[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:45

Echt, waar heb je het over? Waar heb ik gezegd dat er geen verschil is tussen januari en nu? Je hoeft geen dingen te gaan verzinnen... Nogal logisch dat een -2 nacht anders is :o? %)

Ik schreef in het 1e bericht al dat het hier kouder was, dus als je gelezen had had je dat meteen al geweten.
Ik heb alleen maar geschreven hoe het HIER was in 1e bericht. Juist omdat jij schreef dat het voor paarden een fijne temperatuur is. Daar schreef ik op HIER niet vandaag. Er stond nergens iets over wat een ander moet doen. Ik heb het juist bewust over de paarden hier gehad.

Celebi
Berichten: 3670
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:56

Juist in januari had ik eerder gekozen voor dekenloos dan nu. Toen zat er nog een flinke vacht op. :+

Zeker met die warmte van gisteren een het weekend is dit weer gewoon zo'n omslag. Het is dat er hier maar enkele buitjes zijn gevallen waarvan ik hem grotendeels op stal had rond die tijd, dus vandaar zonder deken kunnen laten, maar dat zat op het randje. In combinatie met de harde wind en de tegen was het hier gewoon echt fris genoeg voor een regendeken. Morgen is het dan weer meer dan prima voor geen deken. Maar goed ik heb een oudere pony die hoogzomer ook niet tegen wind en regen kan. :o

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:39

Hier ook vanmorgen weer 50 grams op gedaan met die harde wind en regenbuien.
Net toch maar opgelaten, morgenavond maar kijken of er weer dunner op kan.

Celebi
Berichten: 3670
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:53

Hier is het vandaag dan weer de hele dag zonnig weer voorspeld met 13/14 graden. Dus geen dekentje vandaag. Het is echt op af op af en ik ben bang dat dat nog maanden gaat duren als het zo nat blijft. :=

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:21

Ik loop ook al sinds zondag avond te twijfelen wat ik er mee moet.

Toen ik gisteren avond op stal kwam (met uitloop, kan dus zelf beslissen wat hij wil) stond hij binnen, in een hoek die uit de wind is en waar het niet binnen regent, met zijn vacht omhoog.

Hier dus een deken opgedaan met een dunne onderdeken.

Nu buiten voelt het nog behoorlijk koud met de wind. Ga ergens tegen 12 nog eens kijken hoe hij erbij staat.

Blijft lastig zo met die schommelingen in temperatuur. Heb hem zondag nog afgespoten omdat hij zo gezweet had op de buitenrit :=

Sintara

Berichten: 7400
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:28

Ik heb ook het gevoel dat paarden die s nachts binnen staan het eerder koud hebben buiten dan de 24/7 buiten paarden. Maar daar heb ik geen onderzoeken over gelezen hoor :o het blijft toch kijken.

Gisteren was het officieel 15 graden hier maar de auto dacht 20, iig te warm voor een deken voor mijn paard.

Volgende week staat ze in Denemarken en daar is het een slag kouder, de kans is aanwezig dat ik er daar wel een regendeken op doe

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:32

Gisteren heb ik ze weer een deken opgehad, het was hier echt guur.
En ze rennen ondanks deken, best vaak op en neer. Is het warmer doen ze dat niet.

Nu voelt het alweer best lekker, dus deken af.

Josien_

Berichten: 9011
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:34

Hier nu de deken alweer een week af, wil hem liever niet weer op doen maar ik vrees dat het volgende week weer zal moeten met de koudere temperaturen. Tot nu toe lijken ze het niet koud te hebben.

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:47

Hier net ook af gedaan, het is nu lekker met de zon en geen wind.
Van de week weer tegen de 6 graden snachts en regen overdag..

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:25

Heb ze gister en vandaag met een recuptex cooler op buiten staan. De ene een gewone en de ander de mesh.
Hier waren ze gister ook wel aan het rennen, maar dat is meer door de wind en alles wat ritselt en flappert.

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:18

Hier ook meer aan het rennen en ook meer aan het liggen slapen. Rennen is elk jaar rond deze periode, lente in de bol.
Vind het vandaag erg koud voelen ondanks dat de zon schijnt. Dit weekend idd weer de deken op, komt veel regen en kou.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:28

Ik heb altijd zoiets eerst het weer maar afwachten :))

Hier staat nog 20 graden voor het weekend en daarna wisselt iedere dag nog. Is altijd maar een verrassing hoe goed ze het voorspellen kunnen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:16

Spenk schreef:
Ik heb altijd zoiets eerst het weer maar afwachten :))

Hier staat nog 20 graden voor het weekend en daarna wisselt iedere dag nog. Is altijd maar een verrassing hoe goed ze het voorspellen kunnen.


