Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quintusgl

Berichten: 4451
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:02

Ariebren; het is de manier waarop je reagert. Zoals je kunt lezen zijn er velen van ons hier die niet alle paarden onder de deken heeft en ook mensen die anti-deken zijn en mensen die altijd dekns op hebben. Het is prima als je reageert en je mening over brengt. Alleen de zinsindeling is niet zo prettig. Hier op bokt zitten meer mensen met jarenlange ervaring op paardengebied. Iedereen heeft zijn eigen mening en velen van ons zijn niet te beroerd om nieuwe dingen bij te leren. Immers kan je, hoe lang je ook met paarden bezig bent, ALTIJD van elkaar leren. Je pakt de dingen er tussenuit die je goed lijken. Alleen om te reageren zoals jij, lijkt het wel of je oogkleppen op hebt en verder niet de discussie normaal aan kunt gaan. Wellicht heb ik het verkeerd en dan spijt me dat maar ik denk als je je mening op een andere manier formuleerd, dat je dan gewoon gezellig mee kan beppen. En we verschillen niet zoveel van elkaar als je denkt in opvattingen...
Nu even wat foto's dan maar van een peerd met en een peerd zonder.....

Porva blij MEt deken
Afbeelding

Valiente blij zonder deken (ehhh, denk ik ;-)) iig met een goede isolerende vacht
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 03-02-12 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:06

ArieBren: Je schrijft in je profiel dat je nooit te oud bent om te leren! :D Neem dan eens een keer wat van ons aan en bep gewoon gezellig mee! :j Ik ben ook vaak niet zo tactisch, maar dat kun je leren....mij lukte het ook (als het me niet uit komt blijf ik bot hoor ;) )

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:13

@quintusgl: Had vandaag ook voor het eerst een halsdeken op bij mijn paard. Vond het wel eng om hem achter te laten met dat ding in de wei omdat hij nogal vaak met de merrie in de wei naast hem loopt te klooien. Bedacht me dat er veel Bokkers zijn die gewoon de halsdeken op leggen, zelfs bij paarden die 24/7 buiten staan. Vond het wel een fijn idee vandaag, zeker na gister toen hij wat minder te pas was, zo'n halsdekentje.

Grappig zo'n sneeuwlaag op de rug. :D De shet hier zal vandaag ook wel een bevroren ruggetje hebben gehad. :D Had nog overwogen hem een dunne Bucas op te leggen maar heb het toch maar niet gedaan. Bang dat ie zou gaan zweten of het door de vlakke vacht toch koud zou krijgen.

Tancreda4

Berichten: 24048
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:33

Heerlijk die paarden met ijs in hun vachten en zo'n sneeuw laag! Ik had dat ook graag gezien. Ik vind het zo'n leuk gezicht bij mijn shetje, die heeft echt een goede vacht!

Sneeuw88

Berichten: 1161
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Groningen/Texel

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:32

Vandaag foto's gemaakt in de sneeuw, kon wel even zonder dek (is toch mooier) ;)
de 400 gram heb ik de afgelopen nachten aangevuld met een (gokje) 150gr staldeken, met die -17 die het hier was brrr.. 's morgens trek ik die eronder vandaan, vind dat ze -5 toch wel aan moet kunnen met die 400gram..

Nyaleti

Berichten: 6184
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:56

Mn pony staat onder 200/250 + een vrij dikke zweet deken. Ook 's nachts, veel te koud want een echt goede stal heeft ie ook niet :=
Kan ik vannacht een deken van ietsminder dan 200gram + die van 200/250 erop leggen?
Het zijn beide buitendekens..

Tancreda4

Berichten: 24048
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:09

Ik wilde er een extra dek onder doen omdat ze naar mijn idee niet warm genoeg aanvoelde. Maar die is er snel weer onderuit gegaan, want buiten in het zonnetje was het prima te doen (ondanks dat het nog steeds -6 was). Zon en geen wind is al echt een heel verschil qua gevoelstemp!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:13

Mijn geschoren paard staan onder 300 + 200 grams in een binnenstal en overdags een aantal uur in de paddock.

Toen ik ze vanmorgen naar buiten deed was het nog -10, ik heb er toen nog voor het buiten staan een dunne regendeken overheen gegooid, die heb ik er eind van de middag toen ze weer binnen stond er weer af gehaald...

