Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mac schreef:In Amerika worden gewoon vliegenmiddelen voor paarden verkocht met permethrin. Ze mogen (mochten?) hier officieel niet omdat dit ingredient vissterfte veroorzaakt als het in aanraking komt met oppervlaktewater.
ponymens schreef:De werkzame stof in Tectonik is "Permethrin".
Een paar jaar geleden had je voor paarden met zomerexceen Switch Pour On wat ook als werkzame stof "Permethrin" bevatte.
Permethrin zorgde ervoor dat de knut (mug) niet prikte maar hield de vliegen niet weg.
Citaat:Geachte mevrouw,
Hartelijk dank voor uw bericht!
Switch Pour-On is op dit moment niet geregistreerd en dus niet verkrijgbaar. Waarschijnlijk is het vanaf volgend jaar weer geregistreerd in Nederland en zal het volop verkijgbaar zijn.
Met vriendelijke groeten,
Jaap Floris
butselaar schreef:Het middel moet je van de nek tot de staart over de rug heen gieten (kleine dosering) en werkt vrij goed bij mijn paardje. De vliegen steken idd niet meer zo. Het enige nadeel van het middel is dat je paardje een dagje met een blauwe streep op zijn / haar rug loopt.
butselaar schreef:beetje late reactie misschien, maar wilde even reagerin op dit topic:
Tektonic Pour-on kun je gewoon bij je paard ook gebruiken. Het is per dit jaar opnieuw tijdelijk toegelaten ivm blauwtong. Het is een algemeen middel tegen verschillende soorten knutten. De rug van je paard zal echt niet verbranden. De werkzame stof in Tektonic is nl. dezelfde als in veerust alleen een synthetische variant waardoor het middel minder lang werkt.
De reden dat het middel van de markt is geweest is idd dat het schadelijk is in het oppervlakte water voor bepaalde daarin levende insecten.
Ik heb het middel gewoon voorgeschreven gekregen door mijn veearts omdat mn paardje gek werd van de jeuk van de vliegen.
Het middel moet je van de nek tot de staart over de rug heen gieten (kleine dosering) en werkt vrij goed bij mijn paardje. De vliegen steken idd niet meer zo. Het enige nadeel van het middel is dat je paardje een dagje met een blauwe streep op zijn / haar rug loopt.
JaneJansen schreef:Ik heb een Boviclip van Exil in de staart van mijn zomereczemer...hier zit ook permetrine in. Het werkt!
Ze schuurt veel minder tot niet. Ze draagt hem 's zomers 4 maanden en hoeft dus geen eczeemdeken op.
Ik was wel altijd goed mijn handen voor ik weer naar huis fiets..
Hij zit ter hoogte van het spronggewricht:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LLPC4ZLJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JHXOWDFN.jpg
yvonnedv schreef:Ik heb het er vanmorgen met mijn DA over gehad en die gaat nazoeken of er een middel met permethrin is wat je bij paarden kunt gebruiken. Volgende week hoor ik meer.