Toekomst veel maneges onzeker

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Toekomst veel maneges onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 00:50

http://www.rtvnoord.nl/asp-rtvn/indexn.asp?pag_id=40788
RTV Noord.

Het voortbestaan van veel maneges (in het Noorden) wordt bedreigd.

Dat heeft alles te maken met een uitspraak van de Hoge Raad. Die oordeelde dat eigenaren van paarden verantwoordelijk zijn bij ongevallen. Dat zou in kunnen houden dat maneges schadeclaims kunnen verwachten van mensen die een ongeluk krijgen tijdens het paardrijden. En als de manegehouders zich hiertegen willen verzekeren moeten ze aan allerlei eisen voldoen. Dat gaat weer gepaard met dure investeringen. Met name de kleinere manegehouders kunnen dat niet opbrengen.

De overkoepelende organisatie van Ruitersportcentra de FNRS heeft nu de politiek ingeschakeld om hier iets aan te doen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 01:40

Opzich logisch want hetzelfde geldt voor alle anderen in Nederland, maar niet zo fijn voor de manege's, en alle mensen die daar rijden. Ik hoop dat ze nog wat aan de uitspraak veranderen, hoe zit het nu eigenlijk? Er hangen altijd bordjes dat de manege niet aansprekelijk is voor ongevallen dus opzich weet je dat als je gaat rijden..

MadDonna

Berichten: 79
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 01:41

Ik vind dit alleen in orde wanneer manages niet hun verantwoordelijkheid nemen en bijvoorbeeld het rijden met caps/helms verplicht stellen, wat niet op alle manages nog verplicht is.

MadDonna

Berichten: 79
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 01:42

Yessy schreef:
Er hangen altijd bordjes dat de manege niet aansprekelijk is voor ongevallen dus opzich weet je dat als je gaat rijden..


Slaat juridisch namelijk nergens op. Kan het niet goed uitleggen, heeft ergens in een Bit gestaan. Misschien een meer juridisch geschoolde boktor?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 07:23

als maneges zich aan de regels voor veiligheid houden en verantwoord met de klanten omgaat vind ik het belachelijk
je bent met dieren bezig , hetr kan gewoon altijd fout gaan
dat weet je als je erop stapt
of dat behoor je te weten
eraf sodemieteren kan altijd,
de klant stapt neem ik aan vrijwillig op een paard

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 07:32

HEt bordje heeft idd geen effect. Maar een manege is alleen aansprakelijk als ze zich ergens schuldig aan hebben gemaakt. Als de ruiter een cap op heeft en vrijwillig een paard op stapt en er vervolgens afvalt dan zijn ze niet aansprakelijk. Maar betreft het een paard waar de klant niet op wilt "en toch moet omdat die anders niet mag rijden" en het paard bv bekent staat dat die nog wel eens een bok kan geven dan is het een ander verhaal.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:39

je heb gelijk karnat

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:56

nu zit er dus ook weer een dikke kans in dat alle maneges hier in de buurt duurder gaan worden, omdat ze anders die premies niet kunnen dokken Verward ik geloof niet dat ik daar echt blij mee ben....

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:16

Jeetje, dat is ook niet niks! Dan ziet het er inderdaad slecht uit voor de maneges! Scheve mond

:D M2 + 8 :D

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:37

lijkt mij dat die regelgeving al geld voor alle manege's hoor. Het is eerder waarschijnlijker dat men strengere regels toepast zoals veiliheidscaps dragen en zow wat nog lang niet altijd verplicht word.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:08

Ik vind het idd nodig dat mensen die op de paarden van andere rijden verplicht een veiligheidscap, bodyprotector en zich meoten kleden volgens de ruiteretiqeute (rijbroek en laarzen of chaps)..

Maar om nou maneges verandwoordelijk te gaan stellen voor het letsel bij ongelukken is niet terecht.. het is op eigen risico..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:03

iemand enig idee van het NJ nummer van de uitspraak?? Deze uitspraak an ik nl goed gebruiken voo rmijn scriptie.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:16

NJ??? wat is dat Verward

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:35

Een cap kan ik heel goed in mee gaan maar bodyprotector vind ik alleen bij springen een vereiste. Voor de rest gewoon corecte rijkleding en niet zoals je soms ziet rijden met gympen en een joggingbroek

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:39

ik kan me wel voorstellen dat je bij je eerste les niet meteen een rijbroek gaat kopen maar gympen vind ik idd ook niet mogen

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:50

Een betere oplossing is iedereen die een risicovolle sport beoefend een iets hogere premie te laten betalen,zodat hij of zij zelf beter verzekerd is.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:55

Op zijn minst een paar rubber laarzen. En anders moet je ook niet zeuren als er iets met je gebeurd.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:56

