Kamervragen over verplicht paspoort en chippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Kamervragen over verplicht paspoort en chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 17:28


Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 01:36

Politiek ten top....
vallen over een schrijffout (waarschijnlijk) en niet antwoorden op vragen.

Overgangsregeling voor recreatiepaarden geld niet tot 1-1-2007 maar tot 1-1-2006.....(wie dan die schrijffout heeft gemaakt..fnrs of de briefopsteller?????)

punt 3 en 4 zijn helemaal lachwekkend beantwoord....zouden eerder geinformeerd kunnen zijn????? mochten ze toch niet. Daarnaast heeft de raad van dierenaangelegenheden aanbevolen om deze regeling uit te stellen in iedergeval tot de EU zou hebben beslist over een eventuele chipverplichting.

Naast Harry Potter nu een struisvogel als minster LNV (= hilarisch bedoeld, zonder iemand te willen kwetsen. Maar begin me af te vragen hoe dom denkt de politiek dat wij zijn? dat we zelfs niet meer niet meer kunnen lezen?)
De regels zoals bekend gemaakt door de PVE (onder medebewind van LNV) dateren van 17-12-2003 terwijl de verordening dateert van oktober 2003 en pas gepubliceerd op 13-01-2004 op internet...

Wie lust er nog peultjes????????????

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 11:31

Fantastisch, een minister die niet eens weet wat voor regelgeving hij uitstuurd. Chippen is NIET verplicht per 1 jan 2004, maar afhankelijk van de beslissing door de EU.

Eveneens een lachtertje dat er uitgebreide voorlichting zou zijn geweest, niets van gemerkt, jullie?

En brief is dus nu onderweg naar de minister, jullie zullen er meer van lezen.....

Nimmy

Berichten: 3936
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:27

hmm word hierdoor allemaal wel vaag, maar in ieder geval wel een pluspunt voor iedereen die zn paard niet wil laten chippen maar moet je nu ook al een paspoort hebben voor je paard

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 23:09

Volgens mij snappen ze het zelf niet eens meer. Ze hebben de klok wel horen luiden, maar ....

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:52

Ik blijf het idioot vinden, dat ik het via internet heb moeten lezen, en veel anderen met mij denk ik.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:32

Momenteel zijn de gevraagde paspoorten niet eens leverbaar!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:19

Het mooie is dat dus de minister beweerd dat iedereen ruim van tevoren op de hoogte is gebracht. Tis maar wat je ruim noemt, regeling inlaten gaan op 1 jan 2004 en publicatie december 2003. Plus dat een chip niet eens verplicht is!! Zou die minister nog wel weten hoe zijn kinderen heten??? Of is die voorlichting voor aan hem ook al niet goed gegaan.

Paspoort, daar komt geeneen paardachtige onderuit, dat is door de EU vastgelegd, en trouwens al enige tijd verplicht. Nu lijkt het net of het pas sinds kort verplicht is..... ze weten zelfs niet eens wat de EU wetgeving is.. En voor dit soort ministeries betalen wij met zijn allen belastinggeld voor.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:14

Eleonoor schreef:
Het mooie is dat dus de minister beweerd dat iedereen ruim van tevoren op de hoogte is gebracht. Tis maar wat je ruim noemt, regeling inlaten gaan op 1 jan 2004 en publicatie december 2003. Plus dat een chip niet eens verplicht is!! Zou die minister nog wel weten hoe zijn kinderen heten??? Of is die voorlichting voor aan hem ook al niet goed gegaan.

Paspoort, daar komt geeneen paardachtige onderuit, dat is door de EU vastgelegd, en trouwens al enige tijd verplicht. Nu lijkt het net of het pas sinds kort verplicht is..... ze weten zelfs niet eens wat de EU wetgeving is.. En voor dit soort ministeries betalen wij met zijn allen belastinggeld voor.

En daar hebben we dus met z'n allen voor gekozen....
En die foldertjes zijn van november 2003 en daar staan weer tegenstrijdigheden als je die info vergelijkt met die op de site van de PVE/PVV, nog maar te zwijgen over de tegenstrijdigheden op die site zelf...

Lang leve de minister van LNV, van je hieperdepiep hoezee.....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:34

Zeg dat wel!! Boos!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 02:36

Joh haal je voordeel uit de info die je hebt......

Chip sowieso nog niet verplicht en gezien de overgangs termijn heb je nog even de tijd....

Denk je nou werkelijk dat een of ander bevoegd persoon kan zien, als je onderweg bent met je trailer, of je een stamboekpaard hebt?????? Of dat ik internet heb en beter geinformeerd ben....
Tjonge kan ik soms toch blond zijn....en zeer weinig bijgeleerd hebben....
Foldertje gekregen????? ja reclame gooi ik gelijk weg en in de bijlage van het stamboek heb ik niets gelezen over een of ander verplichting, krant heb ik niet en het was niet op het journaal....Ik wordt geacht de wet te kennen, niet om hem uit mijn hoofd te kennen
Heb van de NWPCS ook nog geen bericht gehad dat ik mijn pony gechipt moet hebben om deel te kunnen of mogen nemen voor een keuring....(of heb ik weer wat over het hoofd gezien?)

En even nadenken: als de chipverplichting er per 1 april door zou komen....zullen de stamboeken niet de capaciteit hebben om alle stamboekpaarden voor de keuringsdata gechipt te hebbben en zal er wel een overgangstermijn komen voor het gehele chip gebeuren....
Daarnaast is de mogelijkheid tot fraude zeer groot, ik kan bij elke paspoort uitgevende instantie een paspoort aanvragen, zonder de papieren van mij paard te moeten overleggen en daardoor dus meerdere paspoorten aanvragen en dan in elk paspoort het chipnummer laten zetten...het paard heeft in elk paspoort een andere naam (bij controle ga je voor bikkels, dit even terzijde) tjeee fraude mogelijkheden ten top (zonder chip nog meer mogelijkheden) Ben ik nou zo slecht????? of hadden het ministerie van LNV en de PVE/PVV toch gehoor moeten geven aan de raad van dierenaangelegenheden?

Zit ik me net te bedenken, hebben de paspoorten van gechipte paarden een nummer?(net zoals je eigen paspoort, erin gestanst of gedrukt)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:49

Alane schreef:
Zit ik me net te bedenken, hebben de paspoorten van gechipte paarden een nummer?(net zoals je eigen paspoort, erin gestanst of gedrukt)



Ja, het chip-nummer staat in het paspoort gedrukt (op elke pagina staat dit nr. als je het paspoort aanvraagt bij of na het chippen, of als je paard al een paspoort had krijg het paspoort een sticker met daarop het chipnummer).
Ik snap niet zo heel goed wat er nu zo erg is aan een paspoort en een chip, mijn paarden hebben alle twee hun chip met paspoort en ik heb niet gemerkt dat ze er anders door werden! Zie toch ook eens de voordelen: het stelen van paarden wordt zo lastiger! En wat ook wel erg prettig is, is dat je paard (als je in het paspoort verklaart dat hij/zij niet voor consumptie is) betere/goedkopere medicijnen kan krijgen, DAT vind ik een heel groot voordeel! Veel medicijnen zijn nu nog niet getest op hoelang na toedienen het paard voor consumptie mag worden aangeboden. Men gaat er nl vanuit dat paarden slachtvee zijn. Veel paarden-eigenaren willen dit niet, ik ook niet, en nu kunnen onze paarden gewoon die medicijnen krijgen die ze nodig hebben!!! En dat daar voor een chip nodig is om het te controleren, ach dat overleven ze wel!
OK dan!

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:51

Alane schreef:

Denk je nou werkelijk dat een of ander bevoegd persoon kan zien, als je onderweg bent met je trailer, of je een stamboekpaard hebt?????? Of dat ik internet heb en beter geinformeerd ben....
Tjonge kan ik soms toch blond zijn....en zeer weinig bijgeleerd hebben....
Foldertje gekregen????? ja reclame gooi ik gelijk weg en in de bijlage van het stamboek heb ik niets gelezen over een of ander verplichting, krant heb ik niet en het was niet op het journaal....Ik wordt geacht de wet te kennen, niet om hem uit mijn hoofd te kennen
Heb van de NWPCS ook nog geen bericht gehad dat ik mijn pony gechipt moet hebben om deel te kunnen of mogen nemen voor een keuring....(of heb ik weer wat over het hoofd gezien?)




