VliegenRIJdekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Utan

VliegenRIJdekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 15:52

Heeft iemand ervaring met vliegen-rijdekens? Ik ben nl aan het denken eentje te kopen maar ik vraag me af of het eigenlijk wel verstandig is?
Is zo'n deken echt handig of vinden jullie het eerder weggegooid geld? Elk jaar heb is er wel last van vliegen en dazen maar ik vraag me af of het paard tijdens het dressuur/springen misschien niet evenveel last heeft van zo'n deken dat rond zijn lijf hangt te wapperen? Of zijn deze dekens enkel voor rustige buitenwandelingetjes geschikt? Kan het verder trouwens ook niet broeierig worden onder deze dekens? Laat het het zweet etc wel goed door?
Kortom: alle meningen en ervaringen zijn welkom Haha!

Melia

Re: VliegenRIJdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:02

Het is zeker heel handig! Bij mijn verzorgpony's hebben ze die ook, geen last meer van stekende dazen oid. En elke keer weg slaan helpt ook niets want dan blijft je paard zo onrustig en bloedplekjes enzo. En ze komen zo weer terug.
Ik vind wel dat ze er snel(ler) van zweten maarja, liever rust door die deken dan helemaal lekgestoken en een druk paard.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:13

Daarmee springen lijkt mij niet handig, zelfs gevaarlijk, maar voor dressuur/ buitenrit kan het wel.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:49

josie schreef:
Daarmee springen lijkt mij niet handig, zelfs gevaarlijk, maar voor dressuur/ buitenrit kan het wel.

tjah, zonder cap rijden is ook nie handig, als je het niet uit probeert weet je het ook niet. Misschien iets losser dan doen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:23

Ik gebruik zelf de vliegenuitrijdeken van Buccas, omdat mijn paard stapelzot wordt van dazen (ze begint dan écht te steigeren).
Dressuur en buitenritten gaan prima, maar of ik ermee zou durven springen ... denk ik toch wel wat gevaarlijk ...

Paard zweet inderdaad sneller, maar tis niet zo dat het overdreven of zo is hoor.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:43

Henrieke schreef:
josie schreef:

tjah, zonder cap rijden is ook nie handig, als je het niet uit probeert weet je het ook niet. Misschien iets losser dan doen.

Het gaat er volgens mij meer om dat je paard dan met z'n benen in z'n deken zou kunnen raken. Springen zou ik er niet mee proberen, maar zolang je niet de intentie hebt om je paard met 4 benen van de grond te laten komen met het rijden is het een super uitvinding!

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:07

Ik heb zo'n lichtgroene van HH van de collectie van vorig ajar en heb er zelfs al een klein minisprongetje mee gemaakt; geen enkel probleem. En voor buiten te gaan is het echt een zegen; geen rillende wasmachine waar je op zit; maar gewoon een leuk vrolijk paard!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:08

In de bak gebruik ik m niet, met buitenrijden des te meer. Vind het toch wel ideaal hoor, je hebt er zelf niet erg veel last van, maar het paard vind het wel prettig. Ik heb er overigens wel een met hals

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:09

line_king schreef:
Ik heb zo'n lichtgroene van HH van de collectie van vorig ajar en heb er zelfs al een klein minisprongetje mee gemaakt; geen enkel probleem. En voor buiten te gaan is het echt een zegen; geen rillende wasmachine waar je op zit; maar gewoon een leuk vrolijk paard!

zo 1 heb ik ook!
nog niet mee gereden.

ik vraag me wel af wat de dazen dan gaan doen,
op de deken zitten, of mij massaal aanvallen Tong uitsteken
doen jullie ook nog vliegenrust (of iets vergelijkbaars) op de pony of op het deken dan?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:09

ik heb er ook overna zitten denken. had vorrig jaar een oude vliegendeken, 2 maten te groot gebruikt. zo over het zadel gegooid. maar dat blijft echt niet zitte.
blijft dit wel zitten?
en komen er geen beesten onder?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:10

ik heb ook vliegenuitrijdekens voor allebei mn paarden. mar gebruik ze alleen voor bosritten maar tijdens het draven/galoper blijven ze bij mij goed ligen en werkt ook wel goed wordt niet warm eronder.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:11

sandra1986 schreef:
ik heb er ook overna zitten denken. had vorrig jaar een oude vliegendeken, 2 maten te groot gebruikt. zo over het zadel gegooid. maar dat blijft echt niet zitte.
blijft dit wel zitten?
en komen er geen beesten onder?

Blijft goed zitten vanwege het gat voor het zadel, daardoor schuift het niet echt.

