[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:38

Ik zou dan een nika doen of toch iets meer bij voor een amigo.

Op Facebook is een pagina voor horseware dekens, daar komt vaak van alles voorbij. Te koop en gevraagd zijn daar toegestaan.

Koper

Berichten: 30457
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:41

Dan zou ik toch eerder kiezen voor Amigo (minimaal) als dat bij het model paard past. Bij echt heftige en/of langdurige regen gaan hier in elk geval de Nika's er niet op. Voor een 24/7 buitenpaard vind ik dat je moet investeren in degelijke, deugdelijke dekens.
Daarnaast is het natuurlijk ook érg handig om twee dekens te hebben. Als je paard een paar dagen in de plenzende regen heeft gestaan is het wel zo prettig om een niet-doorweekte deken er op te kunnen leggen.

Afgelopen nacht heeft mijn merrie voor het eerst bloot gestaan. Het was best lekker aangenaam buiten en ze was warm op de huid. Heb d'r nu maar alvast weer ingepakt, de wind wakkert weer aan :roll:

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:03

Ik was de dekens altijd in Leeuwarden bij de XL carwash, daar hebben ze een 18kg wasmachine staan van revolution. Voor 8 euro per wasbeurt en er kunnen 2 dekens in, stuk goedkoper dan laten wassen.

Koper

Berichten: 30457
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:29

Dat kan wel wezen maar het lijkt mij toch niet voor niets dat er dekenwasmiddel bestaat. Met gewoon wasmiddel zijn ze niet meer waterdicht.

MoniekV

Berichten: 2162
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Etten-Leur

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:33

Ik heb daar ook al een keer waterdichte dekens gewassen en die zijn nog steeds waterdicht. Ik vind het ideaal en het scheelt aardig wat geld.

Koper

Berichten: 30457
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:35

Mwah, de dekens van mijn merrie was ik zelf en van die van mijn ruin stuur ik er dit jaar 1 weg. Voor zijn deken kost dat 20 euro ongeveer. Denk dat ik het risico op niet meer waterdicht zijn dan niet zou nemen. Ik ben denk ik gewoon een bangebroek met dat soort dingen :')

MoniekV

Berichten: 2162
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:01

Koper schreef:
Mwah, de dekens van mijn merrie was ik zelf en van die van mijn ruin stuur ik er dit jaar 1 weg. Voor zijn deken kost dat 20 euro ongeveer. Denk dat ik het risico op niet meer waterdicht zijn dan niet zou nemen. Ik ben denk ik gewoon een bangebroek met dat soort dingen :')


Ik heb ook al dekens gehad die ik proffesioneel heb laten wassen die ook niet meer waterdicht waren of die ik bijna onbruikbaar terug kreeg dus dat gaat ook niet helemaal op.

Koper

Berichten: 30457
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:03

Nee daar heb je gelijk in. Waar had je ze toen laten wassen?

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:45

Er is 1 wasserij die erg bekend is met het wassen van Bucas, die schijnt super te zijn. Echter niet hier in de buurt, dus ik ga maar eens informeren of ze onze dekens kunnen wassen als ik ze zelf opstuur... kan via het werk goedkoop versturen, dus is de moeite waard...

JenniferU
Berichten: 2217
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:45

Ik heb 1 bucas extra en een bucas irish light al laten wassen
van de bucas extra was 1 klitteband strook los, dus wou hem meteen laten maken.

Derest gaat in april/mei met de grote bubs mee

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:48

Ik laat alles altijd in 1x wassen bij Limpia dekenservice.
Liners, staldekens e.d. was ik zelf in de wasmachine.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:04

ja, ik ook, maar onze Bucas dekens moeten naar een speciale wasserij ivm de garantie... en gezien dat het enige type deken is wat goed blijft liggen op ons paard kan ik er maar beter zuinig op zijn :)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:04

Ik heb ooit mijn bucas bij de welkoop laten wassen en dat was perfect.

Onderdekens was ik zelf stiekum in de wasmachine :o

Outdoor dekens doe ik met de tuinslang maar het liefst zou ik ze gewoon gewassen hebben met speciaal wasmiddel in een wasmachine. De voering heb ik namelijk graag schoon

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:11

bij ons gaat het ook voornamelijk om de voering: de buitenkant valt best mee, de binnenkant heeft haren en huidvet enzo....

Koper

Berichten: 30457
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:17

Ik doe de voering met de zelfde shampoo als waar ik mijn pony mee was :o Pony gaat in het voorjaar in het sop en dan de Rhino ook meteen. En met de ponywasbeurt in het najaar was ik de Nika aan de binnenkant (want die draagt ze in de zomer. In de winter ook wel maar dan met een liner er onder). Die dekens was ik niet in de machine. De Rhino niet omdat het waterdichte laagje er tussen zit (en met een jas met zo'n zelfde systeem is het mis gegaan in de machine waardoor hij niet meer waterdicht was) en de Nika niet omdat hij nog niet smerig genoeg is.

