Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:59

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/r ... r-hoog.ece
gelderlander.nl


Het is een mooi houten paard, daar aan de Hooiweg in Deil. Maar het is wel een bouwwerk van acht meter hoog. Daar krijgt eigenaar De Hartenhoeve dus geen vergunning voor.

Sterker nog, vertelt Christien van Harten: "De welstandscommissie heeft het afgekeurd, ze vindt dat we het straatbeeld ontsieren. Er is ons een dwangsom aangezegd van 5000 euro als we het paard niet weghalen."

En dat vinden de bezoekers en medewerkers van De Hartenhove, waar wordt gewerkt met en voor mensen met een beperking, heel duur. "We zijn daarom een actie gestart om én een handtekening als steunbetuiging én een euro per handtekening in te zamelen. We proberen die vijfduizend vast te halen. Daar gaan we dan mee naar de wethouder in Geldermalsen en we kijken wat er gebeurt. Krijgen we een gedoogvergunning voor een paar jaar, dan zijn we blij en schenken we het bedrag aan 's Heeren Loo, waar ze een theatergroep willen beginnen voor mensen met een beperking. Dan keert het zich dus allemaal ten goede."

Het Paard van Troje, zoals de benaming officieel is, is gebouwd voor de opvoering van theaterspektakels, zoals De Hartenhove die jaarlijks in zijn manege opvoert met klanten en medewerkers.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:30

Ja, dat is dus bij mij op de manege Stoom uit je oren echt belachelijk waarom die wordt weggehaald! Het is gewoon pure pesterij

*gaat ernaast staan* Issie echt 8 meter hoog? Nagelbijten / Gniffelen

Dees

Berichten: 18975
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:35

Aha, dáár is dat ding van Leo Kraaijenbrink dus gebleven Pling

Black_White

Berichten: 1612
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:36

Heb je geen foto? ik ben wel benieuwd. 8 meter is natuurlijk wel heel hoog.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:40

Tja, ik kan me er wel wat bij voorstellen. 8 meter is wel erg veel paard. Wij hebben hier ook wel van die nepkoeien in de omgeving staan, maar die zijn toch een beetje kleiner.

Mijn handtekening en euro zouden ze in ieder geval niet krijgen. Eerst nadenken, dan doen.
Ze kunnen hem toch ook eerst weghalen en daarna nog eens met de gemeente in overleg gaan? Daar hoeft toch niet bij voorbaat bij andere mensen geld voor opgehaald te worden?

Nu ben ik niet te beroerd om iets te geven aan mensen die met minder hebben, maar dit vindt ik niet de juiste methode daarvoor.

Als die dwangsom nu daadwerkelijk geint gaat worden door de gemeente en de manege geeft dat af, is de volgende dwangsom dan 10.000 euro en wordt die ook bij de gulle gevers vandaan gehaald?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 12:57


Dees

Berichten: 18975
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:59

Oh, dat is zeker niet die van Kraaijenbrink,
die was werkelijk vele malen mooier.

Black_White

Berichten: 1612
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:59

Hmm echt heel mooi vind ik m niet, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand hier last van heeft. Staat zelfs netjes in het groen.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:59

Vorig jaar hadden we een grieks festival op de manege, en besloten een mooi Paard van Troje te bouwen in de tuin (!!!) van het manegehuis. Dat was geen probleem. Paard werd gebouwd, dat was nog geen probleem. Gemeente hebben we niet gehoord.
Toen stuurde onze geliefde overbuurman plots een brief naar de gemeente, en kwamen er mensen kijken. We zouden een bouwvergunning moeten hebben.
Dus de manege heeft bouwvergunning aangevraagd, heeft in de krant gestaan (Gebouw; paard van troje, hoeveel mensen kan het gebouw bevatten; een heel leger Huilen van het lachen heeft zo in de krant gestaan)
Op het berecht 'een heel leger' kwamen nog meer mensen kijken van de gemeente, zagen de lol er wel van in en het was geen probleem. Het was een beetje een rare zaak, zo vaak worden er geen houten paarden gebouwd, maargoed. Niet echt een probleem.

Nu een jaar later, ná de musicalproductie Paard van Troje, ging onze geliefde overbuurman opeens zeuren dat het een lelijk ding was, dat het in brand zou kunnen vliegen etc. Het zou de hooiweg ontsieren. En opeens staat de gemeente weer voor de deur, een jaar na dato.

