http://www.bndestem.nl
"Als jouw probleem zou zijn dat je moeite hebt met grenzen stellen, zou ik je aan Batumo koppelen.
Maar als je hier zou komen met een trauma uit het verleden, bijvoorbeeld omdat je als kind te weinig liefde hebt gehad, dan zou het Isadora worden."
Batumo is een schimmel - laag in de rangorde van de kudde - die meteen op mij afkomt als ik met paardentherapeute Eefke Bastianen de wei in stap. Hij duwt zijn kop onder mijn armen en bijt aan de ceintuur van mijn jas. Isadora is een mooi groot bruin paard met zo'n klassieke witte streep tussen de ogen. Rustig en vriendelijk, maar hoger in de hiërarchie.
De andere paarden lijken wat ongeïnteresseerder als ik ze samen met Eefke benader en aai. Zelf vond ik Batumo, de ondeugende, de minst aantrekkelijke om iets mee te gaan ondernemen en Isadora de leukste. Puur gevoelsmatig, want van paarden heb ik geen klap verstand.
Maar om gevoel draait het nou net allemaal bij EquiMio, het paardenbedrijf van Eefke Bastianen (38). EquiMio is een centrum voor equitherapie en hippische begeleiding dat sinds 2005 bestaat.
Wekelijks heeft Eefke zo'n 25 cliënten: individuele begeleiding van volwassenen en kinderen, groepsbegeleiding van kinderen en enkele zorgboerderijklanten.
Die laatste groep komt om 'te werken zonder werkdruk', zegt Eefke.
"Ze helpen met het onderhoud van de stallen, het borstelen van de paarden, alle voorkomende werkzaamheden. Maar daarnaast werken ze ook aan hun persoonlijke ontwikkeling. Alleen werken zonder werkdruk raad ik af. Ze moeten wel willen groeien als persoon."
Die therapie is simpel gezegd gebaseerd op de non-verbale kwaliteiten van paarden. "Tachtig procent van menselijke communicatie is non-verbaal, maar wij hebben afgeleerd daarnaar te luisteren", zegt Eefke, die een sociaal-pedagogische achtergrond heeft en naast het runnen van haar bedrijf ook nog les geeft aan de Hogeschool Utrecht. "Paarden reageren heel sterk op de non-verbale signalen die iemand uitzendt. Daar zijn ze heel gevoelig voor. Ze merken bijvoorbeeld dat je ogen strak staan of dat je je schouders hoog optrekt, wat op spanning wijst."
Kun je bij een psycholoog nog glashard ontkennen dat je faalangst of iets dergelijks hebt, bij paarden is dat zinloos, want die voelen dat haarfijn aan. En juist daarom kan de omgang met paarden voor mensen met een probleem zo heilzaam zijn. Kinderen met autisme bijvoorbeeld hebben de neiging zich terug te trekken als er veel prikkels van buitenaf komen, legt Eefke uit. "Als ze ervaren hoe een paard op hen reageert, gaan ze zich focussen. Doen ze dat niet, doet het paard wat het zelf wil. Zo fungeert het paard als motivator."