Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 00:52

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5297 ... html?p=6,3

'Niemand schuldig aan paardendrama Marrum'
OLTERTERP - It Fryske Gea vindt dat niemand schuld heeft aan het paardendrama in het buitendijkse gebied bij Marrum vorig week. It Gea is eigenaar van de kwelder waar ruim honderd paarden op een eilandje vastkwamen te zitten na een forse storm.


Directeur Ultsje Hosper van landschapbeheerder It Gea kondigde dinsdag in Olterterp wel maatregelen aan. Zo gaat de landschapsbeheerder meer plekken in de kwelders maken waar dieren, die in nood komen door overstromingen, in veiligheid kunnen worden gebracht.

De paarden waren in de nacht van dinsdag 31 oktober op woensdag 1 november overigens door It Fryske Gea en de eigenaar van de dieren in veiligheid gebracht. De dieren waren in de kwelder op een bult op 4,80 meter hoogte neergezet. Op onverklaarbare wijze zijn dieren echter die nacht naar een andere bult gelopen. Toen de kwelder binnen twee uur volliep met ruim 3 meter water stonden de paarden op de veel lagere bult in het water. Waarschijnlijk zijn de dieren op de loop gegaan voor andere eigenaren die hun eigen vee 's nachts in veiligheid wilden brengen.

It Gea vindt dat zij te laat door de Stormwaarschuwingsdienst zijn ingelicht over de gevaren die nacht. Daarnaast vindt It Gea dat dieren sneller voor het stormseizoen begint uit de kwelders moeten worden gehaald. Normaal gebeurt dat voor 15 oktober. „Dat is geen harde eis, misschien moet het dat wel worden”, aldus Hosper.

De directeur weet in tegenstelling tot eerder berichten te melden dat de paarden niet worden geslacht. „Op termijn wel natuurlijk, maar dood gaan we allemaal.”

De organisatie meldde dat in totaal twintig paarden het drama niet hebben overleefd. Het paard dat als laatste uit het water kwam en amper nog op zijn benen kon staan, is ook overleden

brenpasbeau
Berichten: 3900
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:55

Verdrietig de eigenaar ook niet schuldig dan Verward
hij was er toch voor gewaarschuwd

Yrrah
Berichten: 484
Geregistreerd: 24-08-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 02:09

De Volkskrant heeft hetzelfde bericht als de Telegraaf.

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 02:26

ik blijf het apart vinden dat niemand schuldig is.... ik vind dat die eigenaar beter had moeten weten, (ondanks dat ze verplaatst zijn naar hogere heuvel, blijkbaar niet goed afgezet oid zodat ze alsnog naar lager gebied konden komen) Er staat niet voor niets een richtdatum van 15 oktober, omdat het met storm na deze datum de kans zeer groot is dat er wat onderloopt.... en zo'n datum houden ze altijd ruim aan.
maarja, dat zijn mijn gedachten.....

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 03:48

De directeur was vandaag ook op de radio en daar vertelde hij dat de eigenaar al vanaf 15 oktober bezig was dieren uit de kwelder weg te halen. De stormwaarschuwing was pas laat gekomen (op de dinsdag zelf) en in overleg met de eigenaar waren ze op de hoge dobbe gezet aangezien ze daar wel vaker dieren naartoe brachten bij hoogwater. Om deze dobbe ligt dan ook een sloot en een hekwerk. De paarden zijn pas vanaf die hoge dobbe vertrokken toen de kwelder al overstroomd was en zijn volgens die directeur al zwemmend richting kust gegaan. Zo zijn ze ook over het hek gekomen.

Ik denk dat je hier niet over schuld kan spreken. Paarden blijven dieren en doen soms dingen die je niet verwacht.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 07:18

Dit is nog niet de officiele uitkomst van het onderzoek, maar ik heb zo'n voorgevoel dat uit het onderzoek van de AID weinig anders komt.

Zeker nu it Fryske Gea op 1 lijn zit met de eigenaar.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:04

pascha7 schreef:
Verdrietig de eigenaar ook niet schuldig dan Verward


Moet die man per se schuldig zijn dan? Verward

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:06

De eigenaar is al genoeg veroordeeld op dit forum, lijkt mij.