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:13

Hier was het water buiten zelfs geheel zonder ijs vanmiddag (wist niet wat ik hoorde :D )! Het viel mee in de zon bij -6, nagenoeg windstil. Binnen zijn alle leidingen en kranen nu wel geheel bevroren. Dat is de voorgaande jaren niet geweest. :n Ik heb hier nog wel de onderdeken er op liggen. Die blijft tot we overdag weer op de 0 graden zitten en 's nachts op de -6 max. Dan is het op stal 's nachts iets boven 0.
Vanmorgen was het hier op stal -6 en buiten -18. :j

Tancreda4

Berichten: 24048
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:18

Vanochtend in stal vond ik het 'warm'. Nou ja, de overgang blijbkaar, want het was -6 binnen (en dan 4 paarden die in de eerste ruimte de boel warm houden) en buiten -12. Ze voelde niet heel warm, maar ja, bij het opdoen van de extra deken en toen de 'kou' in werd ze toch wel te warm eronder, dus de onderdeken weer eronder vandaan gehaald (ik had toen 50+200+100, nu weer 50+200)

Calice

Berichten: 9840
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:57

Paard is weer helemaal in zijn hum :D , drinkt en eet ook weer super :j .
Ze staan hier nogsteeds het zelfde. Paard ongeschoren onder 360 met hals en daaronder een HH balance deken en shet onder 500 gram :) .

Vaochtend waren ze beiden voorzien van een laagje ijs maar waren mooi warm onder de dekens, wat een verschil het al niet kan geven zonder wind :j .
Even een leuke foto van peerd met dekens en wat ijsdelen :)) .
Afbeelding

Paardjes1999
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:00

Mijn shetje heeft geen deken maar mijn andere pony wel :d x

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:31

Calice: is het bij jullie zó koud op stal???? Hier vriest het ook op stal -6 maar gelukkig zijn ze niet bedekt met een ijslaagje. :oo
Laatst bijgewerkt door Bravura op 04-02-12 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24048
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:32

Morgen geloof ik meer wind... Brr.

Calice

Berichten: 9840
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:32

Paardjes staan 24/7 buiten met een inloopstal :)) , als ze in stal gaan dan staan ze wel uit de wind maar het is er even koud. Hebben daar wel een heel dik strobed om warmer te kunnen liggen maar ijsstaarten kon ik niet tegenhouden := .

Op deze foto kan je hun stal en paddock zien waar ze snachts staan :) , overdag toegang tot de wei als het niet al te nat is.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P46SYRQE.jpg
Laatst bijgewerkt door Calice op 04-02-12 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:33

hier was het net -10 in de stal (buiten -17) heb vanmiddag nog even een deken bij gehaald voor mijn merrie, ze voelde niet heel warm aan onder 300 onderdeken + fleece+ 330 grams outdoor.. ze had ook koude oortjes.

Nu heeft ze 300+300+330 en voelde heerlijk aan.. ja het is idd veel, maar ze heeft dat blijkbaar nodig

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:25

calice schreef:
Paardjes staan 24/7 buiten met een inloopstal :)) , als ze in stal gaan dan staan ze wel uit de wind maar het is er even koud. Hebben daar wel een heel dik strobed om warmer te kunnen liggen maar ijsstaarten kon ik niet tegenhouden := .

Op deze foto kan je hun stal en paddock zien waar ze snachts staan :) , overdag toegang tot de wei als het niet al te nat is.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P46SYRQE.jpg


Wij legden vroeger altijd strobalen tegen de wand aan buiten ter isolatie. Misschien een idee? En je hebt ook PVC lamellen voor in de deuropening: http://www.cavalo.nl/stallen/deuren/lamellen.html
Als ik ooit weer een loopstal maak van het achterste stalgedeelte komen deze lamellen er ook te hangen. :j
Scheelt een hoop kou lijkt mij.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:30

er licht weer sneeuw.
ik heb vandaag voor het 1 met mijn shet gesleed. vorig jaar heb ik het mijn mijn pony rilana gedaan. maar die heb ik nu niet meer dus moetst ik een ander slachtoffer vinden :D.
heb vandaag ook mijn paardje gereden een klein beetje maar ik heb toch maar in het begin gereden met deken, toen eventjes 1 rondje gestapt en toen deken af en weer verder rijden.
het was bij ons vanochten - 17 :brr: :brr: .
heb vandaag als eskimo rond gelopen op stal

Abra_

Berichten: 71
Geregistreerd: 20-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:38

