Teek oorzaak dodelijke ziekte bij honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Teek oorzaak dodelijke ziekte bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 17:55

Teek oorzaak dodelijke ziekte bij honden

BEMMEL - Hondenbezitters dienen extra alert te zijn op een tot nu toe nauwelijks in Nederland voorkomende teek. In Bemmel zijn inmiddels twee honden als gevolg van de door de teek overgebrachte bloedziekte Babesia canis gestorven. In Den Haag gaat het om één hond.
...
De teek )Dermacentor reticulatus) komt normaliter niet in Nederland voor, maar in het zuiden van Europa, met Zuidelijk België en Midden-Duitsland als noordgrens. Volgens dierenartsen kan de teek naar Nederland zijn overgebracht via mensen die hun hond hebben meegenomen naar Zuidelijk Europa of door mensen die zwerfhonden mee terug hebben genomen.
Verschijnselen die op Babesia Canis wijzen zijn apathie, gebrek aan eetlust, hoge koorts, versnelde hartslag en ademhaling. Van Weijl wijst erop dat het vrijwel zeker gaat om Basbesia Canis, maar dat er nog geen honderd procent zekerheid bestaad omdat dierenartsen nog geen teken hebben gekregen om te onderzoeken. Daarom is het ook nog te vroeg om te zeggen dat de Dermacentor reticulatus zich definitief in Nederland heeft gevestigd.
...
De Bemmelse dierenarts voelde zich min of meer overvallen door de komst van de zuidelijke teek. Van Weijl: "De honden overleden zo snel dat we aanvankelijk alleen dachten aan vergiftiging in het gebied rond de Rijkerswoerdse Plassen. Voor Babesia Canis staat normaal gesproken een incubatietijd van een week tot twee weken. Maar in sommige gevallen werden ze al na twee á drie dagen ziek.
....


In de tekst wordt nog aangeraden om alle teken van je hond te verwijderen en bij de DA in te leveren zodat deze teken onderzocht kunnen worden. Ook wordt het advies gegeven om je hond na elke wandeling te controleren op mogelijke teken.

De rest van de tekst is te lezen op: http://www.gelderlander.nl/regioportal/ ... d!,00.html (moet je wel inloggen)

Of te lezen in de Gelderlander van zaterdag 10 April 2004

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:58

Mariëlle van Weijl roept hondenbezitters dan ook op de verdachte teek te verwijderen door hem in een richting uit te draaien niet trekken , in een potje te stoppen en bij de dierenarts in te leveren.

Zij raadt hondenbezitters aan hun hond na iedere wandeling te controleren op teken. Ook de aanschaf van een tekenband om de nek van de hond kan helpen. Volgens haar wordt er ook gedacht aan vaccinatie. Maar als iedere hondenbezitter daartoe zou besluiten, dan is er momenteel zeker onvoldoende vaccin in Nederland voorhanden.

ook wel belangrijk, stond er ook bij

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:07

Ik hoef mijn hondje niet meer te controleren Hij is al dood Verdrietig
Maar waarschijnlijk is hij niet aan dit doodgegaan want de syptomen kloppen dan niet. Hij had alleen geen eetlust maar verder had hij geen van die symptomen.

Wel erg dat dit bij sommige honden is gebeurd en dat het zo snel gaat!!! echt een eng idee! Ik hoop dat ze dit goed kunnen bestrijden zodat er niet meer honden aan dood gaan.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:09

Zo dit wordt erg uitkijken voor de honden. Nu maar hopen dat de hondeneigenaren goed weten hoe ze teken eruit moeten halen. Als men het niet weet rij dan naar de dichtsbijzijnde dierenspeciaalzaak en daar willen ze je vast en zeker helpen (is alleen moeilijk tijdens weekenden en in de avond).

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:15

Bij mijn hond hebben we gister twee teken gevonden, het leek wel alsof hij een vijfde teen had. Wij hadden die neit gezien, mijnmoeder wist net van dit bericht. Tis goed dat bokt er is, ik zit nu thuis om op hem te letten. Zijn pootje is opgezwollen, er zat een kleine tweede teek naast. Mijn moeder heeft jammer genoeg de teken met de hamer bwerekt, zo boos was ze... Ze zullen een andere hond niet pakken. Ik heb dastrax met hem gewandeld, en hij hinkt lichtjes. Als het vanmiddag niet over is gaan we meteen naar de dierenarts.. Verdrietig

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:32

Flutterby schreef:
Bij mijn hond hebben we gister twee teken gevonden, het leek wel alsof hij een vijfde teen had. Wij hadden die neit gezien, mijnmoeder wist net van dit bericht. Tis goed dat bokt er is, ik zit nu thuis om op hem te letten. Zijn pootje is opgezwollen, er zat een kleine tweede teek naast. Mijn moeder heeft jammer genoeg de teken met de hamer bwerekt, zo boos was ze... Ze zullen een andere hond niet pakken. Ik heb dastrax met hem gewandeld, en hij hinkt lichtjes. Als het vanmiddag niet over is gaan we meteen naar de dierenarts.. Verdrietig


de teek heeft eitjes in zich zitten, als je die met een hamer bewerkt vliegen die eruit... niet zo verstandig dus...
in de brand steken heeft hetzelfde effect, dan ontploffen ze en vliegen de eitjes rond.
ik trek ze altijd door de plee.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:50

Ja.. maar normaal heeft de hond nooit teken ?
Hij zat net ook een beetje te piepen, pootje omhoog enzo. Ik vind dit echt eng.. Verdrietig

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:58

Nagelbijten / Gniffelen Ik heb gisteren net een teek bij onze nieuwe asielhond verwijderd. Nagelbijten / Gniffelen

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:30

Flutterby schreef:
Ja.. maar normaal heeft de hond nooit teken ?
Hij zat net ook een beetje te piepen, pootje omhoog enzo. Ik vind dit echt eng.. Verdrietig


ieh meid vooral nu met deze berichten is het echt wel eng als je hond een teek heeft!
Hou je ons op de hoogte of dat het goed gaat met je hond. Ik hoop echt dat dit niet zo'n gevaarlijke tropische teek is geweest