deken-loos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: deken-loos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:58

@Cassidy: misschien dat er tegenwoordig niet veel vijanden meer zijn, maar hoe verklaar je die andere miljoenen jaren dan?

Dat jij tijdens je studie veel vrije tijd had, betekent trouwens niet dat dat voor iedereen geldt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:17

Maar hoe oud werd een paard in de natuur?
Wie zegt dat ze daar niet verkouden werden?

En nogmaals, zag je ze daar ooit met een zadel, waaronder het enor zweet.
Waar de warmte niet weg kan?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:27

Maar hoe gaat dat dan? Laten jullie je paard dan een nacht met een deken (die het hele lichaam bedekt en dus de hele wintervacht tegen houdt) staan, omdat je op de plek van het zadel wat zweet hebt?

Er zijn genoeg mensen die het anders doen en die geen problemen krijgen. Mijn paarden staan ook in de ergste winterse buien buiten terwijl ze zo een stal in kunnen lopen... ik heb eigenlijk niet meer bewijs nodig?
Als je je zorgen maakt, dan kun je toch gewoon je paard op een wei met inloopstal zetten? Als hij het koud krijgt, loopt hij heus wel naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:34

Ik heb mijn rijpaard een deken op zodat hij minder vacht maakt en dus bij flinke training minder zweet.
Verder merk ik dat hij rond deze tijd, als hij nog zonder deken in de regen staat, hij gevoelig word op de rug spiren, dus doe ik hem een dekentje op.
Dan is het weg.

Mijn 2 jarige heeft uiteraard geen deken op.
Niet nodig, rij hem toch niet.

Ze kunnen bij mij ook schuilen. Want ze staan in weer en wind buiten. Ook in de sneeuw.
Schuilen doen ze alleen tegen de dazen, niet tegen de regen en kou.
Dus ja, ik weet dat ze er best tegen kunnen.
Maar niet nat na het rijden, daar verliezen de haren de functie die ze hebben door het zadel.
De rug is veel te warm.
En een paard in de natuur is nooit zo nat als een paard in training (dat is wat anders dan een bosritje of wat gehobbel in de bak)
Droog stappen duurt dan te lang.
Want na een uur is het paard nog steeds niet droog.

En ja, ik heb paarden verkouden gezien door kou vatten na het rijden.
En ook optaters zien krijgen in de rug en nieren.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:47

runningkawa schreef:
Ik heb mijn rijpaard een deken op zodat hij minder vacht maakt en dus bij flinke training minder zweet.
Verder merk ik dat hij rond deze tijd, als hij nog zonder deken in de regen staat, hij gevoelig word op de rug spiren, dus doe ik hem een dekentje op.
Dan is het weg.

Mijn 2 jarige heeft uiteraard geen deken op.
Niet nodig, rij hem toch niet.

Ze kunnen bij mij ook schuilen. Want ze staan in weer en wind buiten. Ook in de sneeuw.
Schuilen doen ze alleen tegen de dazen, niet tegen de regen en kou.
Maar niet nat na het rijden, daar verliezen de haren de functie die ze hebben door het zadel.
De rug is veel te warm.
En een paard in de natuur is nooit zo nat als een paard in training (dat is wat anders dan een bosritje of wat gehobbel in de bak)
Droog stappen duurt dan te lang.
Want na een uur is het paard nog steeds niet droog.

En ja, ik heb paarden verkouden gezien door kou vatten na het rijden.
En ook optaters zien krijgen in de rug en nieren.

Die paarden die dat kregen, hadden die ook een volledig ontwikkelde wintervacht? Of was die verstoord doordat er dekens op hebben gelegen?
Stonden die paarden trouwens op stal (waar ze niet uit kunnen stappen) of stonden ze buiten?
Het lijkt mij dat een paard zelf wel gaat stappen als dat nodig is om niet ziek te worden.
Een paard in de natuur moet ook weleens een rivier oversteken, dus zullen ze daar ook wel flink nat worden.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:49

mijn pony heeft altijd een deken op het hele jaar door. en in de winter/herfst staan ze s'nachts binnen. en gaan ze laat naar buiten.. soms blijven ze ook hele dag op stal omdat er bv. een dik pak sneeuw ligt.. mijne heeft dus altijd een deken om. en ook om hem lekker kort in de vacht te houden voor het rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:51

Die hadden geen dekens op (anders waren ze niet ziek geweest Tong uitsteken )
Stonden overdag buiten, ook na het rijden en droogstappen
Dat waren jonge dieren, die nog nooit een deken hadden gezien.
Daar zadelmak werden gemaakt.

