insectwerende halsband voor paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat te doen tegen vliegen

vliegendeken met hals
15 (26%)
vliegendeken zonder hals
5 (8%)
exceemdeken (voor zomerexceem maar helpt ook voor vliegen)
10 (17%)
4 (7%)
vliegenspray
14 (24%)
helemaal niks
9 (15%)

Totaal aantal stemmen: 57

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:20

hallo,
ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met de insectwerende halsband voor paarden.. te vinden op http://www.agradi.nl er staat maar 1 waardering bij en dat vind ik niet erg betrouwbaar.. voor als je er geen ervaring mee hebt.. misschien kun je dan tips geven over of ik zal kiezen voor de band of voor de vliegenspray.. voor het rijden heb ik een volledig vliegendeken.. ook te vinden op deze site.. dus vliegendeken met zadelsparing maar wel met hals enzo.. maar de band zou hiervoor ook werken enzo.. als iemand mij advies of tips kan geven of een waardering heeel graag.

groetjes jessica

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:45

Ik heb er nog nooit van gehoord maar ik zet ff een stipje, ben benieuwd naar eventuele ervaringen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:47

Aranel schreef:
Ik heb er nog nooit van gehoord maar ik zet ff een stipje, ben benieuwd naar eventuele ervaringen.

dat kun je ook doen door boven in het topic op abboneer te klikken he ;) stipjes mogen namelijk niet ;)

ik heb gekozen voor de optie eczeemdeken. nu heeft mijn paard ook zomereczeem, dus is de keuze erg makkelijk. ik merk wel dat ze daardoor een stuk rustiger staat. ze heeft geen last van vliegen op haar buik. bij haar hoofd en uier nog wel. daar spray ik zooi...

ik ga eens kijken wat dat voor halsband is. mss is dat wat voo rmet rijden?

tamary

Re: insectwerende halsband voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:51

Heb er kort een gehad (om in de wei) was vrij snel foetsie. Voor rijden heb ik er geen ervaring mee.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:23

tamary schreef:
Heb er kort een gehad (om in de wei) was vrij snel foetsie. Voor rijden heb ik er geen ervaring mee.

daar was ik inderdaad al wel een beetje bang voor dat ze snel stuk gaan.. maar als je het zo zag werkte het dan of ook dat niet echt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:48

Kon niet lang genoeg observeren om te zien of het echt werkte, wel vond ik die band aan de krappe kant. Het was een uitprobeersel, maar niet bepaald geslaagd voor zover ik heb kunnen beoordelen.
Voor het rijden heb ik liever een vliegenuitrijdeken en/of vliegenspray al dan niet samen met sliertjes/masker voor de ogen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:44

Zou wel super zijn als zoiets werkt, maar vrees dat ie sowieso al niet zal passen bij mijn trekpaarden.... Hij is er ook in one size.
Bij dat paardje op de foto zit ie trouwens best strak....

Hopelijk heeft iemand goede ervaringen!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:43

Eczeemdeken, dan is je paard meteen helemaal (en goed!) ingepakt!

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:19

ik gebruik vliegen spray
en zitten bij ons speciale vliegenkorrels in het vlas wat het uitgaan van de eitjes tegen gaat
en er loopt een speciaal "draad" over de staldeuren wat de vliegen ook tegnehoudt

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:42

@tamary: dat klinkt niet echt positief, voor het rijden heb ik inderdaad al een volledig vliegendeken met zadeluitsparing, ook op dezelfde site te vinden ideaal ding, hele hals en uitsparing om been te kunnen geven en staartflap.. maar denk voor de wei is dit zowizo al wel handig mocht het werken

@ krOelkip: dat is ook wel heel handig zeg bij het vlas en de draad..;)
@ Jaan81: nee daar ben ik inderdaad ook bang voor
@ henrieke: paard is wel goed ingepakt dan maar mijn paard heeft geen zomerexceem en wil haar wel beetje bewegingsruimte geven en dan is ze helemaal zo ingepakt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:22

