Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:47

En als het wel warm word, is dat niet wat slecht voor de pezen dan? :+

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:07

liedjuh2 schreef:
simongek schreef:
Maar als het echt vries staat hij in de stalbandages en heeft hij 3 dekens op.


Waarom stalbandages?? Uit pure nieuwsgierigheid hoor? Het wordt wel warm onder de bandages, maar het helpt toch niet voor de algemene warmte? Of wel?


dat scheelt wel behoorlijk. paard had het wel eens echt koud met een flinke oostenwind en dat in combinatie met ongeisoleerde open buitenboxen
is lastig warm worden. Hij heeft ze dus niet de hele winter om.

met deze temperaturen heeft hij ze niet om. Je moet natuurlijk wel weten hoe je ze omdoet en er zitten hele goede onderlappen onder.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:30

Ik weet verder hoe ik stalbandages en dergelijke aanmoet brengen hoor. Maar zag het nut er niet van in, vandaar dat ik verduidelijking wilde. Maar nu weet ik het!

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:01

simon is vandaag volledig kaal gegaan. Nog een klein beetje op zijn hoofd en oren maar dat liet hij ondanks de volledig verdoving door de dierenarts niet toe.
zijn kaaklijn en onderkant zijn deze keer wel volledig gelukt. Daar kwam een heleboel haar af. :D

Hij heeft nu zijn amigo met hals op, insulator en een Eskadron staldeken.

Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:39

Mijn geschoren Biefstuk was vanochtend op stal iets klam op z'n schouder onder z'n 350gr deken. -O-
Heb m toch maar gewoon op gelaten omdat hij buiten geen schuilmogelijkheid heeft en het flink waarde. Snap echt niet waarom hij klam was. Hij heeft nagenoeg geen haar op z'n lijf... :\

Nu is hij absoluut niet kouwelijk. Dus dan gooi ik het daar maar op.

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:42

trip 500 gram met 100 gram hals. 24/7 buiten zonder schuilstal. magic dekenloos 24/7 buiten zonder schuilstal

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:55

Mijne staat nu een weekje onder de 400 grams, die laat ik ook mooi op.
Staat de hele dag buiten, snachts op stal.
Eventueel als het straks echt heel koud zou worden kan ik er nog een deken bij onder gooien maar dat is niet direct de bedoeling :)

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:41

ik kan er nog een canvas deken onder gooien, die is erg warm, en evt nog 100 grams.

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:37

Die van mij heeft een 370 grams op en is ongeschoren. Daar doet ze het prima op voorlopig :) de 400 grams gaat op als het echt overdag ook vriest.

IvysToeter

Berichten: 11896
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:33

even een vraagje:
wat te doen met een recent geschoren pony die nu 300gram deken op heeft.
Maar wel af en toe staat te trillen en onder de deken normaal warm aanvoelt?
Staat overdags paar uur buiten en 'snachts binnen.
300gram op laten?
200gram erbij op doen?
Ongevoerde regendeken eroverheen?
Ik heb nog een 200grams deken en een 300grams deken liggen.

Calice

Berichten: 9860
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:38

Je zou je pony even kunnen tempen, is de temperatuur gewoon goed dan zou ik er niks aan doen, is het wat aan de lagere kant dan zou ik er eerst een ongevoerde regendeken overheen gooien zodat de boel wat beter isoleert.

Heb vandaag he zelfde bij mijn shet gedaan,voelde wel warm aan maar temp was 37,1 , dus heb een hoger sluitende regendeken over haar andere dekentje gedaan zodat de boel wat meer afgesloten word.

Tancreda4

Berichten: 24095
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:39

Hoe is zijn lichaams temp als hij staat te rillen?
Ik zou iig een stap nemen om ongevoerde regendek erbj op te doen, en anders eventueel meer.
Ik merk dat, als ik de 0 gram rhino over de deken aan doe bij mijn paard, ze al een stuk warmer blijft dan zonder.

Jooon

Berichten: 474
Geregistreerd: 26-08-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:17

Jeetje, nu al 800 gram en stalbandages..

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:19

Jooon schreef:
Jeetje, nu al 800 gram en stalbandages..


lezen is ook een kunst.

