Staart van de slager voor muggen, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rooz19

Staart van de slager voor muggen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 07:42

Hallo,

bij mijn merrie is vroeger helaas de staart gecoupeerd. Nu ik haar pas in mijn bezit heb merk ik hoe ontzettend last
ze heeft van de muggen, het is bijna triest om te zien. Ik heb informatie opgevraagd bij verschillen ´paardenkappers´ die dan een staart inmaken van extensions dit is helaas wel erg duur... denk aan 350 euro.

Nu kwam mijn vader met een simpele oplossing, waarom geen staart van de slager, zal wel stukken goedkoper zijn (of misschien wel gratis). En dan gewoon kijken via google waar het slagershuis zit en daar naar toe bellen? Kan ik dan gewoon zeggen ik wil een staart van een fries dus een zwarte staart? Ze is namelijk een kruising daarvan.

Maar.... en dan? Is het dan het beste om de haren af te knippen bij de staart, bv te wassen en dan iemand zoeken die ze erin kan vlechten of wat?

ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen en die zelf of misschien anderen mensen weet die ook zoiets hebben gedaan.
alvast bedankt.

ElsB

Re: Staart van de slager voor muggen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:09

Tjee, wat een lastig probleem! Ik heb geen idee, maar hoop dat iemand anders je kan helpen. toch een tip: misschien kun je bij het stamboek voor Belgische trekpaarden om advies vragen? Daar zijn namelijk ook veel paarden te vinden met een gecoupeerde staart. Sterkte met je arme paardje!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:14

Een staart van de slager? Gatsie, het idee... :D

Wat dacht je van een goede vliegendeken? En even doorsparen voor een kunststaart (was er niet een leuke aanbieding hier op Bokt?).

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:17

idd een goeie vliegendeken en dan sparen voor een kunststaart !

Rooz19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:31

Hallo,

goede vliegendenken is indd wel een oplossing, maar dan nog zou ik haar graag een staart gunnen...
een staart van de slager is wel een vies idee haha maar ik heb er wel wat voor over (A)

als er nog tips komen over een staart vd slager en hoe te bevestigen hoor ik dat graag. Ik ben
namelijk erg benieuwd of er mensen zijn die weleens zoiets hebben gedaan.

in principe zou het kunnen toch?;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:33

Paardenhaar is geld waard en wordt in veel dingen verwerkt. Ik vermoed zo dat paardenslagers die staarten niet zomaar gaan weggeven of particulier gaan verkopen, maar verhandelen. Net zoals het vlees ook verhandeld wordt.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:34

waar wil je die staart in vlechten dan? Heeft je paard nog wel een paar haartjes oid? Anders lijkt het mij vrij lastig om een staart zo erop te "plakken" :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:38

Als de staart gecoupeerd is dan kunnen ze die helemaal niet zwiepen om de vliegen weg te jagen, dus ik ben bang dat het geen zin heeft. Lijkt me eerder fijn voor in de winter, dat t daar achter allemaal een beetje bedekt is tegen de koude wind.
Maar als het paard de staart niet kan optillen tijdens het mesten dan is die nieuwe staart binnen no-time zo smerig dat je em weer eraf kan halen, want bij de vlecht kun je niet borstelen.

Misschien een vliegendeken een idee?

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:40

Mijn paardrijlerares heeft dat ook wel is gedaan omdat de staart kappot gegeten was terwijl ze naar een keuring moest. Maar die staart had ze bij de slager gehaald ( alleen de haren off course) en in gevlochten.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:40

8nnemiek heeft een punt: kan een paard dat gecoupeerd is nog wel ziepen of zo'n staart optillen? Of is de staart zo 'verminkt' dat dit niet gaat? Want dan kun je er wel een staart van de slager of extensions aanhangen, maar dan heeft je paardje er niets aan.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:43

Wat vinden jullie 'vies' aan een staart van de slager?
Waar komt het haar dan vandaan?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:43

Ik denk dat de doorsnee slager die staart niet zomaar weggeeft of tegen een klein bedrag verkoopt.
Ik speel cello, er zitten paardenharen in mijn strijkstok en die moeten om de paar jaar vervangen worden voor ongeveer 100 euro.. Laten we zeggen dat de slager er dan een euro of 40 voor krijgt als die staart gereinigd is.. :)

Ik zou ook doorsparen voor een kunststaart of een goede vliegendeken. :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:49

Jeetje, nog nooit bij stil gestaan om er weer extensions in te laten zetten. Wel ontzettend lief van je, dat je haar weer een staart wil geven. Zonder staart is echt een gemis.
Hoeveel staart heeft ze nog dan? En kan ze het stukje staart nog bewegen?