Sorry maar dit is inderdaad nogal blont. Leuk als je straks wordt aangehouden en een boete krijgt. Dan kan je wel zeggen dat je blond bent maar dat gaat je niet van een boete afhouden. Het maakt geen donder uit of je een stamboekpaard of een schillenknol in de trailer vervoerd: er moet een paspoort bij!

Maar je kan je natuurlijk van de domme houden...

Culemborg here I come!!

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:54

Ehh, misschien ben ik heel dom, maar mijn paard is niet gechipt maar heeft serieus ook geen paspoort. Dat heeft de vorige eigenaar er iig nooit bijgeleverd gekregen en ik dus ook niet. Heeft iemand een idee wat ik dan moet doen om aan een soort van paspoort te komen?? Afstamming enz ook allemaal onbekend!!

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:58

Wiesje schreef:
Ehh, misschien ben ik heel dom, maar mijn paard is niet gechipt maar heeft serieus ook geen paspoort. Dat heeft de vorige eigenaar er iig nooit bijgeleverd gekregen en ik dus ook niet. Heeft iemand een idee wat ik dan moet doen om aan een soort van paspoort te komen?? Afstamming enz ook allemaal onbekend!!


Wiesje, heel makkelijk: je veearts kan het allemaal voor je regelen. Mijn pony heeft ook geen papieren en ik ken ook zijn afstamming niet, dus dat is geen probleem. Op sommige paarden bijeenkomsten wordt het terplekken gedaan, met meerdere paarden, scheelt in de kosten. Ook met een aantal paarden op stal in 1 x chippen is goedkoper. Maar je veearts kan je veel meer vertellen, succes! OK dan!

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!

francisotten
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Zwinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:27

Tuurlijk is er even een kostenpost. Maar er zijn ook veel voordelen te vinden. Ik heb Dartmoorponys. Waarvan een aantal zeer op elkaar lijken. Met een chip is het altijd duidelijk welke pony het is. De ponys worden als veulen al gechipt, dus fraude is in de toekomst waarschijnlijk erg moeilijk. Al zal dit jaren duren nu ook eerst alle oudere paarden gechipt moeten worden. Maar daar is een overgangsregeling bij van 1 a 2 jaar stond in het Bit te lezen.
Bij het Dartmoorstamboek hebben wij al enige jaren paspoorten. Die krijg je als je aangifte van geboorte doet. Ook hebben wij een afstammingspapier. Je hebt een inentingsboekje en nog alle eventuele bijkomende paperassen. Nu komt alles in het paspoort!! Wat voor ons kostendrukkend is. Wat makkelijk. Alle info over de pony bij elkaar. Tuurlijk zijn er nadelen, maar er zitten ook heel veel voordelen aan. En dat ministers altijd bakkeleien, dingen niet snappen enz. Dat weet iedereen al jaren. Nu is het weer de paardensector, hiervoor de varkens en de kippen. Zo gaat dat helaas. Die meeste ministers weten niet eens hoe een paard er van dichtbij uitziet.

Kijk eens op onze site, www.dartmoorpony.nl

francisotten
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Zwinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:30

Nog een bijkomend voordeel vind ik, de shetlanders die maar gefokt en gefokt worden. Masaal naar het buitenland gaan om geslacht te worden, en hier voor de slacht aangeboden worden, neemt hopelijk af. De "gewone shet" is weinig waard en als die ook nog gechipt moet worden om geslacht te mogen worden, kan dit niet meer uit. Ik weet dat er nu al handelaren zijn, die ze gratis nog niet meer willen halen. Hopelijk gaan mensen meer nadenken alvorens ze gaan fokken. En dan bedoel ik niet dat de mensen per definitie slecht voor hun ponys zijn, alvorens daar een discussie over losbarst.

Kijk eens op onze site, www.dartmoorpony.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amable, Cowboy55, Lynnepinny, Poety, ReadTheRulez, sasja0705, Schrompeltje, Zilfstar en 61 bezoekers