Beerbaum heerst op loodzwaar concours

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Beerbaum heerst op loodzwaar concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 22:03

http://www.eindhovensdagblad.nl/CDA/reg ... ID=1189735


Maandag 19 augustus, VALKENSWAARD - Het scheelde uiteindelijk niet meer dan achthonderdste van een seconde, maar het was genoeg voor de overwinning van de Duitser Ludger Beerbaum. In de barrage bleef hij de Zwitserse ruiter Markus Fuchs een fractie voor en kon hij na afloop van de Grote Prijs van Valkenswaard de vette cheque van 50.000 euro lachend gaan ophalen.

Afbeelding
* Ludger Beerbaum met zijn paard Champion du Lys op weg naar de zege in Valkenswaard.
(Foto Kees Martens)


Toch was niet zozeer de zege van de Duitse topruiter na afloop het gesprek van de dag onder de ruiters. De Duitser toonde zich het afgelopen seizoen al een ware veelvraat als het aankomt op overwinningen. Hij werd door de insiders vooraf ook al getipt als winnaar van de Grote Prijs bij de stallen van Jan Tops aan de Maastrichterweg in Valkenswaard.
Nee, de ruiters hadden het vooral over het parcours van de eerste manche. Vooral het middengedeelte zou te zwaar zijn geweest. Reden vorig jaar nog negentien combinaties foutloos in het eerste deel, gisteren lieten slechts zes paarden de balken liggen in de eerste manche. De hitte en de hindernissen bleken voor veel combinaties fataal.
Vooral de regionale ruiters wisten op het loodzware parcours weinig potten te breken. Leopold van Asten uit Duizel en Astenaar Piet Raymakers grossierden tijdens de eerste manche in strafpunten. Eric van der Vleuten uit Mierlo moest met zijn merry Audi's Jikke zelfs al snel de strijd staken. De enige positieve uitzondering was Jan Tops. De ruiter die een thuiswedstrijd sprong, had echter de pech dat hij de allerlaatste balk in de eerste manche eraf gooide. Tops werd uiteindelijk tiende en was zo een van de beste Nederlanders.
De barrage ging uiteindelijk tussen vier ruiters. Met Yves Houtackers uit Weert als enige Nederlander, Jos Lansink, de tot Belg genaturaliseerde Nederlander. Ludger Beerbaum en Markus Fuchs complementeerden het kwartet dat voor de hoofdprijs in Valkenswaard ging.
Houtackers had de pech dat hij als eerste moest starten. Doordat hij de eerste en laatste balk eraf wierp, was hij meteen kansloos voor de eindoverwinning. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de vierde plek. Een plaats die gisteren in Valkenswaard toch nog altijd 11.500 euro waard was.
Markus Fuchs reed met Tinka's Boy een bijzonder snelle en foutloze race; 37,56. Op deze tijd beet Jos Lansink, die ook foutloos reed, zich stuk. Als laatste ruiter kwam Ludger Beerbaum in de ring. De Europees kampioen van vorig jaar joeg de hengst Champion de Lys als een bezetene over de hindernissen. Het leek soms een klein wonder dat de hindernissen bleven staan. Uiteindelijk werd hij in 37,48 afgeklokt. Het was net genoeg voor de overwinning. Beerbaum: 'Ik moet toegeven, ik had vandaag wel wat geluk. Maar zo gaat dat in de paardensport. It's all in the game.'
De Duitser regeert de laatste tijd de paardenwereld met ijzeren hand. Beerbaum boekt de ene na de andere overwinning. Hij heeft dan ook de beschikking over maar liefst drie toppaarden. Toch bestrijdt Beerbaum de suggestie dat alles hem maar is komen aanwaaien. 'Ik heb hard moeten werken om dit allemaal te bereiken. Maar nu bevind ik mij in een bijzonder prettige situatie. Dat besef ik me ook heel goed.'