angst voor vliegenspray

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjolijnk

angst voor vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:49

Hooooi ;)
Mijn verzorgpony Monica (haflinger) is bang voor vliegenspray.
Als ze erg veel last van de vliegen heeft gaat ze drukjes in de wei doen.
De eigenaar heeft gisteren wat spray op een spons gedaan en daarmee over monica's vacht gegaan.
Het heeft geholpen! }>
Dat is dus een optie, maar hebben jully er meer? vertel het dan graag!

xxx

Manon_V

Re: angst voor vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:54

Mijn paard is ook bang voor de vliegenspray, komt voornamelijk door het geluid dat het spuiten maakt ;)
Maar ik probeer het, in stal, gewoon heel rustig op te brengen. Har rechterkant gaat de laatste tijd eigenlijk redelijk goed, alleen haar linkerkant heeft ze liever niet.

Er zijn ook van die rollers met anti-vliegspul, misschien kun je dat eens proberen?
En anders met een spons werkt het ook gewoon goed hoor ;)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:58

Mijn haffie is ook erg bang voor vliegenspray. Ben al eeuwen rustig aan het oefenen, en heb van alles geprobeert. maar dit heeft niet gebaat. Nu zet ik haar stevig aan 2 halstertouwen vast en spuiten maar. Dit werkt tot nu toe eigenlijk het best. Ze heeft nu beter door dat het allemaal niet helpt wat ze doet en dat het sneller klaar is als ze stil staat.

dravergekkie

Ik heb dr ook 1 die panisch is voor alles wat in spray's zit.
Toch zet ik door en begint hij nu langzaam aan rustiger te worden.
Niet vastzetten dan kunnen ze gaan hangen , hou hem gewoon met touw in me hand. en rustig sprayen en praten en gewoon doen alsof het niks ergs is.
Als hij rustig is blijven staan beloon ik hem daarvoor :)

Love_Nola_xx

Die van mij was er ook harstikke bang van, elke keer omhoog komen draaien trekken, maar wat mij laatst opviel is dat ze geen kick meer gaf. Gewoon elke keer herhalen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:59

wreckh schreef:
Mijn haffie is ook erg bang voor vliegenspray. Ben al eeuwen rustig aan het oefenen, en heb van alles geprobeert. maar dit heeft niet gebaat. Nu zet ik haar stevig aan 2 halstertouwen vast en spuiten maar. Dit werkt tot nu toe eigenlijk het best. Ze heeft nu beter door dat het allemaal niet helpt wat ze doet en dat het sneller klaar is als ze stil staat.

En dan gaat je haf niet hangen ?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:01

Je kunt je pony gewennen aan het gebruik van een spuit bus met klikkertraining. Ken je dat?

Belangrijk is daarbij dat je begint met net zo lang in de lucht spuiten zodat je pony weet dat er een geluidje bij zit. Neem bv een plantenspuit met water om te oefenen, dat scheelt duur vliegenspul.

Spuit net zo lang van veraf tot ze stilstaan en dan ophouden en goed belonen. DAn begin je weer van voren af en en zo kom je cm voor cm dichterbij. Ga rustig te werk en laat desnoods iemand anders de pony op zijn gemak stellen. Niet heel druk gaan spuiten maar rustig aan. Stel je pony telkens op zijn gemak. Soms helpt het ook om vooraf even iets van 'let op' te zeggen zodat het geluidje niet onverwacht komt.

Dan ga je eens 1x spuiten op een plek die het minst eng is, meestal is dan bij de schoft. Herhaal dit net zo lang tot ze stilstaan, al is het maar 1 sec. Beweegt ze al weg van de spuit voor je in de buurt bent dan moet je langer laten wennen en begin je weer bij stap 1. :)

De hals, bovenaan bij het hoofd, is meestal het engst en doe je als laatst. Dit kan wel een paar trainingsessies kosten. Telkens als ze niet bewogen heeft bij het spuiten beloon je goed. Zolang ze nog niet kan stilstaan breng je het vliegenspul gewoon op met een spons of doekje. Maar het is wel handig als je later gewoon een spuitbus kan hanteren.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:07

Mijn paard was ook panisch. Ik ben het met hem stap voor stap gaan trainen. Eerst voor zijn box spuiten als hij stond te eten om hem aan het geluid te laten wennen. Daarna aan halster en halstertouw in de hand zodat als hij ging hangen ik mee kon stappen zodat ie niet in het halster hing (daar flipt hij n.l. echte helemaal van). Vervolgens eerst in de buurt van hem af spuiten en steeds een beetje meer in zijn richting. Toen eerst op zijn benen. En zo steeds een stapje verder.
Wat ik wel hem gemerkt is dat hij een spuitbus nog steeds wat eng vindt, terwijl hij zo'n spray uit een soort plantenspuit vrij makkelijk toe laat.
Nog steeds niet op zijn hoofd trouwens, dus dat doe ik door het op een doek te spuiten en hem daarmee in te wrijven.

