Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:35

Gelezen in de bit, vraag van een lezer:

"Bij mij op stal leggen steeds meer mensen bij het minste buitje een regendeken op hun paard. En dat terwijl de temperatuur nooit onder de 15 graden koomt. Komt dit het welzijn en de gezondheid ten goede of juist niet?"

Antwoord Eric van Breda (medisch fysioloog):

"Bij de genoemde temperaturen hoeft een paard absoluut geen regendeken op. Eigenlijk hoeft dat nooit. Hooguit als hij geschoren is en de temperaturen zakken onder de 8 a 10 graden. De paardenhuis is erg waterdicht. Bovendien ademt hij ook en moet de huid juist niet afgesloten worden om de warmte kwijt te kunnen. Zelfs in rust moet je paard zijn warmte kwijt. In het kort: een regendeken is zinloos en kan zelfs de gezondheid schaden, omdat het paard moeilijker zijn warmte kwijt kan."

Het is nu buiten 16 graden...

Ik vond het al zo raar dat veel paarden tegenwoordig niet meer tegen regen leken te kunnen.... Knipoog

WinSel

Re: Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:37

Maar als ze dan slecht zijn, waarom worden ze dan nog verkocht?
Ik doe mijn knollie een regendeken op omdat ze de hele dag buiten loopt, en als ik dan wil rijden is ze harstikke nat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:40

WinSel schreef:
Maar als ze dan slecht zijn, waarom worden ze dan nog verkocht?

Er wordt zo veel verkocht wat niet goed is Knipoog
Zowel voor mensen als paarden en andere dieren trouwens.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:41

Maar er zijn zoveel mensen die hun paard regendekens op doen
Is dat dan alleamal slecht ?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:42

Mijn paard krijgt een regendeken op om kort in de haren te blijven, niet omdat ze niet nat mogen worden. Knipoog

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:42

Ik gebruik mijn regen deken enkel als mijn geschoren pony in een vieze paddock of vies land gaat spelen, als het niet regen of als de paddock of het land droog is, blijft alleen haar gewone deken op. Ze krijgt de regendeken over haar gewone deken zodat deze droog en redelijk schoon blijft.

Ze worden verkocht omdat er vraag naar is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:43

Ze worden verkocht vanwege de commercie.
30 jaar geleden, toen ik begon met rijden, was er geen paard met een regendeken, hoor. Knipoog

Ik vind ook dat er veel te watterig wordt gedaan. Een paard kan echt wel wat hebben.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:44

Ik doe de ongevoerde op met een graad of 15/16/17 als er regen valt en een koude wind staat. Ze maakt zelf geen dikkere vacht aan en ze staat toch de hele dag stil in de wei van 7 tot 7. Mijn regendeken ademt prima dus dat is ook geen probleem. De warmte kan ze prima kwijt maar na een dag zeiknatgeregend te zijn wordt ze niet snel warm.. Nee het is niet slecht vind ik als je maar een goede ademende deken hebt en ieder heeft zijn redenen ervoor..Het is ook maar net hoelang ieders paard buiten staat en wat voor vacht het paard heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:45

Ik blijf erbij dat in het algemeen er geen betere 'deken' is dan de vacht die het paard zelf heeft en aanmaakt. Die biedt bescherming tegen vocht en kou.

Echt slecht hoeven dekens niet te zijn, bij zieke/oude paarden kunnen ze zelfs nodig zijn. Bij geschoren paarden ook, maar dat scheren vind ik in de eerste plaats al onnodig.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:46

mijn paard heeft nog nooit een deken op gehad.

