Tectonik Permethrin voor paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vrijdag

Tectonik Permethrin voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 10:07

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een goed anti-vliegenmiddel, nu kwam ik op www.boerenwinkel.nl het middel Tectonik Permethrin tegen, dit wordt bij rundvee gebruikt. Ik wil graag weten of dit middel ook op mn paard te gebruiken is en of mn schimmel blauw wordt ervan het spul is namelijk donker blauw. En anders het middel Sputop dit is ook tegen vliegen op rundvee maar dan wit/kleurloos.

groetjes,

Vrijdag

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:11

Verplaatst van MD naar SV.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:01

Nou wij hebben koeien maar ik ken het niet, ik denk dus dat het nieuw is. De meeste antivliegen middelen voor koeien kunnen ook gebruikt worden voor paarden, bijv. veerust. Als jij een schimmel hebt zou ik hier geen blauwe spray voor gebruiken. Ook is er een kans dat deze vliegenmiddelen speciaal voor blauwtong zijn ontwikkeld en dan heb je er dus niet zo veel aan. Een hele goed vliegenspray is Bremse, is ook kleurloos verkrijgbaar. Ik maak het altijd zelf van kruidnagels met dettol en dit aanmengen met water, mijn paard is namelijk allergisch voor de huidige vliegenmiddelen. Test het dus eerst op een klein stukje van je paard.

edit: net even op de site gekeken. Tectonik Permethrin kun je NIET gebruiken voor paarden, want dat is een pour-on middel. En ook omdat het anti parasiet werkend is, koe heeft hele andere parasieten als een paard!!! Die andere kun je ook niet gebruiken deze is namelijk ontwikkeld voor blauwtong, dus zit ook weer een ander stofje in.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 27-03-09 13:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Stravero

Re: Tectonik Permethrin voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:03

Ik heb gewoon een vliegendeken om, op de benen spuit ik vliegenspray voor koeien :o Dan blijven ze wel weg. ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:28

Ik heb het net nog even nagevraagd voor de zekerheid, maar als je dat spul erop giet kun je ook tijdje niet rijden want dan verbrand zn hele rug namelijk. Niet doen dus.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:42

De werkzame stof in Tectonik is "Permethrin".
Een paar jaar geleden had je voor paarden met zomerexceen Switch Pour On wat ook als werkzame stof "Permethrin" bevatte.
Permethrin zorgde ervoor dat de knut (mug) niet prikte maar hield de vliegen niet weg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:46

Permethrin is een insecticide, ben er niet voor om die op de huid van een paard te spuiten. Paard zal het vergif ook absorberen (helemaal funest voor een excemer waar de afweer al overhoop ligt).

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:58

Toch werkte de Switch Pour On erg goed. Ik heb mijn merrie met exceem de hele zomer buiten gehad, zonder verder iets te gebruiken en ze heeft geen jeuk gehad.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:54

In Amerika worden gewoon vliegenmiddelen voor paarden verkocht met permethrin. Ze mogen (mochten?) hier officieel niet omdat dit ingredient vissterfte veroorzaakt als het in aanraking komt met oppervlaktewater.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:33

Mac schreef:
In Amerika worden gewoon vliegenmiddelen voor paarden verkocht met permethrin. Ze mogen (mochten?) hier officieel niet omdat dit ingredient vissterfte veroorzaakt als het in aanraking komt met oppervlaktewater.

Permetrin mag wel gebruikt worden bij runderen, geiten en schapen in de strijd tegen blauwtong

lees: http://www.minlnv.nl/cdlpub/servlet/CDL ... e_id=17844 -

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:47

de middelen die hier genoemd worden zijn allemaal pour on middelen, die giet je dus over het dier en is absoluut niet geschikt voor paarden!!!!!!!!!!!!!!!!!!! je kan je het beste beperken tot sprays of sommige gels die je kan uitsmeren maar ik raad je toch aan je te beperken tot de middelen die voor paarden bedoeld zijn je weet nooit hoeveel schade iets aanbrengt bij verkeerd en onkundig gebruik en bij het opbrengen van een ander dier dan het doel dier..... niet doen dus..... je geeft je hond toch ook geen paarden wormen kuur?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:13

ponymens schreef:
De werkzame stof in Tectonik is "Permethrin".
Een paar jaar geleden had je voor paarden met zomerexceen Switch Pour On wat ook als werkzame stof "Permethrin" bevatte.
Permethrin zorgde ervoor dat de knut (mug) niet prikte maar hield de vliegen niet weg.

Goed nieuws van de fabrikant van Switch pour on

Citaat:
Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht!
Switch Pour-On is op dit moment niet geregistreerd en dus niet verkrijgbaar. Waarschijnlijk is het vanaf volgend jaar weer geregistreerd in Nederland en zal het volop verkijgbaar zijn.

