Deze haf [foto] wel of niet scheren, wat zou jij doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

W0PPY

Deze haf [foto] wel of niet scheren, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 17:58

Hoi Bokkers!

Ik zit in een dillema.
Vorige winter heb ik m'n hafje gekocht, en kwam toen tot de ontdekking dat hij echt énorm dik in z'n vacht komt!
Hij had bij mij gewoon dekens op (t/m 200 gram) maar z'n vacht was echt énorm dik!
Dat was toen nog geen enorm probleem, omdat we toen maximaal 4 keer in de week heel rustig aan reden (omdat hij nog erg veel moest leren en we dat erg rustig aan doen!).

Dit jaar wil ik echter rustig aan gaan starten in de B (in januari om precies te zijn), hij zal deze winter dus wat meer doen dan vorige winter.
Ik zit dus enorm te twijfelen of ik hem dit jaar moet scheren of niet!

hier even 'n foto van zijn vacht vorige winter, om een beelt te geven
Afbeelding
Afbeelding
wat is 'ie trouwens veranderd als ik deze foto's zie! Hier was 'ie echt nog 'n puppy!!

Zoals je ziet word ie écht 'n teddy! En ik ben bang dat hij enorm gaat zweten (bijv. na de dressuurles die we 1x per week hebben.)

Wat zouden jullie doen, scheren of niet?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-09-09 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Poll verwijderd, poll's met alleen de optie ja/nee worden als nutteloos gezien en zijn niet teogestaan.

LisaB

Re: Deze haf [foto] wel of niet scheren, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:00

Ik zou hem scheren. Heb vorig jaar mijn paard voo het eerst geschoren en dat had ik jaren eerder moeten doen. Geen gedoe met een kletsnat paard na het rijden, die na 1,5 uur eindelijk een keertje opgedroogd is, maar na het uitstappen gewoon lekker droog is en zijn deken opkan.

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:11

Ik heb hetzelfde probleem. Die van mij is al heel pluizig. Vorig jaar heb ik hem toch maar geschoren, want hij liep niet meer omdat hij zijn warmte niet kwijt kon. Het duurde ook weer uren voordat hij weer een beetje droog was. Na het scheren liep hij weer als een trein. Dus ik denk dat ik dit jaar ook toch maar weer voor scheren ga. Succes

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:13

staat hij bij jou op stal? of buiten 24/7? das wel belangrijk om te weten.
groetjes

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:13

ik zou een race streep scheren en dekentje op doen.
is niet heel mooi zon streep maar wel heel handig

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 18:23

@ brennie75,
Snacht's staat hij op stal en overdags staat hij buiten in de paddock ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:53

Zou dan zo'n streep scheren.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:57

Ik scheer de mijne altijd racestreep... niet mooi maar wel functioneel.

Dan hoef je ook niet te stoeien met dikke dekens.

Die van mij scheer ik meestal zo rond begin/half okt en dan gelijk onder een 100 grams deken.
Eerder scheer ik niet.

Even foto bijgevoegd

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mando op 04-09-09 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:00

Als hij veel last van zijn vacht heeft zou ik een jachtpatroon scheren of alleen zo'n streep over de 'onder'hals (schijnt al een stuk te helpen).

Helemaal scheren zou ik niet doen ivm het buitenstaan :).

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:00

Ik vind die vacht helemaal niet dik :o Die van mij is nog 3 keer erger!

Ik zou alleen de plekken scheren waar hij zweet. Dus bijv een jachtmodel! :) Idd niet mooi, maar wel functioneel :j

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:27

ik heb hetzelfde probleem , maar mijn paardje staat 24/7 buiten en word een teddie maar hij heeft het wel nodig, ik zou er in jou geval voor kiezen om een patroon te scheren, en dan maar een dekentje erover.
groetjes van bren!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:31

Ik heb een paard gehad die voor de luchtwegen dag en nacht buiten moest en die was ook gewoon geschoren.Ging prima,nooit ziek.Wel een pak dekens op...Lekker scheren en als je hem niet te kort in het haar wil dan half okt scheren dan groeit het haar nog een beetje terug aan.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:31

Nell_ schreef:
Ik vind die vacht helemaal niet dik :o Die van mij is nog 3 keer erger!

