Manege leed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Manege leed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 21:46

Manege-leed

Voor bezitters van dieren geldt een (risico-) aansprakelijkheid voor de door die beesten aangerichte schade. De boer waarvan bijvoorbeeld vee uitbreekt zal de schade die daardoor wordt veroorzaakt moeten vergoeden. Dat lijkt logisch. Wat nu echter indien iemand in een manege ten val komt, omdat het door hem gehuurde paard steigert en hij een arm breekt? Moet dat dan worden gezien als een risicoaanvaarding van die ruiter, op grond waarvan het niet redelijk is om die schade af te wentelen op de manegehouder, of is de manegehouder aansprakelijk?

Zo'n vraag moest onlangs in een gerechtelijke procedure beantwoord worden. Een 20-jarige vrouw kreeg paardrijles op een paard van manege de Hoefslag. Toen op aangeven van de instructeur de berijdster het dier aanspoorde om over te gaan in galop, ging het beest bokken. Daardoor viel zij op de grond, waarna het paard op de rechterpols ging staan. De ruiter kon tengevolge daarvan haar rechterarm niet meer volledig gebruiken en zij moest daarom haar opleiding tot verpleegkundige afbreken. Voor de door haar geleden en nog te lijden schade stelde zij toen de manegehouder aansprakelijk. De rechtbank oordeelde, dat De Hoefslag in beginsel 100% aansprakelijk is. Het eindoordeel was echter, dat de vrouw de helft van de schade zelf dient te dragen, omdat zij het paard vrijwillig is gaan berijden. De vrouw had volgens de rechtbank moeten beseffen dat het berijden van een paard niet zonder risico's is. In hoger beroep gaf het gerechtshof de rechtbank grotendeels gelijk. Volgens het hof kan echter de situatie ontstaan dat de manegehouder de schade volledig dient te dragen indien De Hoefslag onzorgvuldigheid kan worden verweten met betrekking tot de toewijzing van het paard. In dit geval voerde de vrouw aan dat het paard in het verleden al vaker lastig was en dat de manege dit wist. Volgens haar had het paard niet aan haar toegewezen mogen worden. Vervolgens werden er 8 getuigen gehoord. Aan de hand van die verklaringen werd het bewijs geleverd dat het paard inderdaad in het verleden vaker bokte en dat er vóór het ongeval met de vrouw ook al een 12-jarig meisje door het bokken van datzelfde paard was gevallen. Ook werd bewezen dat De Hoefslag daarmee bekend was. Alhoewel de vrouw al 5 jaar, bijna wekelijks, rijles had en in 3 jaar tijd 18 keer op het bewuste paard had gereden en zelfs de volgende dag met dat paard een wedstrijd zou gaan rijden, oordeelde het hof toch dat de Hoefslag voor 100% aansprakelijk is. Volgens het hof had de manege onzorgvuldig gehandeld omdat de vrouw op het punt van het omgaan met een bokkig paard als onervaren moest worden beschouwd en dus niet op dit beest les had mogen krijgen Gezien deze uitspraak van het gerechtshof doen manegehouders er wellicht verstandig aan om in het vervolg alleen nog paardrijlessen te verzorgen op blinde, half kreupele, tandenloze en niet meer tot bokken in staat zijnde paarden die rijp zijn voor de paardenslachter.

Bron: Eindhovensdagblad

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 09:12

Amen.....

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re: Manege leed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 09:27

Troef schreef:
Manege-leed

Gezien deze uitspraak van het gerechtshof doen manegehouders er wellicht verstandig aan om in het vervolg alleen nog paardrijlessen te verzorgen op blinde, half kreupele, tandenloze en niet meer tot bokken in staat zijnde paarden die rijp zijn voor de paardenslachter.

Bron: Eindhovensdagblad


Hier ben ik het helemaal mee eens. Zelfs het makst paard van de wereld kan weleens een bokje geven. Als je niks wilt breken, moet je maar op dammen gaan ofzo, niet op paardrijden.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 16:13

Gossie die rechter weet precies ook geen bal van paarden!
Iedere pony of paard en zelfs de stomste knol kan bokken!
Als ik nou morgen m'n arm breek door van mijn pony te vallen dan stel ik de fokker dervan toch ook niet aansprakelijk omdat ie zo een vals beest gefokt zou hebben?Of ik doe morgen een ongeluk met mijn Peugeot, dan klaag ik de gemeente toch niet aan omdat de weg waar ik op reed van hun is Verward (als die nou in slechte staat is ok dan)
50/50 zou te doen geweest zijn maar dit?? sorry hoor in Amerika kan ik me zoiets nog voorstellen (met die hun premies van emotioele schade das ook belachelijk) maar hier in Nederland??? waar gaat dat naartoe zeg

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 14:21

Ongeveer hetzelfde bericht staat ook bij voorpagina nieuws Verward