Groot ongeluk op A 28

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Groot ongeluk op A 28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 21:43

http://nu.nl/news.jsp?n=200923&c=12

Uitgegeven: 7 september 2003 08:59
Laatst gewijzigd: 7 september 2003 18:25

ZWOLLE - Op de snelweg A28 is zondagmorgen bij Zwolle door mist een ernstig ongeval gebeurd. Een nog onbekend aantal vrachtwagens, auto's en motoren was erbij betrokken. Een motorrijder kwam om het leven. Negen gewonden zijn naar het ziekenhuis vervoerd. Vier slachtoffers zijn er slecht aan toe. Hun toestand is vooralsnog stabiel.

Het ongeval gebeurde rond 07.00 uur. Onder de gewonden die naar het ziekenhuis zijn vervoerd, zijn vijf motorrijders. Waarschijnlijk waren zij op weg naar de motorwedstrijd WK Superbike op het TT-circuit in Assen. De andere gewonden zaten in een auto die achter op een vrachtwagen reed en in brand vloog.

Even voor de vrachtwagen reed een auto met een paardentrailer. Deze trailer is, vermoedelijk na een uitwijkmanoeuvre, van de auto losgeraakt. Drie motorrijders kwamen in botsing met de trailer. Een van hen is de omgekomen man, een 43-jarige inwoner van Duiven. De twee andere motorrijders zijn zwaargewond geraakt. Het paard in de trailer mankeerde niets.

Grote ravage

De A28 was tussen de afritten Ommen en Nieuwleusen in noordelijke richting tot 13.30 uur afgesloten. Het ongeval veroorzaakte een grote ravage. De wrakken van auto's en motoren stonden en lagen over een lengte van ongeveer een halve kilometer verspreid over de weg.

Naar het ontstaan van het ongeluk doet de dienst Technische Verkeersanalyse van de politie uitgebreid onderzoek, dat mogelijk enkele dagen duurt. Hoe de trailer, die gezekerd had moeten zijn, heeft kunnen losschieten, is nog niet bekend. "We gaan naar elk facet kijken", aldus een politiewoordvoerder.


[Edit Karin] Klik HIER voor verslag van bestuurder en inzittende

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:30

Lijkt me dus echt een verschrikkelijke nachtmerrie. Maar wat ik eigelijk niet snap aan het verhaal is dat het ongeluk plaats vond aan de achterzijde van de vrachtwagen en dat de trailer die ervoor reed moest uitwijken. Waarvoor dat dan?
Maar goed dat maakt het hele verhaal er natuurlijk niet anders op. Het is en blijft verschrikkelijk.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:39

Je bent me voor, ik had het stuk ook willen plaatsen. Hoorde het gisteren al op het nieuws, wist alleen niet dat er ook een trailer bij betrokken was. Zag het vanmorgen op de voorpagina van de Metro, met een foto erbij van de trailer. Die stond met z'n achterkant schuin omhoog, de brandweer was bezig een motorrijder er onder vandaan te halen. Er stond iemand met een halstertouw in de hand toe te kijken, volgens mij zou ik ter plekke gillend gek worden als het mijn trailer en paard zouden zijn. Scheve mond

Jammer dat ik geen scanner bij de hand heb, ik had de betreffende foto graag hier neergezet. Ben erg benieuwd hoe die trailer heeft kunnen losschieten. En als je als motorrijder onder een trailer terecht komt, dan heb je ook wel een behoorlijke schuiver gemaakt.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:50

huh, ik vind het echt een vet raar verhaal, altijd erg zo'n ongeluk,
maar de trailer is losgeraakt??????? mijn god, dan moet je echt iets raars gedaan hebben anders kan dat niet, of dat ding is gebroken, maar als die losraakt dan rijdt ie onbestuurbaar door, met 80 ongeveer en ramt dan af, maar dan een motor die er bovenop knalt, sorry ik begrijp er echt helemaal niks van,
hoop dat het nog op hart van nederland komt ofzo, want dan snap ik het misschien. wel erg
en als het paard nog leeft dan krijgen ze het nooit van zn leven meer in een trailer

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:53

Gelukkig stond dr geen paard in, dan was de trailer misschien wel op de moterrijder geklapt...omdat de trailer dan zwaarder was, maar raar dat die trailer is losgeraakt....

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:55

Ik heb het ok gelezen en me ook verbaasd over het feit dat de trailer losgeschoten was. Hoe kan dat?
Mijn vriend was ook op weg naar Assen,
(met de auto) en was gelukkig niet betrokken bij het ongeluk, maar je schrikt wel even als je dat op de radio hoort en weet dat je vriend ook die kant op is. Heb hem meteen gebeld en ze stonden toen wel in de file ivm het ongeluk, maar dat is beter dan erbij betrokken zijn.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:55

Citaat:
Het paard in de trailer mankeerde niets.


Er stond dus wel een paard in.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:58

Vermoedelijk reden ze iets te hard m.b.t. het slechte zicht en bij een rem/ontwijkmanoeuvre, was de vrachtauto ook iets te laat en door het uitzwaaien van de trailer, zijn daar weer motorrijders op geklapt. Het loslaten van de trailer kan zijn, als de borgveer wat verslapt is kan met enige wringing de boel los schieten. Het is wel een wonder, dat het paard het er goed heeft afgebracht, al zal de volgende keer laden daar wel een uitsluitsel van geven. De dood van de slachtoffers en de eventuele gewonden blijft een verschikkelijke toestand. Onze les: wees extra voorzichtig bij mist!!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:59

ja idd maar volgens mij heeft het paard het overleeft, stond in de krant...
maar lijkt me echt erg!!
ik vraag me af hoe die trailer kan losschieten?!!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:03

Ja ik zag gister op tv dat het paard heel kalmpjes uit de trailer stapte, en zo weg werd geleid door iemand.
Heel erg dit, het gaat maar door met de ongelukken...Boos!