De paarden verder in training hadden wel een deken.
Stonden overdag ook gewoon buiten, maar hadden nergens last van.
Stonden 's nachs in dezelfde stalen, dus geen last van trek oid.

Water van buiten af, is heel wat anders dan zweet.
(als je niet met zweetmessen en wrijven in de weer gaat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:51

shrOnatje
Altijd, ook met 30 graden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:06

een paard in de natuur beweegd heel anders dan een sportpaard. Een sportpaard levert gedurende een korte periode een enorme inspanning. Een paard in de natuur doet dat niet.

Het is niet zozeer het nat worden, Meer is het de afvoer van de warmte.

Omdat een paard met dikke vacht moeilijker zijn warmte kwijt kan, krijgen de spieren een opsodemieter als het dier zo weer het land of stal op gaat.

Daarnaast wordt een paard traag van de hitte...... en dat wil je niet in de sport.

zolang het niet nodig is krijgt het dier geen deken op........ maar zodra het dier in training gaat MOET je gewoon voor de gezondheid van het dier, het dier een deken op doen.

Daarnaast moet men eens gaan begrijpen dat 5 uur buitenrijden geen vergelijking is met een half uur schakelen, buiging, stelling, constante overgangen, terug en weg, terug en weg..... ondertredend onderbeen, over de rug.

Mijn paard is ook niet nat na een buitenrit van een uur of twee, doe ik ook galopperen, draven......... maar na 30 minuten dressuurmatig aan het werk loopt het water in straaltjes van zijn lichaam af. En dan zit die van mij altijd kort in zijn haar Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:32

KiWiKo schreef:
Daarnaast moet men eens gaan begrijpen dat 5 uur buitenrijden geen vergelijking is met een half uur schakelen, buiging, stelling, constante overgangen, terug en weg, terug en weg..... ondertredend onderbeen, over de rug.

De meesten hier rijden niet zo lang buiten hoor Haha!

En degenen die dit wel doen, die willen ook niet zo'n lange vacht. De meeste mensen die ik ken en die natural zijn, die trainen niet zo intensief met hun paard. Dus gaan voor mij die beweringen nog steeds niet op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:42

Esperanza schreef:
KiWiKo schreef:

De meesten hier rijden niet zo lang buiten hoor Haha!

Een buitenrit van een half uur is minder intensief dan een half uur dressuurmatig werken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:23

Cassidy schreef:
Nadya schreef:

Ik heb dan wel geen tweebenige, maar wel vierbenige kinderen, en een fulltime baan om ze te kunnen bekostigen. Reken naast die fulltime baan ook nog even de nodige tijd die je tegenwoordig in de file doorbrengt, laten we eens grofweg schatten: 10 tot 15 uur per week(voor 40 km).(Je zou kunnen zeggen dat ik daar bewust voor kies, maar een andere baan zoeken is nog niet zo makkelijk, niet als je er financieel niet op achteruit wilt gaan, want dichterbij en minder verdienen betekend wel meer tijd, maar ook minder geld en dan moet er alsnog een paard weg.... ).
Als ik de oudere merrie rijdt en haar niet scheer, en ik het red om om half acht op haar te zitten (avondeten heb ik dan al overgeslagen) en een uurtje flink rijdt, uitvoerig uitstap, daarna nog met zweetdeken laat staan, ben ik 5 uur verder voordat ze droog is en de andere deken opkan, dan is het dus pakweg een uur of half 1 's nachts? Voordat ik dan ik mijn bed lig is het 1 uur geweest. Ik heb toch mijn 8 uur slaap per nacht nodig anders trek ik het echt niet. Tel er dan nog bij op dat ik twee paarden heb, dus op de tweede pakweg rond een uur of 9 kan zitten, dan wordt het voor de tweede een uur of half twee 's nacht voor dat ik dekens kan wisselen.....

