Ernstig ongeval met vrachtwagen van stierenvechter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:28

Ayasha schreef:
pien_2010 schreef:
Wat mij betreft is een discussie over stierenvechten op deze plek waar melding wordt gemaakt van een ernstig ongeval volkomen misplaatst.

Als ik met alle mensen die dingen doen waar ik totaal niet achter kan staan geen medelijden hoef te hebben als ze zo'n naar ongeluk of andere zaken meemaken dan zou ik mezelf toch wel een heel naar mens vinden.

Heb van dergelijke gevoelens gelukkig geen last maar dit is natuurlijk ook een manier om als mod verdekt te zeggen dat je degene die hier geen medelijden mee hebben nare mensen vindt. :D
Achterpoortje van de persoonlijke aanval. Een interessante "les" geef je hier weg
.


Ook dit kan je als een persoonlijke aanval op een mod zien, door het grote aantal reacties zonder iets nieuws te melden is het ook een soort stalken van dit topic.
Het is een feit dat mensen zich dierenvriend noemen maar niet eens het respect voor een medemens kunnen opbrengen. Iets wat ik altijd heel vreemd heb gevonden.

maar dit is natuurlijk geheel off topic.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:31

Ik meld toch iets nieuws. IPV geen medelijden voor de chauffeur meld ik dat haar reactie gezien kan worden als een achterpoortje op de verboden persoonlijke aanval.
Ik zie nergens een persoonlijke aanval. Ik geef geen oordeel over haar persoon nl. maar over haar reactie. Ik zeg niet dat ze "een naar mens is" omwille van de reactie, ik zeg dat de reactie an sich IMO een verdekte persoonlijke aanval is. Nuance verschil, maar een verschil.

Dat gezegd zijnde ga ik er verder niet meer op in. :D

ElCid; de huidige top ben ik over het algemeen ook niet echt positief over dus die gaat ook al niet op voor mij. :D

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Ernstig ongeval met vrachtwagen van stierenvechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:38

Maar het zou misschien wel handig zijn om je te verdiepen in het stierenvechten voordat je een oordeel velt, de verschillen tussen Portugees, Spaans, Mexicaans en Californisch zijn nl. enorm groot en het doden van de stier is niet hetgeen waar het om gaat bij de meeste vormen, bij de Portugese vorm bijv. komt de stier altijd levend de ring uit.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 16:44

Officiële verklaring zoals te lezen op zijn Facebook pagina (oa):

Citaat:
Lieve vrienden en liefhebbers,
Zoals jullie weten is mijn vrachtwagen met paarden gisteren op 11 september 2016 een ernstig ongeval overkomen onderweg naar mijn volgende aantreden in Ronda (Spanje).
In de eerste plaats richt ik me op jullie om mijn pijn te delen en ten tweede, niet onbelangrijker, wil ik jullie bedanken uit de grond van mijn hart voor alle steun die op deze zware tijd heb ontvangen.
Vanaf de vroege uurtjes van zondag heb ik niet kunnen rusten wegens de enorme lichamelijke en psychische uitputting. Ik weet dat dit als een cliché kan klinken, maar daarom is het niet minder waar, er zijn geen woorden om te beschrijven wat ik zag op die snelweg of voor d egeluiden en geuren die van binnenuit de wagen kwamen.
Het waren zonder twijfel de zwaarste momenten van mijn leven. Toen ik op de plek van het ongeval aankwam, om ongeveer twee uur zondagochtend, lag de vrachtagen ondersteboven op een afrit van de snleweg.
Mijn team die er in zat konden er op eigen benen uit komen, waarna ze door een Spaans medisch team zijn geholpen. De enige die naar het ziekenhuis getransporteerd moest worden was de chauffeur, mijn vriend van kleins af aan, mijn tweede vader, Carlos Barreto.
De paarden bevonden zich nog in de vrachtwagen, een situatie die nog twee uur duurde, te wijten aan het feit dat we van de politie ze er niet van af mochten halen.
Op dat moment nam de onzekerheid en nervositeit toe, het voelde alsof de klok niet doortikte, de paarden daarbinnen en wij buiten zonder te weten hoe ze er aan toe waren, ik geef toe dat ik me verlagen voelde.
Niemand krijgt uit mijn hoofd dat als ze ons de paarden eruit hadden laten halen toen we aankwamen, dat de uitkomst wat beter was geweest.
De situatie verbeterde toen de Spaanse Rejoneador Pablo Hermoso de Mendoza en zijn team ter plekke verschenen. Ik heb geen woorden noch tijd om te bedanken voor alles wat ze voor mij, mijn team en mijn paarden gedaan hebben die nacht.
Ik heb altjd een zwak gehad voor Pablo, daar ik deel van mijn kindertijd met hem gedeeld heb omdat hij bij mijn vader betrokken is.
Ik durf nu, na deze 11 september van 2016, hardop te zeggen dat veel van mijn paarden leven en buiten gevaar zijn dankzij hem en zijn team. De zeven overlevende paarden zijn op de plek van het ongeval door een dierenartsbehandeld die daarheen is gekomen.
We hebben ze kunnen stabiliseren en naar huis kunnen transporteren alwaar onze eigen dierenarts Dr. João Ribas wachtte. Toen de paarden thuis aan kwamen en van de wagen kwamen, kan ik jullie zeggen dat het een beeld was dat kippenvel bezorgde, omdat deze prachtige paarden die vol kracht en vitaliteit, als atleten , op de wagen gingen, verwoest, gewond en volledig afgemat terugkwamen.
Thuis werden ze gehidrateerd, gewassen en door onze dierenarts tot in de puntjes behandeld.
Er zijn röntgenfoto´s gemaakt bij de dieren waarvan we elke kans uit moesten sluiten dat ze breuken hadden en alle wonden zijn behandeld. Binnen de algemene staat van de gewonde paarden was hetresultaat relatief positief, niet een van hen is zwaar gewond. Ik verwacht dat met al het werk dat door de dierenarts verricht is en onze dagelijkse verzorging, de paarden weer de oude worden.
Helaas zijn we twee paarden verloren , “Dubai” en “Compadre Jaime”, die ter plekke zijn omgekomen zonder dat we iets voor ze hebben kunnen doen.
“Dubai” was mijn ster aan het einde van het vorig seizoen. Hij is aan inwendige verwondingen bezweken. “Compadre Jaime” was een jong paard die net begonnen was met stierenvechten en die een grote toekomst als stierenvechterspaard voor zich had. Hij was op slag dood.
Deze twee moedige strijders zijn ook thuis gekomen, samen met hun broeders en rusten in vrede bij ons op de Herdade das Arengozinhas.
Ik wil geen afscheid nemen zonder iedereen te bedanken die ons niet in de steek lieten. De telefoon is niet stilgeweest, de berichten van medeleven en opbeuringen, telefonisch en via de social media hielden niet op. Deze golf van solidariteit liet ons zien dat we niet alleen staan en gaf ons kracht om door te gaan en te vechten voor de droom om een stierenvechter te paard te zijn.
Nu wil ik nog een laatste oproep doen, om te bidden voor onze lieve vriend Carlos Barreto en zijn familie op dat ze deze enorme tegenslag te boven kunnen komen.
Dat hij maar snel opknapt van zijn lichamelijke wonden en die niet worden gezien maar wel gevoeld. Dat we hem snel terughebben omdat mensen zoals hij gemist worden bij het stierenvechten en in mijn leven omdat ik het niet kan verkroppen om dat vreselijke belangrijke deel van mijn leven, mijn paarden, aan andere handen over te leveren.
Dat was het, ik neem afscheid.