Hier staat voor zaterdag 16 graden met windkracht 5 en zondag 12 graden met windkracht 4 :+

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:25

Wat een verschil dan! Hier staat voor zaterdag 21 graden zonnetje en windkracht 3. Heerlijk :D

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:01

Spenk schreef:
Wat een verschil dan! Hier staat voor zaterdag 21 graden zonnetje en windkracht 3. Heerlijk :D


Dat klinkt een stuk leuker

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 23:19

Spenk schreef:
Onemillion schreef:
Ok bedankt voor de reacties , ik ga dadelijk na het rijden dan terug de regendeken erop doen.. is toch meer wind dicht.
Vind het echt moeilijk nu met de dekens

Heeft je paard het koud dan?

Of doe je dat omdat anderen het ook doen?


Jammer genoeg kan ik het mijn (geschoren) paard niet vragen, dus ik moet het zelf aanvoelen..

De ongeschoren paarden staan hier zonder iets op die hebben geen kou..maar voor hem was er twijfel met het wisselvallig weer.

daarom dat even wou polsen wat de andere mensen hier doen..
Een beetje raad/advies vragen moet toch kunnen denk ik dan , want ik wil het hem zo comfortabel mogelijk maken.
geen deken is geen optie voor dit paard want hij moet altijd een deken op.. in alle weersomstandigheden.

vandaag stond hij naar mijn gevoel heel blij met zijn regendeken.

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 23:45

Nu geschoren zonder deken zou ik ook niet doen met de wind. Dat is toch echt wel fris hoor.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:06

Zijn bij anderen de paarden nog niet verhaard dan? Hier zitten de meesten volledig in zomervacht ook de paarden die altijd zonder deken lopen en de geschoren je ziet daar geen verschil meer tussen :)

Of je moet een paard echt net geschoren hebben natuurlijk.

MarjanB

Berichten: 16460
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:18

Spenk schreef:
Zijn bij anderen de paarden nog niet verhaard dan? Hier zitten de meesten volledig in zomervacht ook de paarden die altijd zonder deken lopen en de geschoren je ziet daar geen verschil meer tussen :)

Of je moet een paard echt net geschoren hebben natuurlijk.


Nou dat, hier zitten ze al mooi glad in het vel. M’n merrie was deels geschoren en je ziet echt geen verschil. Die staat nu ook gewoon zonder. 24/7 buiten met schuilstal

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:08

Onemillion schreef:
Jammer genoeg kan ik het mijn (geschoren) paard niet vragen, dus ik moet het zelf aanvoelen..

De ongeschoren paarden staan hier zonder iets op die hebben geen kou..maar voor hem was er twijfel met het wisselvallig weer.

daarom dat even wou polsen wat de andere mensen hier doen..
Een beetje raad/advies vragen moet toch kunnen denk ik dan , want ik wil het hem zo comfortabel mogelijk maken.
geen deken is geen optie voor dit paard want hij moet altijd een deken op.. in alle weersomstandigheden.

vandaag stond hij naar mijn gevoel heel blij met zijn regendeken.


Toch is de enige aan wie je het kan vragen je paard ;) het blijft voelen bij je paard zelf (oren, lies, huid tussen de vacht). En dat elke keer doen als je er bent zodat je erachter komt wat je paard prettig vindt. Dat verschilt echt enorm per paard, maar ook per leeftijd en waar je woont.

Onze paarden zitten allemaal nog midden in de rui. Die zijn er echt nog niet door. Gelukkig maar met die koude gevoelstemperaturen hier. Zaterdag is het hier 14 graden, gevoelstemp 7.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:15

Hier heb je alle variaties. Mijne is al bijna compleet in zomervacht behalve stukje op de kont. Maar die had ook extreem dunne wintervacht. Buurvrouw heeft nog een dikke mammoet vacht, andere was geschoren en is ook al normaal in zomervacht en dus niks meer te zien, maar ook paarden die echt nog een geschoren vacht hebben. Hangt af van de rui maar ook hoe laat ze nog geschoren zijn.

Celebi
Berichten: 3670
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:57

Mijn PPIDer zit half in zomervacht en half in wintervacht en is deels geschoren een aantal weken terug. Dat is helemaal en lastige combinatie. :')

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 23:24

Er staat me iets van bij dat iemand (in dit topic?) een klein zoompje aan beide kanten van de hals opening heeft gemaakt om de opening kleiner te maken. Weet iemand wat ik bedoel?
Ik ben benieuwd of het werkt en bevalt. Ik denk dat ik het ook moet gaan doen in de vliegendeken die ik heb besteld.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 06:37

xSCWx schreef:
Er staat me iets van bij dat iemand (in dit topic?) een klein zoompje aan beide kanten van de hals opening heeft gemaakt om de opening kleiner te maken. Weet iemand wat ik bedoel?
Ik ben benieuwd of het werkt en bevalt. Ik denk dat ik het ook moet gaan doen in de vliegendeken die ik heb besteld.


Ik heb dat ook bij een vliegendeken laten doen die te wijd was op de hals

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 07:16

Heb je foto’s? Is de pasvorm daarmee helemaal goed nu?