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:12

Marigold schreef:
line_king schreef:

zo 1 heb ik ook!
nog niet mee gereden.

ik vraag me wel af wat de dazen dan gaan doen,
op de deken zitten, of mij massaal aanvallen Tong uitsteken
doen jullie ook nog vliegenrust (of iets vergelijkbaars) op de pony of op het deken dan?

nope, niks anders nodig... wel nog mutsje en vliegenfront voor zijn oogjes en oortjes; maar mij vallen dazen niet lastig... ze gaan meestal gewoon naar t paard dat naast mij rijdt dan (onbeschermd) hihi... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:50

HAR --> SV.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:53

Ik heb een eczeemdeken, zijn pyjama. Die draagt hij normaal in de wei. Maar in het seizoen gooi ik er gewoon een dekje en zadel op en gaan we er mee naar buiten. Ik vind het ideaal.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 00:42

mrie, gaat dat niet erg schuren?

en aan de anderen met een vliegen uitrij deken,
hebben jullie de deken over het zadel liggen,
of doen jullie de singel er overheen, of anders??

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 10:13

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:35

Ik heb hem bij Nickyu hier op bokt gekocht.Gebruik ze alleen om buiten mee te rijden.Je rijd wel giga voor L*l ermee,maar je moet iets met die dazen.Daar heb ik hem dus voor aan,zo'n vlieg kan mijn paard niet schelen maar die dazen! Het enige jammere is dat ik nu gestoken werd Clown

Die met dat ruitje vin dik gaaf,ik heb een gewone bordeaux rode.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:46

die van everline zweten iig niet echt erger door
door de grotere maas

(daarbij is het de enigste deken die mij overleeft Bloos
al paar jaar Vork )

rij je alleen in de bak of op net bijgehouden paden
dan voldoet ieder merk wel denk ik

het gaat om de beweging
daardoor gaan de eigenwijze neergestreken daas of mug of vlieg weer weg
dat is "als ze al neerstrijken

klein sprongetje onderweg (greppeltjes , balkje ) hebben we geen problemen mee ondervonden
ren galopje ook niet (moet wel zeggen met de everline , dat is de enigste waarbij ik dit gedaan heb
.. de meeste merken hebben iig wel rekening gehouden met het fei dat het paard beweegd en
dus ook moet kunnen galoperen ed ) de andere waren bij mij in notime
overleden muv de hkm die heeft 3 ritten overleeft, maar let wel ik ben echt niet zuinig en rij
met deken net zo makkelijk tussen struiken door als zonder deken)

zonder vliegen deken zie je mij niet rijden zomers
zelf doe ik graag mijn lange chaps aan
(dikke leder kunnen ze niet doorheen prikken)
en een ruim zittende (bewegende) blouse
anders word idd ik ipv mijn paard lek gestoken
(ben allergisch voor die krengen , voor kom prikken erg heel erg graag)

enigste plek waar ik nog wel eens gestoken word is op mijn kont Bloos

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:29

Ik gebruik ook de licht groene van HH (uit mijn eigen shop geroofd Haha! ).
Ik vind ze ideaal. Ik heb er mee buiten gereden en ook wat dressuur. Voor springen lijken ze me minder geschikt.
Echt perfect. Amper meer last van dazen tijdens het rijden!!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:03

Marigold schreef:
mrie, gaat dat niet erg schuren?

Nee, tot nu toe totaal geen problemen mee. Moet ik wel zeggen dat we vorig jaar geen ritten maakten van elke uren aan een stuk. Dat is nu wel anders.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 00:10

Ik heb vorige zomer eentje van HH gekocht. Tot mijn eigen verbazing bleef die deken nog liggen ook.
Al blijf ik het eng vinden...met een deken rijden.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:19

Ik zou er geen gebruiken; tenzij je paard echt lek wordt gestoken of allergisch is.
San heeft wel last van de vliegen/dazen, maar met spray is het redelijk te doen. In de wei staat ze ook zonder deken en dan boeit het haar niks.
Heb er ooit eens een vliegendeken op gelegd en toen ik 'm af deed om te poetsen werd ze helemaal gek; omdat ze het niet meer was gewend. Nu doe ik het zonder en dat gaat prima. Pony stoort zich er niet meer aan.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:44

Ik gebruik hem alleen als ik de bossen in ga, dan stap ik veel en heeft ze er veel last van. Als ik gewoon 'serieus' ga rijden gebruik ik hem niet, vind het onhandig. Dan stap ik zo min mogelijk buiten, tijdens het draven en galopperen heeft ze er haast geen last van. In- en uitstappen deed ik dan in de binnenbak. Aangezien we die nu niet meer hebben ga ik toch maar in- en uitstappen met een vliegendekentje denk ik...