Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gr_roos
Berichten: 7573
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:08

Hier staan ze nog heerlijk zonder. Ik moet toch scheren, eerder met dekens beginnen heeft hier nooit resultaat gehad aangezien ik in het land de uren daglicht niet kan verlengen. Misschien dat ze van de week een dek op krijgen, maar dat laat ik van de temperatuur en van de regen afhangen.

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:35

Mijn fjord geschoren staat lekker onder een regendekentje

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:28

Ik wilde mijn jonge paard eigenlijk nog 1 jaar dekenloos laten, maar ze staat nu al met een opgezette vacht in de ochtend en avond. Nu is haar wintervacht ook nog niet compleet, maar toch sla ik weer aan het twijfelen.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:30

Maar opgezette vacht is toch niet gek of slecht? Het is kouder, wintervacht is nog niet in orde, moet wel warm blijven en dus zet ze haar vacht op. Doet mijn pony ook. In de winter ligt hun vacht ook nooit plat, en toch hebben ze het niet koud. Het is dan juist dat ze zichzelf isoleren en warm houden. Gaan ze erbij rillen of voelen koud aan, is het een ander verhaal. Maar met een paard dat toch nog niet in het werk staat, zou ik het nog even aankijken.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:02

Hier heeft shet al een wat dikkere vacht. Geen dekens nodig. Temperaturen zijn nog prima en van een regenbui smelten ze gelukkig niet. Staan 's nachts op stal en zelfs daar heb ik gisteravond extra ramen open gezet omdat het gewoon warm was.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:46

Hier kan ik vast mn vraag wel kwijt.
Ik wil deze winter met mijn pony nog een aantal wedstrijden rijden, en wil haar niet in een te dikke wintervacht hebben. Ze begint echter nu al weer met verharen, maar ik heb maar 1 (goede) winterdeken, en die wil ik er nu nog niet op hebben, omdat ze dan niks meer heeft als het echt koud wordt.

Ik wil er nu een dekentje bij kopen om er 's nachts op te gooien als het echt kouder wordt, en eventueel overdag wanneer de temperaturen weer kelderen/het regent, maar wat kan ik dan het beste aanschaffen?

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:56

Voor nu zou ik 100 grams doen, maar niet gaan ouwehoeren met overdag af doen als het zulk weer is als vandaag. op is op.

_SteR_

Berichten: 1791
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Sneek

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:49

Ik ben nog niet een dekens begonnen. Ze moeten er nog lang genoeg onder staan! A.s. woensdag krijgt hij 's nachts een deken op, dan wordt het 's nachts namelijk aanzienlijk kouder.
Overdag nog lekker zonder, totdat de temperatuur overdag onder de 13 graden komt, dan gaat de regendeken er op.

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:50

Waarom precies die graden?
De weersomslag komt vanacht, vandaag nog 20 graden, morgen 14/15..dan kies ik er liever voor om dan te beginnen(word rest van de week ook wisselvallig en rond die 14 graden).

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:51

Is een 100 grams regendeken dan het beste? Ook voor snachts?
Vorig jaar heeft ze ook aantal weken snachts met overdag zonder gestaan, geen probleem

Mandy92
Berichten: 1564
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:14

Ik ga denk ik morgen met de regendeken beginnen. De 100 grams vind ik dan nog te warm. Vorig jaar heeft ze hele winter onder regendeken gestaan. Ze begint nu al aardig vacht aan te maken....

Fleurrr_
Berichten: 1311
Geregistreerd: 22-10-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:15

Ik begin met de 100 grams zodra het ook overdag zo rond de 12 graden is/blijft

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:21

Ik heb ze nu onder een zomerdeken staan, maar ga van de week denk ik al naar een hele dunne tussendeken. Ik wil dit jaar ook het liefst niet scheren. Ze veranderen nu al van vacht en zit er niet op te wachten dat ik de winter een paar uur moet gaan wachten tot ze droog zijn. (kunnen ze nog ziek van worden ook).
Maar dit is natuurlijk ieder voor zich en hangt het er natuurlijk ook vanaf wat je met je paard doet.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:23

Tancreda4 schreef:
Maar opgezette vacht is toch niet gek of slecht? Het is kouder, wintervacht is nog niet in orde, moet wel warm blijven en dus zet ze haar vacht op. Doet mijn pony ook. In de winter ligt hun vacht ook nooit plat, en toch hebben ze het niet koud. Het is dan juist dat ze zichzelf isoleren en warm houden. Gaan ze erbij rillen of voelen koud aan, is het een ander verhaal. Maar met een paard dat toch nog niet in het werk staat, zou ik het nog even aankijken.


