Zwarte paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Zwarte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 13:27

Goedenmiddag

Ik heb sinds kort een zwart paard, en dit wordt zijn eerste zomer hier.
Nu staat hij momenteel af en toe in de paddock, maar dan merk ik al dat hij erg snel warm wordt.
De weide periode komt er weer aan, en dan zal hij dus de hele dag buiten staan. Uiteraard staan er wel wat bomen in de wei, maar bij de bomen ligt zand dus grazen kan hij daar niet.

Doen jullie met het oog op warmte (en ook een beetje om verkleuring te voorkomen al is dat niet de belangrijkste reden) nog iets anders bij jullie paard? Zelf dacht ik dat een wit vliegendeken misschien wel zou kunnen helpen maar ik betwijfel het..

Groetjes

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:29

gewoon laten staan als ze het warm hebben gaan ze onder de bomen staan

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:31

Je zou een UVwerende deken kunnen gebruiken, maar persoonlijk vind ik het ook fijn voor mijn paard om niet het hele jaar rond met een deken op te hoeven.
Om zwart te blijven zou je zweewier bij kunnen voeren, maar veel zwarte paarden blijven ook keurig zwart.

Mijn zwarte heeft eigenlijk geen last van de zon, altands, ze is er genoeg aan gewend om zomers buiten in de zon te kunnen staan. Ik denk dat paarden zich daar heel goed op kunnen aanpassen en een dekentje eigenlijk onzin is. Tenzij ze vrij snel al staan te zweten in het zonnetje natuurlijk

Pikeur

Re: Zwarte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 13:35

Ja ik vind dekens om eerlijk te zijn ook niet geweldig, 's winters draagt hij ook nooit wat alleen ik zou het zo sneu vinden als hij de hele zomer last krijgt van de warmte

Maargoed, fijn om ervaringen van anderen te lezen, ik wacht wel gewoon af en dan zie ik wel hoe het weer hem bevalt

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:36

Ons zwarte paard lijkt ook niet zoveel last te hebben van de hitte. Ze kunnen naast een rijtje bomen gaan staan voor schaduw, verder doen we niks extra's. Ze wordt wel behoorlijk bruin in de zomer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:38

Bij mijn paard op wei heeft een paard gestaan dat erg veel last had van de warmte door zijn zwarte vacht, en zij heeft toen een witte/zilveren deken gekocht voor hem, en zijn huid voelde dan onder die deken ook een stuk minder warm aan :) Dus als je paard er echt last van heeft dan kun je dat proberen. Zo niet, dan zou ik em lekker bloot laten staan :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:05

Mijn donkerbruine merrie reageert vreselijk op horzelbeten, dus zij staat onder zo'n uvwerende witte deken. Echter met deken op staat ze te zweten, en zonder niet... Na mijn idee heeft zij het dus onder de deken wel warmer. En het lijkt mij voor het paard ook niet echt lekker om constant met een deken op te lopen, helaas heb ik geen keus :( Zorg dat er genoeg water is, paar bomen. En als het echt een keer super heet is kun je ze altijd nog op stal zetten.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:07

Mijn zusje had ook een zwarte pony, die had een vliegendeken op en voerden we zeewier.
Bleef keurig zwart.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:53

Mijn donkerbruine heeft in de zomer lekker een vliegendeken op.

Ik heb vanwege zon bewust gekozen voor een dunne met een witte kleur (wel errug besmettelijk :+ ).
Bijkomend voordeel: hij bleef veel donkerder dan voorgaande jaren!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:08

Mijn zwarte staat gewoon de hele zomer buiten, wordt trouwens ook niet bruin door de zon. Hij kan in de schaduw gaan staan maar staat altijd eigenwijs in de zon natuurlijk, dus ik zou het geen probleem vinden hoor met jouwe zwarte, zeker omdat hij schaduw kan vinden!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:10

Mijn zwarte (ik bedoel: mijn heel erg donkerbruine, want eigenlijk is het geen zwarte, maar het lijkt zo wel) verkleurt altijd in plekken: waar zijn zadel en hoofdstel zitten en op de flanken. Waar hij het meeste zweet, dus. In de zomer spons ik dan zeker deze plekken af na het rijden. Schijnt een beetje te helpen maar niet zo heel veel als ik zou willen. Zeewier tegen verkleuren had ik nog niet gehoord, dat is misschien wel een ideetje. Hoeveel voeren jullie?
In de zomer heeft hij soms een vliegendeken om, als hij last heeft, maar al bij al valt het best mee hoor. Ik heb niet de indruk dat zwartje meer last heeft van de warmte of insecten dan de witte of de bruine. Bij ons kunnen ze wel in de stal - maar het lijkt me dat je paard wel zal gaan schuilen als ie dat nodig acht!
Succes

_marlinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:58

In de zomer misschien een parasol neer zetten ofzo, in elk geval dat ze ergens kunnen staan waar de schaduw is :j

Conrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:46

Ja, dat vind ik ook zorg dat er schaduw is waar ze in kunnen gaan staan dan kunnen ze ook ( een beetje ) afkoelen. :D
Misschien heeft je paard er ook helemaal geen last van, maar zoals Menuska hierboven al zegt: maar het lijkt me dat je paard wel zal gaan schuilen als ie dat nodig acht! ;)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:51

het verschilt denk ik ook per paard hoeveel hij verkleurt en/of het warm krijgt. de 15 friezen die wij hebben worden niet allemaal even bruin en staan zo nu en dan in de schaduw als ze daar behoefte aan hebben :) wel is voldoende water belangrijk!

owja, nog een tip, als je paard na t rijden erg gezweet heeft, met water die plekken afsponzen nadat je t zadel eraf haalt, blijven ze ook langer zwart :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:54

Ik had een zwarte die werd in de zomer gewoon beige...
Nog nooit een deken opgehad maar zweette wel erg als het erg warm was.

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:56

Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je paard een plek heeft om in de schaduw te gaan staan, dat is nog het beste!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:03

of je (zwarte) paard last heeft van de warmte of niet verschild per paard net als bij de mens.

bij m'n ouwe manege stonden twee zwarte paarden de een kon dr prima tegen en stond altijd buiten.

de andere echt niet daar is zelfs een keer de veearts geweest ze liep te zwalken op dr benen omdat ze een uurtje buiten had gestaan midden op de dag.

dus mijn advies hou je paard goed in de gaten en zorg voor schaduw en water in de wei!

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:47

Inderdaad er zijn speciale vliegendekens die zonwerend zijn. Dat schijnt toch wel iets te helpen.
Mijn zwarte shet zweet zomers wel maar gaat lekker rollen in het zand om af te koelen, dat kan die van jou dus lekker onder die bomen gaan doen misschien. Gewoon eens kijken wat hij doet.

BenWLOVER

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:32

Mijn zwarte paard staat de hele zomer buiten zonder dekens en dat gaat prima. Als hij het te warm heeft zoekt hij vanzelf wel schaduw op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:36

ik zou het ook even aankijken.
Als hij echt heel gevoelig is voor zon en oververhitting, dan kan je alsnog een UV-werende vliegendeken kopen...

onze paarden geven goed aan wanneer ze het echt te warm vinden en liever binnenkomen. Bij temperaturen boven de 25°C verkiezen wij wel om de paarden 's nachts buiten te laten en overdag binnen.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:55

De Fries die ik verzorg heeft ook erg veel last van hitte in de zomer, hij zit dan ook nog vrij dik in zijn vacht maar dit heeft hij altijd gehad. We zijn erover aan het denken om hem deze zomer te scheren, gewoon 1 keertje op het begin en dan verder te kijken hoe het met hem gaat. Hij staat namelijk soms gewoon te zweten in zijn vrije tijd en als bijkomstigheid verkleurd hij ook nog aanzienlijk naar een kleurtje waar een Haflinger jaloers op zou zijn. :P
We hebben echter geen ervaring met scheren, gebruiken nooit dekens of wat dan ook, dus eigenlijk ben ik op zoek naar ervaringen van andere mensen hiermee voordat we dat besluit gaan maken.

In het topic over scheren in de zomer wordt gezegd dat paarden in de zomer kunnen verbranden zonder hun vachtje? Ik vraag me dan af of dit ook bij zwarte paarden het geval kan zijn, meegerekend dat ze nooit tijdens de felle zon-uren buiten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:59

Ik merk dat ook mijn pony er inderdaad veel last van heeft.
Dus meestal een vlecht in de manen, en afentoe even afkoelen dmv water erover :D Maar ik kan wellicht wel een wit vliegendeken kopen, goede tip :j

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:00

Mijn zwarte staat, als het echt warm is, s'nachts buiten tot s'morgens ca. 10.00, dan lekker op stal.
Het is een buitenstal, dus frisse lucht maar geen zon. Na 20.00uur gaat ze dan weer naar buiten.

Als het minder heet is staat ze gewoon overdag buiten, bruin/rood wordt ze wel, jammer dan 8-) :D

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:39

mijn donker bruine staat ook eerder te zweten dan mijn fjordje..
ze gaat na een tijdje, rond de middag meestal, ook in de schuilstal staan of lekker in de koelte van de bomen.. de gewone stal vind ze niet zo fijn omdat er daar minder lucht komt zeg maar.. een gewoon lekker afdakje met 1muur aan de zuidkant of dergelijke zodat ze in de schaduw staan maar toch lekker fris en luchtig.. of een grote boom of houtwal die genoeg beschutting bied!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:45

Tegen de warmte doe ik niet echt iets maar merk wel dat ze in de zomer overdag bijna altijd in de schuilstal staan. Maar goed dat doen alle paarden hier. Heb niet het idee dat mijn zwarte het warmer heeft dan de lichtste.