Ik ben ook erg benieuwd naar de werking van die halsband. 1 van mijn merries is nl. allergisch voor alles dat vliegt en steekt(na bloedonderzoek vastgesteld. Ze schudt en proest van juni tot sept. voortdurend). Ik zou haar van top tot teen in moeten pakken. Zo'n masker vond ze al geen goed idee, dus dat wordt hem niet. Daarnaast hou ik er ook niet van, je beperkt ze enorm in sociaal gedrag. Maar goed in haar geval is het medisch noodzakelijk dat ik wat aan de stekers doe. Da's anders bij m'n andere paarden. Nu gebruik ik vliegensprays en spray haar goed in en bij veel steekbeesten een aantal keren per dag. Ik denk dat ik die band toch maar ga proberen, dan horen jullie natuurlijk wat ik ervan vind.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 14:11

Marion71 schreef:
Ik ben ook erg benieuwd naar de werking van die halsband. 1 van mijn merries is nl. allergisch voor alles dat vliegt en steekt(na bloedonderzoek vastgesteld. Ze schudt en proest van juni tot sept. voortdurend). Ik zou haar van top tot teen in moeten pakken. Zo'n masker vond ze al geen goed idee, dus dat wordt hem niet. Daarnaast hou ik er ook niet van, je beperkt ze enorm in sociaal gedrag. Maar goed in haar geval is het medisch noodzakelijk dat ik wat aan de stekers doe. Da's anders bij m'n andere paarden. Nu gebruik ik vliegensprays en spray haar goed in en bij veel steekbeesten een aantal keren per dag. Ik denk dat ik die band toch maar ga proberen, dan horen jullie natuurlijk wat ik ervan vind.

in jou geval is het voor jou zeker een ideale uitvinding als dit werkt..;) hoor het heel graag van je..;)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:19

Heel toevallig, dat ik hie rna op zoek was. Ik heb hem besteld en laat jullie zker weten hoe hij bevalt!

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 22:16

toppie wijfie..;) hoor het graag van je..;)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:41

Heeft iemand hem al daadwerkelijk uitgeprobeerd? werkt het?

abbysumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:36

Ik wil ook graag weten of het werkt of niet,iemand al enige ervaring met de band????

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:43

ik heb wel een frontriem gehad, daar moest je dan vliegenspul opdruppelen, kan niet zeggen dat t echt hielp...
waar ik wel goede berichten over heb gehoord, zijn plastic dingetjes (in de vorm van oornummers) voor koeien. die hang je aan t halster of in de manen en die schijnt super te helpen. het nadeel is wel dat je t allee in grootverpakking kan krijgen en dat t dus aardig in de centen kan lopen, behalve als je t met een grote groep koopt ...

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:45

Een kennis van mij gebruikt een soort label dat je in de manen kunt vlechten (het is eigenlijk voor koeien). Ik vind het niks (wat zit er dan op je paard), zij denkt wel dat het werkt. zij koopt ze wel gewoon per stuk geloof ik.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 22:54

die voor koeien werkt idd heel goed.. maar die zijn me iets te prijzig..

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:02

Dat auriplak;
Auriplak antivliegenoorplaatjes rundvee 10 stuks

Prijs: € 49.92 (€41.95 ex btw)
De antivliegenoorplaatjes voor rundvee.

Samenstelling
Bevat per oorplaatje 10% permethrin.

Eigenschappen
Auriplak® attachatag op basis van permethrin is een effectief middel ter bestrijding van diverse soorten vliegen op rundvee. Ook de wrangvlieg (Hydrotaea irritans) wordt goed bestreden. De Auriplak oorplaatjes zijn langwerkend, minimaal 4 maanden ofwel het gehele weideseizoen. Indien echter de oorplaatjes erg vroeg in het seizoen worden aangebracht, verdient het aanbeveling om, afhankelijk van de weersomstandigheden, de werkzaamheid laat in het seizoen te controleren en de oorplaatjes bij te hoge vliegendruk te vervangen. Het Auriplak® antivliegen oorplaatje wordt met behulp van een attachatag-pijl aan het I&R oormerk bevestigd.

