[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:16

Ik heb mijne absoluut nog onder een deken staan, op t moment met de huidige temperaturen overdag onder een gevoerde regendeken (50 grams) maar indien het weer gaat vriezen in de nacht gaat er mooi weer een liner onder.
Ik heb het daar ook met mn instructeur over gehad omdat alle paarden bij ons op stal (op één ander paard na) al dag en nacht zonder deken staan, ook als het snachts vriest, maar hij geeft ook aan: ophouden, ook om de spieren warm te houden en al zeker als je best intensief traint is dat wel erg belangrijk....
Gister had hij hem overdag wel af, maar in de nacht absoluut niet.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:50

Tja ik heb gewoon de mogelijkheid niet om steeds te wisselen in de ochtend en avond. Het is dus of of. Hier heeft het snachts niet gevroren laatste tijd?

Koper

Berichten: 30571
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:57

kusvoorjou schreef:
Hmm vanaf vandaag word het weer helder op kouder met af en toe regen deze week. Wat doen jullie als jullie de dekens al af hadden? De Fries die ik rijd hmstaat nu week of 2 zonder deken maar met dat koudere weer plus regen lijkt me dat niet echt aangenaam. 100 Grams op doen? Ze is ook drachtig.

Mijn merrie krijgt een ongevulde regendeken op op de dagen dat er regen voorspeld wordt. Mijn ruin krijgt alleen een deken bij heftige regen, of bij regen icm veel wind. Denk dat ik hem woensdag onder dek zet, dan voorspellen ze veel woei.

De één heeft een hekel aan regen (en kou), en de ander aan wind. Dus ik houd daar rekening mee met dekens.

xLoki

Berichten: 3502
Geregistreerd: 16-01-08

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:04

Mijn paard staat overdag buiten (zolang het licht is) en 's nachts in een binnenstal. Heb hem nu sinds gisteravond weer onder de 100g staan, als het overdag 15+ graden is staat hij bloot. Hij is geschoren trouwens en nog vrij kaal!

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:14

Hier zijn de dekens al bijna 2 weken af en blijven nu ook af. Beide ponys zijn geschoren maar hebben wel iets haar terug. Check ze iedere dag maar hebben het niet koud. Staan snachts wel op stal.

SRY

Berichten: 1159
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:13

Gisteren vanwege het warme weer de zomerdeken afgelaten. Maar vanmorgen stond mijn merrie er weer boos bij met de haren overeind, conclusie koud. Voor deze week de regendeken weer op ivm dat ze ook regen voorspellen.

TedjeBed
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-10-14

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:57

Die van mij staat onder een zomerdeken maar als het echt heel warm is gaat het overdag af(zoals gister bijvoorbeeld).

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:00

TedjeB schreef:
Die van mij staat onder een zomerdeken maar als het echt heel warm is gaat het overdag af(zoals gister bijvoorbeeld).

Wat is het praktisch nut van een zomerdeken?

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:08

kusvoorjou schreef:
Tja ik heb gewoon de mogelijkheid niet om steeds te wisselen in de ochtend en avond. Het is dus of of. Hier heeft het snachts niet gevroren laatste tijd?

Ik ook niet. Maar af en toe wil een stalgenoot me wel helpen.. nu blijft hij gewoon op.

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:10

Ir1ne schreef:
Ik heb mijne absoluut nog onder een deken staan, op t moment met de huidige temperaturen overdag onder een gevoerde regendeken (50 grams) maar indien het weer gaat vriezen in de nacht gaat er mooi weer een liner onder.
Ik heb het daar ook met mn instructeur over gehad omdat alle paarden bij ons op stal (op één ander paard na) al dag en nacht zonder deken staan, ook als het snachts vriest, maar hij geeft ook aan: ophouden, ook om de spieren warm te houden en al zeker als je best intensief traint is dat wel erg belangrijk....
Gister had hij hem overdag wel af, maar in de nacht absoluut niet.


Hier 2 prinsessen op de erwt aka kouwkleumen. Gisteren de 50 grams afgelaten vanwege het mooie weer. Overdag heerlijk. Maar vanochtend was het bij de jongste duidelijk te merken dat een dun dekentje haar toch goed doet. Dus straks maar weer braaf de 50 grams op doen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:21

Mijn pony heeft gisteren en vannacht voor het eerst 24 uur zonder deken gestaan maar vanavond wel weer 200 grams op gedaan. Hier staat een gure wind en hij kan niet tegen kou en regen dus weer lekker de jas aan.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:39

kusvoorjou schreef:
Tja ik heb gewoon de mogelijkheid niet om steeds te wisselen in de ochtend en avond. Het is dus of of. Hier heeft het snachts niet gevroren laatste tijd?

Hier vriest het ook niet hoor. Hooguit 5 graden maar ze staan op stal dus ze zullen er weinig van mee krijgen.