Zo zie je maar weer...... niet te snel concluderen in vervolg.

Jacimatho

Berichten: 9608
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:08

Heel vreemde zaak...eerst staan het Gea uit alle macht te schreeuwen, en nu zingen ze wel een heel ander liedje.
Hetzelfde geldt voor de media en andere luidroepers.

Heeft er iemand van hogerhand aan een touwtje getrokken ofzo.... Verward

Mijn mening over de eigenaar verandert niet, heb teveel ellende bij die vent gezien.
Hij komt er weer eens mee weg.....

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:11

Waarom houden we het niet op één topic: viewtopic.php?f=12&t=679854&hilit=

Er zijn net twee topics op slot gegaan om het overzichtelijk te houden en hup er wordt weer 'n topic geopend....

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:12

ik ben het er wel mee eens dat dit voor het grootste gedeelte overmacht icm dikke pech was..
oke toen de paarden daar nog stonden had ik wel zoiets als je dan hoort dat die handelaar vaker nalatig is, dat je dan boos op hem wordt, maar nu het goed is afgelopen gelukkig, en er meer dudielijk is, denk ik niet dat je van schuld kan spreken in deze kwestie.
wat ik wel een mooie bijkomstigheid vind is dat nu de AID en DB hopelijk bij deze mensen de boel wat in de gaten houd, denk dat dat geen kwaad kan gezien eerdere berichten over het gebrek aan verozrging ect in het verleden.

Mitje
Berichten: 240
Geregistreerd: 17-08-06

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:13

whissie schreef:
ik blijf het apart vinden dat niemand schuldig is.... ik vind dat die eigenaar beter had moeten weten, (ondanks dat ze verplaatst zijn naar hogere heuvel, blijkbaar niet goed afgezet oid zodat ze alsnog naar lager gebied konden komen) Er staat niet voor niets een richtdatum van 15 oktober, omdat het met storm na deze datum de kans zeer groot is dat er wat onderloopt.... en zo'n datum houden ze altijd ruim aan.
maarja, dat zijn mijn gedachten.....


ben ik het helemaal mee eens.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:22

Bovendien vraag ik me af van hoe betrouwbaar het nieuws in de Telegraaf is. Is dat niet de krant die van de week kopte dat de paarden bestemd waren voor de slacht?

Ik vind de Telegraaf een leuke krant maar hecht er net zoveel waarde aan als De Privé en De Story....

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:26

Mijn mening, het wordt ze te heet onder de voeten. Fryske Gea zou zomaar een deal met de eigenaar hebben kunnen sluiten, om verder onderzoek te voorkomen, want anders had mss de eigenaar het Fryske Gea aan kunnen klagen wegens nalatigheid? Dit is een gedachte he van me, nergens dat dat daar zo staat, maar het zal me niets verbazen, om zo juist rust in de hele media te creeeren..
Ik ben het ermee eens, dat het weer radicaal is omgeslagen, van vrij prettig herfstweer, naar plotselingen opkomende storm..maar advies was 15 oktober van Fryske Gea, dus idd de regels verscherpen kan geen kwaad, om dit soort rampen in vervolg te kunnen voorkomen..blijf bij mn standpunt dat ik het nalatigheid vind, maar het is een feit dat veel handelaren anders tegenover een paard houden aankijken als menig particulier..

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:33

LuvdaTossa schreef:
Zo zie je maar weer...... niet te snel concluderen in vervolg.


Jouw conclusie is dus dat de mensen die al jarenlang van de praktijken van die boer getuigen geweest zijn en blij zijn dat er nu eindelijk aandacht voor komt hier allemaal zitten te liegen Verward .

Ik denk dat degenen die in een ander topic zeiden dat het Fryse Gea boter op hun hoofd heeft (zelf paarden ertussen had lopen) dichter bij de waarheid zitten. De paarden hadden 15 oktober weg moeten zijn dat is een feit en ze kunnen draaien wat ze willen maar daar kunnen ze nooit omheen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:37

LuvdaTossa schreef:
De eigenaar is al genoeg veroordeeld op dit forum, lijkt mij.

Zo zie je maar weer...... niet te snel concluderen in vervolg.


Inderdaad.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:40

Arabesk schreef:
Inderdaad.