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 01:12

Hier al jaren (afgelopen 12 jaar) een hele goede stomerij voor mijn dekens. Kosten 20,- per deken inclusief waterdicht laag. Daar komen ze hier in de regio ook nog eens de dekens kosteloos voor ophalen en thuisbrengen!

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 02:19

Koper schreef:
Dan zou ik toch eerder kiezen voor Amigo (minimaal) als dat bij het model paard past. Bij echt heftige en/of langdurige regen gaan hier in elk geval de Nika's er niet op. Voor een 24/7 buitenpaard vind ik dat je moet investeren in degelijke, deugdelijke dekens.
Daarnaast is het natuurlijk ook érg handig om twee dekens te hebben. Als je paard een paar dagen in de plenzende regen heeft gestaan is het wel zo prettig om een niet-doorweekte deken er op te kunnen leggen.


Amigo is echt niet het enige deugdelijke merk. Ook Nika's (en vele andere merken) zijn prima voor buiten. Mijn paard heeft 4 jaar lang 24/7 onder haar nika gestaan. Nooit doorweekt, nooit nat van binnen geweest. Ik heb behoorlijk wat vreemde en (on)bekende dekens getest (voordeel van het vak) en er zijn er maar een heel klein aantal die echt niet door de test kwam. Bv doordat de naden niet waterdicht waren of dat ze doorsloegen.
Pasvorm is iets anders. Maar dat kan giga per paard verschillen.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 02:31

JoycexEnya schreef:
Hoi

Ik kom mij even melden, Zijn 0 grams regendekens zo zeldzaam, dat ze of best duur zijn of niet in de maat van mijn paard.

Mijn paard staat nu nog op stal 's nachts, maar gaat per 1 april naar de wei 24/7 buiten zonder schuilstal (wel schuilmogelijkheden onder bomen), ze is 6 november geschoren en is nog steeds best kort in het haar, dus denk wel dat ik regendeken met hals moet hebben.

En wanneer kan een geschoren paard zonder deken staan, ze krijgt best snel schuurplekken van dekens. Ze heeft ze op der borst, onder het zadel en bij de singel. Ik denk daarom dat fleecvoering niet handig is.

Wie kan mij een linkje sturen naar een regendeken 0 Gram zonde fleece onderkant, dus vlak met hals. Maat 185 Budget is rond de 80 euro.
Op marktplaats en bokt markt staat niks of is de advetentie verouderd.


Je budget is wat laag voor een nieuwe combo deken. Maar misschien kun je nog ergens beetje geluk hebben. Veel dekens liggen nu in de uitverkoop omdat het deken verkoop seizoen nu eindigt.

Een geschoren paard hoeft niet percee een hals op. Zeker niet als ze een vacht van 5 maanden hebben. Kort wil niet zeggen dat de vacht niet waterdicht is. De meeste paarden hebben in april ook al een gewone zomervacht. Dus een hals zou je weg kunnen laten. Wat wel belangrijk is om te weten dat 0 gram eigenlijk niet verwarmt. Het beschermt tegen de wind en regen. Maar het geeft een paard geen extra warmte mee. Daarvoor zou je een voering moeten hebben. Je hebt ook dekens met een 50 of 100 grams gladde voering.

Ik vind persoonlijk een overgang van stal naar buiten in april best koud zonder voering. Mijn paarden gaan meestal half tot eind Mei. Dan kunnen ze meestal (ook de november geschoren) wel zonder deken naar buiten.

Koper

Berichten: 30457
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 02:37

Veulen84 schreef:
Koper schreef:
Dan zou ik toch eerder kiezen voor Amigo (minimaal) als dat bij het model paard past. Bij echt heftige en/of langdurige regen gaan hier in elk geval de Nika's er niet op. Voor een 24/7 buitenpaard vind ik dat je moet investeren in degelijke, deugdelijke dekens.
Daarnaast is het natuurlijk ook érg handig om twee dekens te hebben. Als je paard een paar dagen in de plenzende regen heeft gestaan is het wel zo prettig om een niet-doorweekte deken er op te kunnen leggen.


Amigo is echt niet het enige deugdelijke merk. Ook Nika's (en vele andere merken) zijn prima voor buiten. Mijn paard heeft 4 jaar lang 24/7 onder haar nika gestaan. Nooit doorweekt, nooit nat van binnen geweest. Ik heb behoorlijk wat vreemde en (on)bekende dekens getest (voordeel van het vak) en er zijn er maar een heel klein aantal die echt niet door de test kwam. Bv doordat de naden niet waterdicht waren of dat ze doorsloegen.
Pasvorm is iets anders. Maar dat kan giga per paard verschillen.


