Hoe het afliep met de 50 inbeslaggenomen paarden uit Ulicote

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Hoe het afliep met de 50 inbeslaggenomen paarden uit Ulicote

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 12:21

Eindelijk eindelijk dan, mogen we het nu hardop zeggen, de vrouw waarvan er 12 paarden in beslag genomen zijn vorig jaar, is vrijgesproken! lalala

Wij wisten het al langer, maar moesten nog even wachten vanwege dit artikel in Sp!ts.

Citaat:
...Ze heeft een paardenboerderij en kreeg 23 augustus vorig jaar met de Landelijke Inspectie Dienst (LID) te maken. "We hadden toen vijftig paarden. Daarvan zijn er twaalf in beslag genomen. Ze zouden vermagerd zijn en door mij verwaarloosd. De waarheid bleek later anders te liggen."

Meteen nadat de paarden werden afgevoerd liet Oud een onderzoek naar de rest van haar dieren doen. Ze wilde aantonen dat er op haar boerderij niets aan de hand was. Maar tot haar grote schrik, bleken alle dieren een gebrek aan selenium en vitamine E te hebben. De oorzaak was het onlangs gehuurde stuk land van de buren, waar te lang maïs op gegroeid had. Het gras was niet voedzaam genoeg.

De geschrokken eigenaresse liet haar paarden meteen behandelen. Ook probeerde ze contact op te nemen met de LID, om door te geven dat haar dieren snel medicijnen nodig hadden. "Maar de LID liet me doodleuk weten dat ze niet meer verantwoordelijk waren voor mijn paarden. Dienst Regelingen had ze op een geheime plek ondergebracht."

Wanda Oud vreesde voor het leven van haar dieren. Zonder de juiste medicatie zou het slecht met ze aflopen en er was geen enkele manier om te achterhalen waar de paarden onder waren gebracht. Dienst Regelingen hield de kaken stijf op elkaar.

De onzekerheid duurde totdat eind september de telefoon ging. "Een vriendin van mij belde om te vertellen dat ze een van mijn paarden op internet was tegengekomen. Hij werd op marktplaats.nl te koop aangeboden."

Slachthuis
Samen met wat vrienden besloten ze als potentiële kopers een afspraak te maken met de verkopers. "Een vriendin en haar dochter zijn wezen kijken bij het adres in Eersel. Toen ze terugkwamen waren ze compleet overstuur. De verkoper bleek een slachthuis te hebben. Er stonden vier van mijn paarden in een donker, smerig hok en ze zagen er waardeloos uit. We zijn later teruggegaan en hebben alle vier de dieren gekocht. Bij een van de paarden kreeg ik m'n eigen registratiepapieren. De anderen waren gechipt en bleken allemaal verkeerde gegevens te hebben. Bovendien had Dienst Regelingen slachtpapieren voor ze ondertekend. We waren waarschijnlijk net op tijd."

Ondertussen werd Wanda door de rechter vrijgesproken van verwaarlozing en werd er opdracht gegeven om de paarden terug te geven aan de eigenaresse. "Maar dat gebeurde niet. Het Openbaar Ministerie verwees me naar de LID en de LID kon de paarden natuurlijk niet vinden, omdat Dienst Regelingen ze had ondergebracht. Ondertussen bleven mijn paarden op marktplaats verschijnen. Op één na heb ik ze uiteindelijk allemaal teruggekocht. Dat heeft me in totaal €8000 gekost. En daar heb ik nooit iets van teruggekregen. Mijn laatste paard ben ik nog altijd kwijt."

Vanwege de hele affaire en de investering van duizenden euro's om haar paarden terug te krijgen, is het voor Wanda Oud onmogelijk geworden om haar paardenboerderij voort te zetten. Ze heeft besloten om haar land en boerderij te verkopen en met de paarden naar Frankrijk te vertrekken. "Ik hoop dat ik nooit meer zoiets mee hoef te maken."

Op haar site kan je de artikelen terugvinden: http://members.lycos.nl/pelgrimspark/spits.html

Zoals je in de link hierboven kunt lezen zijn er smerige spelletjes gespeeld, we hopen dat het nu goed gaat komen en dat alle paarden weer bij de rechtmatige eigenaar terecht komen.