Tancreda4

Berichten: 24095
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:21

Iemand ervaringen met een hals aan de deken EN een onderdeken? Ik heb nu een onderdeken die ik met klitteband aan de bovendeken vast heb (onderdeken is rambo, boven is een bucas). Nu regent haar deken in bij de borst, wat ik met regendagen oplos door een halve hals 0 grams deken erover heen. Maar ja, dan staat ze met 3 dekens dus op!! Beetje belachelijk :o Maar ik ben bang dat ik probleem ga hebben als ik een hals er aan vast heb en dan niet de onderdeken meer aan de deken kan vast zetten. De onderdeken alleen aan dan schuift die helaas achter de schoft vanwege de enkele lage borstsluiting. Iemand hier toevallig ervaring mee?

Calice

Berichten: 9860
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:27

Ik deed vaak gewoon een extra deken onder mijn halsdeken met erge kou, deed van de onderste deken de kruissingels een tikkie strakker dan normaal en dan bleef het goed op elkaar liggen.
Haalde ook wel eens de kruissingels van de bovenste deken door die van de onderste, zo ook de bilkoorden.
Dan zet je hem als het ware "vast", deed dat als hij veel buiten zou staan en het erg waaide.

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:37

mijn paard heeft onder de amigo met hals een amigo staldeken. ligt prima.

LisErm94

Berichten: 1538
Geregistreerd: 07-05-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:38

Zoals calice zegt, als je een onderdeken hebt waar kruissingels en bilkoorden van de winterdeken doorheen kunnen dan blijft het zitten. Alleen helaas hebben veel dekens dit niet, dan zou ik als ik jou was een onderdeken kopen waarbij dat wel kan (bv de deken van hh is niet duur) :)

Calice

Berichten: 9860
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:41

Ja of ze gewoon zelf door elkaar halen als het ware, de bilkoorden haal ik standaard door elkaar zodat ze als een kruis zitten zeg maar, dan kan je de andere bilkoorden er ook nog door halen en de kruissingels ook door elkaar heen halen.
Maar normaal stapelen blijft bij mij ook goed liggen :j .

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:50

Hoeft echt niet perse door elkaar te kunnen. bij mij blijven 3 losse dekens prima zitten.

Tancreda4

Berichten: 24095
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:05

HH past helaas niet... Onderdeken misschien wel, geen idee. vind et wel fijn dat hij aan de bovendeken vast kan met klipjes aadn de achterkant (waar je de bilriemen aan klikt normaal - die heb ik alleen bij arde wind eraan omdat mijn merrie ze vreselijk vind) en bij de hals, dan blijft hij mooi zitten. Maar los niet, dan trekt hij naar achteren helaas. Overigens ligt de 0 gram Wug er netjes op als ze buiten loopt, en ze kan ook nog wel rennen en doen, maar toch vind ik voor mijn gevoel 3 dekens een beetje te :=

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:10

Wat hebben jullie allemaal vreselijk dikke dekens op zeg! Die van mij staat helemaal kaal onder een 200grams (vorige week geschoren) in een frisse stal met buitenluik.

Tancreda4

Berichten: 24095
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:19

jullie ALLEMAAL? Jij hebt meer grams hoor dan mijne :+
(alleen in verhouding niet - ongeschoren emt 150 hier)

LisErm94

Berichten: 1538
Geregistreerd: 07-05-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:21

@Ipsilonka: ik vind ook dat de mijne weinig op heeft tegenover de anderen hier, maar denk dat iedereen goed naar zijn/haar paard kijkt en zo de beslissing maakt :)

@Tancreda4: het hh onderdeken past bij mij onder al mijn winterdekens, en is volgens mij een gangbare maat en voor goed te verstellen. Maar kan natuurlijk dat ie net bij jou paard niet past ;) Ik kon geen andere onderdekens vinden op internet die vast konden worden gemaakt aan een winterdeken.

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:35

Ipsilonka schreef:
Wat hebben jullie allemaal vreselijk dikke dekens op zeg! Die van mij staat helemaal kaal onder een 200grams (vorige week geschoren) in een frisse stal met buitenluik.


helemaal prima toch.

Ik doe het alleen niet. kan ik met 2 weken weer scheren en is hij snotverkouden.