Heb eerlijk gezged niet eens een deken! Haha!
Tis een shire en vind het heerlijk om dag en nacht buiten te staan, ze heeft een stal waar ze in kan gaan staan, maar zelfs met regen blijft ze buiten . Maakt haar niks uit!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:47

Mijn paard staat nu wel met een regendeken op.
Maar nu blijkt dat hij ook niet gezond is (niet door de deken hoor, hij heeft het prima gedaan jaren zonder) en op het moment die deken nodig heeft om goed warm te blijven. En dat is wel van belang omdat hij een spierprobleem heeft en hij zich beter lijkt te voelen als hij goed warm is.
Totdat duidelijk is wat het probleem precies is, houdt hij de deken op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:48

Mijn paard kreeg vroeger ook een (ademende) canvas regendeken op, maar dat was inderdaad zodat hij niet zo'n dikke vacht kreeg, en die ging pas op als t echt koud begon te worden, tussen de 5 en 10 graden.
15 graden vind ik echt veel te warm voor welke deken dan ook. Ik vind de natuurlijke werking van de vacht nog steeds de beste deken, de vacht gaat rechtop staan als het paard het koud heeft, gaat plat liggen als het paard het warm heeft, voert zweet en vocht af naar buiten, en stoot regen af door de vetlaag. Ideaal toch. Veel gezonder, zo voorkom je dat het paard het te warm krijgt, te koud krijgt of niet kan drogen onder de deken..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:48

Citaat:
Eigenlijk hoeft dat nooit. Hooguit als hij geschoren is en de temperaturen zakken onder de 8 a 10 graden

Een graad of 15,16,17 is dus al te warm aldus van Breda. Pas onder de 8 a 10 graden heeft het zin om de deken op te doen en kan het geen kwaad meer voor je paard.

Ik zie ook heel veel paarden met dekens op in de wei terwijl het voor de storm van afgelopen weekend gewoon meer dan 20 graden was en de zon scheen. En dan staan die paarden te zweten in de wei. Maar de deken moet op 'anders krijgt hij een dikke vacht want het is al september tenslotte'... tja dan is het eind zoek denk ik dan...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:49

ik gooi een regendeken niet echt tegen de regen op, meer tegen bescherming van de wind.

overigens heb ik tot nu toe nog niet de behoefte gehad om een dek op de doen, het is overdag nog best warm en mijn paard zit volledig in de wintervacht en heeft het alles behalve koud. Zelfs met de regen van vorige week heb ik niet gemerkt dat hij het koud had en na een uurtje stal wat hij kurkdroog. Andere paarden hadden lekkende dekken en die stonden nog nat in de box.

Over een week of twee wordt hij geschoren en dan gaat er pas een dek op.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 10-10-08 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:49

RedPassion schreef:
Ik blijf erbij dat in het algemeen er geen betere 'deken' is dan de vacht die het paard zelf heeft en aanmaakt. Die biedt bescherming tegen vocht en kou.

Echt slecht hoeven dekens niet te zijn, bij zieke/oude paarden kunnen ze zelfs nodig zijn. Bij geschoren paarden ook, maar dat scheren vind ik in de eerste plaats al onnodig.

Mijn paard maakt dus die enorme wintervacht of wat dikker niet aan, van mij mag ze Knipoog .. misschien uiteindelijk wel maar ze heeft het duidelijk koud als ik haar bloot zet rond de 11 graden. Ik vind het persoonlijk erger dat mensen bij dit prachtige weer 200 grams dekens ophebben dan dat iemand, zoals ik doe, als het regent een ademende ongevoerde regendeken opdoe..ze staat toch maar de hele dag stil in de wind dan maakt zo'n dekentje het toch wat lekkerder voor dr met dr dunne vachtje.. Vandaag gaat alles lekker af en zeker morgen en dan doe ik een dun zomerdekentje op..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:51

e_horse schreef:
Citaat:
Eigenlijk hoeft dat nooit. Hooguit als hij geschoren is en de temperaturen zakken onder de 8 a 10 graden

Een graad of 15,16,17 is dus al te warm aldus van Breda. Pas onder de 8 a 10 graden heeft het zin om de deken op te doen en kan het geen kwaad meer voor je paard.

