Ruzie om pony in de tuin

Moderators: MirandaD, Warboel, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mickey

Ruzie om pony in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-03 15:10 Tip de Nieuwsredactie

Artikel uit Apeldoornse Courant van 03-06-2003
Ruzie om pony in de tuin

van een onzer verslaggevers

3 JUNI 2003 - ERMELO - Buurtbewoners rond de Huygenslaan in Ermelo hebben een petitie gestuurd naar de gemeente, waarin ze eisen dat een pony en een paardenbak in een tuin aan hun straat worden verwijderd.

De gemeente heeft net een nieuwe, strengere nota ‘paarden en paardenbakken‘ aangenomen, vanwege de overlast van paarden voor omwonenden. De exacte regels zijn nog niet bepaald, maar binnen de bebouwde kom mogen in ieder geval geen paarden meer worden gehouden. De eigenaresse van de paardenbak heeft haar pony echter een paar dagen voor aanname van de nota in de tuin gezet. De gemeente had dat kunnen zien aankomen, vinden de boze omwonenden.

‘Het was duidelijk dat die mensen een paard wilden gaan houden‘, zegt A. van den Bosch uit de Huygenslaan. ‘De vergunningen zijn onder valse voorwendselen aangevraagd. Hun kapgunning was zogenaamd om ‘onderliggend groen‘ te laten groeien. Op die plek staat nu de paardenbak vol zand. Over de stal waren ze ook niet eerlijk: die noemden ze in de aanvraag ‘hobbyruimte‘. We hebben de gemeente gewaarschuwd, maar daar hebben ze waarschijnlijk een vriendje.‘

M.L. Redlich-den Herder, eigenaresse van de paardenbak: ‘We zijn hier juist komen wonen om een paard te kunnen houden, daar heb ik nooit stiekem over gedaan. Maar dat paard staat nu in een pension, omdat de buren dreigden: ‘hij zal het niet overleven‘ en ‘wij kunnen heel ver gaan‘.‘

De familie ziet nu af van de bouw van een stal: ‘Dat doen we wel als we ergens anders wonen. ‘Hobbyruimte‘ is trouwens de gangbare benaming bij vergunningaanvragen. Uit onze tekeningen bleek ook duidelijk dat het om een stal ging.‘

In plaats van het paard staat nu een pony in een schuurtje achterin de tuin. ‘Dat mag en bovendien, ík ruik of hoor hem zélf niet eens.‘

HEK

De andere beschuldigingen weerlegt Redlich-Den Herder ook: ‘Die bomen wilde ik kappen voor meer licht en lucht. Een ambtenaar heeft er toen dertien aangewezen, veel meer dan ik verwachtte. De open plek die ontstond, bleek een mooie uitloop voor de pony. Een ‘paardenbak‘ is het zeker niet: er staat alleen een hek en ik heb geen zand gestort.‘

De petitie tegen de paardenbak is door zeven omwonenden van de Huygenslaan ondertekend. Redlich-Den Herder is verbaasd. ‘Van twee mensen weet ik dat ze er tegen zijn, maar de rest heeft mij dat niet laten weten. Ze zijn niet eens belanghebbend, want hun woningen grenzen niet aan mijn tuin. Ik kén ze niet eens!‘

Ze denkt dat de problemen rond haar paard nu de oorzaak zijn van de strengere paardenwet in Ermelo. ‘Op andere plekken in Ermelo doet niemand moeilijk over een paard in de tuin. Het is jammer dat door een paar zielige mensen, die niets anders te doen hebben dan klagen, anderen in hun leefgenot beperkt worden. Iedereen mag een huisdier hebben en een paard past hier prima.‘

De buren die de petitie hebben ondertekend, zeggen overlast te hebben van stank en vliegen rond het paard. Ze vrezen dat milieu en volksgezondheid worden bedreigd en vinden de paardenbak ‘een bouwwerk‘ waarvoor een vergunnning aangevraagd had moeten worden. De gemeente moet daarom meteen een eind maken aan de situatie, zonder overgangsregeling. Zo niet, dan spant de buurt een civiele procedure aan.

Voorlichter S. Oerlemans van de gemeente: ‘We willen eerst uitzoeken hoe dit precies zit en of de gemeente in deze situatie misschien fouten heeft gemaakt. Daarna kijken we wat er moet gebeuren.‘

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie