreef:

Is begrijpelijk hoor. Vergeet alleen niet dat een zweetdeken exact hetzelfde werkt als een paardenvacht wat afvoeren van zweet betreft. Een zweetdeken is dus onvermijdbaar bij een geschoren paard, maar niet bij een ongeschoren paard!

ja dat is ook zo, en het vervelende is dat je die deken er weer een keer af moet halen en dan liggen er allemaal platte haren onder die op dat moment waarschijnlijk niet gelijk goed functioneren?!

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:24

Ook dat inderdaad. Wat heb je trouwens enorm mooie foto's in je profiel miss_Jumpy!

En ook ff offtopic voor de TS. Wat een ontzettend gaaf paard! Weet je wie zijn vader is?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:30

Vanessa schreef:
Ook dat inderdaad. Wat heb je trouwens enorm mooie foto's in je profiel miss_Jumpy!

dank je!
mijn vriend krijgt steeds meer plezier in en gevoel voor foto's maken en daar profiteer ik graag van Haha!