Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 21:00

Bokt.nl / www.chronofhorse.com
Ingezonden door Janouk


De haflingerruin Lutz won de 28e september het GAIG / US Dressage Federation Region 8 kampioenschap. Met 71,11% in de Prix St. Georges en 73,68% in de Intermediaire I liet het dertienjarige paardje van ongeveer 1.58 m. in Saugerties, New York de grote warmbloeden achter zich.

Lutz werd in Duitsland opgeleid vanaf nul tot Grand Prix-niveau door Lucy van Husen. Toen zij te groot werd, moest ze de haflinger verkopen. Bettina Hinckley had net haar Intermediaire I-paard verloren. Trainster Susanne Hamilton reed voor haar naar Duitsland, op zoek naar sierlijke, elegante, zwarte merrie die gemakkelijk uit te zitten was. Hinckley was verbaasd toen ze een foto toegezonden kreeg van een haflingerruin, maar werd overgehaald door Hamilton om hem te kopen. In augustus 2015 reed Susanne Hamilton Lutz voor de eerste keer binnen in de nationale Prix St. Georges-rubrieken op het Adequan Global Dressage Festival in Florida. Ze scoorden direct 68,22 en 68,02%.

"We hebben zoveel plezier van dit kleine paardje!", vertelde Hamilton. "Hij is gewoon zo vriendelijk, geweldig en eerlijk. Het is natuurlijk een paard -hij heeft soms zijn eigen mening over dingen, maar Tina zou ook niet gelukkig worden van een saai paard. Ze rijdt al haar hele leven en zou niet blij worden van een doods dier. Hij is een zeer actieve, goede beweger. Hij heeft geweldig gangwerk en een mooi achterbeen. Hij is echt een cool paard om te rijden."

Toen Lutz net aankwam, nam Hinckley een aantal lessen bij Hamilton en nam de ruin vervolgens mee naar huis. Ze ging ermee buiten rijden en leerde het dier eerst beter kennen. In december verhuisde Lutz voor training naar Hamilton. Hamilton groeide op in het zuiden van Duitsland en had wel eerder op haflingers gereden, maar nog nooit tot een hoog dressuurniveau. "In mijn opinie moet je al je paarden trainen volgens hun biomechanica. Een compact paard als dit, heeft als uitdaging dat het lastiger is om lengtebuiging te krijgen. Daarentegen heeft hij zo'n actief achterbeen, dat hij goed kan verzamelen en makkelijk tot dragen komt. Dat is dan weer een sterk punt. Hij is ook erg werkwillig. Hij probeert elke dag het beste van zichzelf te geven. De training is basis, basis, basis. Lossigheid. Souplesse. Wanneer hij zich loslaat, over de rug gaat, met een actief achterbeen en aan het bit, dan zijn er niet veel oefeningen die je niet met hem kunt doen."

Na het debuut in Florida ging Lutz weer terug naar Bettina Hinckley. Zij reed en startte hem in de zomer. Hamilton reed hem incidenteel nog een keertje. Twee maanden geleden brak Hinkley haar arm en ging Lutz weer in training bij Hamilton. Zij maakte hem klaar voor de Intermediaire en aan de conditie die hij nodig had voor de FEI-proeven. Ze wonnen hun laatste vier wedstrijden op Lichte Tour-niveau en werden zo geselecteerd voor het kampioenschap.

"Hij wint. Hij is zo stabiel in de aanleuning, zo sterk achter en zo flexibel. Voor een kleine haflinger heeft hij een verbazingwekkende impuls," zei Hamilton. "Dat paard heeft geen idee dat hij een haflinger is. Ik denk dat als hij een andere haflinger zou zien, dat hij zou zeggen: "Wie is dat?!" Hij denkt dat hij groot en zwart is. Ik denk dat hij denkt dat hij een warmbloed is."

Na de kampioenschappen is Lutz weer mee naar huis gegaan met zijn eigenaresse, die hem deze winter zal rijden. Ze zegt dat hij voor altijd bij haar blijft en hoopt dat hij op een dag een goede partner zal zijn voor haar dochter en kleindochter.

