Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:57

Het was vandaag zo'n 15 graden hier. Best lekker zonnetje, maar ook buitjes en veel wind. Blij dus met de fleece gevoerde regendeken :D Ik heb gelukkig nog geen schuurplekken kunnen ontdekken, maar hij verschuift wel snel, vind ik.
Ik heb gisteren een 200 grams glad gevoerde winterdeken besteld, ben benieuwd *\o/* Toch nog maar zonder hele hals. Ik heb een halve hals genomen tegen inregenen. De 400/450 grams die ik wil gaan kopen voor de echte koude, wordt er dan 1 met een losse hoge hals!
Fijn hoor alle ervaringen en tips hier :j

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:17

Vanavond was het drama hier. Ze stonden heerlijk zonder dek in de regen. Alleen was ik vergeten dat het nagenoeg windstil was en dus alle mugjes er weer zaten tegen de avond. Shet was flink aan het rennen en rollen, zat zelfs onder zijn buik onder de modder en op stal was het 1 grote chaos met schuren en willen rollen. De staldeur werd er nagenoeg uitgeschuurd. :( (En door al dat lawaai was de kat ook flink overstuur. :D ) Pas nadat ik ze met vliegenspul had ingespoten en flink gerost had waren ze weer rustig. Morgen dus ook bij regen weer de vliegendeken op.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:20

Vervelend toch die mugjes nog steeds! Er zijn ook nog erg veel vliegen vind ik, daarom is een deken op ook al prettig voor ze! :j

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:36

Marjo89 schreef:
Ik heb mijn jongste ook geschoren maar had het prima onder een 350. En tijdens nog erger had ik of fleece of nog dunnetje eronder.
Maar 500 gram.. Kan een paard dan nog wel lopen :|


hij rent zelfs nog. :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:40

De deken zou afgaan vandaag maar meneer besliste anders. Ik wilde hem bloot naar buiten doen maar hij vertikte het de stal uit te gaan nadat ik hem binnen had geborsteld. Hoe ik ook aandrong geen stap verzetten. Opeens stak hij zijn hoofd om de staldeur. Geeft een ruk aan de deken die ik daar opgehangen had. Ik houd hem voor. Hij steekt zijn kop erin en gaat nadat de deken is vastgemaakt haastig voor me uit de stal uit.

Tinkers :roll: zo af en toe zijn het rare beesten. :')

carmenbrum

Berichten: 1084
Geregistreerd: 07-03-11
Woonplaats: Twente

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:43

Haha ^^
Mijne was onder de deken niet lekker warm, de oren waren echt koud..
Dus heb m nu een fleece gevoerde op gedaan..
Morgenvroeg maar weer zien, miss dat ik m dan weer de 0gr om doe..

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:48

hier ist ook niet echt warm... staan beide onder 100 gr en voelde vanmiddag lekker maar niet te warm...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:55

ik vraag me toch soms wel af wat nou de reden is dat het ene paard nog zo kort in het haar zit en 't andere paard al teddy is...

zou dat toch ook met aanleg te maken hebben?

Mijn merrie is enorm in de rui en heeft al flink lange haren terwijl ze al een paar weken met een deken op staat.
Feit is wel dat ze vanwege een blessure op rust staat en een tijd metacam heeft gehad, misschien heeft dat ook wel invloed...

Mijn 2,5 jarige ruin staat nog zonder deken en die heeft echt een nog prachtig kort vachtje en is ook nog nauwelijks in de rui...

Ze krijgen beide hoofdzakelijk ruwvoer met een totaalsupplement en ze staan beide overdags buiten en 's nachts op de stal, alleen jonge paard op de wei en de merrie in een postzegelpaddockje vanwege de blessure...

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:58

Aanleg denk ik ook ja. Mijn merrie heeft nog maar een dun vachtje en gaat nu pas wat haren op het lichaam loslaten. Die heb ik vandaag van 0 naar 50 gram gedaan, maar ze voelde er vanavond niet warm onder naa rmijn smaak, maar ja, om al met 100en grammen te werken terwijl het overdag zo warm nog is.... Lastig.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:01

Nouvel, dat verschilt idd per paard! Ik heb twee paints, op dezelfde stal, hetzelfde regime, evenveel buiten en toch hebben ze totaal verschillend haar!
Mijn merrie heeft van dat stuggere 'varkenshaar' en mijn ruin heel zacht en fijn haar. En toch is hij altijd veel warmer dan de merrie!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:03

ja bizar is dat, zal echt wel aanleg zijn ook voor een deel...

mijn jonge ruin lijkt het ook echt niet koud te hebben, ondanks het korte haar, misschien dat 'ie ook wel zulk kort haar houdt omdat het hij niet snel koud heeft, wie zal het zeggen... :D

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:24

Dat zal best een stukje aanleg zijn, maar ook een groot deel voeding.. :j

Mijn paard zat voorgaande jaren beduidend minder mooi in zijn vacht als nu!
Sinds ik afgelopen zomer veranderd ben van voer, is hij zijn vacht gelijk gaan wisselen.
Hij had al een zomervacht hoor, maar die is compleet veranderd in een flinterdunne zomervacht.. _/-\o_

Ben dus benieuwd wat hij nu in de winter gaat doen..
Voor nu zit hij nog vrij dun in zijn vacht en staat hij onder een ongevoerde regendeken.. ;)