Ik vraag me af of dat paard ooit weer met gemak op een trailer stapt, die zal wel behoorlijk geschrokken zijn.

De trailer zat waarschijnlijk niet gezekerd, wat heel veel mensen niet doen.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:24

Bloos! *stil van de schrik* Bloos!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:35

SANEX schreef:
Ik vraag me af of dat paard ooit weer met gemak op een trailer stapt, die zal wel behoorlijk geschrokken zijn.



Ik heb het idee dat veel van jullie eerst aan het lot van het paard en zn eigenaar denken (die natuurlijk ook flink geschrokken zijn). Maar bij zo'n ongeluk gaat mijn eerste gedachte toch echt naar naar de overleden motorrijder en zijn familie Scheve mond Echt verschrikkelijk..

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:39

ja bij mij ook hoor, heb er ook staan dat ik het heel erg vind en dat het maar door blijft gaan met de ongelukken.

Het is niet best, ga je lekker een dagje uit naar de motercross (waarschijnlijk) en dan kom je nooit meer terug.
Was eerst ook bang datyhet misschien 1 van de vrienden van mn vriend zou kunnen zijn, die gaannamelijk ook vaak daarheen en dit keer geloof ik ook.

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:57

QuijoSavan schreef:
Gelukkig stond dr geen paard in, dan was de trailer misschien wel op de moterrijder geklapt...omdat de trailer dan zwaarder was, maar raar dat die trailer is losgeraakt....


Er stond dus wel een paard in als je het bovenste bericht goed gelezen had!!!!

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:13

Wat er zeg dat het is gebeurd!! Heel raar dat de trailer zomaar los kan schieten.
Maar wel erge mazzel voor de eigenaar van het paard dat die helemaal niets mankeerd, had toch wel anders verwacht....

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:15

Afbeelding

Pic wat Karin bedoelde Knipoog

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:44

Karin schreef:
Er stond iemand met een halstertouw in de hand toe te kijken, volgens mij zou ik ter plekke gillend gek worden als het mijn trailer en paard zouden zijn. Scheve mond


inderdaad... zou ik ook hebben!!ik zou echt helemaal gek worden Verdrietig
wat een triest verhaal zeg
...ik heb er verder geen woorden voor... wat een ramp .... ik ben blij dat ik dat niet gezein heb, als ik die foto zo zie vind ik het al erg genoeg....
wat en ramp ook voor de familie van die motorrijder die onder de trailer terecht is gekomen Verdrietig
het zal je maar gebeuren Scheve mond

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:34

Gatverdarrie! echt vreselijk! Ben heel benieuwd als ze de hele oorzaak weten of dat ook nog ergens komt te staan..Ik was gister aan het paardrijden en toen keek ik uit op de A28...het verkeer stond echt gewoon stil..stond echt te kijken.. d8 al wel dat er wat ernstigs was gebeurd maar dit..

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:13

Ow verschrikkelijk dit verhaal. Ik vin d het altijd doodeng als we met de trailer weggaan, dit helpt niet echt mee. MAar wat raar dat die trailer losschoot dat hoort tog niet te kunnen...ik geloof eigenlijk niet dat het paard nix had. HIj moet op z'n minst wel een trailertrauma hebben...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:37

nog een keer een reactie van mij, bij die foto zijn ze een motorrijder aan het bevrijden die er klem onder ligt, lijkt me dus dat het paard op dat moment nog in de trailer staat, anders word dier motorrijder geplet als het paard daaroverheen moet via de klep,
of ben ik nu dom, volgens mij nie namelijk

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:12

Volgens mij proberen ze alleen de motor onder de klep vandaan te halen en niet de berijder!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:13

[quote="SuperRoos"]
maar de trailer is losgeraakt??????? mijn god, dan moet je echt iets raars gedaan hebben anders kan dat niet, of dat ding is gebroken

Het kan echt hoor, mijn buren hebben ook een keer hun trailer van het viaduct af zien gaan toen ze op de snelweg reden. Helemaal totall loss!! God zei dank zat er alleen een ouwe diepvries in en geen paard! Je moet er niet aan denken...

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:14

SuperRoos schreef:
nog een keer een reactie van mij, bij die foto zijn ze een motorrijder aan het bevrijden die er klem onder ligt, lijkt me dus dat het paard op dat moment nog in de trailer staat, anders word dier motorrijder geplet als het paard daaroverheen moet via de klep,
of ben ik nu dom, volgens mij nie namelijk


Ja idd, daarom dacht ik in eerste instantie ook dat er geenpaard in de trailer stond. Maar ik neem aan dat ze wel al hadden bekeken dat het paard ongedeerd was??

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:30

Zoals ik het gister op tv heb gezien was de motorrijder al bevrijd en zoals ze hier op de foto hebben staan bevrijden ze geloof ik alleen de motor.
Na dat die er onderweg was hebben ze het paard afgeladen en die zag ik er heel kalmpjes afstappen.

Volgens mij hebben die mensen de trailer alleen maar aangekoppeld maar niet dat draadje wat je altijd om een haakje aan de auto moet doen, tenminste daar speculeerden ze over was wat er gezegd werd.

Heel veel mensen doen dit niet maar dit is heel gevaarlijk

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:48

wat eg, zeg, die bestuurders, dat paard, wat een angsten moet je doorstaan joh!