"Je weet het nooit, we weten nog niet of we hem ook internationaal zullen starten. Misschien melden we hem af en besluit Tina dat het haar beurt is om hem te starten, dan doen we dat. We laten het op ons af komen. Ik wil zeker zijn dat zij de tijd van haar leven heeft. Zoals zoveel mensen, heeft ze haar leergeld al betaald met moeilijker paarden. Dit is haar paard om plezier mee te hebben. Nu is het haar beurt," zei trainster Hamilton.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16088
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:55

Wat gaaf om te zien. Die maflingers kunnen het dus wel :D

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 06:36

Zou wel een filmpje willen zien!
Tijdje geleden stond er ook een stuk over een dier wat zulke hoge punten haalde in de VS ( weet niet meer wat voor paard / pony, ook iets "speciaals) , maar daar werd je niet blij van , hoor. Die zou hier in nl in het Z nog geen winst hebben gehaald.
Duitsers kunnen wel africhten, dus ben erg benieuwd, of er beeldmateriaal is. En, belangrijker, ze hebben blijbaar erg veel lol en zijn blij met hem.

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 06:56


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 07:12

Nou weet ik ook waar valegro mij aan doet denken :+
Daar kun je maar weinig op aan te merken hebben.

Dan is het op eens jammer dat ze in Europa (of is dat alleen Nederland) met zo'n pony niet verder mogen dan zz licht.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 07:24

pol013 schreef:
Nou weet ik ook waar valegro mij aan doet denken :+
Daar kun je maar weinig op aan te merken hebben.

Dan is het op eens jammer dat ze in Europa (of is dat alleen Nederland) met zo'n pony niet verder mogen dan zz licht.

Groter dan 1,48,1 mogen in Nederland wel subtop lopen.

De proef van de haflinger ziet er fijn uit.

[o]

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 07:53

Pol013, is dat nu serieus? Wat een zeverij, zeg. Onnodige regels als je het mij vraagt...

Volgens mij mogen haflingers gewoon alle niveaus in België lopen. Correct me if I'm wrong, ik heb het reglement niet zo nauw bekeken. Geen idee hoe het in Nederland werkt.

Vind het een heel leuke proef om naar te kijken - niet al die nutteloze show, gewoon een paard dat zijn werk kent, zijn werk doet, en gewoon normale gangen heeft. Het is erg jammer dat dit soort rassen vuil bekeken wordt in de hogere dressuur. Hier toch, althans. Om nog maar te zwijgen over friezen.

maessie

Berichten: 5718
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:00

Aah daar was het filmpje al, ik had hem ook al gedeeld in het dressuurhaflinger topic. Mooi om te zien hoe correct en stabiel hij zn proef doorloopt. Een mooi voorbeeld voor ons! :D

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:09

Een stabiele constante proef.

Haflingerpower in the States. Groot nieuws in de Amerikaanse dressuursport :D

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:15

No offence verder, maar ik ben wel benieuwd naar het niveau van de overige deelnemers als deze proef gewonnen heeft.
Absoluut een net proefje inderdaad, maar 70% vind ik echt een riante score.


Anoniem

Re: Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:50

Inderdaad een hele stabiele proef, komisch dat ze twee keer met haar linkerhand groet maar als dat de opvallendste misser is ;)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:11

Lutz is helaas gisteren ingeslapen :-(
Was ook echt mijn inspiratie, volgens mij de hoogst geklasseerde Haflinger tot nu toe (Inter I).

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:22

Astrid: Wat sneu. ;(
Heb je daar een artikel/link van? Want dat is wel nieuws.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:23



TROY (2019) & LAYS (2014)

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:46

Zo verdrietig voor Susan. Ze hebben zo hard gevochten om Lutz door de hoefbevangenheid heen te helpen. :(:)

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

maessie

Berichten: 5718
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:49

Zo sneu inderdaad!

@Astrid, er is nog een haflinger in amerika die grand prix loopt: Starwars TOF ;)

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:00

janouk schreef:
Zo verdrietig voor Susan. Ze hebben zo hard gevochten om Lutz door de hoefbevangenheid heen te helpen. :(:)


Dat is dan wel weer heel sneu.... Zonde leuk paard (je) overigens was hij volgens het artikel 1,58 dat is wel een hele grote haf.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:55

Ja,heel treurig.Een bijzondere Haflinger,groot ook! Weet iemand hoe oud hij geworden is?

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:57

anjali schreef:
Ja,heel treurig.Een bijzondere Haflinger,groot ook! Weet iemand hoe oud hij geworden is?


Lutz is geboren in 2003, dus 14 jaar.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnniekSolana, gonniee, Lumi, Mariett, NikkiB1991, Schrompeltje, ynskek en 25 bezoekers