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 11:26

jhaa oefening baart kunst.
Maar deze haffie is net als anderen ook best sterk dus spuit je een keer dan gaat ze vast bokken of steigeren. En ze is ook best groen (ze kent niet veel.)
BEDANKT HOOR!

nog meer reacties?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:41

@BrankaZ: het is ook beter om het hoofd niet in te spuiten. Als ze net het hoofd bewegen kan het in de ogen, neusgaten, mond komen. Een doekje met spul op het hoofd is veel veiliger.

Niet vastzetten als je gaat sprayen maar aan een touw vast houden, zoals ook al gezegd is.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:43

heb er ook 1 met grote neusgaten heen en weer draaien

ik spuit het op een washand/oude doek
tot het goed nat is en dan wrijf ik hem in kost wel 2x zo veel vliegenspray maar waarom moeilijk doen en paard panisch maken.. terwijl het ook makkelijk kan....

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:46

je kan ook gwn het halster om vast houden en rustig tegen je paard blijven praten terwij je gaat spreeen
maar wat je nu doet is ook goed gwn met een spons ofzo als het echt niet lukt en trouwens vergeet het belonen niet hea veel succes ;)

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:38

Ik kan niet tegen haar praten en spreeën te gelijk want daar is ze te druk voor. Ze gaat dan al helemaal gek doen..

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:17

Mijn verzorgpony is ook ontzettend bang van vliegenspray.. Of iig van elke spray/spuit.. :\
In het begin deed ik het altijd op een borstel of mijn handen, maarja dan ruikt uiteindelijk mijn hand of de borstel meer dan het paard zelf..
Dus nu pak ik dr vast, banketstaaf een heel verhaal tegen dr hoe braaf ze wel niet is en spuit ondertussen die vliegenspray op.. :+ Ik overdonder haar er eigenlijk een beetje mee. :P
Niet helemaal dé manier, maar ze is al 28 en ik denk dat het op deze leeftijd niet meer aan te leren is dat het niet eng is.. :P

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:23

Die van mij was eerst ook bang. Maar door blijven sprayen en vasthouden aan het touw, zodat ze niet kunnen hangen. Hij vind het nog steeds niet leuk maar laat het wel toe. En wat luider praten wil ook wel helpen dan horen ze het niet zo goed wanneer je sprayt.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:29

Mijn verzorgpony vind het ook wel eng, ik doe alleen z'n hoofd met een spons, derest gewoon opspuiten, dit gaat wel steeds beter, maar idd zoals al eerder gezegd is; ik zet hem echt niet vast (i.v.m misschien hangen) en z'n hoofd met spons omdat hij altijd onverwachts kan bewegen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:30

Mijn oude paard was er ook bang voor, maar voor de geur op zich. Ontklitter deed hem niks. Heel veel geoefend, zijn liters door gegaan maar het heeft wel geholpen.
Halster aan, longe vastmaken, handschoenen er bij en een plek met héél veel ruimte met zand of andere zachte bodem...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:47

Dit past beter bij seizoensvragen.
Dus verplaats ik dit van OPG naar SV.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:11

Mijn pony vind het ook heel eng! Ze gaat lopen draaien en trekken.
Ik stop altijd even als ze druk gaat doen, ze haar weer stil, en begin opnieuw. Dit helpt erg goed voor die van mij, want op een gegeven moment staat ze dus stil! Alleen is ze dan wel iets gespannen! Maar dat vind ik niet zo raar!

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:19

Zal misschien ook is proberen! ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:23

Mijn paard flipt echt verschrikkelijk van vliegenspray of welke spuitbus dan ook. Enkel haar staart kan ik doen. Heb al alles geprobeerd. Nu is ze wel een paard dat zich verschrikkelijk kan aanstellen. Met het rijden is ze van niets bang, maar de waterslang was ook verschrikkelijk, ze deed gewoon alles om er van weg te raken. Nu gaat dit redelijk, enkel het begin is nog moeilijk. Maar ik heb al zo vaak geoefend met de vliegenspray, maar niets helpt... dus als iemand een goede manier heeft om het aan te leren ...

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:25

mijn vz shet ook voor alle sprays.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:28

Ik heb er ook 1 die bang is voor spuitbussen.
Ook niet aan het touw vast te houden of ik moet een paar hoeven in mijn hoofd willen hebben want er is niets aan te houden.

De oplossing als het met spray niet wil is simpel. Je kan ook vliegen gel kopen, zit een spons bij in het potje. Gewoon smeren ipv spuiten. Helpt prima.

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:43

Miepie1980 schreef:
Ik heb er ook 1 die bang is voor spuitbussen.
Ook niet aan het touw vast te houden of ik moet een paar hoeven in mijn hoofd willen hebben want er is niets aan te houden.

De oplossing als het met spray niet wil is simpel. Je kan ook vliegen gel kopen, zit een spons bij in het potje. Gewoon smeren ipv spuiten. Helpt prima.

Dat is misschien een goede oplossing en ik denk dat het ook best een beetje lekkur koel is voor de pony! Bedankt! ;)
Waar kun je het kopen? :o

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:13

Ik heb het gekocht bij de Welkoop. Daar hebben ze het in flessen, sticks en gel. Vind het echt ideaal.

Succes er mee!