Scheerapparaat. Wie ervaring met Lister, Liscop of Aesculap?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grietje_1

Scheerapparaat. Wie ervaring met Lister, Liscop of Aesculap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 11:10

Kan iemand mij helpen?

Ik ben op zoek naar een tweedehands scheerapparaat om mijn gehele paard te scheren.
Tweedehands omdat ik gewoon niet het geld heb om een nieuwe aan te schaffen.

Nu heb ik drie stuks gezien waarvan ik dacht, wie weet is het wat:
Lister type 1100-1-TD
Liscop type 1300-2-TD 300 Watt
Aesculap type econom SE

Kan iemand mij vertellen waar ik precies op moet letten, neem aan ook op het aantal Watt en de scheersnelheid/aantal scheersnelheden per minuut?

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-10-07 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Anoniem

Re: Scheerapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:55

TAO --> SV.

cIaudia

Re: Scheerapparaat. Wie ervaring met Lister, Liscop of Aesculap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:38

Jammer dat hier nog geen antwoord op gegeven is, ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar...

Waar moet je op letten met een (2dehands) apparaat ? Wat kunnen jullie aanraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:44

Ik denk dat je het beste td_kommer een pb kan sturen, die weet er echt heel veel over Lachen

Ik heb zelf een Hauptner liggen... dus niet het merk wat de TS zoekt Lachen Ik heb de mijne van m'n grootvader gekregen (is dus van de jaren '50 Clown ). Nieuw set paardenmessen besteld, koeienmessen laten slijpen en het ding werkt als een tierelier. Olie gebruiken, goed schoonmaken, en na een half uur scheren ofzo even laten afkoelen.

Messen zijn niet zo belangrijk imo, je kan immers zo een nieuw setje bestellen / laten slijpen. En verdere details durf ik echt niks over te zeggen... Weet ik gewoon niet Bloos

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:49

Waar je op moet letten bij een 2e handse weet ik zo snel ook niet.
Zelf heb ik een easculap en ben daar erg tevreden over.
Ik weet dat je daar altijd messen van bij kunt bestellen, maar ook als het kapot zou zijn onderdelen.

Wellicht bij de andere merken ook, maar dat weet ik niet Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:54

Ik zweer bij Hauptner en aesculap.
Lister en liscop hebben in mijn ervaring eerder last van afgesleten koolborsteltjes en willen sneller warmlopen dan de andere 2.

cIaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:06

Bedankt voor de reacties tot nu toe, ben echt een leek op dit gebied... De Aesculap kwam ik ook in andere topics al regelmatig tegen met positieve reacties. Zijn wel moeilijk te vinden en zelfs 2dehands nog wel duur, spreekt vaak ook wel voor het merk dan.

Wel fijn om te weten dat je voor de meeste (ik neem aan A-merken dan) nog wel gewoon onderdelen /messen kunt bestellen.

Ik was nog wel benieuwd naar hoe het nu zit met het aantal Watt, in hoeverre dit belangrijk is, en misschien zegt iemand dat je sowieso geen apparaat met minder dan X watt moet kopen.

En zijn er misschien nog meer mensen die vinden dat bepaalde machines sneller warmlopen dan anderen (of juist niet warmlopen)? Dit vind ik namelijk ook belangrijk Bloos

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:09

Witoto schreef:
Kan iemand mij helpen?

Ik ben op zoek naar een tweedehands scheerapparaat om mijn gehele paard te scheren.
Tweedehands omdat ik gewoon niet het geld heb om een nieuwe aan te schaffen.

Nu heb ik drie stuks gezien waarvan ik dacht, wie weet is het wat:
Lister type 1100-1-TD
Liscop type 1300-2-TD 300 Watt
Aesculap type econom SE

Kan iemand mij vertellen waar ik precies op moet letten, neem aan ook op het aantal Watt en de scheersnelheid/aantal scheersnelheden per minuut?

Alvast bedankt.

Allereerst noem je drie machines die best veel lawaai maken. als ik je een advies mag geven kijk dan uit naar een Aesculap Econom Plus of Econom 2, Hauptner 2000, Heiniger Handy-Clipper of een Heiniger Progress, dit zijn veel stillere machines. Voor het scheren van een paard heb je tussen de 100Watt en 200Watt meer dan genoeg. Hoe meer watt hoe zwaarder de machine wordt. De scheersnelheid (aantal snijbewegeningen) zijn bij alle machines bijna allemaal gelijk. Het belangrijkste is dat je scherpe en goed geslepen messen gebruikt.
Als je een tweede hands machine koopt let dan even op de luchtfilter en luchtuitlaten of deze niet vol met haren zit, veerbladen heel zijn en als het mogelijk is laat de machine even lopen en luister naar het geluid. een hoog geluid wijst op droog gelopen lagers. Een zwaar lopende machine kan duiden op een stukkende anker of dat de machine zwaar vervuild of vol met haren zit.
Als je het serie nummer weet van een Heiniger of Aesculap machine kan ik je wel vertellen hoe oud de machine is.

Groetjes Dick

cIaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:18

Zoo hee dat noem ik nog eens een gedetailleerd antwoord Haha!
Dank je wel, Dick !

Ik weet niet hoe het met de TS zit, maar ik zat dus zelf idd te kijken naar een aesculap of een liscop, maar de laatste valt nu dus alvast af... Bloos

Ik dacht trouwens wel, dat ik het beste een machine kan gebruiken met op z'n minst 200 watt, weer wat geleerd dus Haha!

Nu nog hopen dat ik iets in de buurt kan vinden, zo dat ik hem idd even kan bekijken, lijkt me dan toch wel verstandiger dan ongezien zo'n apparaat te kopen.