En hier de oude topics op bokt, waar je kunt lezen dat sommige mensen toen wel heel snel hun mening klaar hadden, zonder dat ze zelf ook maar enig idee hadden van wat er aan de hand was, laten we hopen dat deze mensen hier een les uit trekken. Zoals een van hen zelf zei: We zullen vanzelf zien wat de uitspraak van de rechter is.

viewtopic.php?f=11&t=643889&hilit=
viewtopic.php?f=12&t=643730&hilit=
viewtopic.php?f=12&t=643271&hilit=

Karl66

Re: Hoe het afliep met de 50 inbeslaggenomen paarden uit Ulicote

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:43

[NM] > [ON]

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:39

Ik heb toendertijd idd het verhaal gevolgd....

Schandalig dat men zo met de in beslag genomen paarden omgaat!!!!!

Al wat jaren hoor ik hier idd over en heb ook al eens wat (vreselijke) verhalen gehoord van een oud medewerker van de DB(zij is er ook mee gestopt om dit soort wantoestanden).

Ik hoop dat nu de beerput eens opengaat en mensen ook een kritisch na gaan denken bij het leed wat dierenbescherming heet!!!!

Tragisch voor deze vrouw dat je dit mee moet maken...eerst op een walgelijke manier je paarden zien weggaan,vals beschuldigd(een smet die eeuwig op je plakt in de "paardenwereld" want "ze komen toch niet voor niets") en dan je paarden aantreffen op MP (of all places bij een slachter ipv onder het ozoo nodige medisch toezicht want daarvoor moetsen ze toch mee????)en terug moeten kopen...
Fijn geregeld hoor.....kunnen ze trots op zijn.

De DB leest toch weleens mee hier op Bokt.????(heb een werknemer al eens zien reageren in een topic...ook zoiets Boos! )

Nou speciaal voor jullie OK dan! wat een fijn cluppie is het...BAH!!!!!! Hamer

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:47

De arme vrouw.. dat vind ik zo erg. Ze heeft een hart voor dieren en krijgt met dit soort walgelijke praktijken aan de stok. Ik hoop dat ze in Frankrijk een fijn leven heeft zonder gezeur en dat ze haar andere paard alsnog terug krijgt..

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:43

Zo zie je maar mensen, niet zomaar iemand vreselijke beschuldigingen opleggen, zeggen dat ze de paarden niet waard is, een stomme paardenverzamelaarster is etc. Voordat je het werkelijke verhaal erachter weet.
Mede door dat soort reacties is ze nu verplicht om de boel te verkopen en te vertrekken..
Oordeel dus niet meer zo snel over dingen waar je geen weet van hebt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 20:01

Opvallend dat de mensen die toen zo'n grote mond hadden, nu opeens zo stil zijn...

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:04

Het is dat jij het zegt, ik zat het net te denken.. Rolleyes

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 20:07

Cars schreef:
Ik heb toendertijd idd het verhaal gevolgd....

Schandalig dat men zo met de in beslag genomen paarden omgaat!!!!!

Al wat jaren hoor ik hier idd over en heb ook al eens wat (vreselijke) verhalen gehoord van een oud medewerker van de DB(zij is er ook mee gestopt om dit soort wantoestanden).

Zij heeft zelf enige jaren gewerkt als inspecteur en zij moest vooral 'gevaarlijke' honden keuren op het wel of niet pittbull zijn. Daarbij heeft zij altijd voorelkaar gekregen dat de hond met een verklaring 'geen pittbull' weer de deur uitkon. Go jij! Go jij!

Het meest triest aan deze hele story is, dat paarden gewoon verkócht worden, terwijl er nog niet eens een uitspraak is! En als je dan wordt vrijgesproken en de rechter bepaalt dat je je paarden terugkrijgt zegt de DB 'oh oeps sorry, verkocht, we weten niet meer waar ze zijn'

en wapperen met uitgeprinte pagina's van marktplaats waar je EIGEN paarden op staan helpt niet! Ze luisterden gewoon niet naar haar.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:12

Ik heb toendertijd opmerking gegeven over het oog en daar sta ik nog achter Lachen dan zijn spoedoperaties, mag je hier komen vragen aan de kliniek. Daar wacht je geen week mee. In het eerste topic staat ook een verklaring van daantjuuh die de oog kwestie ook had meegemaakt, en dat paard is twee uur later geoppereerd. De normale gang van zake dus Lachen

Verder schandalig hoe ze omgaan met inbeslag genomen paarden, je zou denken dat ze juist goed verzorgt zouden worden.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 26-06-07 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:15

