Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:01

Hier ging het nog prima onder de 300 gram vandaag. Ben benieuwd morgen. Zou wel 9 graden zijn maar windkracht 6, dus voor het gevoel maar 6 a 7 graden. Moet kunnen, tot na de nieuwe vorstperiode, zonder de 220 te gebruiken. Heb hem straks even zonder dek gezet om hem kort daarna te kunnen laten rollen in de bak....gaat meneer in de wei in de modder liggen rollen! Wat een viespeuk was het toen, nat en zwart! Kreeg met moeite het zand er allemaal af. 8)7 Wat een peerd! :D


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:45

karuna schreef:
Hij past zijn vacht niet aan aan de deken en kan dus vrij gemakkelijk deken om en af doen als het nodig is. Bij erge neerslag vlak boven 0 gaat een ongevoerde deken op om zijn spieren en longen warm en soepel te houden. Hij is flink spierbevangen geweest en heeft longproblemen waardoor ik wat voorzichtig moet zijn. Kwa vacht en vet redt hij het gemakkelijk zonder, dikke lange 3 dubbele tinkervacht.


En...niet zweten onder dit soort dekens, zoals je het nu aan pakt? Dan heb ik eindelijk een antwoord op mijn vraag, weet ik hoe ik het voortaan moet aanpakken bij een shet met een niet zo heel erg lange vacht. ;)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:38

karuna schreef:
Als hij gaat zweten is het veel te warm voor hem, en hij zweet erg snel. Alleen het zijn zo n goed ademende dekens dat ik zijn liezen als referentie gebruik in combinatie met temperaturen en jarenlange ervaring zo bij hem met testen, uitproberen en soms erg fout gaan :o zijn temperatuur moet tussen de 37,6 en 37,8 blijven. Erboven is te warm eronder te koud, dan is hij ook stijf en knakkerig met lopen.

Ik weet niet of dit bij elk paard kan, ik word vaak ook voor compleet gek verklaard en stom omdat hij zo ziek zou worden omdat het tegen alle gebruiken ingaat. We hebben in het begin wel eens geprobeert zijn vacht te remmen met een deken, compleet kansloos.arm dier stond zich gek te zweten onder 400 gram buiten met een mega dikke vacht. :')


Ik verklaar je igg niet voor gek. Vroeger zelf bij een pony in wintervacht ook bij temp onder de 0 graden een Bucas Rain opgelegd en boven de 5 graden weer af. Ging altijd prima. Maar vroeg het me juist mbt een shet af, die zit toch wel dikker in de vacht dan een Welsh K. En een Tinker heeft idd een behoorlijke vacht, dus wel vergelijkbaar denk ik.

Temperatuurde jij je paard dan steeds als je een deken op legde? :o?

Mijn paard met vacht kan het ook behoorlijk warm hebben onder dek, dus vandaar dat ik met vele verschillende dekens werk in vele verschillende soorten diktes. :j Bij die vorst vorige week had hij het echter koud, zelfs onder een 300 grams, waar hij normaal wel mee weg kwam voorgaande jaren. Dus hij had deze twee weken een onderdeken er bij. Die vacht van hem rem je ook niet met een dek. Zijn papa stond (voorheen) wel de hele winter in zijn zomervacht onder dek. Best apart. :j

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:49

karuna schreef:
Er zijn dus wel meer gekken, fijn :+ . Ik heb een walgelijke hoeveelheid dekens in veel diktes. Ik wissel zowiezo het liefst iedere dag de deken voor een ander.


:D :+ Tja..... En ook hier een dekentic! :D Van alles 2, een dek mocht toch eens nat zijn en bij de hals iets inlopen, dat is niet fijn voor het paard. :=

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:09

calice schreef:
Zo, gezellige boel hier :z .
Ál heeft iemand zijn paard hier nu nog met oorwarmers staan, lekker laten. Ieder doet het op zijn/haar eigen manier en dat is een eigen keus.


Wow....wat is hier nu ineens gebeurd in het topic? Tóch ruzie maken tijdens het vechten?
Ik sluit me bij Calice aan. Iedereen gebruikt dekens op zijn of haar manier.
Dat er nu 2 mensen elkaar in de haren vliegen is niet leuk. En al helemáál niet nodig. :n

Denk dat ik mijn ongeschoren shetlander maar van 2000 gram naar 100 gram zet aankomende zondag! :+ :P :D (grapje!)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:22

