Kleine vliegjes bij nat paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Kleine vliegjes bij nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 23:05

Nu het weer vaak wat beter is en ik af en toe mijn few spot kan wassen, valt het mij op dat er vaak heel veel vliegjes op zijn lichaam zitten, vooral als ik bezig ben met water. Zijn lichaam moet niet eens helemaal nat zijn, ook als ik enkel zijn benen afspuit nadat hij van de modderige wei komt, zitten er vliegen op zijn lichaam, maar enkel op het ogenblik dat hij wordt afgespoten? Soms is dit echt duidelijk een mug of een vlieg, maar over het algemeen zijn het vaker kleine vliegende dingetjes. Hij lijkt hier wel enorm last van te hebben.
Sowieso krijgt hij een vliegendeken en masker op binnekort, maar ik vraag me toch af wat deze vliegende wezentjes zijn

Lindsey_99
Berichten: 2490
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:17

Dat zijn knutten, zoek maar eens want er zijn meer topics over.

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 23:23

Lindsey_99 schreef:
Dat zijn knutten, zoek maar eens want er zijn meer topics over.


Nog nooit van gehoord haha, ik zoek meer info op, dankjewel!!

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Kleine vliegjes bij nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 23:27

Hmm, heb er net meer info over opgezocht maar lijkt me toch vreemd, niet dat ik het al eerder heb gezien in al mijn jaren bij de paarden.
Ik lees precies dat het vooral bij schemering is, en ook dat ze vaak in het gras zitten. Soms komt hij gewoon recht van stal als ik hem was en zitten ze er dan al op, ook als het dus totaal niet schemert.
Ook qua zomer eczeem lijkt het vreemd, hij schuurt namelijk (nog) niet, ook nooit gedaan bij de vorige eigenaars. Hopelijk betekent dit dat hij er dan niet zo gevoelig voor is, hoewel ze dus graag op zijn lichaam zitten

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kleine vliegjes bij nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:32

Knutten houden van schone gladde paarden . Geen grapje, ze zijn zo klein en licht dat ze een vettige huid vermijden, daarom zitten ze vaak op koker/uier en in de manen en staart . Daar is het veel minder behaard en kunnen ze gemakkelijk tussendoor.

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Kleine vliegjes bij nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 23:33

Hmm ja dat klinkt al logischer, hij heeft ook wel een dunne vacht dus dat zal ook meespelen denk ik