Het leed dat knutten heet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy0405

Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Het leed dat knutten heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 19:23

Hoi allemaal,

Het paard van een stalgenoot heeft mega last van mugjes en alle ellende er omheen. Elk jaar start ze ruim op tijd met een goeie eczeemdeken. Helaas weten ze toch open stukjes te vinden zoals tussen de voorbenen, rond en net voor de uiers. Zo erg dat er ook wondjes ontstaan en begrijpelijk panisch wordt.

Een uierbeschermer zit helaas niet goed, er ontstaat een open ruimte bij de oksel van de achterbenen. Verschillende sprays en smeersels zijn geprobeerd.

Heeft iemand goede tips voor deze marteling?

BigOne
Berichten: 38278
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 19:51

Baby olie voor blote plekken , goed passende eczeemdeken , voor 9 uur en na half 4 op stal. En helaas zitten knutten heel graag in gras.

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Het leed dat knutten heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 19:56

Ik lees even mee. Gebruik zelf nu vaseline op die plekken.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:06

Ik heb deze besteld : Biogents BG-Mosquitaire CO2 Insectenverdelger voor buiten, set tegen alle soorten steekmuggen, inclusief BG-Sweetscent lokstof, vrij van insecticiden, outdoor CO2-muggenval
Kan op een of ander manier de link niet kopiëren van Amazon. Maar stonden goede recensies op

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:09


BigOne
Berichten: 38278
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:03

Mist, weet je zeker dat dit voor alle muggen is? Deze val
Imiteert blijkbaar de mens? En laat knutten daar nu echt geen voorkeur voor hebben.

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Het leed dat knutten heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:29

Happy skin. Is op de basis van kokosolie.

Hevonen

Berichten: 5624
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Het leed dat knutten heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:38

Onze pony had heel erg veel last van zomereczeem (knutten dus). Van alles geprobeerd, maar een goede passende eczeemdeken hielp veel. Ze schuurde uiteindelijk wel de staartflap kapot. Hebben heel wat dekens versleten. Een paar dingen die ook wel wat hielpen was af en toe wassen met teershampoo en voor de staartwortel gebruikte ik wel berkenwater (haarproduct voor mensen) of klitwortelextract. Verder liet ik op zeer winderige dagen de deken af (soms voor een paar uur), zodat ze lekker kon rollen etc. Dat kon natuurlijk alleen omdat ze aan huis stond.

Het blijft een ellende, echt een lastig probleem.

xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Re: Het leed dat knutten heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:17

Happy Skin is een goed merk, de huidspray en de buzzoff spray.

Oretha

Berichten: 3430
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:41

Een uierflap is her enige wat werkt is mijn ervaring. Dat het bij de oksel open gaat staan had ik ook bij mijn pony. Dat heb ik opgelost door her daar vast te maken met extra klitteband. Nu zit de uierbeschermer mooi dicht en sluit goed aan.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 07:27

BigOne schreef:
Mist, weet je zeker dat dit voor alle muggen is? Deze val
Imiteert blijkbaar de mens? En laat knutten daar nu echt geen voorkeur voor hebben.

Als het goed is wel, je hebt ook de Mosquito magnet die hier (Zweden) veel gebruikt wordt maar dit is zelfde werkin alleen kost het geen €900

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:36

BigOne schreef:
Mist, weet je zeker dat dit voor alle muggen is? Deze val
Imiteert blijkbaar de mens? En laat knutten daar nu echt geen voorkeur voor hebben.

Onze knutten helaas wel, in het haar, ogen, overal.
Bij de boxen zijn ook al hele wolken. Ik heb vanmorgen de insectenlamp aangezet in de hoop dat het helpt verminderen.
Hier een exceemdeken op en op tijd naar binnen,maar dus daar ook helaas.....

Coentjuh

Berichten: 9847
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Het leed dat knutten heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:39

Hier ook echt drama met de knutten, na de corona tijd erger geworden voor mijn gevoel. Misschien door de nattere periodes van afgelopen jaren.

We moeten ook de paddock aanpakken binnenkort nieuw zand erop, vraag me af of dat zou schelen.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 07:40

Bij mij helpt het smeren met Vicks vaporub.
Knutten vinden menthol echt niet lekkker schijnbaar.

Jadero
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:35

sonita schreef:
Bij mij helpt het smeren met Vicks vaporub.
Knutten vinden menthol echt niet lekkker schijnbaar.


Wat grappig dat soms huis tuin en keuken middeltjes zo goed werken. Dit ga ik ook eens proberen, mijn paard schuurt gelukkig niet maar ze wordt wel helemaal gek van de knutten op het moment.

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 02:18

Het helpt de paarden ruim voor schermer binnen te zetten. Helaas heb ik open stallen. Dus ook knutten binnen de stal. Vooral als er een lampje voor de stal aan is. Dus ik probeer het zo donker mogelijk te houden en overdag als het heet is staan ze op stal met ventilator voor de trails zodat er een luchtstroom in de stal is. Dit verkoelt en geen knutten want die houden niet van wind.
Verder hebben ze altijd een exceemdeken aan met buikflap en hoofdkap. Ook op stal. De hoofdkap voorzie ik zelf van kraag en sluitingen zodat er een dichte verbinding tussen kap en deken ontstaat. Als je het bijten voor ben heb je veel minder geschuur en loop je niet achter de feiten aan. Hebben ze toch een plek open dan gebruik ik bodylotion met aloevera of sudocreme. Ik het heel erg dan zalf met cortico een paar dagen.
Echt een drama als een paard het heeft.