vliegen & dazen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

vliegen & dazen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 18:59

Ik weet niet of dit hier goed staat, maar ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen :+

Maar mijn pony heeft heel veel last van dazen! Ze4lfs s'ochtends vroeg voor het rijden sla ik er al meer dan 10 dood! Na het rijden (En dus zweet ze) zijn het er helemaal veel!

Ik heb soort vliegengel gekocht, en vliegenspray. Allebei best wel prijzig, maar naar mijn idee werkt het van geen meter! Vandaag voor het longeren al ingesmeerd en ingespoten, maa aangekomen bij de bak was ze al weer helemaal aan het stampen! Dus na het longeren nog maar een keer! Alleen toen gingen ze dazen ook gewoon op haar zitten! En ik spuit best veel op! Daarna maar haar hele lijf met gel gedaan, maar ook dan gaan de dazen gewoon zitten!

Ik heb wel een vliegendeken, alleen die is zwart, en heeft geen kruissingels, dus voor in het weiland niet zo'n goed idee! Als ze dan namelijk gaat rollen hangt die deken alleen nog maar om haar nek :')

Wie heeft er een andere oplossing of weet er een goede vliegenspray??

liiisette

Re: vliegen & dazen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:02

voor in het weiland mischien een eczeemdeken opdoen en vliegenkap voor? dit werkt heel goed!!!

binnenkort gaan wij op vakantie naar overijssel daar zijn nog meer vliegen en daar spuiten we de pony's van ons (die gaan mee) in met vliegenspray en dan rijden we met over het zadel nog een vliegendeken met zadeluitsparing dit werkt ook al stukken beter. mischien is dit voor jou ook een idee?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:10

VSW-->SV

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:13

Ik spuit mijn paard altijd in met Ultrafresh van Bremse Bremsen. Ik vindt dat het erg goed helpt.

Heb de hele week rustig kunnen rijden, geen last gehad van dazen en vliegen.

Vandaag wedstrijd gehad, paard heel erg gezweet en nog geen last.

Succes

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 22:44

een vliegenuitrijdeken is misschien idd wel een idee! Maar dan kunnen ze nog steeds onder de buik gaan zitten of niet?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:04

Bremsen is 750 ml en 22 euro en sputop is 250 ml 33 euro,wat raden jullie aan? Sputop schijnt erg goed te werken.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:09

Echt verschrikkelijk veel zijn er hier ook wordt er gek van en paard nog erger. Gister tijdens het longeren zaten er constant overal van die beesten na die tijd helemaal onder de tuinslang gezet, maar ze kwamen nog steeds. Denk dat ik vandaag de vliegendeken erover heen gooi, maar ja de meeste zitten op zijn hals ach ja alles helpt een beetje.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:12

Ik zou als ik jou was even kijken voor een goede vliegendeken met hals en buik. En anders gewoon een eczeemdeken erom doen. Je kan blijven spuiten met vliegen en dazen spray maar daar blijven ze niet echt voor weg!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:24

Kan je ook nog een beetje rijden met zo,n deken,dus ook zonder zadel?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 17:09

En voor het rijden? Beter een vliegenuitrijdeken, of maar een deken met hele hals eraan?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:17

wij gebruiken altijd veerust (zo heet dat dus)
het is niet speciaal voor paarden en er staat een koe op maar het werkt super en naar mijn idee werkt al die andere troep allemaal niet dus das mijn advies

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:27

Helaas, er is geen echte oplossing.
Zelfs de beste sprays houden de echte dazenzwermen niet tegen. Hooguit voor even (en dan ook jezelf goed inspuiten).

Wij rijden met vliegendeken (met hals en kleine gaatjes), vliegenkap, sprayen de buik en benen in. Maar dan nog zijn er plekken waar zoveel dazen zitten dat je echt in volle draf moet. Ze kunnen minder steken door de deken, maar ze zwermen toch rond bij de buik en hoofd en dat irriteert toch. Ook voor jezelf.

Je moet je gewoon aanpassen aan het weer en de plekken waar ze veel zitten ontwijken. 10 dazen om je heen is echt niet erg, maar in steeds meer gebieden zijn het echt zwermen die je om je heen krijgt.

Natspuiten helpt niet tegen dazen, trekt ze juist aan.
Donker trekt ook aan, dus zoveel mogelijk lichte kleuren gebruiken.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:58

Ja dat donker aan trekt merk ik heb een bijna zwart paard en die heeft er veel meer zitten dan zijn lichtere soortgenootjes in de wei

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:50

Vliegenspray is iig niet de oplossing voor in de wei :n Het enige wat er waarsch op zit is OF ze snachts buiten zetten en voor het licht weer binnen halen, OF dus een goede (en duurdere) vliegendeken kopen. Aan de beter dekens zit een hals, buikflap en bilkoorden.

Ook hier kon ik niet meer anders dan voor alle paarden goeie vliegendekens aan te schaffen en OOK een vliegenmasker. Nu kunnen ze overdag iig weer beetje staan zonder doodgestoken te worden.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:22

Lekker een rambo sweet itch hoody deken opgooien *D Lekker licht kleurtje, snel drogend en ideaal tegen de dazen.... ;)