http://www.destentor.nl
Het is kwart voor drie op deze zonnige zondagmiddag en in de hoofdarena van het tot paardendorp ingerichte land tussen Zuidwolde en Veeningen draait een bonte stoet in smetteloos wit rondjes rond een serie kleinere, maar vooral grote obstakels.
Marc Houtzager staat er te voet, net als Hendrik Jan Schuttert, Anna Liza Makkinga en de Amerikaanse wereldtopper Beezie Madden. Het is een beetje een kaal gezicht, zo zonder bijpassende viervoeters. Maar met de kennis die ze nu opdoen leveren ze straks, als de colbertjes keurig in de plooi zijn getrokken, een spetterend slotstuk van twee weken paardensport op het terrein van organisator Jan Broek.
Je zou een kwartje voor de gedachten van het gezelschap willen geven, maar dat hoeft niet. Jeroen Dubbeldam loopt hetzelfde rondje, gewapend met microfoon. De Olympisch kampioen van Sydney en eerste winnaar van CH De Wolden in 2005 denkt hardop. "Twee keer zeven passen. Drieënhalve pas is een galopsprong. Het moet ook niet te mooi uitkomen, anders zijn de paarden niet oplettend genoeg, hebben ze te weinig respect voor de hindernis."
Hij gaat door naar de volgende sprong. "Het gevaar is dat je hem teveel 'been' geeft." En dan: "Het komt niet goed uit. Je kunt hem 'naar voren' rijden. Maar met vier galopsprongen ga je te 'plat' rijden. Ik zou kiezen voor een 'rustige vijf'. Dit is een lastige. Ze kijken naar het zeil en vergeten de bovenste paal. Paarden springen sowieso moeilijk over blauw." Enige kennis van het jargon zou van pas komen, maar het idee is duidelijk. "De proef is hoog aan de maat, met een gemene steilsprong."
Dat blijkt. Door de luidsprekers volgen de synoniemen voor een niet-foutloze proef elkaar op. "Toch een applaus, dames en heren. Toch sterk gereden. Toch een mooie prestatie. Jammer, toch zeer geliefd in de regio."
Jeroen Dubbeldam zelf gaat er met BMC Van Grunsven Whisper af met negen strafpunten. Tevreden kijkt de oud-Zwollenaar daarna toe hoe zijn stalruiter Sjaak Sleiderink wel foutloos blijft. "Ik doe mijn ding en dat gaat lekker", zegt Dubbeldam. Hij denkt nog aan Londen 2012. "Ik heb een stel fijne paarden. Simon loopt goed." Ondertussen werkt hij op Stal De Sjiem hard aan zijn opvolging. "Niet iedereen komt aan de top. Je moet het opzoeken en er een beetje geluk bij hebben."
Slechts twintig procent van de ruim vijftig combinaties blijft foutloos. Zij gaan naar de barrage. Marcel de Boer is daar niet bij, ondanks de goede komaf van Uloubet Du Pomme. Vader is de olympisch kampioen van Athene, grootvader die van Atlanta, meldt de microfonist enthousiast. Beezie Madden was de beste van Peking 2008. In De Wolden pakt ze met Prima de hoofdprijs van 5000 euro.
Verwant artikel:
[VN] Glansrol voor Dennis van den Brink tijdens CH De Wolden