Ik scheer dus, en mijn paarden krijgen een deken op, en staan in de winter op stal, omdat het in de winter in de natte polder echt geen doen is om ze het hele jaar door buiten te hebben. Voor mijn gemak, en voor mijn gezondheid, want als ik het niet meer trek, kan ik ook geen geld meer verdienen om ze te onderhouden.

Oh, en nog wat: Always and never are two words you should always remember never to use...

Aangezien je op dit moment puur theoretisch praat, wil ik je nog wel eens horen als je wel dagelijks op je paard gaat rijden...of was je dat niet van plan?

Doe vooral wat je wilt bij jouw paarden, mij maakt het niet uit. Maar ik doe het dus niet bij mijn pony. En nee, ik was niet van plan om dagelijks op mijn pony te gaan rijden tegen de tijd dat hij ingereden is, zeker niet 's winters. Je geeft me het gevoel dat je heel minachtend over het feit dat ik een nog niet ingereden pony heb. Ik praat theoretisch?? Ik heb jarenlang diverse paarden gereden, die het hele jaar buiten stonden, zonder deken. Waarom krijg ik het gevoel dat je gewoon er tegenin wilt blijven gaan??? Kick je daarop ofzo?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:37

Op het moment dat je niet dagelijks in de winter op je paard gaat rijden, wordt het een heel ander verhaal. Dan kun je idd je paard lang in zijn vacht laten, maakt het ook niet uit als je in het weekend een beetje langer onderweg bent om hem te laten drogen. De weekenden zijn bij mij het probleem ook niet (of er moeten sociale verplichtingen zijn waar ik niet omheen kan).

Ik kijk zeer beslist niet op je neer omdat je een niet ingereden paard hebt, want dat heb ik ook gehad. Mijn zelfgefokte paard heb ik op dezelfde stal gehad als haar moeder. Op het moment dat ze in de opfok stond en ze dagelijks met de groep naar buiten kon, had ik er haast geen omkijken naar. Maar op het moment dat je gaat rijden, ben ik gemiddeld 2,5 uur bezig per paard. Per dag. Tijd jij dus waarschijnlijk niet nodig hebt, omdat je niet dagelijks gaat rijden.

Waarom ik er tegenin ga? Omdat ik uit ervaring weet dat de theorie anders er uit gaat zien dan de praktijk. Als jij straks klaar bent met je studie, en fulltime aan het werk gaat (tenminste ga er van uit dat dat de bedoeling is) en je kindje groter wordt, gaat je leven er ook anders uitzien.

Daarom val ik over woorden als "nooit", en "anders was ik ook niet aan een pony begonnen". Omdat van het concert des levens niemand een programma krijgt. Je kunt niet voorspellen hoe dingen gaan lopen....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:51

Cassidy schreef:

Waarom ik er tegenin ga? Omdat ik uit ervaring weet dat de theorie anders er uit gaat zien dan de praktijk. Als jij straks klaar bent met je studie, en fulltime aan het werk gaat (tenminste ga er van uit dat dat de bedoeling is) en je kindje groter wordt, gaat je leven er ook anders uitzien.

Daarom val ik over woorden als "nooit", en "anders was ik ook niet aan een pony begonnen". Omdat van het concert des levens niemand een programma krijgt. Je kunt niet voorspellen hoe dingen gaan lopen....

Ik weet niet hoe oud je kindje is, maar als je diverse paarden hebt gereden, was dat ook in de periode dat je je kind al had? Heb je een partner? Werkt hij? Werk jij naast je studie?

Ik heb vanaf mijn 20e meer dan fulltime gewerkt tot mijn 33e. Inmiddels heb ik een dochter van anderhalf en ik ben fulltime thuis voor haar, heb mijn carriere stopgezet. Het voelde niet goed om te gaan werken en bovendien kon mijn werk ook niet parttime. Ik ben met een leuke studie begonnen en verder heb ik het meer dan druk genoeg thuis met kind, huishouden, een sociaal leven, sporten en mijn paard.