Ik zou alleen de plekken scheren waar hij zweet. Dus bijv een jachtmodel! :) Idd niet mooi, maar wel functioneel :j

Dat vind ik nou ook!
Vacht is echt nog lang niet zo dik als mijn fjordje swinters heeft. DIe heeft echt haren van 10 cm lang op dr borst groeien.
Ik scheer haar ook echt niet omdat ze 24/7 in een paddock met stallen staat waar ze altijd in en uit kunnen. Ik vind dat haar natuurlijke bescherming.

Ter verduidelijking, als je goed uitstapt en de ademhaling rustig is na het trainen, is de huid van je paard allang droog. De haren werken als een soort trechtertje en voeren het vocht van de huid af naar buiten, de huid is dus allang droog en dus koelt het paard echt niet af als je een goede coolingdown doet.

Maar als je wilt scheren en met dekens wilt werken, dan zou ik kiezen voor het jachtmodelletje!! AL vind ik die wintervacht maar minimaal, dat heeft mijn fjord nu bijna al weer bij elkaar gespaard..(nu 24/7 op het land).

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:38

hier heb je een aantal plaatjes van hoe je kan scheren misschien heb je er wat aan! ;)
Afbeelding
:D

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 22:50

Bedankt voor de reactie's !
Daar heb ik zeker wat aan Brennie75, Bedankt!
Zit te denken aan iets al nr. 8.. Zodat hij wel z'n warmte een beetje kwijt kan wanneer dat nodig is, maar toch nog z'n natuurlijke bescherming behoud..
Laatst bijgewerkt door W0PPY op 05-09-09 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:53

ik scheer mijn haf nu voor de 2de keer, vorig jaar ook al gedaan en ik moet zeggen dat het echt super bevalt! hij is nog niet verkouden geweest tijdens dat hij geschoren was, je moet alleen geen sloddervos zijn met dekens e.d. vergeten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:53

Ik scheer de zwarte in oktober als het echt koud begint te worden. Ik scheer hem dan ook helemaal, vorig jaar voor het eerst gedaan en het paard was ook meteen zo goed in zijn vel, dat ik erbij blijf. Hij heeft nu een 300 grams deken met hals op, waar hij het prima onder doet.

petra1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:30

ik doe niet aan scheren, in de zomer doe ik goed trainen met alles, en van de winter doe ik alles rustig aan. ik maak in de winter lekkere stap buitenritten van 3 uren met een lekkere lange pauze tussen door.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:33

Ik heb vorig jaar alleen zijn borst/hals laten scheren, beviel trouwens prima!! misschien is dat een optie, of idd een jachtmodelletje.
Dit jaar wil ik toch proberen hem gewoon helemaal in zijn wintervacht te laten, en goed uit te stappen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:39

Mijn haf staat zonder dekens 's winters en overdag gewoon buiten. Wij rijden elke dag buiten, niet in een binnenmanege. Ze loopt Z dressuur. Ik scheer haar niet. Vindt het ook niet nodig.

Ik vind jouw pony echt niet dik in het haar staan. Ik zie ook niet in waarom je hem zou moeten scheren. Tenzij je dagelijks in een warme binnenmanege traint, anders zou ik hem lekker zo laten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:41

Ik zou zonder twijfel scheren. Maar ik moet bekennen dat ik elke winter heel makkelijk naar het scheerapparaat grijp. Ik vind het persoonlijk veel eenvoudiger. Je gooit er een warme deken op en klaar, geen nazweten en geen dikke wintervacht, super. Maar je moet dan wel rekening houden met warmstappen en buitenritten ed. En voldoende goede dekens hebben.

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:58

ja ik zou hem echt scheren :o

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:00

Ik zou 'm wel scheren :j Gewoon veel handiger met rijden/uitstappen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:06

Ik vind het meevallen met die dikke vacht van je haf.

Heb het wel veel erger gezien.

Ikzelf zou niet gaan scheren, maar als je echt veel rijdt en wedstrijden rijdt dan zou ik hem wel scheren.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:26

Nou dit valt reuze mee, dr zit niet veel op hoor, als je geen wedstrijden rijd en toch liever niet aan dekens begint zou ik het mooi zonder doen! ;)