Als je dierenarts tegen jou zegt dat je het moet behandelen todat de zwelling weg is, anders kunnen ze het niet opereren, zou jij dan die arts niet geloven die je al jaren hebt en meteen naar een andere arts springen om een andere mening te vragen?
Dat paard is nu hoogst waarschijnlijk af gemaakt door de DB, dat was echt heel erg nodig Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:17

Als jou paard zijn oog eruit zag zoals op de foto, had jij zeker een tweede opinie gevraagd, of nog eens laten zien. Ik had in mijn geval direct naar de kniniek gegaan. Maar ik ben da assistente en studeer diergeneeskunde dus ik weet wel al meer van deze gevallen Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 20:18

én dat paard had nog een veulen aan de voet.

In Slootdorp stond een paar jaar terug een zelfde geval: merrie met ontstoken oog, dat was er nóg erger aan toe, dat hing er namelijk half uit. Maar de VA had gezegd: laat het er maar uitzweren want als we antibiotica gaan voeren gaat het veulen dood.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 20:19

katiavl schreef:
Als jou paard zijn oog eruit zag zoals op de foto, had jij zeker een tweede opinie gevraagd, of nog eens laten zien. Ik had in mijn geval direct naar de kniniek gegaan. Maar ik ben da assistente en studeer diergeneeskunde dus ik weet wel al meer van deze gevallen Lachen

en ook al mishandel je 100 paarden, dan nóg mag je de paarden niet verkopen voordat de RECHTER geoordeeld heeft (en niet bokt of de DB zelf)

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:22

Het paard stond al op de planning voor een operatie diezelfde week, maar volgens de DA moest er nog een paar dagen gewacht worden en medicijnen gegeven worden zodat het oog minder gezwollen zou zijn en ze een betere kans hadden om het oog te redden, dan zou ik inderdaad de DA geloven ja.
Ze had ook een veulen aan de voet van 3 weken oud, die is dus met 3 weken van de moeder afgehaald, omdat ze te duur was voor hun om te behandelen en dus maar afgemaakt moest worden..
Vind ik toch vrij schandalig...
Veulen is nu overigens blind doordat hij te weinig en te slechte voedingstoffen binnen heeft gekregen
Laatst bijgewerkt door filou op 26-06-07 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:24

Het is te gek voor woorden dat de paarden verkocht zijn voordat de rechteruitspraak gedaan heeft.
Wat ik niet snap dat dat zo lang moet duren bij dieren

Of de paarden toen in beslag zijn genomen omdat ze niet alle zorg kregen die noodzakelijk was laat ik me niet over uit.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:29

jeetje wat vind ik dat erg om te horen... ik heb toendertijd niet echt het verhaal meegekregen volgens mij maar ik vind dit echt schandalig!!! ik wist dat er bij de DB (en andere soortgelijke instanties) behoorlijke missers gemaakt worden, maar dit slaat echt alles!

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:35

Vandaar dat we dit nu echt goed aan iedereens aandacht willen brengen Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:38

arno8 schreef:
katiavl schreef:

en ook al mishandel je 100 paarden, dan nóg mag je de paarden niet verkopen voordat de RECHTER geoordeeld heeft (en niet bokt of de DB zelf)

Daar heb ik me toch niet over uitgesproken, alleen in men eerste post dat het echt niet kan. Zelfs dan nog als de rechter geoordeeld had dat ze mishandeld waren, gaan ze niet echt naar betere oorden. Maar behalve de spits blijven de andere kranten stil.

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:41

Dat komt omdat de verslagever van het verhaal in de spits al heel lang bezig is om het uit te zoeken en hij dus de enige is met de werkelijke info.
Een aantal kranten hebben gevraagd of ze ook het goede verhaal mogen plaatsen, maar ze (degene van de paarden) heeft gezegd ga eerst maar is zelf uitzoeken waar alle beesten heen gaan als ze in beslag worden genomen en misschien dat ik jullie dan wel verder help. Die betreffende kranten hebben namelijk toen de paarden in beslag werden genomen gewoon klakkeloos het verhaal van de andere kranten over genomen (50 zwaar verwaarloosde paarden in beslag genomen) zonder achtergrond info uit te zoeken.

Krissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:39

Ik hoop dat ze de laaste paard vind.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 22:52

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:27

Ronduit schandalig, ongelovelijk. Dat van die honden(zie art. spits) trouwens ook..Dat dit kan gebeuren..echt schandalig.