Natuurlijk kan ik niet voorspellen hoe dingen lopen, maar voorlopig weet ik wel dat ik thuis blijf, omdat ik mijn kind niet naar de opvang wil brengen. Ze gaat wel een dagje naar oma per week en als ze twee is twee ochtendjes naar de peuterspeelzaal, dus ik krijg alleen maar meer tijd voor mezelf. Als dat niet zo zou zijn, had ik deze pony nooit gekocht. Mijn vriend werkt vier dagen per week buitenshuis en 1 dag per week thuis. Mede omdat hij er ook voor onze dochter wil zijn, wij willen geen ouders zijn die nooit thuis zijn voor ons kind. Hij is dus de kostwinner en ik heb door mijn vroegere werk gelukkig nog een aardige spaarrekening. Maar daar heb ik ook keihard voor gewerkt jarenlang. Ik rijd vanaf mijn 8e paard en heb pas op mijn 34e mijn eerste pony's gekocht, nu heb ik er nog eentje. Voorheen wist ik dat ik er gewoon de tijd niet voor had, dus vandaar. En nu is het soms ook een enorme kwestie van plannen, maar het is te doen. En ik heb van tevoren goed nagedacht over de gevolgen van de komst van mijn pony. Omdat ik niet bepaald ruim in mijn tijd zit, dus andere dingen in mijn leven lopen nu wel eens anders, want mijn gezin en mijn pony gaan gewoon voor.... Snap je een beetje wat ik bedoel? Ik ga trouwens lekker slapen nu.......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:21

eh het gaat hier weer lekker offtopic Pling

Wat betreft naturals en intensief trainen. Er zijn wel degelijk naturals die meer dan een 'bosruiter' zijn hoor. Lenneke van bokt bijvoorbeeld, zij rijdt endurance met haar paard.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:57

Arabesk schreef:
zulke extreme omstandigheden komen hier in NL niet voor gelukkig

een aantal jaar geleden was het wel toen ineens -10 met een straffe windkracht 6 erbij waardoor het aanvoelde als -20. Tsja als zoiets voorspeld wordt haalt iedereen zijn paard wel binnen denk ik Haha!

Haha! Haha! Haha!

Maart 2005, 's ochtends bij het voeren was het nog -18C, gevoelstemperatuur niet meegerekend.
Afbeelding
Ook de wimpers zijn toen in de loop van de dag weer ontdooit hoor Haha!

Wat voor weer het ook is, mijn pony's (welsh cobs) komen alleen 's nachts op stal in de tijd dat de merries moeten veulenen. Verder staan ze het hele jaar door 24/7 op de wei. Zonder schuilstal, zonder dekens.
Maar met 24/7 toegang tot ruwvoer (in de herfst/winter onbeperkt voordroogkuil) en op verschillende plaatsen rondom de weilanden staan bomen/bossen zodat ze altijd wel uit de wind kunnen staan.

Ook de veulens blijven buiten. Op deze manier heb ik nog geen verkouden of zieke paarden gehad. Dit in tegenstelling tot de jaren wanneer de veulens 's nachts op stal kwamen. Dan liepen ze binnen een week te snotteren omdat de overgang van stal naar buiten overdag blijkbaar niet goed was!

Mijn drachtige merries lopen in de winter met de hengst (net als in de zomer overigens...) op de wei en dan wordt er best wel eens gerend. Regelmatig druipt het zweet eraf en toch wordt hij er niet ziek van. Zelfs niet als hij daarna gaat staan eten. Doordat ze in een groep lopen, zijn ze altijd wel wat in beweging en koelen ze niet te snel af. Ook niet als het regent of sneeuwt.
Haal ik hem binnen als hij bezweet is, dan staat hij dus wel stil op stal en wordt hij stijf en verkouden.

In de tijd dat wij nog sport pony's en paarden hadden, werd er in de winter ook druk geschoren en met dekens gesjouwd. Intensief trainen met een dikke wintervacht is voor de dieren zelf ook helemaal niet fijn.
Alleen heb ik de pony's nu voor een ander doel dan een uurtje rijden voor mijn plezier. En als ik zo eens naar hen kijk, hebben de pony's het op deze manier veel meer naar hun zin...