Met vriendelijke groeten,

Jaap Floris

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:27

Dat is zeker goed nieuws!

butselaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:49

beetje late reactie misschien, maar wilde even reagerin op dit topic:

Tektonic Pour-on kun je gewoon bij je paard ook gebruiken. Het is per dit jaar opnieuw tijdelijk toegelaten ivm blauwtong. Het is een algemeen middel tegen verschillende soorten knutten. De rug van je paard zal echt niet verbranden. De werkzame stof in Tektonic is nl. dezelfde als in veerust alleen een synthetische variant waardoor het middel minder lang werkt.
De reden dat het middel van de markt is geweest is idd dat het schadelijk is in het oppervlakte water voor bepaalde daarin levende insecten.
Ik heb het middel gewoon voorgeschreven gekregen door mijn veearts omdat mn paardje gek werd van de jeuk van de vliegen.
Het middel moet je van de nek tot de staart over de rug heen gieten (kleine dosering) en werkt vrij goed bij mijn paardje. De vliegen steken idd niet meer zo. Het enige nadeel van het middel is dat je paardje een dagje met een blauwe streep op zijn / haar rug loopt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:42

butselaar schreef:
Het middel moet je van de nek tot de staart over de rug heen gieten (kleine dosering) en werkt vrij goed bij mijn paardje. De vliegen steken idd niet meer zo. Het enige nadeel van het middel is dat je paardje een dagje met een blauwe streep op zijn / haar rug loopt.

Is dat echt maar een dag? Wat voor kleur paard heb je?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:26

dit middel moet je niet gebruiken bij paarden........ het kan niet........ nou ja t kan wel maar t is gewoon niet goed voor je paard en niet voor jou aangezien je hem lekker gaat borstelen en dan dus lekker door dat stofje heen gaat maar goed negeer dat allemaal lekker en doe het lekker toch... ik zou het risico niet nemen sterker nog ik denk er niet eens aan...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:32

butselaar schreef:
beetje late reactie misschien, maar wilde even reagerin op dit topic:

Tektonic Pour-on kun je gewoon bij je paard ook gebruiken. Het is per dit jaar opnieuw tijdelijk toegelaten ivm blauwtong. Het is een algemeen middel tegen verschillende soorten knutten. De rug van je paard zal echt niet verbranden. De werkzame stof in Tektonic is nl. dezelfde als in veerust alleen een synthetische variant waardoor het middel minder lang werkt.
De reden dat het middel van de markt is geweest is idd dat het schadelijk is in het oppervlakte water voor bepaalde daarin levende insecten.
Ik heb het middel gewoon voorgeschreven gekregen door mijn veearts omdat mn paardje gek werd van de jeuk van de vliegen.

ik gebruik een ander 'koeienmiddel'(versatrine)dat moet je ook over de ruggengraat gieten....bij een koe.
Ik pak een penseel ,doop het in het spul en doe het in strepen op mijn paard....zo is het spul beter verdeelt,een paard heeft een hele tere huid....

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:35

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:52

Ik heb die Tektonik een keer op mijn paard gebruikt en had de indruk dat het werkte. Gaf inderdaad een aantal dagen een blauwe streep maar dat trekt weg. Vliegen gaan nog wel op je paard zitten maar hij raakte niet meer geirriteerd dus ik denk dat ze niet staken of zo.

Je giet het over de rug en het wordt opgenomen in het bloed waardoor het over het hele paard werkt. Verbranding heb ik nog nooit van gehoord, stond ook niet op de fles. Het blijft ook niet op je paard liggen dus je poetst het er niet af. Vraag me af waar die verhalen vandaan komen??

Wat al eerder gezegd is was dit middel in het verleden gewoon goedgekeurd voor paarden maar is het om milieuredenen uit de handel gehaald. Dus NIET omdat het giftig is voor je paard.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:10

Ik heb het er vanmorgen met mijn DA over gehad en die gaat nazoeken of er een middel met permethrin is wat je bij paarden kunt gebruiken. Volgende week hoor ik meer.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:54

Ik ben erg benieuwd, dus hou het topic in de gaten!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:40

JaneJansen schreef:
Ik heb een Boviclip van Exil in de staart van mijn zomereczemer...hier zit ook permetrine in. Het werkt!
Ze schuurt veel minder tot niet. Ze draagt hem 's zomers 4 maanden en hoeft dus geen eczeemdeken op.
Ik was wel altijd goed mijn handen voor ik weer naar huis fiets..
Hij zit ter hoogte van het spronggewricht:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LLPC4ZLJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JHXOWDFN.jpg

Mag ik vragen hoe je de clip in de staart hebt bevestigd? Ik heb nl ook clips liggen (auriclip) maar weet niet hoe ik ze stevig genoeg in de staart bevestigd krijg.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:46

yvonnedv schreef:
Ik heb het er vanmorgen met mijn DA over gehad en die gaat nazoeken of er een middel met permethrin is wat je bij paarden kunt gebruiken. Volgende week hoor ik meer.

Defendog heeft hetzelfde werkzame stof. Mijn DA heeft het aangeraden tegen eczeemvliegjes en ik moet zeggen het werkt redelijk, 1x sprayen in 3 weken werkt afdoende.
Wil nu ook de auriplak gaan proberen zodat ik kan kijken wat het beste werkt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:57

mijn dierenarts adviseerd tectonik te gebruiken. Daar heeft ie al goede ervaringen mee met andere paarden. Defendog is zwakker van samenstelling.

We gaan dus tectonik proberen. Hopen dat dat blauw gauw wegtrekt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:59

Wat tegen blauwtong werkt zou toch ook goed tegen exeem werken?
Zelfde veroorzakende mug.