[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:06

Ik heb alleen Rambo halzen, kan wel meten maar weet niet of die even lang zijn...

Ik vind qua dikte de 100 grams halzen die bij de duo zitten het fijnst, net aan een beetje voering er in maar niet te dik...

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:03

Horses15899 schreef:
Kan je ook 0 grams met een zweetdeken eronder doen ??? :P


Nee dat kan niet. Fleece gaat heel erg naar achter trekken en dat is erg vervelend voor je paard.

Koper

Berichten: 30479
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:52

Nibbit schreef:
Horses15899 schreef:
Kan je ook 0 grams met een zweetdeken eronder doen ??? :P


Dat zou ik niet doen!
Fleece gaat trekken en kan ook schuurplekken veroorzaken

Voor nood kan het wel, stel dat je echt geen geschikte dikkere deken hebt. Maar niet voor regelmatig gebruik.

Hier staat mijn pony onder de deken die ze normaal met lichte vorst draagt en ze heeft het koud. Koliekhulp is onderweg.

Horses15899

Berichten: 36
Geregistreerd: 05-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:52

Als het heel hard regent wel een regendeken opdoen toch ;)

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:57

Horses15899 schreef:
Als het heel hard regent wel een regendeken opdoen toch ;)

Waarom?
Als ze kunnen eten blijven ze wel warm en de vacht is zo gemaakt dat de huis wel droog blijft en het water zo van ze af rolt.

Als ze ziek zijn is een dekentje natuurlijk wel fijn dan kunnen ze hun energie gebruiken voor het beter worden.

Horses15899

Berichten: 36
Geregistreerd: 05-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:20

Azmay schreef:
Horses15899 schreef:
Als het heel hard regent wel een regendeken opdoen toch ;)

Waarom?
Als ze kunnen eten blijven ze wel warm en de vacht is zo gemaakt dat de huis wel droog blijft en het water zo van ze af rolt.

Als ze ziek zijn is een dekentje natuurlijk wel fijn dan kunnen ze hun energie gebruiken voor het beter worden.


Ja dat weet ik en bedoel ik ook hij heeft ook geen deken nodig maar als er wat gebeurd toch wel een dekentje ;) :+

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:55

Hier toch maar weer onder de 300bucas gezet. Ze was helemaal niet zo warm onder de 200hh.

Hier ervaring met zweetdekens onder regendekens. Voor 1 nachte, oke.. het kan... maar voor langer echt af te raden.. gaat enorm trekken en vaak krijgen ze er een hele lelijke platte en doffe vacht van. Dan kan je beter investeren in een wat dikkere deken. Zijn er genoeg op mp.

Koper

Berichten: 30479
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:07

Horses15899 schreef:
Als het heel hard regent wel een regendeken opdoen toch ;)

:')

Laat nou gewoon tot je doordringen dat dat per paard verschilt. Het ene paard heeft wel een deken nodig bij regen, het andere niet. Kijk naar je paard en leer.

Mijn merrie nog steeds onder de 100 grams. Nu net aan warm maar ik ben bang dat als ze in de loop van de avond/nacht verder opknapt 200 veel te warm voor d'r wordt. Ga straks nog even bij d'r kijken maar denk niet dat ik nog ga wisselen.

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:28

Hier ook ongeschoren nog onder 100 en geschoren onder 300

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:10

Ongeschoren dametje stond net koel onder 300 dus die staat nu onder 400. Ze blijkt een beetje ziekjes dus hopelijk is het binnekort gedaan met de dikke jassen..

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:22

Zou het aan het weer liggen? Die van mij is ook al niet helemaal fit.

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:40

Het weer is wel heel erg wisselend, dan weer onder 0 en dan ineens weer 12 graden boven 0...

Die van mij heeft pas ook een verusje gehad, koorts, dikke klieren en dikke benen

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:46

__elise__ schreef:
Zou het aan het weer liggen? Die van mij is ook al niet helemaal fit.

De dierenarts zei dat er veel paarden suf maar lichamelijk ok waren dus zou zomaar kunnen. Hoop het dan duurt het vast niet zo lang :j

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:11

Ik heb twee paarden en een hele berging vol met dekens.
Zowel 50 en 300 grams bucas irish dekens als een heel stel onderdekens in verschillende diktes.
Elke dag word het weerbericht bekeken 2x daags ben ik de paarden aan het controleren of ze het niet te warm of te koud hebben..
Hoe veel makkelijker zou het zijn als ik 1 of hooguit 2 dekens heb die ze de hele winter op kunnen houden.
En zo kwam ik uit bij de bucas smartex of de select dekens.
De omschrijving klinkt super.
Maar is het in het gebruik ook zo simpel?