En als ik dan hier op stal zie dat mensen hun pony's onder dekens zetten en niet meer in de wei willen hebben omdat de pony's een dun vachtje moeten houden terwijl er hooguit 2 of 3 keer per week wat gelongeerd wordt (uiteraard met deken op) of een stapritje wordt gemaakt (met deken op) dan krijg ik daar echt de kriebels van.
Die pony's zouden veel gelukkiger zijn als ze ook gewoon met een wintervacht buiten konden lopen. Voor het 'werk' wat ze moeten doen, zit een wintervacht niet eens in de weg
Maar goed, ik zie het overal om me heen dat mensen hun paarden graag als 'sportpaarden' behandelen terwijl ze dat qua werk absoluut niet nodig hebben en waarschijnlijk veel gelukkiger én gezonder zouden zijn met een wat andere verzorging.

Want welke dieren staan hier regelmatig met snotneuzen en andere kwaaltjes? Juist, de pony's die met de dekens lopen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:25

Afbeelding

Haha!

longeren met deken op Ziek
ik zie in de winter ook allemaal ruiters met uitrijdekens buitenrijden. Die dingen heten UITRIJ dekens en geen RIJdekens toch Verward of heb ik wat gemist

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:33

MarijeR schreef:

Maart 2005, 's ochtends bij het voeren was het nog -18C, gevoelstemperatuur niet meegerekend.
Afbeelding
Ook de wimpers zijn toen in de loop van de dag weer ontdooit hoor Haha!

Die rijp in de baard...geweldige foto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:10

Als je paard geschoren is en het vriest buiten is het niet overbodig om met zo'n deken te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:14

runningkawa schreef:
De rug is veel te warm.

Ik wil even reageren op wat je een paar keer aangeeft over de natte haren onder het zadel.
Wanneer ik heb gereden en heb uitgestapt, haal ik het zadel (en hoofdstel) van m'n paard en ga zonder zadel met haar lopen. Dikwijls gaat ze dan rollen in het zand. En als ze niet rolt, smeer ik haar bezwete plekken in met zand. Dan is het een kwestie van zo'n 5 minuten en is ze weer helemaal droog. Ook in dit geval geldt: de natuur regelt het prima zelf als je het z'n gang laat gaan. Knipoog

Wat het andere betreft (of paarden in de vrije natuur wel of niet zo nat worden als paarden die door ons intensief gereden worden): paarden zijn vluchtdieren. Ze zijn erop gebouwd om keihard te moeten rennen. Reken maar dat ze daarbij nat van het zweet kunnen worden; niet alleen vanwege de lichamelijke inspanning, maar ook van angst (levensgevaar). Dat een paard zweet, is niet voor niets. Dat mensen bedacht hebben dat ze er ziek van kunnen worden en wij toch echt moeten ingrijpen, begrijp ik niet... Haha!

palmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:26

Cassidy schreef:
Hee, daar is die site weer van Paardnatuurlijk, ik dacht al: het wordt herfst, wanneer krijgen we die discussie weer?

Kijk anders eens onder Naturals? Vind je nog meer van dit soort topics.

Hoera, daar is deze discussie weer! Zo'n discussie zet in ieder geval steeds opnieuw aan tot nadenken waarom je wel of geen deken gebruikt in plaats van klakkeloos dekens op te leggen omdat het nu eenmaal gebruikelijk is. Als je voor je jezelf de afweging maakt dat je dekens wilt om een dikke vacht te voorkomen of om een andere reden, heb je er in ieder geval over nagedacht.
Persoonlijk ben ik het paardnatuurlijk en met vele schrijvers eens dat paarden prima in staat zijn zelf hun temperatuur te regelen en daar echt geen deken voor nodig hebben, dikke vacht of niet. En als ze het in de overgangsperiode te warm hebben om hard te werken, nou, dan maar tijdelijk een tandje minder wat mij betreft.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:34

ik ben van mening dat een paard haast niks meer natuurlijk kan doen...omdat een paard niet meer natuurlijk is! Alles wat iedereen met een paard doer is niet natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:40

vera23 schreef:
ik ben van mening dat een paard haast niks meer natuurlijk kan doen...omdat een paard niet meer natuurlijk is! Alles wat iedereen met een paard doer is niet natuurlijk!

