lijmval maken voor dazen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: lijmval maken voor dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:25

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:33

Ik lees mee, hier vanwege de wind ook weinig succes met de loer.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:37

HippoLogic schreef:
Mist schreef:
Nu hebben ze die nieuwe lijmval...maar het lijkt me ranzig om die beesten elke keer van die bal af te steken met een plamuurmes ;)

Heb je een link of een plaatje van die lijmval?

Edit: heb hem al gevonden op http://dazenval.punt.nl/?gr=784997

Ik kan nergens vinden wat dat ding kost? Weet iemand dat toevallig?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:45

wij gebruikten in de melkstal een heel dun lintje (0,5 cm breed) dat enorm plakt. Dit is normaal om vliegen te vangen. Het zit op een rol, je kunt het dus er gewoon afrollen. Moest je dit rond een skippybal winden, het plakt er vanzelf aan, dan blijven de dazen die erop komen zitten er zeker ook plakken. Als het lintje vol hangt, doe je het er gewoon af en hang je een nieuw stuk eraan. Misschien een goed idee? :)*

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:48

Als je in behanglijm wat zeep doet, droogt het dan nog snel?

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:50

die lijmval kost 125 euro. geloof incl in pot lijm en een plamuurmes. Je moet hem wel bijna elke dag schoonmaken.
en een losse emmer lijm kost 45,= geloof ik ( 3.8 liter )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:55

marieke84 schreef:
wij gebruikten in de melkstal een heel dun lintje (0,5 cm breed) dat enorm plakt. Dit is normaal om vliegen te vangen. Het zit op een rol, je kunt het dus er gewoon afrollen. Moest je dit rond een skippybal winden, het plakt er vanzelf aan, dan blijven de dazen die erop komen zitten er zeker ook plakken. Als het lintje vol hangt, doe je het er gewoon af en hang je een nieuw stuk eraan. Misschien een goed idee? :)*

Ik denk dat dit een hele goede tip is :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:56

Maar dat lintje is toch maar heel erg dun?
Dan moeten ze net daar op dat draadje gaan zitten.
Ik denk dat je dan niet veel dazenvangt. :)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:04

dat lintje is inderdaad erg dun, maar je vangt er op de één of andere manier zeer veel vliegen mee. Ik denk dat ze op een bepaalde manier worden aangetrokken door het kleine lintje. Je kan ook zelf kiezen hoe vaak je het rond de skippybal windt... Ik denk dat dit het proberen waard is, het plakt ook zeer goed, als daar een daas maar even mee in contact komt, geraakt ie niet meer los

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:21

Maar een daas is geen vlieg. Het kan dus best zijn dat dazen zich helemaal niet aangetrokken voelen tot een smal lintje plakband. De dazen val is niet voor niets een grote, donkere (warme) bal.

Maar het is het proberen waard. Ik ben benieuwd naar de uitkomst als iemand hiermee gaat experimenteren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:29

Nou de warme zwarte bal is 'het dier' waar hij naar toe vliegt om bloed te zuigen. Als bij landen blijkt dat het geen dier is, wil de daas opstijgen en via de 'lucht' weer opstijgen. Alleen zit ie dan gevangen onder de Burka en kan alleen maar hoger en zichtzelf opsluiten in het vanggedeelte.
Als de bal nu dus plakt en dus de daas vasthoudt dan heb je dus het hele bovenste deel niet nodig.
Me dunkt dat een dun strooje lijm minder zal helpen als een kompleet ingesmeerde bal, maar wel degelijk zal werken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:36

Ik veronderstelde eigenlijk dat dit lintje lichtgekleurd is (misschien omdat vliegen van wit houden) en dat het om die reden minder dazen vangt. Ik vermoed dat ze op het zwarte gedeelte (lees: niet plakkende deel) gaan zitten van de bal. Maar ik weet geen steek van dazen en ben wel benieuwd of het werkt. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:38

HippoLogic schreef:
Maar ik weet geen steek van dazen..... :)
in ieder geval een leuke uitspraak :+

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 16:22

ok...ben een watje, had geen zin meer in knutselen en bovendien geen tijd. Dus heb gewoon zo'n lijmloer gekocht :D

dit http://www.biconet.com/traps/TangleTrap.html is de lijm die erbij zit, werkt goed, had binnen 10minuten al 10 dazen gevangen. Denk dat ik er nog een paar zwarte skippyballen bij hang rond de wei

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:48

Ik heb vandaag een zwemband gekocht en die zwart gespoten. Nu nog goede lijm vinden.
De dazen kwamen iig al wel geinteresseerd kijken wat ik aan het doen was :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:49

marieke84 schreef:

Ik zat zelf te denken aan zwarte tweezijdige plakband als ik geen goede lijm kan vinden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:51

Ik wil ook proberen lijm op mijn zwarte skippyballen te smeren maar ik heb wel de link naar de lijm geprobeerd maar als ik het goed begrijp kun je dat in het buitenland kopen?
Ik ben op zoek naar goedkope maar degelijke vliegenlijm .
Zou er veel fout gaan als je de lijm en dazen erop laat zitten en er gewoon weer lijm overheen doet?
Maar als iemand weet hoe ik aan die lijm kom voor een redelijke prijs dan hoor ik het graag.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:26

Citaat:
is dat duur?
Een blik insectenlijm kost nu 45,-. Maar dan heb je ook een groot blik van bijna 4 liter waar je zeker een seizoen mee vooruit moet kunnen. Als je val koopt , zit er trouwens zo'n groot blik lijm bij. En ook alles om hem in te smeren en schoon te maken.

Quote van http://dazenval.punt.nl/?gr=784997

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:15

Waar heb je die zwarte zwemband gekocht?

Zit er nu aan te denken toch zo'n pot lijm te kopen. De skippy bal voorzien van een zwarte plastic vuilniszak en die insmeren. Als die vol is, dan zak weggooien, nieuwe eroverheen en smeren maar ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:28

Laat ons weten of het goed werkt. Ik ben benieuwd of het verwisselen van de vuilniszak praktisch is. Het klinkt heel simpel.

@Rizette: het zou kunnen zijn dat de bal minder warm wordt of minder aantrekkelijk (hij glimt niet meer als hij vol lijkjes zit). Kwestie van uitproberen.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:25

Ik heb de lijm ook gekocht en smeer van de week alles wat warm word in alle soorten voorwerpen. Skippybal ga ik ook proberen! jullie horen het resultaat

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:36

Wat ik me nou afvraag he....als je zo'n dazenval hebt staan, betekent dat dat dat ze niet meer op je paarden gaan zitten? Kan me dat nl. niet voorstellen.....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:46

Owens-mama, hou je ons op de hoogte van de lijmvallen? Ben benieuwd hoe ze werken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:36

Diablo schreef:
Wat ik me nou afvraag he....als je zo'n dazenval hebt staan, betekent dat dat dat ze niet meer op je paarden gaan zitten? Kan me dat nl. niet voorstellen.....

Ja!

Als ze van de bal vliegen, gaan ze nl omhoog. De val in. }:) en wat er in je val zit, landt niet meer op je paard of elders.