Paardenluisvlieg - Hippobosca Equina; welke gebieden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Paardenluisvlieg - Hippobosca Equina; welke gebieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 10:03

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:08

mijn paarden hebben ze heel soms....ze zitten dan tussen hun billen...als je ze regelmatig vangt en doodknijpt heb je er op den duur geen last meer van.
doodknijpen gaat niet echt makkelijk...

ik woon in zuid-west frankrijk,hier zitten ze dus ook...ik heb weleens paarden gezien die er honderden tussen hun billen hadden,en in hun liezen....de eigenaar kijkt dan niet naar zijn dieren om uiteraard...

edit;versatrine op de staart smeren helpt,dan blijven ze weg...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 10:13

Ok, Versatrine: middel voor koeien wat allergische reacties bij paarden en mensen kan veroorzaken (info google - paardnatuurlijk). Zo te zien is dat niet in NL te verkrijgen als ik zo op Google zoek?

geerke

Re: Paardenluisvlieg - Hippobosca Equina; welke gebieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:16

nou dan heb ik geluk...bij de mijne dus niet.
Alleen bij koeien giet je het over de ruggengraat...dat doe ik dus niet.
Ik doe het met een penseeltje in streepjes over het hele lichaam,en op de staart inplant,dan is de concentratie minder natuurlijk...een paard heeft een gevoelig huidje...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 12:24

Kent niemand deze paardenluisvlieg of komen ze gewoon niet veel voor in NL? O:)

_Bitje_

Re: Paardenluisvlieg - Hippobosca Equina; welke gebieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:40

ik blijf dit volgen, intessant hoor, volgend mij bevinden deze vliegjes
zich wel in nederland maar waar>?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:35

ken ze van een ponykamp vroeger in brabant, volgens het Nederlands soortenregister is de verspreiding en status nog niet vast gesteld, ze zijn niet zeldzaam in beboste omgeving in weilanden.

ze gaan wel dood van gewone vliegenspray en blijven weg met deetspray, dat is alleen niet echt goed spul als je er veulens bij hebt lopen.

van de meeste insecten weten we weinig over het voorkomen in nederland, zijn op de vlinders na niet mooi genoeg, ken wel wat entomologen en zal eens navraag doen, al zijn al die lui meestal alleen bekend met een eigen favoriete groep.

je kunt ook even googlen op entomologische vereniging ergens op hun site staan vaak per insectengroep wel eens emailadressen van deskundigen. soms vind je ook wel wat info op waarneming.nl onder het kopje insecten.

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:13

heb van een vriending in epen gehoord dat haar pony's luis hadden

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:59

Hoi ,

Lekker dan mijn oude paardje van 25 heeft luis. Lekker gewassen met een middel van virbac van de dierenarts en nu maar hopen dat het heel snel weg is over 10 dagen herhalen. We wonen op voorne-putten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:41

Mensen....dit is geen luizensoort!!!! Het vliegje heet gewoon paardenluisvlieg!

Even beter lezen dus! :+

FirstFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:44

_Bitje_ schreef:
ik blijf dit volgen, intessant hoor, volgend mij bevinden deze vliegjes
zich wel in nederland maar waar>?

nou ik maak veel buitenritten op de veluwe, en mijn paard heeft er echt heel erg last van... ze zitten bij de anus enzo, zodat het paard ze niet weg kan slaan... je krijgt ze ook alleen maar dood om erop te stampen... VRESELIJKE beesten...

maar wat werkt nou echt goed dan? want mijn paardje word er echt helemaal gek van!!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:26

Versatrine zou dus helpen volgens Geerke, maar dat is in NL niet te krijgen volgens mij (een koeienmiddeltje).

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:55

versatrine bevat deltametrin en dat is ook te koop als butox en dat is in nederland goedgekeurd voor schapen en koeien vanwege de blauwtong, het is een familielid van permetrin, het is wel een beetje uitkijken dat als je meerdere insectenspray's gebruikt je niet te veel gaat overdoseren, het is bij paarden maar matig onderzocht wat daar de gevolgen van zijn.

als je deltametrin googled kom je wel onderzoeken tegen die het als werkzaam tegen culicoides noemen, maar ook de meeste andere insecten leggen het loodje. hoe de paarden reageren op oa de oplosmiddelen is vaak niet van te voren bekend, soms kan een producent meer info geven, omdat het in andere landen wel goedgekeurd of toegelaten kan zijn voor paarden.

zelf importeren, het gebruiken voor een niet-doeldier is wel bij wet verboden.

bij onderzoek bij schapen leek het er sterk op dat de culicoides al dood gingen voor ze konden steken, dat is bij andere insecten wel de bedoeling, maar hoeft lang niet altijd te gebeuren, als er dan toch gestoken wordt en de beestjes gaan dan pas dood heb je er ook weinig aan, behalve dan dat je de aantallen op termijn wat beperkt.

anderen gebruiken vaak ook vlooiendruppels, maar als zo'n stof erin niet op paarden getest is maak je van je eigen paard wel een proefdier, een beetje voorzichtig zijn, zeker als je een veulen bij je merrie hebt is niet altijd verkeerd.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:32

Onze paarden zijn gisteren op een vreselijke manier aangevallen door soortelijk gespuis in het bos, ik had geen idee wat het was maar toen ik per mail aan vriendin vroeg of ze het soms wist dacht ze direkt aan de herten- of paardenluisvlieg. Hertenluisvlieg zou pas later in het seizoen vliegen, maar ik zie wel meer beesten die je pas veel later in het seizoen verwacht...
Maar wat een pokkebeesten zeg!!! Echt aanvallen op die buiken en kokers, onze paarden waren net dansende beren op de hete plaat, hardstikke zielig en niet veilig meer ook op een gegeven moment, ze raakten zich zelf en elkaar in het wilde wegstampen. We konden ze ook pas een beetje "redden" toen we er naast gingen lopen.
Eén van mijn paarden stond overigens flink in de Endure (permetrin) juist op zijn buik en bij de koker, omdat de eczeemdeken daar niet helemaal sluit. Maar dat hielp dus geen donder.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 13:56

Hm....niks dus wat wel helpt. En vanaf vandaag heb ik ook alweer de eerste dazen gesignaleerd.... :(