Mij zul je niet horen zeggen dat Nika slecht is. Anders zou ik ze niet kopen. Wel zeg ik dat ze minder sterk zijn. Het is maar 600 denier en gewoon polyester. Dat is niet erg maar het gaat sneller kapot. Ook zijn ze minder goed winddicht en is de vulling wat minder warm heb ik het idee.

Op zich allemaal geen punt. Ze kunnen er best een paar dagen mee in de regen/buitjes staan. Maar als het slagregent met wind er bij, uren lang, pak ik niet de Nika's.

Overigens heb ik ook eens een Amigo gehad die zo lek was als een mandje. Maar ik heb er nu eentje die niet lekt ondanks knullig (door mijzelf) uitgevoerde reparatie, nota bene zonder lijm.

NinaCharlie

Berichten: 3182
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 07:16

Ik ben blij! Bedankt voor de tips. :) Afbeelding
Afbeelding

JoycexEnya

Berichten: 5955
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:24

Veulen84 schreef:
JoycexEnya schreef:
Hoi

Ik kom mij even melden, Zijn 0 grams regendekens zo zeldzaam, dat ze of best duur zijn of niet in de maat van mijn paard.

Mijn paard staat nu nog op stal 's nachts, maar gaat per 1 april naar de wei 24/7 buiten zonder schuilstal (wel schuilmogelijkheden onder bomen), ze is 6 november geschoren en is nog steeds best kort in het haar, dus denk wel dat ik regendeken met hals moet hebben.

En wanneer kan een geschoren paard zonder deken staan, ze krijgt best snel schuurplekken van dekens. Ze heeft ze op der borst, onder het zadel en bij de singel. Ik denk daarom dat fleecvoering niet handig is.

Wie kan mij een linkje sturen naar een regendeken 0 Gram zonde fleece onderkant, dus vlak met hals. Maat 185 Budget is rond de 80 euro.
Op marktplaats en bokt markt staat niks of is de advetentie verouderd.


Je budget is wat laag voor een nieuwe combo deken. Maar misschien kun je nog ergens beetje geluk hebben. Veel dekens liggen nu in de uitverkoop omdat het deken verkoop seizoen nu eindigt.

Een geschoren paard hoeft niet percee een hals op. Zeker niet als ze een vacht van 5 maanden hebben. Kort wil niet zeggen dat de vacht niet waterdicht is. De meeste paarden hebben in april ook al een gewone zomervacht. Dus een hals zou je weg kunnen laten. Wat wel belangrijk is om te weten dat 0 gram eigenlijk niet verwarmt. Het beschermt tegen de wind en regen. Maar het geeft een paard geen extra warmte mee. Daarvoor zou je een voering moeten hebben. Je hebt ook dekens met een 50 of 100 grams gladde voering.

Ik vind persoonlijk een overgang van stal naar buiten in april best koud zonder voering. Mijn paarden gaan meestal half tot eind Mei. Dan kunnen ze meestal (ook de november geschoren) wel zonder deken naar buiten.


Ze kan nergens droog staan, ja onder de bomen. Vandaar dat ik een hals wil
Ze staat nu onder een 100 gram deken.
Ze staat nu ook al een tijdje zonder hals, gisteren ook in de regen en was eigenlijk wel droog, als het even stopt met regenen.
Vorige week maandag stond ze in een hoosbui zonder hals, ze had het zo koud. Der op stal gezet, fleece deken op en flink wat hooi.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:33

Ja een hals is met dit soort regenachtige dagen wel super fijn!

Als ik je begrijp, heb je al een 100g regendeken?

Is het niet een idee om dan een 0 of 100gram regendeken met vaste hals te kopen? De epplejeck heeft deze en is goed waterdicht. Doe je dan alleen op als het gaat regenen of koude wind bijv en kan je gewoon over je andere deken doen of ipv je andere deken

JoycexEnya

Berichten: 5955
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:36

Ja klopt ze heeft nu een 100 grams waterdichte deken op.
Heb je een linkje toevallig? Mag via pb.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:55

JoycexEnya schreef:
Ja klopt ze heeft nu een 100 grams waterdichte deken op.
Heb je een linkje toevallig? Mag via pb.

https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _2313.html

Deze is 0 gram. Hij is er ook in 370 gram maar dat zal te warm zijn.
Deze 0g kan je gewoon over de 100 doen

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:33

Koper schreef:
Dat kan wel wezen maar het lijkt mij toch niet voor niets dat er dekenwasmiddel bestaat. Met gewoon wasmiddel zijn ze niet meer waterdicht.


Laatste keer dat ik ze professioneel heb laten wassen kwam er 1 compleet verprutst weer terug.
Zelf wassen in de revolution voldoet prima. Kan er ook gewoon eigen wasmiddel bij doen speciaal voor dekens. Naderhand thuis ophangen te drogen en dan inspuiten met pregneer voor dekens en ze zijn weer helemaal top voor een klein prijsje!