Hoe merk je dat je paard te koud heeft, en hoe 'warm' moet het voelen onder een deken om goed te zijn?
mijn paard staat binnen momenteel met een bucces smartex turnout ( 400g), maar ik ben niet zeker of het genoeg is met deze tempraturen...
Hij is geschoren eind oktober heeft al terug wat haar, vooral nek en benen waar dus geen deken zit. Op stal vriest het nu ook wel maar er staan warmte blazers en zo proberen ze het toch niet te koud te laten worden. desondanks zijn de leidingen wel bevroren dus het zal voorbije nachten wel flink koud zijn geweest.
Onder het deken voelde het niet echt warm.. maar hij voelde ook niet koud ofzo. maar toen ik zijn deken er af haalde trok hij onmiddelijk bij elkaar en begon te bibberen, gewoon door de kou of had hij het daarvoor al niet warm genoeg...
ik wil hem niet te koud laten staan, maar te warm is ook niet gezond.

marjolein_el

Berichten: 4356
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Bergen Noord-Holland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:41

Mijn pony staat nog steeds onder 360 gram (geschoren, wel al weer wat haar), ik heb wel de hals eraan gedaan. Ze voelt niet aan alsof ze het koud heeft. :)

caj2008
Berichten: 1433
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:42

Mijn merrie staat op stal en die is nog niet zo lang in nederland het is een andalusier.
Ik heb haar toen ik haar kreeg een week nog 24/7 op het land gezet daarna op stal.

Toen ze op het land stond heb ik haar een outdoor deken aan gedaan van 220 gram.
Ze blijft hier warm onder en ze ging daarna toch op stal dus geen reden om te verzwaren met een onder deken.

Ze verhaarde nooit onder deze deken ze kreeg ook geen dikkere vacht.
Vier dagen geleden heb ik onder die outdoor deken een fleece deken gedaan.

Vandaag heb ik echt een emmer losse haren weg geborstels.
Hebben meer mensen hier last van? Is dit wel normaal?

Alvast bedankt.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:53

Abra_ schreef:
Hoe merk je dat je paard te koud heeft, en hoe 'warm' moet het voelen onder een deken om goed te zijn?
mijn paard staat binnen momenteel met een bucces smartex turnout ( 400g), maar ik ben niet zeker of het genoeg is met deze tempraturen...
Hij is geschoren eind oktober heeft al terug wat haar, vooral nek en benen waar dus geen deken zit. Op stal vriest het nu ook wel maar er staan warmte blazers en zo proberen ze het toch niet te koud te laten worden. desondanks zijn de leidingen wel bevroren dus het zal voorbije nachten wel flink koud zijn geweest.
Onder het deken voelde het niet echt warm.. maar hij voelde ook niet koud ofzo. maar toen ik zijn deken er af haalde trok hij onmiddelijk bij elkaar en begon te bibberen, gewoon door de kou of had hij het daarvoor al niet warm genoeg...
ik wil hem niet te koud laten staan, maar te warm is ook niet gezond.

als je aan de oren voeld, als die koud zijn heeft hij het koud zijn ze warm heeft hij het warm

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:59

caj2008 schreef:
Mijn merrie staat op stal en die is nog niet zo lang in nederland het is een andalusier.
Ik heb haar toen ik haar kreeg een week nog 24/7 op het land gezet daarna op stal.

Toen ze op het land stond heb ik haar een outdoor deken aan gedaan van 220 gram.
Ze blijft hier warm onder en ze ging daarna toch op stal dus geen reden om te verzwaren met een onder deken.

Ze verhaarde nooit onder deze deken ze kreeg ook geen dikkere vacht.
Vier dagen geleden heb ik onder die outdoor deken een fleece deken gedaan.

Vandaag heb ik echt een emmer losse haren weg geborstels.
Hebben meer mensen hier last van? Is dit wel normaal?

Alvast bedankt.

ik zou geen flees op de huid doen, daar krijg je scheurplekken van.

ik zou je paard met dit weer ook niet te vaak poetsen, want je zegt al dat je er een emmer haren vanaf hebt geborsteld. misschien hadden die er nog wel even op blijven zitten als je niet had gepoetst en had hij het nog iets warmer gehad.

mijn paard ik ook echt heel erg in de rui en als ik daar met mijn hand over vrijf dan dwarellen de haren ook in het rond. maar nu poets ik hem niet of misschien even snel een borstel er over heen. maar zo vlug weer een deken er op.

Nyaleti

Berichten: 6184
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:02

Pony staat met ong. 50 + 230 ofzo met een flink strobed
Mn shetlander staat zonder deken, haha toen ie buiten zat aan de uit einde van zn haren allemaal wit :+

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:03

aa, ik heb bij mijn shet een 250 gram waterdicht deken, en nog een slaapzak er op liggen. maar die heb ik geschoren