Grote knuffel voor iedereen, João António Brás de Moura


Excuus voor eventueel raarklinkende zinnen, vertalen naar goed lopend Nederlands vind ik moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-09-16 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ernstig ongeval met vrachtwagen van stierenvechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:49

Mooi stukje Lusitano.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:55

Jeetje, wat heftig. Hoe afschuwelijk moet dat zijn geweest, dat je daar bij je paarden staat te wachten en niets voor ze mag doen! |(

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 17:08

ElCid schreef:
Maar het zou misschien wel handig zijn om je te verdiepen in het stierenvechten voordat je een oordeel velt, de verschillen tussen Portugees, Spaans, Mexicaans en Californisch zijn nl. enorm groot en het doden van de stier is niet hetgeen waar het om gaat bij de meeste vormen, bij de Portugese vorm bijv. komt de stier altijd levend de ring uit.

En een ruiter heeft hoe dan ook in geen enkel geval iets met de dood van een stier te maken.

Maar ik hoop dat de officiële verklaring een beetje inzicht geeft in de nachtmerrie die deze mensen en paarden hebben moeten doormaken, en mischien wordt dan ingezien dat het vooral ook gewoon mensen zijn die van hun paarden houden.


Discussies op Bokt veranderen niks en meningen over stierenvechten in een topic dat er niet over gaat lijkt mij verder onnodig.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-09-16 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:13

Lusitana schreef:
En een ruiter heeft hoe dan ook in geen enkel geval iets met de dood van een stier te maken.


Inderdaad. Dank voor de toelichting.

Mooi stukje, wat een nachtmerrie moet het zijn geweest voor alle betrokkenen. Ik hoop dat ze het snel achter zich kunnen laten en door kunnen gaan met hun leven.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:55

Officiële verklaring van de familie van de vrachtwagenchauffeur:

Citaat:
De famílie van Carlos Barreto, wil allereerst bedanken voor alle algemene bezorgdheid over zijn gezondheidstoestand en vraagt vergiffenis wat betreft het feit dat we niet iedereen kunnen beantwoorden omdat we werkelijk overladen zijn. Daarom via dit bericht verheldering over zijn toestand:

Op dit moment bevindt Carlos Barreto zich og op de intensive care van het Nuestra Señora del Prado ziekenhuis, in Talavera de la Reina - Toledo (Spanje), buiten levensgevaar en met goede vooruitzichten wat betreft genezing.

Door het ongeval zijn 5 ribben en een sleutelbeen gebroken, heeft hij een pneumotórax (klaplong) en een hemotórax (bloed in de pleurale ruime) opgelopen, waarvoor hij een longdrain heeft gekregen.
Carlos Barreto is bij bewustzijn en, natuurlijk, ontsteld wat betreft het verlies van de twee paarden.
Aan de andere kant is hij opgelucht dat er niets ernstigs is gebeurd met het team van João Moura Jr. dat zich in de vrachtwagen bevond.

Nogmaals, we waarderen alle getoonde zorg en de uitingen van genegenheid die we hebben ontvangen.

Ik dank u allen!


Famílie van Carlos Barreto