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:37

Het principe is super, maar ze moeten wel echt goed passen op je paarden, anders gaan ze schuren en hangen aan de voorkant .

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:44

Ja, maar dat is met elke deken. Mijn fjord krijgt schuurplekken van de bevestigingspunten van de select onderdeken, dus dat is jammer. Op mijn andere paard lagen ze vorig jaar in ieder geval wel goed (inmiddels heeft hij twee maten groter op wat ook al aan de kleine kant aan het worden is). De multi stable vind ik een veel fijnere deken, jammer dat die er niet in 300 gram is. Ik heb ze onder smartex en power dekens en die bevallen al jaren super goed.

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:00

Ik heb het met mijn paard geprobeerd, maar de multi was veel te strak op zijn hals, en de smartex ging trekken op zijn schouders en schoft en scheef zakken.

Koper

Berichten: 30479
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:08

Hier pony weer (bijna) helemaal normaal en de dekens dus ook :') Mijn merrie onder de ongevoerde Rhino wug en mijn ruin bloot.

Afgelopen nacht heeft hij onder een ongevoerde deken gestaan en elke keer komt hij daar met 1 doorweekte flank onder vandaan. Várken.

kusvoorjouJarig
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:38

Die van mij was ook al niet helemaal fit, in het begin flink hoesten met rijden en na het rijden had ze wat wit snot.. nu maar eventjes een paar dagen rust.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:43

felicity schreef:
Ik heb twee paarden en een hele berging vol met dekens.
Zowel 50 en 300 grams bucas irish dekens als een heel stel onderdekens in verschillende diktes.
Elke dag word het weerbericht bekeken 2x daags ben ik de paarden aan het controleren of ze het niet te warm of te koud hebben..
Hoe veel makkelijker zou het zijn als ik 1 of hooguit 2 dekens heb die ze de hele winter op kunnen houden.
En zo kwam ik uit bij de bucas smartex of de select dekens.
De omschrijving klinkt super.
Maar is het in het gebruik ook zo simpel?


Ik vind het gebruik indd zo simpel ;). Ik heb een bucas irish 50 gr voor de regenachtige dagen boven de 10 graden. Zodra het onder de 10 graden wordt gaat de smartex extra op. Daaronder is ze zelfs met -10 warm. Ideale deken en het scheelt een hoop wisselen!

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:21

Misschien moet ik maar eens op jacht naar een voordelig tweedehandsje om het te pproberen.
Vind het zonde als ik twee van die dekens nieuw koop en ik nog steeds aan het rotzooien ben met dekens.

RianneH

Berichten: 28289
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:26

Vervelend probleem he :) Ik zoek nog altijd dé deken en wil daar best voor betalen, maar nieuw kopen en daarna toch tegenvallen geeft een hoop verlies.
Was altijd wel tevreden over de Bucas Smartex die ik had, maar hij hangt nu telkens scheef en trekt naar achter, plus dat ie zwaar wordt als ie nat is. Merk duidelijk aan paardlief dat ze het niet zo leuk vindt..
Maar mn zusje heeft een nieuw model die d'r heel goed bevalt en ook erg mooi ligt. Het wisseld naar mijn idee heel erg.

VWestra
Berichten: 1102
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:52

mijn bucas wordt ook zwaar als die nat is, dacht dat de deken niet voldoende waterdicht was. maar ik begrijp dat het meer een bucas ding is?

MarliesR

Berichten: 3294
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:22

Nou, ik kom me hier helaas ook melden. Voor mijn vorige paard gebruikte ik tot zéér grote tevredenheid de Bucas Power Turnout en de iets lichtere variant voor +10 graden. Voor mijn nieuwe merrie passen ze helaas niet. Los dat de deken eigenlijk net te kort is, zit hij ook veel te kramp om de hals/borst.

Hebben jullie toevallig een idee wat geschikt voor haar zou kunnen zijn? Ze is nu 2,5, dus groeit nog flink wat. Ze staat in een HITactief stal met schuilmogelijkheid, maar was voor ik haar een paar weken geleden kocht gewend om altijd 's nachts op stal te gaan en heeft het helaas gewoon net te koud waardoor ze net een tikje stijf wordt. Heb mijn Bucas op gedaan en toen leek een stuk lekkerder in haar vel te zitten.

Het is de palomino merrie
Afbeelding

Ivm mogelijk trekken op de schoft geef ik denk ik de voorkeur aan een halve hals.


@felicity, mijn dekens gaan de verkoop in aangezien die dus niet passen. Zijn niet meer heel nieuw, dus hoef er niet de hoofdprijs voor.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:35

Mijn ervaring is dat als Bucas niet past Rambo wel past en andersom.

Mijn Bucas dekens worden trouwens niet zwaar.