Ben jij daar in pakweg februari wel eens gaan kijken??? Ik denk het niet.
Anderen die hier getuigden wel en dat zijn verhalen waar je als paardenliefhebben niet vrolijk van wordt en dan druk im me zeer mild uit.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:41

sarabande schreef:
Arabesk schreef:
Inderdaad.


Ben jij daar in pakweg februari wel eens gaan kijken??? Ik denk het niet.
Anderen die hier getuigden wel en dat zijn verhalen waar je als paardenliefhebben niet vrolijk van wordt en dan druk im me zeer mild uit.


Deze discussie ging over het wel of niet schuldig zijn aan verdrinking.

Niet over hoe hij zijn paarden in de winter houdt, dat is weer een andere zaak.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:51

Als er aldoor gezegd wordt dat er over de boer regelmatig meldingen zijn over verwaarlozing en hij "komt er aldoor mee weg", dan vraag ik me af in hoeverre het werkelijk verwaarlozing is of dat het niet aan het "penny-niveau" voldoen is.

Er wordt nu onderzoek gedaan en dan lijkt het mij verstandig om deze boer niet al vantevoren te veroordelen.

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:53

nou, het was wel algemeen bekend in die buurt dat hij vaak zat zegmaar niet helemaal goed voor de dieren zorgde.
niet alleen voor de paarden, ook voor de koeien.
dus het kan echt geen kwaad dat de AID het nu in de gaten houd.
maar verder, zoals ze in de zomer worden gehouden, daar vind ik niks mis mee, dat gun ik zelfs ieder paard, zo mooi op de kudde op een groot land!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:55

Karl66 schreef:
Er wordt nu onderzoek gedaan en dan lijkt het mij verstandig om deze boer niet al vantevoren te veroordelen.


Van te voren, veel te laat dus dat is zo jammer

Hoe alert is onze aid als de Belgen een vracht paarden van de markt in hedel in beslag nemen.

En die stonden nog op een openbare, lees voor aid toegankelijke plaats.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:57

En toch blijf ik het gevoel houden dat hij allang veroordeeld is op bokt en dat het de meeste bokkers niet interesseert in hoeverre dat op feiten gebaseerd is, zolang hij maar gestraft gaat worden.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:07

sarabande schreef:
Karl66 schreef:
Er wordt nu onderzoek gedaan en dan lijkt het mij verstandig om deze boer niet al vantevoren te veroordelen.


Van te voren, veel te laat dus dat is zo jammer

Hoe alert is onze aid als de Belgen een vracht paarden van de markt in hedel in beslag nemen.

En die stonden nog op een openbare, lees voor aid toegankelijke plaats.


De enige reden waarom die paarden teruggestuurd zijn en de vervoerder een boete heeft gekregen is omdat er exportpapieren misten. Ik snap niet helemaal wat dit over de controle van de AID op de markt in Hedel zegt.

Anoniem

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:24

Dieren houden is verantwoording op je nemen en dat heeft deze boer niet gedaan en daarmee is hij in mijn ogen schuldig.

Maar uiteindelijk draait het om wie de rekening moet gaan betalen want als er geen geld mee gemoeit was dan had die boer allang zijn beesten kwijt geweest en wel schuldig verklaart geworden.

Hoe dwaas is de wet in nederland?Als een fietser van links een voorangsweg op rijd heeft de auto mobilist het gedaan.Iemand die door slordigheid 20 paarden laat verdrinken is onschuldig want dat ging perongeluk?

het mooiste vind ik nog dat de schuld word geschoven op de mensen die wel hun dieren gingen halen.Wantdaardoor waren de paarden geschrokken.Waar zat meneer de boer die nacht?Niet op de kwelder een poging te doen paarden te redden.

Dees

Berichten: 18938
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:26

't Fryske Gea heeft boter op het hoofd.

Een deel van die zee-paarden zijn namelijk hun eigendom. Iets wat men er op de televisie voor het gemak niet heeft bijverteld Knipoog

Juist de betwisting van enige schuldvraag bevestigd dit voor mij sterk. Fryske Gea heeft er gewoon belang bij dat er geen rechtszaak zal volgen, omdat zij dan met deze informatie te kijk wordt gezet.

Dames en heren, dát is het Fryske Gea Boos!