Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12825
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:26

Geen haar op mijn hoofd die overweegt mijn shet onder dek te zetten.
Hij ziet er heerlijk pluche uit en tuurlijk staat de vacht overeind zo creeeren ze de meeste warmte.
Normaal rolt dat varken zich door de modder en nu is hij eens heerlijk schoon, haha

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:31

Hier liever ook niet maar zijn vacht is vele malen korter dan shets die 24/7 buiten staan. Vandaar dat ik twijfel bij die schrale wind. Maar goed, hij kan zich ook warm lopen. Zo slim zou hij toch wel zijn? Zijn ondervacht is wel dicht. Aan de andere kant, het is dit jaar wel langere tijd zo schraal, dat was de afgelopen jaren slechts 1 of 2 dagen achtereen.

jesito
Berichten: 12825
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:35

Bravura schreef:
Hier liever ook niet maar zijn vacht is vele malen korter dan shets die 24/7 buiten staan. Vandaar dat ik twijfel bij die schrale wind. Maar goed, hij kan zich ook warm lopen. Zo slim zou hij toch wel zijn? Zijn ondervacht is wel dicht. Aan de andere kant, het is dit jaar wel langere tijd zo schraal, dat was de afgelopen jaren slechts 1 of 2 dagen achtereen.



Nou vorig jaar hebben we toch echt 3 maanden sneeuw en vorst gehad.
Let gewoon goed op je pony, ze kunnen echt meer hebben dan je denkt.
Als mijn pony savonds op stal komt (niet verwarmt) staat hij enkel uit de wind en wordt dan soms klam aan de borst.
Zo warm heeft hij het.

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:40

Hier is het op stal ook slechts enkele graden warmer dan buiten, niets verwarmd. Maar zweten doet hij alleen als het buiten +10 graden is en hij zijn bontjas al heeft. :j Ik houd ze met dit soort weer altijd wel scherp in de gaten. :j De vorst is nu wel vele malen strenger dan voorgaande jaren volgens mij.

Calice

Berichten: 9863
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:43

Als hij vol in de wind staat zou je altijd voor overdag een dekentje op kunnen gooien.
Het is inderdaad een groot verschil of de paarden wel of niet op stal staan.

Die van mij staan 24/7 buiten met een schuilstal en daar is het écht koud op het moment en staan dus goed ingepakt. Shet staat momenteel meteen met ijspegeltjes aan haar sik als ze gedronken heeft := .

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:49

Wat heb je je shet dan voor deken op liggen? Is die niet geschoren? Ik twijfel, dat áls ik een deken op zou doen, een Bucas Rain met fleece genoeg zou zijn (geeft eigenlijk alleen windbescherming) of dat deze er juist voor zorgt dat de shet het koud krijgt doordat de vacht plat gaat liggen en de fleece onvoldoende beschermt. Ik denk dat een 200 grams juist weer teveel is voor hem. Wat is jouw ervaring en wanneer leg je wel/niet op?

Hier staan ze ook met een bevroren sikje van het water. :D Heb een 600 liter tank, geïsoleerd met polyethyleen, plus een zelfde soort geïsoleerde deksel voor de nacht. Op het water lag tot nu toe steeds alleen een dun ijslaagje dat ze gemakkelijk kapot kunnen krijgen met hun neus, alleen zo slim zijn ze niet. Hoop dat ze allemaal een voorbeeld aan de oude merrie gaan nemen en het ook leren om het zelf stuk te maken. :roll:

Calice

Berichten: 9863
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:56

Mijn shet is inderdaad geschoren, die staat nu onder een bucas freedom 300 grams en een 200 grams onderdeken.

Het riscico is er inderdaad dat de haren plat kunnen gaan liggen door een deken, best lastig eigenlijk hé allemaal := .

Ik heb in de stal een ton uit de wind welke ze zelf makkelijk open kunnen tikken, maar madam vond het nodig omde ton buiten uit te gaan bikken, dus er zat een subtiel gat ter grootte van een hoefje in van een cm of 10 diep _O- . Ik durf te wedden dat mijn paard heeft staan toekijken hoe zij het werk deed :') .

Anoniem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:59

Nou mijn oudje heb ik dus een dikke fleece opgedaan gisteren, die vond het echt niet leuk buiten....de jonkies voelden lekker warm aan in de zon....
Oudje stond sjaggie bij het hek...wilde niet spelen..

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:01

Oudjes mag je best wat meer verwennen toch? :j

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:02

Ben gisteren even op stal wezen kijken (met nadruk op KIJKEN :D ), maar de paarden voelden lekker onder de 370gr dekens. Heb wel heel even getwijfeld of ik er geen onderdeken bij moest doen, maar mijn moeder vond ze warm zat :) *andermansmeningistochwelfijn*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:02

Vind ik ook!! :(:)

Anoniem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:03

Achter oren voelen, hou ik dan maar altijd aan en naar de ogen kijken van oudje, want die kijkt dan erg geirriteerd als hij het koud heeft :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37444
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:05

Onze stink heeft gister zijn dikste deken op gekregen, 220 grams. Zijn haren kan hij er nog onder overeind zetten. Is voor zijn longen en spieren en permanent buiten toch wat prettiger en scheelt weer afvallen. Ik zet hem denk ik vanavond of morgen een nachtje op stal, dan gaat er een 100 grams deken op, in de open stal zonder wind is 220 te warm weet ik.

jesito
Berichten: 12825
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:41

Hier zie je de mega dikke vacht van de shet, staat overeind maar koud heeft hij het echt niet.
Afbeelding Is vandaag gemaakt.
Afbeelding

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:01

Ik voel aan neus en oren en onder de deken, de mijne staat nu onder 375 gram en een ongevoerde erover. Onze stal heeft aan 1 kant windbreekgaas en de mijne staat op de hoek, de oostenwind waait precies over zijn stal heen. Vies koud dus!