Hier ook vandaag de 300 grams nog op. Zat flink te twijfelen, maar aangezien het weer kouder wordt komende dagen en de paarden hier wel warm onder de deken waren maar niet té, volgens mijn stalgenootje vanmorgen, hebben we besloten dat ze allemaal nog onder de 300 blijven tot woensdag of donderdag. Daarna gaan de temperaturen flink omhoog. Dus vanaf woensdag krijgen ze sowieso de 220 op (en misschien de dag erna wel de 100 grams als de 220 bij die hogere temperaturen ineens toch nog te warm blijkt). :j

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:34

LucianoS schreef:
mijn paard staat nog steeds onder de bucas smartex extra 400gr , hij heeft het niet te warm zo te voelen ,



Hier ook onder de Bucas Smartex extra AIO, maar die is toch 300 gram mét fleece. Mijn ervaring met de Rain (alleen met fleece) is dat deze kouder zit dan een 100 grams deken van WB. Dus de stay-dry fleece is volgens mij niet te vergelijken met 100 gram.
Paard voelt ook niet warm aan hier onder de Smartex extra AIO. :n Of zou dat juist komen omdat de temperatuur beter geregeld zou worden door die stay-dry fleece? Kan het me niet voorstellen. Had vorig jaar een WB 370 gram waar geen onderdeken bij nodig was bij zeer strenge vorst, en dit jaar onder die Bucas had hij wel een 100 grams onderdeken nodig.

Woensdag naar de 220! *\o/*

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:34

En vanaf maandag weer nachtvorst....en maar 5 graden overdag..... -O- Krijgen we weer dat gewissel met dekens! -O-

Als we nu eens allemaal een briefje in de ideeënbus doen bij het KNMI...en dan het liefst in drievoud..... :)*
... krijgen we dan lente?! :D

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:47

:= Welk land? Fijne snowboard vakantie!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:33

Net ook terug naar de 220 grams. Voelde lauw aan er onder, dus zal wel goed gaan. Vannacht 3 graden en ze staan binnen, dus enkele graden warmer. Morgen 8 graden buiten, moet kunnen. :j

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:09

Blij dat ze hier dat trucje niet kennen en van zichzelf en van elkaar de dekens heel laten. :j Halsters zijn echter niet veilig, die doen ze bij elkaar wel af. :+ Dus vandaar (en 1001 andere redenen) staan ze altijd zonder halster.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:38

Paard was wel wat warm onder zijn 220 grams. Heb op stal maar een raam extra open gezet. Anders blijf ik wisselen met dekens, gezien het weekend weer wat kouder wordt 's nachts. Hopen dat de wind er vannacht niet in slaat.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 08:57

jesito schreef:
Jongens even geduld vanaf dinsdag gaan de tempraturen weer omhoog, dan is dit een mooi moment om ze dunner te zetten en misschien ze snel onder dekens uit te halen.
Ik moet alleen op blijven letten met regen.



Dat had ik ook al gezien vorige week. Alleen een week vooruit kijken met het weer is zo lastig. Ze kunnen vaak geen 3 dagen vooruit voorspelen. Maar goed, na dinsdag wordt het igg een stuk zachter. Na een week voorspellen ze weer koudere temeraturen en regen. De nachten zijn in ieder geval nog niet stabiel. Wat zal het gaan worden?

Hier gaat dinsdag ws de 100 gram op.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:00

JoT schreef:
Bedankt iedereen voor jullie reacties. Ik heb de winterdeken er inmiddels afgehaald en een ongevoerde regendeken erop gelegd. Heel erg ideaal vind ik de situatie nu niet, vandaar dat ik op zoek ben naar een deken voor erbij. Ik twijfel tussen een regendeken met fleece gevoerd of een 100 grams deken. Wat is daar nu eigenlijk het verschil tussen, qua warmte. Hoe dik is een 100 grams deken?

Ik heb niet echt veel verstand van dekens en ik wil zeker geen hele collectie aan gaan leggen. Wat is nu de beste 'tussen de seizoenen in-deken'?



Een 100 grams is best dun maar geeft genoeg warmte bij dit soort temperatuurwisselingen, dus zit aangenamer. Van fleece hebben ze niet zo veel warmte, dus dat geeft niet veel verschil. Heb hier een Bucas Rain met fleece, die zit kouder dan een 100 grams deken. Als ik die van mij onder die Bucas zou zetten weet ik zeker dat hij het na het dragen van die dikkere dekens koud heeft. Zeker als de nachten nog rond de 0 a 2 graden liggen maar het overdag rond de 10 a 12 graden is. Een gewone 100 grams is dan ideaal.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:02

jesito schreef:
Hier staat voor donderdag 14 graden, dan gaat dat ding toch echt af *\o/*


:D Ik zou ook blij zijn als ze nog even bloot kunnen lopen voor die dazen en knutten er weer zijn. _-:(