Slecht is het niet, maar het is voor mij wel een oplet-teken. Het is toch al het sein dat ze het frisjes heeft.
Maar ik ga het idd gewoon even aankijken. Het liefste wil ik dit jaar nog geen dekens.

_SteR_

Berichten: 1791
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:23

Mizsz_Kitty schreef:
Waarom precies die graden?
De weersomslag komt vanacht, vandaag nog 20 graden, morgen 14/15..dan kies ik er liever voor om dan te beginnen(word rest van de week ook wisselvallig en rond die 14 graden).


Morgen komt die omslag niet bij mij. Als ik weeronline raadpleeg komt de weersomslag woensdag. Komende 2 nachten rond de 12-14 graden, maar woensdagnacht nog maar 9 graden en donderdagnacht 8 graden. Daarom de keus om woensdagnacht te beginnen met een deken. Overdag wordt het gemiddeld 16-17 graden en eventueel een zonnetje, dan krijgt mijn paard echt geen deken op. Eind van de week wordt het overdag weer 20 graden.
Maar goed, is ook meer een gevoelskwestie. De één doet het zo, de ander zo.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:27

Gini schreef:
Tancreda4 schreef:
Maar opgezette vacht is toch niet gek of slecht? Het is kouder, wintervacht is nog niet in orde, moet wel warm blijven en dus zet ze haar vacht op. Doet mijn pony ook. In de winter ligt hun vacht ook nooit plat, en toch hebben ze het niet koud. Het is dan juist dat ze zichzelf isoleren en warm houden. Gaan ze erbij rillen of voelen koud aan, is het een ander verhaal. Maar met een paard dat toch nog niet in het werk staat, zou ik het nog even aankijken.


Slecht is het niet, maar het is voor mij wel een oplet-teken. Het is toch al het sein dat ze het frisjes heeft.
Maar ik ga het idd gewoon even aankijken. Het liefste wil ik dit jaar nog geen dekens.

Inderdaad op het moment dat je je paard onder dekens wilt om de vacht kort te houden kan je het beste gaan beginnen als ze hun haren omhoog gaan zetten. :j

carmenbrum

Berichten: 1084
Geregistreerd: 07-03-11
Woonplaats: Twente

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:02

Heb net de regendeken weer afgedaan, gaat vnv weer op..
Hij zweette er niet onder maar had t best warm en tis 20 graden, dus als het straks wat afkoelt gaatie weer op :j

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:53

Goos_Horses schreef:
Voor nu zou ik 100 grams doen, maar niet gaan ouwehoeren met overdag af doen als het zulk weer is als vandaag. op is op.


Waarom zou je hem overdag niet af kunnen doen? Lijkt mij voor dagen zoals vandaag ideaal.

Ik wilde vandaag starten met 100gr maar het is overdag echt nog warm! Volgens het weer bericht wordt het vanaf woensdag overdag ook kouder dan gaat de 100gr op. Voor nu nog maar even een ongevoerde...

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:55

Mijn merrie staat sinds vandaag continu onder haar gevoerde regendeken, omdat ze nogal snel stijf word van de koude wind.
Merk aan haar wel dat het haar deugd doet.

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:57

qua temperatuur zou het kunnen, maar de gevoelstemperatuur is toch even heel anders.
Mensen zitten zowieso teveel te ouwehoeren met dekens op en af doen..

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:58

Goos_Horses schreef:
qua temperatuur zou het kunnen, maar de gevoelstemperatuur is toch even heel anders.
Mensen zitten zowieso teveel te ouwehoeren met dekens op en af doen..


Sorry maar je post is me nog steeds niet helemaal duidelijk ;). Gevoelstemperatuur of niet, toen ik vanmiddag met mn paard in het zonnetje stond was het toch best warm hoor!

LucianoS
Berichten: 2423
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: hardinxveld giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:12

zo die van mij is vandaag geschoren :D woensdag lessen ben benieuwd hihi helemaal kaal

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:42

Overdag staan ze nog in hun blootje hoor :)! Ze staan er dan niet koud bij, en straks doet mijn vriend ze weer op. Ze staan onder 0 grams. Maar moet morgen even aanvoelen hoe het voelt met het weer... Lijkt wel herfst dan..

Livito

Berichten: 3302
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Groningen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:19

hier overdag bloot, en snachts een regendeken .
vanaf morgen blijft hij denk ik ook overdag op.. voorspellingen hier zijn niet al te best .
wel is hij al aardig bezig om een vacht te maken.. dus ben nog een beetje aan het twijfelen om hem eind oktober te gaan scheren, nu heeft hij iig een deken op voor zijn spieren :)

carmenbrum

Berichten: 1084
Geregistreerd: 07-03-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:20

Argh mag hem nu geen deken op doen van mn ouders :s
want dan krijgt die geen dikke vacht in de winter en wordt die ziek :s