@ td_kommer: Misschien een idee om jouw stukje tekst aan de wiki toe te voegen?? Als ik deze informatie daar al had kunnen vinden (heb wel gezocht Knipoog ) was ik erg blij geweest Haha!

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:09

Cee schreef:
Ik weet niet hoe het met de TS zit......

Ik dacht trouwens wel, dat ik het beste een machine kan gebruiken met op z'n minst 200 watt, weer wat geleerd dus

Beste Cee,

Wat bedoel je met TS??

Een machine zwaarder als 200Watt is meer bedoeld om schapen en koeien te scheren deze zijn in gewicht ook vaak veel zwaarder en zijn groter in diameter. Vrouwen handen zijn meestal klein en daarom liggen deze zwaardere machines zwaar en niet zo lekker in de hand. Een machine tussen de 100Watt en 200Watt is echt sterk genoeg om een paard te scheren. En zijn zelfs mensen die hun paard met een Aesculap Favorita helemaal scheren, Het duurt alleen 2 keer zo lang omdat de messen de helft smaller zijn. De Aesculap Favorita is maar 30Watt.

Staar je zelf nooit blind op de wattage van een scheermachine. Er zijn scheermachines van 320Watt met een thermische beveiliging van 1 Ampere. Een klein rekensommetje zegt: 220Volt X 1Ampere = 220Watt. Dus die 320Watt krijg je nooit want bij 220Watt slaat de thermische beveiliging eruit. Als je deze machine aansluit op een meter en je gaat hem zwaar belasten dan zal de meter niet verder uitslaan als 0,6Ampere, dit staat gelijk aan 132Watt.

Groetjes Dick

cIaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:19

Met TS bedoelde ik de TopicStarter, aangezien ik dit topic niet geopend heb, maar wel met dezelfde vragen zat. Dus ik heb gewoon in dit topic gereageerd Knipoog

Heb inmiddels een beetje rondgekeken op internet en als ik geen 2dehands tegenkom koop ik een nieuw apparaat, dan zit ik ook niet met andermans "rotzooi". Met het vergelijken van de 3 merken die jij noemt viel mij inderdaad ook het verschil kwa gewicht op en zelfs voor mij Blond Haha! is het logisch dat je met minder gewicht in de hand makkelijker kunt scheren. Verder, tja, ben ik zo a-technisch als het maar kan (maar heb gelukkig wel een technische topper thuis, die weet alleen weer niks van paarden Clown )

Bedankt in ieder geval voor je super duidelijke uitleg !!!
Groetjes,
Claudia

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:23

Cee schreef:
Met TS bedoelde ik de TopicStarter.......

Weer wat geleerd Slim (ik voel me oud) Nors opkijken

cIaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:26

Nou zie je wel, zo hebben we allebei iets geleerd vandaag Haha!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:07

Ik heb onlangs een gebruikte Liscop 1300 2TD gekocht. Moet 'm nog gaan gebruiken.
heb er nu een messenset voor paarden bij gekocht...althans, dat hoop ik.
Ik kwam op een site tegen dat ik de set A2 moet hebben. Zit nu bv een 7 op, man heeft koeien.
Ik heb een set bij de Boerenbond gekocht, staat LC 102 op, van Liscop en op messen staat 100.
Ik neem aan dat dit de goede is? Iemand ervaring?

Hebben jullie al iets gekocht? Worden jullie geholpen?

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:02

Hallo allemaal! aangezien ik ook bezig ben met de aanschaf van een scheermachine ook maar even een berichtje in dit topic Knipoog

td_kommer wauw handige info!! heb je wel eens van de Constanta 3 gehoord?? Hoe is deze machine?

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:17

Ik heb zeker wel eens van de Constanta 3 gehoord, maar ik ben de service monteur van Aesculap en Heiniger voor de BeNelux, dus je kan wel raden wat mijn mening is over dit merk.

Dick

wouwke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:14

Hoi Dick,

Een scheerapparaat van 90 watt, is dat voldoende om een paard mee te scheren?

Gr Kim.

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:26

Als je maar zorgt dat je goed geslepen messen gebruikt.
Ik kan alleen even niet bedenken welk merk een 90 watt machine heeft.

Dick

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:52

haha ja dan kan ik het idd wel raden Tong uitsteken
Maar dankjewel in ieder geval!! Denk dat ik nu wel weet voor welke machine ik dan ga.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:29

Nou ik heb ondertussen een machine aangeschaft... ik ben voor de econom II gegaan!! maandag kan hem uitproberen dus ben benieuwd.

Heb ook nog even naar de Liscop, Heiniger en Lister gekeken. Heb ze allemaal aan gehad. De lister maakte zoals dick al zei erg veel lawaai en fibreerde ook heel erg in de hand. Niet prettig dus.... de liscop lag wel erg prettig in de hand. Het nadeel hiervan vond ik dat de verbinding tussen de scheerkop en het handvat behoorlijk kwetsbaar was. De heiniger was wat smaller in de hand dan de liscop, maar ik vond deze niet prettig omdat je de hand echt maar op 1 plek kunt hebben.... ook maakte deze weer wat meer lawaai en liep de motor voor mijn gevoel wat minder soepeltjes. Qua gewicht was alleen de lister wat lichter. De rest is ongeveer even zwaar. Hoop dat jullie hier wat aan hebben Knipoog

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:39

Veel succes strohalmpje met je scheermachine. Mocht er ooit problemen zijn laat het me weten.

cIaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:00

Ik heb inmiddels ook eentje aangeschaft, en ben voor de Heiniger Progress gegaan. Mede omdat ik deze kwa prijs wel gunstig vond, hij loopt mooi en is niet echt zwaar, kwa geluid valt het echt mee en ik ga er zondag voor het eerst mee aan de slag Haha!

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:17

Voor jou Cee, geldt het zelfde.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:33

Dankje Dick!!!