Springen

Moderators: MirandaD, Warboel, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Channy

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 17:31 Tip de Nieuwsredactie

Open strijd om Nederlands Kampioenschap
4/20/2004

MIERLO - Het Nederlands Kampioenschap voor springruiters, dat komend weekeinde in het Noord-Brabantse Mierlo wordt verreden, belooft een open strijd te worden. Volgens Bert Romp, de bondscoach van de Nederlandse springruiters, is het aantal potentiële winnaars nog nooit zo groot geweest als dit jaar en Romp verwacht dan ook een geheel open strijd.

In tegenstelling tot andere jaren wordt het Nederlands Kampioenschap zeer vroeg in het buitenseizoen gehouden, waardoor heel veel paarden nog amper het groene gras van een springpiste hebben gezien. Deze vroege datum is in belangrijke mate mede bepaald door de relatief vroege datum waarop in Athene de Olympische Spelen worden gehouden.

Jammer is dat de wereldbekerfinale in Milaan in hetzelfde weekeinde wordt gehouden, waardoor drie ruiters niet aanwezig kunnen zijn. Dit trio, Eric van de Vleuten, Jeroen Dubbeldam en Wim Schröder, mist daardoor dit kampioenschap, maar volgens Romp behoeft dat op geen enkele wijze van invloed te zijn op een spannend verloop van de wedstrijd. “De kwaliteit in de breedte is heel goed, waardoor ik denk dat we heel spannende sport te zien zullen krijgen. Dat kan ook omdat het Nederlands kampioenschap nu over twee in plaats van over drie wedstrijden zal worden verreden, met op zaterdag een rustdag. Daardoor kan de parcoursbouwer zowel op vrijdag als op zondag zwaar gaan bouwen. Normaal was het zo dat de openingswedstrijd direct op tijd werd verreden, maar die wedstrijd is komen te vervallen. Het gaat er om over de twee wedstrijden met vier manches zonder springfouten te blijven en ik weet zeker dat hier het kaf degelijk van het koren zal worden gescheiden. Daarom geloof ik er ook niet in dat outsiders het gezicht van de wedstrijd zullen gaan bepalen”, aldus Romp.

Voor de bondscoach is het NK in Mierlo een belangrijke eerste schrede op weg naar de Olympische Spelen van Athene. "Ik heb in principe mijn équipe voor de openingswedstrijd van de Samsung Super League in La Baule, dat twee weken na Mierlo wordt verreden, rond. Die bestaat uit Wim Schröder met Eurocommerce Berlin, Gert-Jan Bruggink met Joel, Jan Tops met Roofs en Grande Dame, Leopold van Asten met Fleche Rouge en Albert Zoer met Lowina" .

Voor Eric van der Vleuten uit Mierlo is de deelname aan de wereldbekerfinale in Milaan geen verrassing. Vooral aan het begin van het indoorseizoen verzamelde de springruiter voldoende punten om reeds vroegtijdig verzekerd te zijn van een startplaats. Toch is het maar de vraag of hij niet liever thuis was gebleven, want op de terreinen tegenover zijn manege wordt in hetzelfde weekeinde de Nederlandse titelstrijd bij de springruiters verreden. “Nu ze druk aan het opbouwen zijn, begint het toch wel even te kriebelen, maar aan de andere kant: zo vaak krijg ik niet de kans om een wereldbekerfinale te rijden, dus geef ik daar toch de voorkeur aan”, verklaarde Van der Vleuten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie