Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 07:07

http://www.destentor.nl/regio/vechtdal/ ... hoeven.ece
destentor.nl


"De vulkaan op zijn achterste is niet geslaagd", vindt de Franse kunstenares Eva Schakmundes zelf.

Toch oogt de rode vuurbal op de rechterbil van het paard als een explosie. Op de paardenbuik rennen kleine mensjes tevergeefs voor de vlammen uit. Het dier laat het gebeuren. Gemoedelijk vallen kluiten mest tussen de rood gelakte hoeven.

Schakmundes komt uit Toulouse en beschilderde tenminste vijftig paarden voor haar theatrale circusacts. Normaal werkt ze met haar eigen viervoeters maar deze week worden de dieren aangeleverd door bewoners van Vilsteren. De gekleurde paarden moeten de aandacht trekken voor het Festival De Tuin der Lusten. Volgende week donderdag start de derde editie van deze vorm van locatietheater op particuliere landgoederen.

Organisator Casper de Vries noemt de beschilderde paarden, 'annoncekunst'. En de Française vindt het niet 'zielig'. "Dat is wat mensen altijd vragen", zegt ze korzelig. "Ik gebruik dunne verf op waterbasis. De dieren zijn echt relaxed. Het duurt nooit langer dan twee uur. Ik doe dit al jaren en heb geen negatieve ervaringen. Hoeveel mensen verven hun haar niet?"

Witte paarden zijn voor haar lastig. "Ik gebruik graag de structuur van de dierenhuid en een wit paard is teveel een blanco blad." Het tweede hazelnootbruine exemplaar gaat haar gemakkelijker af. Iedere dag komen er nieuwe paarden voor een metamorfose naar landgoed Vilsteren. En 's middags staan ze al in de wei te pronken. "We zouden eigenlijk gebruik maken van de dieren van jonkheer Huub von Martels Dankeren op landgoed Hessum. Maar hij is plotseling overleden. We willen zijn huis even met rust laten", legt De Vries uit. "Maar we kunnen genoeg paarden krijgen. In Vilsteren werken de mensen altijd mee."

Verderop in het bos achter het landhuis bouwt de Franse theatergroep Zur grote stellages. Vijf molens waarop beelden worden geprojecteerd. Voor organisator De Vries is het opnieuw een grote klus. Zijn drijvend kunstproject Vechtvlotter is nauwelijks achter de rug en de Tuin der Lusten is dit jaar op vier landgoedlocaties in Overijssel te beleven. Op landgoed Hessum en Vilsteren in het Vechtdal en De Helmer en Herinckhave in Twente.

"Twaalf Franse kunstenaars laten zich op dit moment inspireren door de Vilsterse bossen. Prachtig toch? Ik ga voor het mooist mogelijke. Ondanks het beperkte budget. De kaasschaaf moet er aan alle kanten over", zegt de theaterproducent spijtig.

De paarden worden onrustig. Schakmundes klakt met haar tong en maant ze tot kalmte. "Sommige delen vinden ze minder prettig. Hieronder bij de buik." Haar verfrecept houdt zij strikt geheim. "Het is veilig en gemakkelijk weg te wassen. Als het regent verdwijnen de kleuren meteen." Ze waarschuwt: "Je kunt dit niet met alle soorten verf doen, dat is gevaarlijk voor de dieren."

Klik hier voor de website.

latnahc2

Berichten: 1201
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: almere

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:29

jammer dat er geen foto van is

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:58


Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:20

Vreselijk.. dat ze die dieren dit aandoen

Lynn_Nikita

Berichten: 25525
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:22

idd, dit lijkt me niet erg prettig, moet er natuurlijk ook weer afgewassen worden
nee, met mijn paard niet zulke poespas

Biebz

Berichten: 5530
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:26

ik kan de foto's niet zien(site doet het niet bij mij)'
maar het lijkt me niet prettig

LaUrOssssss

Berichten: 1774
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Schoten, België

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:28

de site doet het bij mij ook niet:s
ik ben eigelijk wel benieuwd naar het resultaat

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:58

hier wat foto's ik vind het belachelijk hoor Boos!
Afbeelding


Afbeelding

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:32

Tis juist wel leuk!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:37

tjonge wat een penny
totaal nutteloos en het ziet er niet uit Hamer

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:39

Ga dan een My Little Pony customizen als je zo nodig moet.....

Nee, hier lijken mij paarden niet voor bedoeld

Vind het ook niet eens mooi!

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:21

Ach, als het voor de paarden niet gevaarlijk is, maakt het toch niks uit. Ik zou het niet zo snel doen, maar het zal die paarden ook niet veel uitmaken hoor, hoe ze erbij lopen.

ARhythmical
Berichten: 482
Geregistreerd: 08-04-08
Woonplaats: Dalfsen

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:49

Weet je wat leuk is... de theatergroep met de voorstelling DE TUIN DER LUSTEN ( zie website) heeft de mooiste annonce kunst ( kunst die van te voren de aandacht trekt) die ze zich maar kunnen wensen, tot de radio aan toe!
Mijn pony's zijn ook beschilderd, ik vond ze prachtig!
Maar om jullie gerust te stellen, ze vonden het heerlijk, ze hebben allebei een uurtje aan de muur in het zonnetje gestaan met een hooinetje, ze vielen allebei bij die lekkere poetsbeurt ( met de kwast) zowat in slaap, daarna mochten ze lekker in de wei voor de kerk, waar ze de hele dag lekker in het gras gelopen hebben met vers water.Daarna onder de tuinslang en thuis weer op stal. Die wedstrijdpony's hebben nog nooit zo'n relaxte dag gehad....vandaag liepen er beschilderde Belgen en morgen ook weer ( andere) Ze worden namelijk elke avond schoon gewassen.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:53

Ik vind het juist heel creatief, mooi uitgevoerd en die paarden staan er nou niet bij alsof ze er last van hebben. Ze zullen heus wel rekening gehouden met reacties van de huid en irritaties. Ja

Ldev

Berichten: 1396
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:57

en mag ik dan vragen waarom je dat zou laten doen, wat is het nut?

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:58

Ik vind het kei leuk! mijn paard mag ze beschilderen hoor, wat maakt het uit Haha! al wil ik wel dat zijn hoeven ook zo mooi rood gelakt worden Tong uitsteken

Flaaf
Berichten: 857
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:59

Ik vind het erg mooi.. En zolang ze er geen last van hebben, maarja dat weet je dus niet?

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:00

MiSs_vOsj schreef:
en mag ik dan vragen waarom je dat zou laten doen, wat is het nut?


kunst!

en het nut van kunst valt te betwisten, maar die dieren hebben er geen last van, ze staan relaxed hun grasje te eten hoor.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:01

Hahaha, ik dacht prachtige beschilderingen te zien. Dit ziet er echter niet uit!! Clown

Ik wil wel graag weten wat voor verf ze gebruikt, mijn pony heeft nog al wat weg van een 'blanke' zebra, dus die kan wel wat streepjes gebruiken. ROFL

Zielig vind ik het niet.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:02

Ik vind het in ieder geval niet mooi beschilderd, geef mij de plastieken paardenmodellen maar die waren veel mooier. Dit vind ik wat amateuristisch

Thats_Me

Berichten: 10952
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:04

Ik vind het echt mega creatief! Het gebeurd op een diervriendelijke manier dus wat is het probleem.


En kunst tja de ene vind iets mooi de ander vind het niets. Ik vind dit een mooie vorm van kunst.

Seraphim
Berichten: 6199
Geregistreerd: 19-09-05

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:04

Marloez schreef:
Hahaha, ik dacht prachtige beschilderingen te zien. Dit ziet er echter niet uit!! Clown

Je haalt me de woorden uit de mond! Het lijken wel speelgoedpaardjes Bloos!
Ik denk niet dat de paarden er last van hebben, maar als je zo nodig op een paard moet schilderen, maak er dan wel iets moois van Verward

Anoniem

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:05

Creatief, erg gaaf... alleen het had echt zoveel mooier gekund dan de foto's die hier net gepost werden, dit vind ik inderdaad nogal amateuristisch overkomen.

Snap niet helemaal wat hier nu zo zielig aan is... mensen kunnen altijd zo zeiken en overdrijven om helemaal niets Lachen Tis net zo 'zielig' als je paard knotten voor op wedstrijd bijvoorbeeld... ook niet zielig dus.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:13

Thats_Me schreef:
Ik vind het echt mega creatief! Het gebeurd op een diervriendelijke manier dus wat is het probleem.


En kunst tja de ene vind iets mooi de ander vind het niets. Ik vind dit een mooie vorm van kunst.


Maar in hoevere is het creatief, het is eigenlijk hetzelfde concept maar nu op levende paarden, en slechter uitgewerkt.

Vind ik kwa crea bea eigenlijk niet wouw Nagelbijten / Gniffelen

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Mest valt tussen rood gelakte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:16

ARhythmical schreef:
Weet je wat leuk is... de theatergroep met de voorstelling DE TUIN DER LUSTEN ( zie website) heeft de mooiste annonce kunst ( kunst die van te voren de aandacht trekt) die ze zich maar kunnen wensen, tot de radio aan toe!
Mijn pony's zijn ook beschilderd, ik vond ze prachtig!
Maar om jullie gerust te stellen, ze vonden het heerlijk, ze hebben allebei een uurtje aan de muur in het zonnetje gestaan met een hooinetje, ze vielen allebei bij die lekkere poetsbeurt ( met de kwast) zowat in slaap, daarna mochten ze lekker in de wei voor de kerk, waar ze de hele dag lekker in het gras gelopen hebben met vers water.Daarna onder de tuinslang en thuis weer op stal. Die wedstrijdpony's hebben nog nooit zo'n relaxte dag gehad....vandaag liepen er beschilderde Belgen en morgen ook weer ( andere) Ze worden namelijk elke avond schoon gewassen.


Ik ben nu heel benieuwd naar foto's !