Opmerkelijk Fries paard mag met pensioen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Opmerkelijk Fries paard mag met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 07:42

www.deweekkrant.nl


Mogelijk startte de Friese hengst Oebele zijn werkende leven voor een bierwagen.

Wat met zekerheid bekend is, is dat bierbrouwer Heineken het dier schonk aan de Koninklijke stallen, waar hij een van de eerste Friezen was. In die dagen liep de nu 23-jarige Oebele ondermeer op Prinsjesdag voor de Glazen Koets en de Gouden Koets en bracht hij op woensdag ambassadeurs naar de Koningin. Vanwege problemen aan zijn hoeven kon hij geen koetsen meer trekken en werd Oebele in 1997 overgedragen aan de Universiteitskliniek voor Paarden (UKP) van de faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht. Na 13 jaar trouwe dienst mag Oebele nu gaan genieten van een rustige oude dag. Hij verhuist naar het nationaal rusthuis voor oude paarden, De Paardenkamp in Soest.
In 2000 hielpen de hoefsmeden van de UKP Oebele met behulp van de nieuwste hoefijzertechnieken letterlijk en figuurlijk weer ‘op de been’. Hierdoor kon hij niet alleen veel beter lopen, maar bleek hij zelfs weer in staat een koets te trekken.

Als ‘onderwijspaard’ onderscheidde Oebele zich, behalve door zijn slechte hoeven, vooral door zijn goede karakter. Het was volgens medewerkers en studenten een paard waar je alles mee kon doen en dat nergens van schrok. Niet alleen bij onderwijs maar ook bij bijvoorbeeld brandoefeningen, met veel rook en lawaai, werd daar dankbaar gebruik van gemaakt.
Een decennium lang was Oebele voor de leden van de Veterinaire Rijvereniging voor Studenten “Solleysel” het eerste paard waarop ze mochten (leren) rijden. Vanwege deze bijzondere band organiseerde Solleysel maandag 14 juni, één dag voor Oebele’s vertrek, een afscheidsmoment, waarop velen uit de faculteit nog één keer zijn inmiddels grijze hoofd een laatste aai konden geven.

Op De Paardenkamp kan Oebele na een opmerkelijke carrière samen met andere bejaarde paarden van zijn welverdiende pensioen genieten. Het enige wat hij nog zal hoeven te doen, is lekker in de wei lopen en zich laten verzorgen door vakkundige medewerkers. De Paardenkamp bestaat ruim 48 jaar en in totaal hebben meer dan 460 paarden en pony’s er van een rustige oude dag kunnen genieten, waaronder het oudste paard in Nederland ooit.

Klik hier voor een foto.

Anoniem

Re: Opmerkelijk Fries paard mag met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:16

Je link doet het niet

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:53

De foto doet het wel en als je dan onder de foto op terug naar het artikel klikt, werkt dat ook. Afgelopen winter heb ik een ééndaagse cursus hoefbeslag vervangen gevolgd in Utrecht en daar werd Oebele nog aangehaald als speciaal paard dat super liep op het beslag dat ze daar hadden gebruikt. Goed om te lezen dat hij nu bij de Paardenkamp in Soest komt, wel vraag ik me af of dat zonder beslag lukt of dat hij nog steeds door Utrecht beslagen blijft worden.

thysvisscher

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:02

Ik ken Oebele uit mijn tijd als student dgk en als inval-instructeur bij de Solleysel. Het is een mega-lief paard, fijn dat hij een (hopelijk onbezorgde) oude dag mag hebben!! +:)+

mijnponynero

Berichten: 559
Geregistreerd: 23-06-09
Woonplaats: Diever

Re: Opmerkelijk Fries paard mag met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:36

Lekker voor het dier +:)+

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:48

Ach die goeie oude Oebele, ik hoop dat hij nog lang van zn pensioen mag genieten. Ik heb hem laatst nog een keer gezien en vond hem toen wel echt oud geworden.