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:11

Ja he? Daar wordt je niet vrolijk van van al die Rhino-berichten. Zit hier vlak in de buurt ook zag ik op Bokt.
Mijn nichtje heeft vele merries op punt van veulenen, haar zoontje mag ook even niet meer naar de manege. Er wordt momenteel toch nog flink gependeld en je weet nooit wie wat mee neemt.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 06:32

Laat de dekens van nu maar op.....alleen morgen wat hogere temperatuur. Volgende week ws vorst en winterse buien. :brr:

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:21

jesito schreef:
Bravura schreef:
Laat de dekens van nu maar op.....alleen morgen wat hogere temperatuur. Volgende week ws vorst en winterse buien. :brr:



Huh waar woon jij :D Hier staat 14 graden vanaf donderdag.


:D Noordpool! :+

Nee, zag dat op de KNMI site vanmorgen vroeg.

"maandag 05 maart tot en met maandag 12 maart
Onzekere verwachting. Waarschijnlijk overgang naar een wisselvalliger en minder zacht weertype met temperaturen rond normaal. De kans op neerslag is dan ca. 60%. Daarnaast is er een kleine kans (ca. 30%) op een overgang naar een koud weertype met vorst in de nacht en mogelijk winterse neerslag.
Uitgifte: 27/02/2012 04.21 uur LT"
Bron: KNMI

Het komt hier igg niet boven de 10 graden de rest van deze week. Gewoon de 220 anders blijf ik wisselen. Daar wordt een paard ook niet beter op.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:07

Paard voelde absoluut niet warm onder de 220, meer koel. Heb hem wel de 100 gram opgelegd omdat het morgen 11 a 13 graden zou worden. Onder de 100 gram voelde hij wat later lauw. Dus dat gaat wel goed. :j


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:24

Zondag op maandag 0 graden 's nachts en 6 overdag, maandag op dinsdag -3 's nachts en 4 overdag. Zie KNMI. Dat wordt tijdelijk weer een dikkere deken. :j

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:35

Die van mij heeft ook amper haar maar wel iets wat op wintervacht moet lijken. Hij verhaart ook nog steeds niet. De shet ook nog niet. Misschien wachten ze tot de laatste winterdip. :) Normaal zit paard al voor een groot deel in zijn zomervacht (donkerdere kleur)in februari....hij is nog steeds wit. :D

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:46

De lente komt er igg aan! Eind maart wordt de klok alweer verzet! *\o/* *\o/* *\o/*

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:47

IvysToeter schreef:
wobbe krijgt nu al iets meer haar.
als het een beetje zulk weer blijft (en het dus niet meer zou gaan vriezen) denk ik dat ik binnenkort ook overstap naar de 200grams voor wobbe.
als hij het dan toch koud blijkt te hebben kan ik altijd weer de 300 grams deken op doen.
maar ik vind het zo klote dat hij van die schuurplekken heeft.... terwijl hij die vorig jaar niet had, met exact dezelfde dekens.
aan de andere kant net zo :(:)
Afbeelding



Wat voor merk deken heb je hem op gehad? Heeft zelfs de aanzet van de singels geschuurd? :oo

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:50

Claudia1993_ schreef:
Ik zag het ook op KNMI, tussen de -1 en -4 wordt het.
Doen jullie dan weer een zwaardere deken om, voor degene die al een lichtere deken om hebben?
Lijkt mij niet nodig voor die paar nachtjes, binnen in de stal is het toch een stuk warmer.



Hier gaat zondagavond gewoon weer de 220 grams op. Op stal is het niet veel warmer dan buiten en ze staan 's morgens om 09.30 uur weer buiten. Veel te fris om dan met een 100 grams ineens te lopen. Ik houd de aantal grammen aan, zoals ik altijd doe. Onder de 7 graden gaat de 220 op, onder de 0 graden gaat de 300 gram op. De 100 gram gaat op als het een graad of 11 is (dagtemperatuur dan wel te verstaan). Bij 13 a 14 graden de ongevoerde deken en als het voor het eerst 16 graden wordt mogen ze overdag zonder dek lopen. Als het weer kouder wordt overdag, zoals omschreven. :D Tja, ik weet dat ik een enorme zemel ben. :o

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:36

Wat een verschil zeg....KNMI voorspelt morgen zo'n 8 graden en komende week rond de 4 graden overdag en -4 's nachts. De andere site zegt dat het morgen 15 graden wordt en geeft dagtemperaturen komende week van 10 graden overdag en 's nachts +1.

Wat moeten we nu geloven???? Lekker handig met die dekenwissels, we weten zo precies waar we aan toe zijn. :roll:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Trendiction en 6 bezoekers