Indicaties en doeldier
Ter bestrijding van vliegen (Haemotobia irritans, Hydrotaea irritans, Stomoxys calcitrans en Musca atumnalis). ­ Ter preventie van zomerwrang.

Contra-indicaties
Geen.

Bijwerkingen
Geen.

Dosering/Toediening
Ter bestrijding van vliegen: één oorplaatje per dier. Ter preventie van zomerwrang: twee oorplaatjes per dier.

Wachttijdadvies
Melk: 0 dagen Vlees: 0 dagen

Waarschuwingen
Toepassing in combinatie met I&R oormerken kan een toename van het verlies van oormerken of een ontsteking/vervorming aan de oren van behandelde dieren tot gevolg hebben. Dit is mede afhankelijk van het gebruikte bevestigingssysteem.

Houdbaarheidstermijn
Bewaren beneden 25°C (niet in de koelkast bewaren en niet invriezen). Houdbaar tot 3 jaar na productiedatum.

Verpakking
Doos met 10 individueel verpakte oorplaatjes.

Registratienummer/Kanalisatiestatus
REG NL 9330 VRIJ

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:19

kaatjemuts schreef:
...waar ik wel goede berichten over heb gehoord, zijn plastic dingetjes (in de vorm van oornummers) voor koeien. die hang je aan t halster of in de manen en die schijnt super te helpen. het nadeel is wel dat je t alleen in grootverpakking kan krijgen en dat t dus aardig in de centen kan lopen, behalve als je t met een grote groep koopt ...

Zo´n dingetje heb ik 2 zomers terug via de DA in mijn vorige woonplaats gehad en bij mijn ruin in z´n manen gevlochten. "Super" helpen is wat teveel gezegd; bij mijn ruin hielp het redelijk ;) . Zo´n ding was niet eens duur, ik heb er 5 € voor betaald en dat vind ik een hele nette prijs voor een zomer.
Mijn ruin laat zich niet met vliegenspray inspuiten (en ook niet met een sponsje oid insmeren :roll: ), dus dit was iig een goed alternatief :) .
Ik probeer voor dit jaar iig wel weer zo´n ding te pakken te krijgen (nog maar weer eens bij die DA opbellen of anders langs een boer gaan om te vragen of ik er een aantal bij hem kan kopen).

*Edit: A_mieke: ik heb het ahw "bovenop" de manen gevlochten, zodat het plaatje op de manen lag en niet direkt op z´n hals.

Ubana schreef:
die voor koeien werkt idd heel goed.. maar die zijn me iets te prijzig..

Voor een fles goede vliegenspray (Bremsen bremse oid) betaal je meer dan voor zo´n labeltje ;) . (Áls je al aan 1 fles per seizoen genoeg hebt :+ !)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:25

Als ik het goed lees werken die flapjes alleen tegen vliegen. Niet tegen de mugjes die zomereczeem veroorzaken.
(Dat zou helemaal mooi zijn....!)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:30

jowien schreef:
Als ik het goed lees werken die flapjes alleen tegen vliegen. Niet tegen de mugjes die zomereczeem veroorzaken.
(Dat zou helemaal mooi zijn....!)

Mijn paard had met zo´n label iig ook een heel stuk minder last van die _-:( dazen!
Hij heeft geen zomerexceem, dus ik weet niet of het ook tegen die kriebelmugjes helpt; maar goed, voor die paar :$ is het misschien wel het proberen waard :) .

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:09

Het staat er idd niet specifiek bij vermeld maar volgens mij moet het daar toch wel tegen werken. Ff zoeken,Uit de nieuwsbrief van dierkliniek duurstede;
Auriplak oorflappen ook werkzaam tegen knutten
De Auriplak oorflappen voor runderen tegen vliegenoverlast hebben ook een beschermende werking tegen knutten die Blauwtongziekte over kunnen brengen. Dit is gebleken uit een proefonderzoek. Paardenhouders maken ook al langer gebruik van dit gegeven door een flap in de manen en een flap in de staart te vlechten. Vooral bij paarden met Staart- en Maneneczeem worden vaak Auriplak oorflappen gebruikt

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:52