Prachtige rentree voor hengst Ferro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Prachtige rentree voor hengst Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 09:17

Bron: www.stegen.net

http://www.stegen.net/index.php#263

Bijna twee jaar, sinds de zilveren medaille met de Nederlandse équipe in Sydney, had Coby van Baalen haar toppaard Ferro niet meer op grote internationale wedstrijden teruggebracht. Maar ineens, uit het `niets`, is ze terug bij de wereldtop.

Ferro, een 15-jarige, bij het KWPN goedgekeurde dekhengst, behaalde bij de sterk bezette wedstrijden van Aken vierde plaatsen in de Grand Prix en de Grand Prix Special. Alleen bij de afsluitende Kür (12e), viel het wat tegen. ,,Vermoeidheid", zei de amazone. Het valt te begrijpen. Door blessures stond het dier, met veertiger Van Baalen individueel vijfde in Sydney en het laatste wereldkampioenschap (1998) in Rome, lange tijd op non-actief. Met het oog op Jerez, waar in september de Wereldruiterspelen plaatsvinden, was Aken alweer de derde wedstrijd (van drie onderdelen) in korte tijd.

,,Ik had nooit gedacht dat we zo snel weer zo goed zouden zijn", verklaarde Van Baalen zondag. Deelneming aan de Wereldruiterspelen in Jerez kan haar haast niet meer ontgaan. ,,Ik ga er van uit dat Ferro, Weyden (Gonnelien Rothenberger-Gordijn) en Silvano (Ellen Bontje) wel zeker zijn. Om één plaats moet dan nog worden gestreden."

,,In elk geval ben ik in de gelegenheid``, stelde Van Baalen, ,,om nu even wat gas terug te nemen. Voor een paard dat een jaar niet heeft gelopen is het allemaal erg zwaar. Wellicht dat ik nog uitkom in Kootwijk, bij de laatste selectie voor de WK. Dan vooral om weer ritme op te doen." Ook Weyden stond niet geheel fit buitenspel, zij het slechts enkele maanden. Het paard van Gonnelien Rothenberger, onlangs onttroond als nationaal kampioene, toonde bij de terugkeer in Aken met de vijfde (Kür), zevende (GP Special) en achtste (GP) plaats ook aan meer dan een kandidaat voor de nationale equipe te zijn.

Bondscoach Ghislain Fouarge, die (voorlopig) de rol van de na wat strubbelingen vertrokken Duitser Jürgen Koschel overnam, heeft voor de vierde plaats in de formatie voor Jerez nog een kandidaat of vier. Natuurlijk Olympisch kampioene Anky van Grunsven, hoewel ze met Idool in Aken tegenviel en met dat paard de confrontatie in Spanje (met dezelfde jury als Jerez) niet aangaat. Haar andere talenten in spe zijn, waarschijnlijk, nog aan de jonge kant voor het grote werk. Dan is er nog Teeuwissen, vorig jaar tweede op het EK met Goliath, Marlies van Baalen (de dochter van Coby) en eventueel Tineke Bartels.

Met Broere Jazz reed Bartels verdienstelijk in Aken. ,,Op zich zou ik meekunnen naar het WK", sprak de ervaren amazone. ,,Jazz loopt echter pas een half jaar op grandprixniveau. Voor de echte topprestaties hebben we nog een jaar nodig. Ons voornaamste doel is de Olympische Spelen van Athene, in 2004."

De Grote Prijs voor de dressuurruiters werd gewonnen door de 36-jarige Nadine Capellmann foto met Farbenfroh.