Janine001

Berichten: 4214
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:20

Vala schreef:
Ik voel aan neus en oren en onder de deken, de mijne staat nu onder 375 gram en een ongevoerde erover. Onze stal heeft aan 1 kant windbreekgaas en de mijne staat op de hoek, de oostenwind waait precies over zijn stal heen. Vies koud dus!


Oh ja dat is inderdaad koud...
De mijne staat zeg maar in een inloop stal, die zit in een (grote) schuur. En kan dan zo de bak inlopen. Maar ja daar staat nu de wind op... Dus dat is ook niet zo prettig, ook lekker koud dus :(

Tancreda4

Berichten: 24192
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:32

Hoe koud mogen ze zijn? Ik twijfel een beetje. Ze hebben vandaag de hele dag in het land gelopen, en toen ik haar op stal zetten even getemperatuurt omdat ik mijn handen niet meer geloof. Het voelde 'warm' onder de deken, maar het is snel warm momenteel voor mijn handen aangezien dat ijsklompen zijn :+
Mevrouw had dus wel 0.9 graden lager dan haar normale lichaamstemperatuur. Is dit erg? Ze stonden uiteraard in de wind, en is verhuisd naar stal (waar het ook nog ruim -3 was maar uit de wind) met onbeperkt ruwvoer. Dus ik denk dat ze zich wel weer warm gaat eten. Maar ik twijfel. Moet ik morgen buiten nog een extra dek bijgeven? Of is het niet erg als ze wat kouder wordt? Ze was verder nog gewoon zichzelf, en geen tekenen dat ze het onwijs koud had of iets (rillen deed ze niet).

Misschien toch een ongevoerde halve hals op gooien erbij als ze buiten staat? Dat houdt misschien de wind wat extra uit haar jas? Extra onderdeken erbij? Alleen buiten? Of ook op stal? Lastig.... Ze is overigens ongeschoren, maar een kort vachtje.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:54

Zou er sowieso een dek bijleggen. Vind persoonlijk best wel een beetje onzin om buiten meer deken te geven als binnen. Ligt hij er eenmaal op, blijft hij ook op. Ga niet voor buiten bv. 100 gram meer op doen. Zou er lekker een onderdekentje bij leggen. 100/200 gram en die dan ook op stal omhouden.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:56

ja maar als het toch 5 a 10 graden schilt met buiten of binnen zou ik het wel doen. als ik met mijn jas binnen in de kantine ga staan op stal, en dan naar buiten heb ik het toch kouder, dan waneer ik mijn jas uit doe in de kantine

knaasje
Berichten: 853
Geregistreerd: 26-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:57

Mijn geschoren haflinger heeft 300 grams Bucas outdoordeken en daaronder 300 grams onderdeken. Mijn andere pony is een heel tijd terug geschoren en heeft gewoon een half vachtje, heeft 200 grams Bucas outdoordeken en daaronder 300 grams deken. Staan in een buitenstal, 's avonds gaan de luiken dicht en hebben 't niet koud :D
Laatst bijgewerkt door knaasje op 02-02-12 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24192
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:58

Vind het dan wel een grote stap. 2 (of was het 3?) dagen geleden stond ze met 50+100. Nu met 50+200 maar het zou dus meer moeten worden... Vorig jaar heeft ze het met 150 de hele winter gered. Maar goed, ben dit jaar wel eerder met dekens begonnen...

@ Nicky; het verschilt niet veel qua warmte. TOen de paarden net allemaal buiten stonden, gaf de thermometer binnen nog tussen de -3 & -4 aan. Met alle deuren dicht. Het zal iets warmer zijn als alles binnen staat, maar dat is snachts, en wordt het natuurlijk ook weer kouder.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:08

Bij ons scheelt het alleen dat de wind er niet op staat. Alles is van beton en daar blijft die kou zo lekker in zitten. Thermometer hier geeft s'morgens ook gewoon - 7 aan. Die van buiten dan - 14 maar die hangt in de wind....

Janine001

Berichten: 4214
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Friesland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:11

:brr: :brr: Nou van mij hoeft het ook niet kouder.

Tancreda4

Berichten: 24192
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:13

Liedjuh zoiets hebben wij idd ook. De paarden geven nog wat warmte af, maar niet veel. Er zitten ook luchtgaten aan de bovenkant (oude koeienstal). Deuren zijn wel dicht, maar idd blijft de kou lekker hangen. Het water dat ik in de bakken gooi heeft al een laagje ijs na een half uurtje := En sochtends is alles vast en dicthgevroren in de bakken := Dus zoveel warmte geven ze ook weer niet af := Brrrr.

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:29

liedjuh2 schreef:
Zou er sowieso een dek bijleggen. Vind persoonlijk best wel een beetje onzin om buiten meer deken te geven als binnen. Ligt hij er eenmaal op, blijft hij ook op. Ga niet voor buiten bv. 100 gram meer op doen. Zou er lekker een onderdekentje bij leggen. 100/200 gram en die dan ook op stal omhouden.


Dat doe ik dus ook niet. Buiten zijn ze actiever dan binnen, en snachts wordt het wel kouder, maar dan is het net zo koud als overdag in de stal