Een paard is nog steeds een paard. Zijn bouw, zijn behoeftes en zijn hele wezen is door miljoenen jaren heen niet veranderd. Het enige wat er veranderd is, is dat wij ze naar onze wereld hebben gehaald en ze "gebruiken" voor ons gemak of plezier.
Dat je rijden en andere handelingen onnatuurlijk vindt, oké, is ook zo, maar dat geeft geen vrijbrief om het dier z'n natuurlijke behoeftes te ontzeggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:42

MarijeR schreef:

In de tijd dat wij nog sport pony's en paarden hadden, werd er in de winter ook druk geschoren en met dekens gesjouwd. Intensief trainen met een dikke wintervacht is voor de dieren zelf ook helemaal niet fijn.
Alleen heb ik de pony's nu voor een ander doel dan een uurtje rijden voor mijn plezier. En als ik zo eens naar hen kijk, hebben de pony's het op deze manier veel meer naar hun zin...

En als ik dan hier op stal zie dat mensen hun pony's onder dekens zetten en niet meer in de wei willen hebben omdat de pony's een dun vachtje moeten houden terwijl er hooguit 2 of 3 keer per week wat gelongeerd wordt (uiteraard met deken op) of een stapritje wordt gemaakt (met deken op) dan krijg ik daar echt de kriebels van.
Die pony's zouden veel gelukkiger zijn als ze ook gewoon met een wintervacht buiten konden lopen. Voor het 'werk' wat ze moeten doen, zit een wintervacht niet eens in de weg
Maar goed, ik zie het overal om me heen dat mensen hun paarden graag als 'sportpaarden' behandelen terwijl ze dat qua werk absoluut niet nodig hebben en waarschijnlijk veel gelukkiger én gezonder zouden zijn met een wat andere verzorging.

Want welke dieren staan hier regelmatig met snotneuzen en andere kwaaltjes? Juist, de pony's die met de dekens lopen...

Tja, ik sluit me hierbij aan, omdat ik dat ook zie op de boerderij waar ik sta (waar ik dus alleen maar gebruik maak van de weidegang). Die pony's worden recreatief bereden, staan nu al onder dekens buiten en over een paar weken dus gewoon binnen op stal, de hele dag en nacht. Vervolgens hoor ik de meiden weer de hele winter door klagen dat ze geen tijd hebben om een paar uurtjes met hun paard bezig te zijn. Ik snap dan echt niet waarom je een pony houdt en op stal zet 's winters. Ik stapte mijn verzorgpaarden vroeger altijd uit met het zadel eraf. In de winter reed ik zelfs heel vaak zonder zadel en zo nat van het zweet werden ze niet, hoor. Mijn pony blijft lekker buiten zonder dekens en dan maar wat minder doen in die paar maanden. Hij wordt er niet ongelukkiger van, verre van dat zelfs.

Maar goed, het zal een discussie blijven en iedereen moet maar doen, wat 'ie wil. Zolang het paard zich maar gelukkig voelt...

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:47

Jovarna schreef:
vera23 schreef:

Een paard is nog steeds een paard. Zijn bouw, zijn behoeftes en zijn hele wezen is door miljoenen jaren heen niet veranderd. Het enige wat er veranderd is, is dat wij ze naar onze wereld hebben gehaald en ze "gebruiken" voor ons gemak of plezier.
Dat je rijden en andere handelingen onnatuurlijk vindt, oké, is ook zo, maar dat geeft geen vrijbrief om het dier z'n natuurlijke behoeftes te ontzeggen.

nee daar geef ik ook geen vrijbrief voor maar het wordt ze wel ontzegt...door alles wat er met een paard gebeurt hoe natuurlijk mogelijk je het ook probeerd!

en het paard is idd niet veranderd nee...maar het is gewoon bijna niet mogelijk om het paard en de natuur zn gang te laten gaan...hoe mooi stuk land je ook heb....