En dat geld ophalen; we willen dat dat paard blijft staan. Er zijn bloed zweet en tranen geschied om dat paard te bouwen (om het maar even dramatisch te maken Clown ) het staat in de tuin, niémand heeft er last van en het hoort bij de manege.
Hoe moeilijk kun je dan doen als gemeente?

Nou weet ik niet wat de precieze procedures zijn, ik werk niet bij de gemeente, maar ik vind wel dat de situatie verschrikkelijk overdreven wordt.
Het berichtje dat hier geplaatst is geeft trouwens ook wel een erg vertekend beeld van wat er werkelijk aan de hand is. Nagelbijten / Gniffelen
Manege-tje dwarspissen is het meer.

http://www.hartenhoeve.nl/index.php?opt ... &Itemid=44

Hier trouwens een foto.

Anoniem

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:01

mooi is anders Lachen
En wel een beetje overdreven hoog...

Kan me best voorstellen dat dit niet zomaar mag Lachen
En handtekening verplicht met euro...mmm beetje dwingende actie
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-08 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:02

Kijk, dat geeft weer een heel andere blik erop. Als het er al zo lang staat en er was toestemming gegeven en die wordt ineens ingetrokken, dan klopt er iets niet aan de kant van de gemeente.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:12

Geld actie is trouwens niet omdat de manege zo hebberig is (integendeel, echt, dit is de meest sociale manege die ik ken) maar meer omdat we zo graag dit paard, en wat het voor ons betekend, willen houden. Lachen

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 14:09

Tja, maar moeten andere mensen dat dan gaan bekostigen vraag ik mij af?

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:28

Ik weet niet, ik vind het uberhaupt een hele rare situatie.
Het paard moet weg van de manege, blijkbaar zijn er regeltjes voor.
Maar betaal je 5000 euro, dan mag het paard blijven staan. In andere woorden heet dat geloof ik omkopen. Clown Haha!

En trouwens 8 meter, ik heb vandaag het paard nog eens bekeken en volgens mij issie iets van 4, 4.5 meter hoog. Acht meter zou betekenen dat hij boven het huis ernaast uit zou moeten steken en dat is heel het geval niet.

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:39

Het paard is gemaakt voor een grieks festival van vorig jaar, ik neem aan dat ze daar rekening mee hebben gehouden met het afgeven van de vergunning.

Jij vind het Manege-tje dwarspissen maar wat zou jij doen als zoiets jaar in jaar uit voor je deur stond.
Ik vindt hem echt niet mooi en een beetje overdreven hoog.

Volgens mij mag het paard niet blijven staan als je 5000 euro betaald, een dwangsom is volgens mij om af te dwingen dat het weggaat, doe je het niet heb je het risico dat het bedrag hoger wordt.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:43

Zet hem op wieltjes...dan is hj verplaatsbaar en kunnen ze jullie volgens mij niets meer maken.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:04

We hebben een tweede versie, een kleinere versie die was gebruikt als hét Paard van Troje en die staat op wieltjes. Schijnheilig

Maargoed, dan word het weer 'terug pesten' als de grotere versie weggehaald word en de kleinere versie op wieltjes er voor in de plaats komt. Niet iedereen zou die humor inzien denk ik. Lachen

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:06

Ik wel!!! Ja Ja

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:54

Wij ook Schijnheilig

Anoniem

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:09

het is niet zo dat als iets op wieltjes staat dat het ineens vergunningloos is.
Is met schuilstallen ook niet zo Lachen

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:12

Volgens mij...maar pin me er niet op vast...mag het als je het eens in de zoveel tijd verplaatst.

Anoniem

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:13

heeft laatst in een topic gestaan dat dat ook niet zo is, of iig niet meer zo is Lachen

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:23

Verdorrie....dus die 20 verplaatsbare stallen kan ik nu wel vergeten?

Anoniem

Re: Mooi houten paard, maar wel 8 meter hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:24

klopt
of het moet gedoogd worden in jouw gemeente.

Dit werd geschreven in een ander topic
Citaat:
Er zijn uitspraken van de rechter waarbij een bouwwerk een vergunning moet hebben wanneer het 3 maanden op hetzelfde perceel staat. Er is dan sprake van een permanent karakter. Het maakt dan dus niet uit of je het nu elke week een meter verplaatst.