Het is trouwens al wel zover dat op de hoge wedstrijden waar je in de bak een hoedjke moet dragen je al verplicht bent om tijdens het inrijden een veiligheidscap te dragen. Doe je dat niet en er gebeurd is tijdens het inrijden heb je kans dat je ziekenfonds niets vergoed.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:04

rommie schreef:
NJ??? wat is dat Verward


Haha! dat is de afkorting voor Newderlands Jurisprudentieblad. Daar kan ik ook via internet in komen en als ik het nummer heb dan kan ik deze uitspraak vinden. Ik was nl al even aan het zoeken geslagen, maar ik heb nog geen nieuwe uitspraken van de HR gevonden.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:09

Het gevolg is uiteindelijk, dat paardrijden toch weer een ELITE sport gaat worden, want hoe minder manege aanbod, des te duurder worden de lessen op de overige maneges ( mede door hoge verzekeringspremies ).

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:20

Even voor de duidelijkheid, wat FlairS wil dat kan dus niet, dit heeft niets met jouw verzekering te maken. Al ga je zonder helm op een ongetemde hengst zitten dan nog wordt je gewoon behandelt in het ziekenhuis. Waar het omgaat is dat de manegehouder aansprakelijk wordt gesteld door(b.v.) de ziektekostenverzekering van het slachtoffer en dat die manegehouder geen verzekering kan betalen hiervoor(AVB). de klanten hebben hier als persoon geen enkele zeggenschap in, alleen degene die de kosten(verz.maatschappij) betaald van het slachtoffer neemt regres( verhaalt de betaalde kosten) op de tegenpartij( de eigenaar van het paard).


Er staat hier al iets over op bokt, dat ging over eigenaar/bijrijder en dan blijf je dus in ongeveer dezelfde situatie.

Aan de andere kant: ik moest ook vaker op een paard rijden waar ik zenuwachtig van was, dan moest ik mij niet aanstellen of je mocht niet meerijden. Nu zou ik dan kunnen zeggen: als er iets misgaat bent u verantwoordelijk. Kijken of ik dan nog op dat "enge" paard moet.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:19

Het maakt niet uit of je op een "eng" paard moet hoor! Het gaat er gewoon om dat een eigenaar aansprakelijk is voor zijn eigendom en dus ook voor de schade. Staat al jaren in de wet en is ook van toepassing om b.v. honden. Voor dieren zijn er zelfs aparte regels waarin staat dat de anderen de schade op de eigenaar kunnen verhalen (b.v. je paard slaat op hol en gaat in galop door een tuin heen) Bordjes met wij zijn niet aansprakelijk zijn dus gewoon onzin want dat zijn ze altijd. Als je letsel krijgt door het rijden op een paard kan je de manegehouder gewoon aansprakelijk stellen voor de schade. Natuurlijk wordt er wel rekening gehouden met de regels die op de manege gelden zoals b.v. het dragen van goede kleding en een cap. Maar hij blijft aansprakelijk net zoals een werkgever dat is voor zijn werknemers.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 07:32

De bordjes zijn onzin maar van een paard afvallen kan altijd gebeuren. Het is echt niet zo dat je voor ieder wissewasje je de manege aansprakelijk kan stellen. Het is nu eenmaal zo dat als je op een paard stapt dat je een mogelijkheid bestaan dat je er vanaf kan vallen en er eventueel een blesure aan kan overhouden.

Het gene waar jij het over hett flowerxxx is schade door direct gevolg van je eigendom waar je eigenlijk niets aan kan doen. Een paard kan op hol slaan buiten en daardoor schade aan derden berokkenen. Maar zal je dit vertellen, je kan een manege aansprakelijk stellen omdat jij van een paard bent gevallen waar je vrijwillig bent opgestapt (en goed ingelicht bent als er wat gebruiksaanwijzingen zijn) en garandeer je dat je bot vangt

Jorrit

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Bleiswijk City

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:29

En dit veranderd iets?

Volgens mij is de manege toch altijd al aansprakelijk als er iets gebeurd, of er moet worden bewezen dat zij alles er aan hebben gedaan om aan bepaalde veiligheidseisen te voldoen.
De manege waar mijn paard staat heeft een veiligheidscertificaat, en ik denk dat ze daar maximaal 200 euro aan kwijt zijn geweest aan dingen die ze in de manege hebben veranderd. Een paar bordjes met dat je je cap moet dragen, en laarzen of jodphurs en chaps. En wat dingen weggewerkt waar je aan zou kunnen blijven hangen, kans daarop was al nul, maar toch. En een verzekering hoor je toch te hebben, anders ben je als eigenaar echt dom bezig!

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:00

Nee denk eigenlijk ook niet dat er teveel veranderd hoor. Een aansprakelijkheidsverzekering zouden ze allemaal al moeten hebben dus ik zie het ook allemaal niet zo snel veranderen. Echter als men een manege echt voor ieder wissewassie aansprakelijk kan stellen (wat ik niet zie gebeuren) dan zouden de premies wel omhoog schieten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tazzey en 21 bezoekers