Gert Jan bruggink en Joel Nederlands Kampioen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Gert Jan bruggink en Joel Nederlands Kampioen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 09:17

Gert-Jan Bruggink Nederlands Kampioen Springen
16-6-2002



HOOFDDORP – Gert-Jan Bruggink (Weerselo) is vandaag in Hoofddorp Nederlands Kampioen Springen geworden met de 11-jarige ruin Joël. In de spannende laatste ronde van dit kampioenschap ontnam hij titelverdedigster Angelique Hoorn (Wanneperveen) de Nederlandse titel met een verschil van slechts 0,03 punten. Hoorn werd tweede met Hascal, terwijl Marc Houtzager (Rouveen) derde werd met HBC Jacomar.
De pas 21-jarige Gert-Jan Bruggink heeft de laatste tijd vele successen behaald met zijn zelfgefokte 11-jarige donkerbruine ruin Joël. Bruggink is regerend Nederlands èn Europees Kampioen bij de Young Riders. Maar ook bij de senioren was de Young Rider in korte tijd al goed voor successen. Zo was hij vorig jaar september lid van het Nederlandse team dat de finale van de Nations Cup won in het Spaanse Madrid en werd hij tweede in de Grote Prijs van ’s-Hertogenbosch.

Bruggink is ook een van de vier genomineerden voor het Rabobank Talent van het Jaar, dat op 27 augustus tijdens het Olympisch Hippisch Gala bekend gemaakt zal worden.

Bruggink was ontzettend blij met zijn titel: “Dit was de laatste keer dat het NK in Hoofddorp plaatsvond en ik denk dat dit een erg lekker toetje was. Het voelt geweldig om in één jaar zowel Nederlands Kampioen bij de Young Riders als bij de Senioren te worden. Vorig jaar was ik tweede in dit kampioenschap. Vandaag wisselden Angelique en ik van plaats.”

De 27-jarige Angelique Hoorn uit Wanneperveen werd met een miniem verschil tweede in dit KNHS Kampioenschap. Hoorn: “Ik heb mijn titel verspild tijdens de eerste ronde op vrijdag. Ik reed toen in de snelheid- en wendbaarheidwedstrijd weliswaar foutloos, maar ging wat mat rond, wat punten kost, want de gereden tijd is in deze wedstrijd erg belangrijk.” De Nederlandse Kampioene van vorig jaar eindigde vrijdag op een dertiende plaats, maar klom zaterdag omhoog naar een eerste plaats in het klassement door foutloos te blijven. Vandaag maakte Hoorn in beide manches een springfout en had een kwart seconde tijdsoverschrijding.

De 31-jarige Marc Houtzager uit het Overijsselse Rouveen wist de derde plaats in dit Nederlandse Kampioenschap op zijn naam te schrijven. Met de 11-jarige goedgekeurde hengst HBC Jacomar verspeelde Houtzager de eerste dag met twee springfouten veel punten, waardoor hij toen op een 22e plaats eindigde. Door de overige dagen slechts één balk neer te halen, maakte hij een spectaculaire sprong vooruit in het klassement.

Ben Schröder (31, Albergen) de Nederlandse Kampioen van 1999, eindigde als vierde in het klassement met Agrovorm’s Maria Callas.

De vraag is nu of Bruggink uitgezonden gaat worden naar het Europese Kampioenschap Young Riders in het Deense Kopenhagen van 9 tot en met 11 augustus of naar de Wereldruiterspelen in het Spaanse Jerez de la Frontera van 10 tot en met 22 september. Reglementair gezien is het niet toegestaan om aan beide kampioenschappen deel te nemen. Na het concours in Geesteren (5 tot en met 7 juli 2002), waar vele topruiters aan de start verschijnen, moet de equipe voor het EK Young Riders worden opgegeven door de bondscoach van de Young Riders, Rob Ehrens. De equipe voor Jerez zal het eerste weekend van september bekend zijn. Bondscoach Bert Romp: “Na Geesteren zal overlegd worden met onder andere Rob Ehrens waar Bruggink zal deelnemen. Bruggink heeft laten zien een goede prestatie te kunnen neerzetten. Wat betreft Jerez ligt de samenstelling van het team aan de prestaties van de overige topruiters. Uitgangspunt is dat we met een zo sterk mogelijk team naar de Wereldruiterspelen afreizen.”

Bruggink zelf zou graag naar Jerez gaan, omdat hij de top bij de Young Riders, het individuele goud, al heeft bereikt.

De Grote Prijs van Amsterdam Airport Schiphol, de prijs voor de beste combinatie van zondag, werd na een barrage overigens gewonnen door Marc Houtzager. Bruggink werd tweede, gevolgd door Ben Schröder.

Het Concours Hippique Hoofddorp werd druk bezocht met een bezoekersaantal van 60.000.

Einduitslag Nederlands Kampioenschap Springen

Dag 1
Dag 2
Dag 3
Totaal

1. Gert-Jan Bruggink -
Joel
0,75
8.00
4.00
12.75

2. Angelique Hoorn
Hascal
4.53
0.00
8.25
12.78

3. Marc Houtzager
HBC Jacomar
11.58
0.00
4.00
15.58

4. Ben Schroder
Agrovorm’s Maria Callas
8.58
4.75
4.50
17.83

5. Albert Voorn
Tinello Corona
7.24
0.00
12.00
19.24

6. Leon Thijssen
Gasaya’s La Pomme
4.44
8.00
8.00
20.44

7. Kevin Olsmeyer
Londontimes
4.09
8.00
8.50
20.59

8. Jolijn Klomp
Jaganita
6.39
5.25
16.75
28.39

9. Albert Zoer
Lowina
12.40
0.00
16.00
28.40

10. Eric v.d. Vleuten
Audi’s Goldenbridge
0.00
12.00
20.00
32.00

Uitslag derde onderdeel NK Springen Senioren
16 juni 2002

Grote Prijs van Amsterdam Airport Schiphol



Marc Houtzager – HBC Jacomar – 4, 4, barrage 0, 36,91 sec.
Gert Jan Bruggink – Joel – 0, 4, barrage 8, 36,68 sec.
Ben Schroder – Agrovorm’s Maria Callas – 4.25, 0.25
Leon Thijssen – Gasaya’s La Pomme – 0, 8
Angelique Hoorn – Hascal – 4.25, 4


De complete uitslagen vindt u op www.concourshoofddorp.nl of www.scg-nl.nl


Bron: KNHS / Christa van Duin

Helaas niet mijn favorieten. Ik had gehoopt dat het of Leon thijssen of Gabriel Coumans zou worden. Leon was in mierlo in absolute topvorm. Won daar meer dan 15.000 euro. En het was mooi om hem te zien rijden en Gabriel kan gewoon fantastisch rijden.

Maar ja, Gert Jan is in de winning moot.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 09:58

Echt geweldig. Ik heb niet al zijn ritten gezien en helaas de laatste dag alleen de barrage omdat ik tussen mn eigen paard, familie feest en CH Hoofddorp hene en weer moest, maar wat reed die jongen super! Echt gaaf als je zo jong dit allemaal al bereikt hebt.

Ik ben echt benieuwd of hij in de toekomst ook met andere paarden deze vorm vast kan houden.