Fenna_sJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:52

een staart van de slager is ook behoorlijk duur lijkt me. Hij gooit die dingen normaal niet weg neem ik aan.
Het beste lijkt me toch een vliegendeken, dan is je paard ook op plekken beschermd waar een staart niet bij kan.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:54

upendo schreef:
Ik denk dat de doorsnee slager die staart niet zomaar weggeeft of tegen een klein bedrag verkoopt.
Ik speel cello, er zitten paardenharen in mijn strijkstok en die moeten om de paar jaar vervangen worden voor ongeveer 100 euro.. Laten we zeggen dat de slager er dan een euro of 40 voor krijgt als die staart gereinigd is.. :)

Ik zou ook doorsparen voor een kunststaart of een goede vliegendeken. :)

Een kunststaart is alsnog met gewoon paarden haar, vandaar de prijs.
<
Msaar je kan altijd contact opnemen met een slager. Nee heb je, ja kan je krijgen

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:55

Als het lukt, stuur je dan een foto van voor en na? ik ben erg benieuwd naar het resultaat dan. Met staart is niet alleen veel fijner voor je paard, maar ook veel mooier natuurlijk!

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:55

misschien kun je een foto maken, van de staart van je pony, zo kunnen we beter inschatten met wat ze nog heeft :)
Ik zou iig (misschien tijdelijk) een vliegendeken opdoen :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:58

hoeveel staart wortel heeft ze nog?

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:00

Volgens mij kunnen Trekpaarden met gecoupeerde staarten wel zwiepen met hun staart (of beter gezegd; wat daar nog van over is). Heb tenminste wel eens Trekpaarden in de wei dat "stompje" wat nog van de staart over is, zien bewegen alsof ze een vlieg wilden wegslaan :j

Mooi dat je je paard weer een staart wil geven, zou gewoon contact opnemen met een slager. Nee heb je, ja kun je krijgen :)

Succes iig, ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing/resultaat!

Rooz19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:15

Heey allemaal,

bedankt voor de reacties allemaal!!! Ze heeft nu plukjes van ongeveer 12 cm, ze kan hem
volgens mij nog wel gewoon bewegen , want ik zie hem weleens van links naar rechts gaan, is een schattig gezicht. Maar het is indd niet leuk vor mn paardje en vandaar dat ik opzoek ben naar een oplossing.

k ga morgen even bellen naar slagers hier in de buurt, k laat t jullie wel weten.
ben benieuwd qua prijs en hoe ze uberhaupt gaan reageren op mn vraag..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:24

Mss kun je bij de DA/kliniek vragen of er iemand is die zijn paard laat inslapen en dat je daar de staart van mag hebben?? Dan voelt het een beetje als donorschap van de eigenaar van het overleden paard. Ik zou je gelijk het haar geven mocht ik de staart van mijn overleden pony nog hebben...Maar dat was mss te kort geweest. Mss hier een oproepje plaatsen?
Wel luguber...maarja als je paard erbij geholpen is?? :(:)
En dan op MP vragen of iemand het erin wil vlechten voor een zacht prijsje. (en goed kijken hoe zij dat doet)

(Zowiezo kun je werken met middeltjes tegen vliegen of een vliegendeken oid)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:01

Om met een lange staart te kunnen zwiepen moeten ze echt de hele staartwortel kunnen uitzwaaien, anders kunnen ze niet genoeg snelheid maken. Vliegen meppen met een stompje gaat dus echt niet lukken.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:24

8nnemiek schreef:
Om met een lange staart te kunnen zwiepen moeten ze echt de hele staartwortel kunnen uitzwaaien, anders kunnen ze niet genoeg snelheid maken. Vliegen meppen met een stompje gaat dus echt niet lukken.

Hmm, dacht dat het wel kon omdat ik dat stompje dan zag bewegen. Maar dat zal dus meer een reflex zijn dan?
Logisch eigenlijk ook dat ze dan niet genoeg snelheid kunnen maken, als het "stompje" beweegt is het ook maar een klein beetje... zwaait niet echt uit dan.

Ben iig wel benieuwd naar de oplossing, misschien handig om dan toch even contact op te nemen met het stamboek/vereniging voor Trekpaarden. Daar zullen vast "lotgenoten" te vinden zijn :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:55

De meeste boertjes met trekpaarden die ik ken die zeggen gewoon 'och daar kunnen ze wel tegen' en 'gaan ze niet dood van' of zetten ze overdag op stal.

Misschien een goede vliegenspray een idee? Of vliegendeken?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:48

Wij hebben een Brabander met gecoupeerde staart (ze is er 14, toen zij geboren werd was het nog de gewoonte en we hebben haar op 7-jarige leeftijd zo gekocht). Ze kan met het stukje wat ze nog heeft nog wel "kwispelen" om het zo te zeggen, ze kan het heen en weer bewegen.
Ze staat met een masker en vliegendeken in de wei bij ons maar om één of andere reden gaan alle vliegen bijna naar mijn andere paarden. Afijn, des te beter voor haar...