Ik heb m ook zonder deken staan nog. Al gaat morgen avond wel 50g regendeken op gezien het woensdag gaat regenen. Maar daarna weer af

Koper

Berichten: 30571
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:44

Hier 20 grams op mijn merrie. Mijn ruin gaat morgenavond of zondagochtend onder 0 grams regendeken.

Allebei ongeschoren 24/7 buiten.

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:11

Hier ook al paar weken definitief deken af.
Zolang het redelijk droog blijft of een enkel buitje nat blijft de deken af.
Bij veel regen leg ik er een ongevoerde regendeken terug op maar meer niet.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:50

Weet iemand hoe de pasvorm is van de vliegendekens van Epllejeck? Vallen die hetzelfde als de winterdekens van EJ? Daar ben ik namelijk wel tevreden over en ze hebben nu een mooie aanbieding voor de vliegendekens *D

Figo88

Berichten: 2647
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:08

Veulen84 schreef:
xyzutu2 schreef:
@ Figo; ik begin te vermoeden dat Andalusiers toch iets anders in elkaar zitten dan andere paarden als het om temperaturen gaat.


Dat klopt wel aardig hoor :D Kouwelijk als de pest, maar heerlijk om mee te werken als het 25 graden is.

Ik heb mijn ene anda onder 300 en de andere onder 200. Overdag probeer ik ze zoveel mogelijk naakt te hebben. Probeer altijd wel een stalgenoot te strikken (en ik word zelf ook gestrikt, vanavond 8 dekens).
Als het niet lukt laat ik ze op. Dat is dan even niet anders. Vanaf vrijdag is het weer een stuk koeler. Dan lost het zich weer op.


Sorry voor mijn late reactie. Maar inderdaad, die PRE's zijn vaak echte koukleumen. Ik heb Figo afgelopen winter bijna de hele tijd onder 300 grams gehouden en soms zelfs 400 grams. En dan had hij het echt niks te warm.
Wel heb ik hem de afgelopen tijd overdag meestal bloot gehad (en 's nachts op stal) omdat hij toch wel warm genoeg voelde zonder deken. Hij heeft ook de beschikking over onbeperkt hooi en een schuilstal op de wei. Dus dat scheelt ook wel veel.
Maar nu is het toch weer een stuk frisser dus leg ik denk ik toch weer zijn 100 grams op. Blijft lastig dat weer..

Koper

Berichten: 30571
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:33

Hebben die Spanjaarden wel ondervacht dan? Van dat zachte, fijne wolhaar zeg maar.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:43

Koper schreef:
Hebben die Spanjaarden wel ondervacht dan? Van dat zachte, fijne wolhaar zeg maar.


Nu je het zegt, ik denk het niet.
Kim heeft hier wel een lekker pluisvachtje en lijkt het niet koud te hebben maar Diva heeft lang glad haar en had deze winter echt een flinke deken nodig.

Figo88

Berichten: 2647
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:32

Koper schreef:
Hebben die Spanjaarden wel ondervacht dan? Van dat zachte, fijne wolhaar zeg maar.


Nee, de mijne heeft dat in ieder geval niet. Het waait hier vandaag ook hard en is echt fris. Ik heb m dus maar weer z'n deken opgedaan en dat leek hij wel te kunnen waarderen :)

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:40

Heb de Fries toch maar wel gewoon de 100 gram op gedaan ben er blij van want het waait hier stevig en regent

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:35

Mijn spanjooltjes hebben inderdaad geen ondervacht. Maakt poetsen wel makkelijk.

Koper

Berichten: 30571
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:00

Veulen84 schreef:
Mijn spanjooltjes hebben inderdaad geen ondervacht. Maakt poetsen wel makkelijk.

Dan kan ik me ineens goed voorstellen dat ze het koud hebben :j Ik heb een kat gehad met weinig ondervacht. Daar moest ik ook steeds de verwarming voor aandoen. Koukleum.

Mijn shet (met volop wolvacht :D ) stond er heerlijk warm bij onder 20 grams. Heb 't maar zo gelaten. Morgenochtend mag ze weer bloot.

prugelpiet

Berichten: 12618
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 19:24

Blij dat ik er weer wat meer op heb liggen dan de afgelopen dagen :brr:
Ze staan wel op stal, maar in een kapschuur. Uit de wind, maar niet uit de kou, dus toch nog maar eventjes dekentjes ophouden.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:36

Ik dacht dat [***] het ook wel frisjes zou hebben onder zijn 0gr deken + 200gr rugkussen (sinds gisteren toch maar weer op), maar hij voelde zich kiplekker en was ook comfortabel wam, dus heb ik hem maar zo gelaten. En dat terwijl ik de 100grams al klaar had liggen omdat ik het zelf zo vies koud vond met die wind. 8-)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:57

Dat is goed nieuws!
Wat voor rugkussens heb je nu?

Hier vanavond weer 200 grams op met hals (24/7 buiten koukleum)