Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:05

Marloes__ schreef:
Maar wat heeft je paard nu aan een vliegendeken? Dan zou ik niks op doen. Zo'n natte deken is ook niks.

Bedoelde je mij? ;) Mijn paard heeft nu niks aan. Hij heeft geen last van de vliegen en staat op een plek met weinig insecten gelukkig. Hij is dus helemaal bloot nu :j

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:07

simodi schreef:
Ook erg getwijfeld tussen vliegendeken en regendeken. Gekozen voor vliegendeken wan zodra de zon schijnt is het warm! Maar dus nu wel een verzopen paard op stal, want er kwamen een paar enorme hoosbuien! :D


Jij niet Polderpaard ;)

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:13

Marloes__ schreef:
simodi schreef:
Ook erg getwijfeld tussen vliegendeken en regendeken. Gekozen voor vliegendeken wan zodra de zon schijnt is het warm! Maar dus nu wel een verzopen paard op stal, want er kwamen een paar enorme hoosbuien! :D


Jij niet Polderpaard ;)

Aaaah :D

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:29

Ik lees dit toppic met verbijstering, paarden die momenteel met regendekens en zelfs 50gr op lopen.
Ik snap daar echt helemaal niks van

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:22

mijne staat nu ook met ongevoerde regendeken op , omdat hij heel gevoelig is voor spierbevangenheid.. de DA zei dat het beter was voor hem met dit weer toch een deken op te doen, dus...

Kasztanka
Berichten: 239
Geregistreerd: 05-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:17

jesito schreef:
Ik lees dit toppic met verbijstering, paarden die momenteel met regendekens en zelfs 50gr op lopen.
Ik snap daar echt helemaal niks van



Ik dus ook niet, vind het wel super overdreven. Laat je paard toch paard zijn en lekker genieten van de regen na die weken droogte en laat toch de natuur zijn gang gaan. Ik veronderstel dat geen enkel van onze paarden zonder beschutting staan, waarom nu al dekens opleggen?

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:21

in de wei heeft de mijne niet echt beschutting hoor, en als ik hem met dit weer buiten zet zonder deken kan ik morge een da bellen omdat hij ziek is, en ook stijf, hij gaat dan echt niet zonder deken

Kasztanka
Berichten: 239
Geregistreerd: 05-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:27

Op een van mijn weides hebben de paarden ook alleen maar beschutting onder bomen, met deze temperaturen, (toch nog altijd boven de 15°) moet het volstaan voor paarden die gezond en goed gevoed zijn). Ik ben ook van het gedacht dat, hoe meer je je paarden onder dekens zet, hoe weker ze worden (ik heb dravers, dus niet bepaald koudbloeden).

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:31

mijne heeft dus nog niet eens iets wat je een boom kunt noemen die moet nog goeien voor beschutting. en door dat ik de mijne regelmatig was ivm wedstrijden heeft hij ook niet echt een vetlaag en daardoor wordt hij ziek als hij nat wordt. ik vind ook dat hij wel ergens tegen moet kunnen, heb vandaag nog in de regen buitengereden en als het regent en hij staat buiten, blijft hij ook wel buiten staan, maar hij heeft dat wel een dekentje op. nu staat hij ook al met zomerdeken om zijn wintervacht een beetje tegen te gaan. dus of ie nou met zomerdeken of regendeken staat maakt ook niet zo heel veel uit

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:04

Ondanks de forse regen en wind zijn ze zonder vliegendek vandaag behoorlijk gestoken. Morgen maar weer onder de vliegendekens.

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:51

Mijne staat 24/7 buiten maar hebben totaal geen beschutting, nog niet eens een boompje dus dan vind ik een dekentje wel op zn plaats voordat ik zieke paarden heb!

R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:13

Nou ik doe een deken op omdat ze geen beschutting hebben op het land. En met die regen en wind is het echt niet lekker, een paar buitjes gaat nog wel maar niet als er elk uur een fikse regenbui valt de hele dag.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:30

Mijne staat met een zomerdekentje om in stal. Vrij open stal waar het nu echt wel fris is, met de wind erop. Aangezien het vannacht 12 graden word hier. Aangezien hij onder de 15 graden zijn zomerdeken omkrijgt hem nu maar gewoon eronder gezet. Sta sowieso morgen om half 9 weer op stal om been te koelen, dan gaat ie weer af.

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:39

Die van mij staan sinds april bloot, en ik hoop het toch nog een maand zo te kunnen houden..

Denise1984

Berichten: 2634
Geregistreerd: 09-03-05

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:50

hier nog steeds zonder deken, die van mij haat regen. maar ik vind het gewoon nog te warm ervoor.

miss_kippie

Berichten: 2122
Geregistreerd: 21-07-07
Woonplaats: katwijk aan zee

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:55

die van mij heeft vannacht binnen gestaan was echt rot weer de ene bui naar de ander dus lekker nachtje binnen gestaan vanmorgen weer naar buiten.vanmiddag regendeken af gedaan. dus nu weer lekker bloot buiten !