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:27

Nouvel schreef:
ja bizar is dat, zal echt wel aanleg zijn ook voor een deel...

mijn jonge ruin lijkt het ook echt niet koud te hebben, ondanks het korte haar, misschien dat 'ie ook wel zulk kort haar houdt omdat het hij niet snel koud heeft, wie zal het zeggen... :D

Die van mij heeft ook gewoon kort haar de hele winter door, en dat is een Fries. De andere friezen bij mij op stal zijn nu al in hun teddyberenvacht gesprongen.
Dus het kan! Haha. Ik heb alleen me deken op omdat m'n paard geen weerstand kan bieden tegen de kou omdat ze weinig voer (maar wel veel hooi) krijgt, door de peesblessure.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:28

Marjo89 schreef:
Ik heb mijn jongste ook geschoren maar had het prima onder een 350. En tijdens nog erger had ik of fleece of nog dunnetje eronder.
Maar 500 gram.. Kan een paard dan nog wel lopen :|

Ach ik heb er bij -15 soms wel eens 700 grams op liggen + hals ;) Hij kan zelfs galoperen :wow:

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:31

_Amigo schreef:
Marjo89 schreef:
Ik heb mijn jongste ook geschoren maar had het prima onder een 350. En tijdens nog erger had ik of fleece of nog dunnetje eronder.
Maar 500 gram.. Kan een paard dan nog wel lopen :|

Ach ik heb er bij -15 soms wel eens 700 grams op liggen + hals ;) Hij kan zelfs galoperen :wow:

Jouw boktnaam is zelfs een dekenmerknaam, ha ha! :D

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:33

simodi schreef:
_Amigo schreef:

Ach ik heb er bij -15 soms wel eens 700 grams op liggen + hals ;) Hij kan zelfs galoperen :wow:

Jouw boktnaam is zelfs een dekenmerknaam, ha ha! :D

Haha hij heeft ook 2 amigo dekens :))
Is hij ook heel blij mee :')
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 8233_n.jpg

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:47

Geweldig! _O-
Laatst bijgewerkt door simodi op 27-09-12 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:50

Beeeetje oftopic :D Dankjewel!

Animae
Berichten: 1577
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:30

_Amigo schreef:
Marjo89 schreef:
Ik heb mijn jongste ook geschoren maar had het prima onder een 350. En tijdens nog erger had ik of fleece of nog dunnetje eronder.
Maar 500 gram.. Kan een paard dan nog wel lopen :|

Ach ik heb er bij -15 soms wel eens 700 grams op liggen + hals ;) Hij kan zelfs galoperen :wow:


De mijne staat met echt koud, heel koud, weer ook wel onder 800 grams hoor. En ze is nog steeds een gelukkig paard. :)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:11

Marjo89 schreef:
Ik heb mijn jongste ook geschoren maar had het prima onder een 350. En tijdens nog erger had ik of fleece of nog dunnetje eronder.
Maar 500 gram.. Kan een paard dan nog wel lopen :|

Wat een domme vraag, ik neem aan dat jij ook meer dan 500 gram weegt. Kan jou paard wel lopen met jou op zijn rug dan? :?

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:23

het heeft zeker met aanleg te maken.

mijn nrps pony had altijd een hele mooie dunne vacht. mijn andere welsh c pony had precies dezelfde stal, aantal uren buiten etc.
wat je ook deed hij had een onwijze dikke vacht die heel lang nat bleef.
Die welsh had daarintegen wel in de zomer de allermooiste en dunste vacht.

kwpn paard van mijn vader had ook altijd een mooie vacht. niet super dun omdat mijn vader niet verder ging als 1 winterdeken maar niet
belachelijk veel haar.

Mijn kwpn paard krijgt echter een mega vacht en je ziet nu ook echt ondanks zijn 200 grams deken dat hij onwijs in het haar schiet.
hij krijgt ook op zijn benen echt van die lange haren.

Ik zeg altijd dat het net een shetlander is. :j

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:00

Casarell schreef:
Dat zal best een stukje aanleg zijn, maar ook een groot deel voeding.. :j


ja maar mijn 2 paarden krijgen praktisch hetzelfde te eten...

roxiie

Berichten: 7826
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:16

Aranel schreef:
Ik vind echt dat sommigen er al wel halve dekbedden op hebben liggen hoor :=
Als ik nu buiten loop in een dun vest en mijn zomerjas heb ik het al warm, laat staan mijn paard met een vacht en een deken van x aantal gram..

Mijne staat sinds gisteravond dan ook onder een ongevoerde regendeken (hele dag in de wei).


En toen ik eind van de middag in mn winterjas ( de bekende kL bomber) ging lessen in de binnen bak had ik het nog steeds koud ;)
Conculsie; niet iedereen heeft de zelfde warmte beleving. Dat is bij paarden net zo. Het enige juiste dat je kunt doen is goed naar je paard kijken en daar de dikte van de dekens op af stemmen :)

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:28

Nouvel schreef:
Casarell schreef:
Dat zal best een stukje aanleg zijn, maar ook een groot deel voeding.. :j


ja maar mijn 2 paarden krijgen praktisch hetzelfde te eten...


Maar dat wilt niet zeggen dat ze allebei hetzelfde nodig hebben ;)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:32

oh zo bedoel je... :D

in die zin is het ook wel aangepast hoor... :j
maar ik doelde meer op hoeveelheid ruwvoer en krachtvoer...