Ik zie ook heel veel paarden met dekens op in de wei terwijl het voor de storm van afgelopen weekend gewoon meer dan 20 graden was en de zon scheen. En dan staan die paarden te zweten in de wei. Maar de deken moet op 'anders krijgt hij een dikke vacht want het is al september tenslotte'... tja dan is het eind zoek denk ik dan...

Ja voor de dikkere vacht hoef ik het dus niet te doen. Maar nu praat je wel voor alle paarden tegelijk en de mijne maakt dus geen wintervacht aan..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:52

Als het stormt zoals vorige week en net 12 graden is dan krijgt die van mij echt een regendeken op. Hij staat anders te rillen in de wei. Ook niet plezierig voor het paard. Verder staat hij overigens zonder deken.

Ja er zijn paarden die IMO te snel een deken op krijgen, maar het is ook wel afhankelijk van het paard (leeftijd, medische gebreken) en de weersomstandigheden.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:53

Een regendeken heb ik niet, mijn pony heeft een waterdichte deken waar hij mee naar buiten gaat.
Ik heb mijn pony geschoren vandaar..

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:54

Meeste paarden die buiten staan blijven gewoon doorgrazen als het regent, ook als ze een schuilstal hebben. Zeker een ongeschoren paard zou ik niet onder een (regen)deken zetten, met een pas geschoren paard kan ik me er nog iets bij indenken, idd als bescherming als het erg hard regent en waait, dan koelt tie te erg af.
Paarden worden ook wel een beetje vermenselijk: "wij houden er niet van om nat te worden dus zal mijn paard dat ook wel niet willen".

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:55

Tijdens de storm was het hier 6 graden.. dus tja, dan zit je wel onder de 8 a 10 graden waar van Breda het over heeft. Een schuilmogelijkheid of dunnen deken is dan wel nodig, ja.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:59

Mijn Fries heeft ook niet iets wat voor wintervacht doorgaat, meer een iets dikkere versie van de zomervacht. Maar wérken dat dat doet! Die krijgt echt geen deken op, ze heeft een schuilstal maar staat liever onder het afdak dan in de stal. En warm worden ze van lekker hooi in de buik ipv een deken opleggen.

En verkocht wordt alles zolang het geld oplevert! Dat is pure commercie, zoals Twiggy ook zegt, 30 jaar geleden toen ik in de paarden begon rond te hobbelen, had er geen een een deken op.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:02

Die van ons staat nu nog met een eczeemdeken op!
Vandaag wel een ongevoerde regendeken voor haar gekocht. Ik rij vrij vaak met haar (min. 5 x in de week) en scheer haar niet. Wel wil ik graag dat ze niet te dik in het haar komt. Bij ons staat ze van 06.45 tot 19.30 buiten, dus als het de hele dag regent hoeft ze om mij niet tot het bot koud en nat te worden.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:04

Mijn paard heeft niet echt een schuilstal dat is wel jammer, wel een kleine ruif waar ze haar hoofd droog onder kan houden. Mijn paard haat regen en probeert haar grote lijf er dan zowat onder te proppen..Ik zou het niet erg vinden als ze een lekkere stevige vacht aanmaakte maar helaas..wel een voordeel dat ik het er veel beter vind uitzien op wedstrijden want zo'n teddy is dan niet practisch en vind ik niet mooi

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:05

ik heb ook zon nul grams regen deken voor mij shetlander..
nee ik ben niet bang dat ie het koud krijgt, maar hij is wit loopt 24/7 buiten en is gek op modder....
zou hou ik haar toch mooi schoon , en nee ze heeft hem niet alle dagen op, alleen bij echt slecht weer..
maar das meer uit eigen belang

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:07

Mijn pony heeft nu ook zijn regendeken op, maar dit is als beginnende deken, om het straks verder op te bouwen en niet tegen de regen. Want van regen smelt hij idd niet.