Anoniem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:59

Zit weer eens beetje in dillema.
Mijne gaat sowieso onder de dekens, anders komt ze niet goed door haar dikke wintervacht heen (oude pony en dan heeft ze dr vacht pas in april kwijt...)
Maar heb momenteel 2 dekens van 300 gram.
En een regendeken die niet waterdicht is (ja heel handig ik weet het)
Zit dus beetje te tobben wat en wanneer ik iets op moet gooien...
Vorig jaar deed ik eerst de regendeken, toen het iets kouder werd regendeken en fleece en in de winter uiteindelijk de 300 grams. En als het echt echt koud was (-20) 300 en fleece.
Maar regendeken is kapot gegaan en wil gewoon niet meer waterdicht worden.
Momenteel niet zo'n groot budget voor een nieuwe...

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:12

Ik zie mijn pony ook liever zonder staan en zodra t kan gaat ie weer af. Maar dit is advies van DA . Hij heeft t nu eenmaal snel koud

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 07:15

Hier gewoon nog bloot en dat hoop ik tot oktober/november zo te houden, hngt van het weer af.
Maar dan zullen de meeste al wel al onder de 200gr staan.

Kasztanka
Berichten: 239
Geregistreerd: 05-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:00

Ik lees hier dat er paarden (ponys) op een wei staan zonder beschutting, maar is beschutting niet verplicht? En ja, als je de wintervacht wilt tegengaan dan begrijp ik wel dat je dekens nu al oplegt, ik vraag me alleen maar af of het paard dat nu al zo prettig vindt.
Ik denk dat je hier het verschil moet maken tussen de wedstrijdruiters met bloed-paarden en de recreatieruiters (zoals ik) die er niet om malen hoe hun paard (pony) eruit ziet in de winter. (één van mijn dravers krijgt niet zo'n erg dikke vacht in de winter, hij blijft redelijk "toonbaar", toch heeft hij het niet koud (heeft wel genoeg vet, zonder echt dik te zijn). Ik vind het een beetje raar dat één iemand het buiten gaan rijden in de regen als een "prestatie" vermeldt. Als ik niet in de regen (of de sneeuw) zou gaan rijden, zou ik in de winter bijna nooit gaan rijden vermits ik een buitenruiter ben en geen binnenpiste ter beschikking heb.

edit: mijn paarden staan buiten maar kunnen kiezen om in de stal te gaan staan, wat ze zo goed als nooit doen, ook niet vorige winter toen er veel sneeuw lag. Ze lagen regelmatig met z'n allen gewoon in de sneeuw.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:04

mijn pony staat ook zonder beschutting maar gaat snachts op stal! straks ga ik naar hem toe en vandaag is blijkbaar zonder buien dus de deken mag weer af! kijk bij eenpaar kleine buien doe ik em ook niet op hoor , maar met die erge regenhozen en het koelt flink af, tja dan gaat ie aan!

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:00

Hier een wedstrijdpaard met bloed :P Hoewel het af en toe niet aan hem af te zien is.
Daar gaat gewoon de deken op als het 's nachts onder de 15 graden blijft de zomerdeken om. Dan overdag mag die nog even af. Als het dan overdag rond de 18 blijft hangen, blijft ie overdag ook gewoon op. Vorig jaar, vrij laat begonnen met dekens. Rond half oktober. Want wilde dat hij wel iets aan vacht zou aanmaken. Nou trof iedere keer een trillend rietje aan op stal. Hij maakte gewoon geen vacht aan. Ben toen ook vrij snel over gegaan op dikkere dekens.
Hij heeft hem vanaf gister 's nachts om.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:09

mijne staat nu met vliegendeken.

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:12

die van mij staat ook gewoon nog bloot, is een wedstrijdpaard maar zolang het weer redelijk blijft en niet te koud mag hij lekker bloot blijven staan.

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:42

mijn staat in kuddeverband in grote weide ,zonder beschutting ,en staat snachts ook buiten.
ik wil hem wel onder deken gaan zetten ,maar wil hem eerst de kans geven om toch wel iets wintervacht aan te maken , dus denk dat de deken pas eind september begin oktober opgelegd gaat worden.
ik doe dit omdat hij een mega wintervacht aanmaakt , en ik dit jaar voor het eerst een startkaart heb ,en in de winter door wil kunnen rijden, vorig jaar was dat bijna niet te doen , hij stond in no-time nat , en was bijna niet droog te krijgen ,om hem dan nat en koud in de stal te zetten vind ik geen optie, een aangezien onze les pas om 2200 afgelopen is en ik dan nog met de trailer naar huis moet, heb ik geen 1,5 uur de tijd om hem uit te stappen.