Dubbeldam volgt juiste weg met De Sjiem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Dubbeldam volgt juiste weg met De Sjiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 23:32

http://www.gelderlander.nl/CDA/regiopor ... ID=1205916
Gelderlander

ROTTERDAM - Bij de Wereldspelen van Jerez moet de vorm er zijn. Dat was het doel dat Jeroen Dubbeldam zich dit seizoen met De Sjiem stelde. Twee weken voor de mondiale titelstrijd gaat het de goede kant op. De olympisch kampioen bij de springruiters won gisteren op het CHIO van Rotterdam de eerste zware rubriek.



"Misschien heb ik het goed gedaan", zei Dubbeldam. Zijn toppaard De Sjiem werd dit seizoen, met uitzondering van Aken, in weinig internationale wedstrijden getest. "We hebben toegewerkt naar het einde van het seizoen. Op het WK moet het gebeuren. Ik heb er vertrouwen in, maar de verwachtingen moeten ook niet overdreven hoog zijn. Een plaats bij de eerste tien in Jerez vind ik al super."

Bij rubrieken, zoals gisteren het 1.50 meter-parcours in het Kralingse Bos, won Dubbeldam zelden. "Misschien een stuk of zes in zes jaar", rekende hij uit. De Sjiem is een paard voor de klassiekers. "Parijs-Roubaix, dat soort werk", zegt Dubbeldam. "Hij heeft iets groots gedaan in 2000 en 2001. De olympische titel winnen en zegevieren in Aken. Hopelijk komt er nog iets bij."

Dubbeldam is altijd selectief geweest bij het samenstellen van de wedstrijdkalender. Het is de fitheid van zijn paard ten goede gekomen. "Al vijf jaar lang doen we mee aan de achtereenvolgende grote kampioenschappen. Kijk straks in Jerez de deelnemerslijst maar eens na, ik denk dat er weinig zijn die ons dat kunnen nazeggen. Het gaat ook nog steeds goed. De Sjiem is niet minder dan twee jaar geleden, bij de zege in Sydney."

Voor het overige werkt Dubbeldam vooral met jonge paarden. "Dat gaat heel goed. Alleen een tweede paard voor de Grand Prix's heb ik nog niet. Maar wie wel? Natuurlijk mag ik al blij zijn met De Sjiem. Ik ga echt geen paar miljoen neertellen voor een tweede toppaard. Maar het zou natuurlijk prachtig zijn als er onder onze talentvolle paarden weer één zit die doorbreekt naar de internationale top."

Dubbeldam is de officieuze aanvoerder van de Nederlandse afvaardiging, die zich via het CHIO voorbereidt op de Wereldruiterspelen. Hij was niet de enige die het er op de openingsdag aardig vanaf bracht. Gert Jan Bruggink, eerder in de week nog uitgeroepen tot het paardensport talent van het jaar, werd met Joël derde. Waarmee hij - opnieuw - aantoonde zijn plaats in de nationale selectie waardig te zijn.

Bruggink is het relatief onbeschreven blad in de formatie, verder bestaand uit Tops/Roofs en Hoorn/Hascal. De Europees kampioen bij de Young Riders en (bij de senioren) nationaal titelhouder, debuteert in Spanje op een groot kampioenschap. "Het is snel gegaan, maar ik geloof zeker dat we er aan toe zijn", verklaarde de student. "Weinig combinaties hebben dit seizoen zo constant gepresteerd als wij. Ik heb er vertrouwen in."