Romp krijgt alle neuzen één kant op

Moderators: MirandaD, Warboel, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 11:26 Tip de Nieuwsredactie

6/4/2003

Gameren - Bij de Nederlandse topspringruiters is het besef doorgedrongen dat alle neuzen in de richting moeten wijzen die behoud van een startplaats in de Samsung Super League garandeert. Bondscoach Bert Romp heeft van alle stallen en ruiters de toezegging gekregen dat zijn beleid inzake het inzetten van paarden en ruiters voor de Super League en het EK onvoorwaardelijk zal worden gevolgd.

Dat zijn de twee belangrijkste conclusies die getrokken kunnen worden na een evaluatie bijeenkomst in Gameren. Voor deze bespreking waren naast alle ruiters uit het A-kader ook die ruiters uit het B-kader uitgenodigd op wie Romp de komende maanden een beroep denkt te moeten doen. Voor de bondscoach was het verheugend dat zijn transparante beleid voor de tweede helft van het “groene seizoen” er ook toe leidde dat bij de ruiters die uitkomen in de Riders Tour deze wedstrijden cyclus van ondergeschikt belang zijn gaan achten.

“Ik heb Jan Tops duidelijk kunnen maken dat ik het als zuur heb ervaren dat hij wel in Hamburg aan de start verscheen en niet voor onze equipe in Sankt Gallen beschikbaar was. Maar tijdens onze voorjaarsbijeekomst had Tops reeds aangegeven dat hij wegens verplichtingen aan zijn sponsor VDL niet in Sankt Gallen aan de start zou kunnen komen”, zegt Romp. Dat Tops niet aan de start kwam van de eerste landenwedstrijd in het kader van de Samsung Super League kwam omdat zijn beide paarden Grande Dame en Roofs last hadden van een blessure. Daarnaast was er in de ogen van Romp mogelijk sprake van enige miscommunicatie. "Dat is uitgesproken. De lucht is geklaard. We hebben er een streep onder gezet en richten ons nu volledig op de wedstrijden die gaan komen".

Tijdens deze bijeenkomst maakte Bert Romp bekend dat de equipe, die over twee weken tijdens het CHIO van Aken in actie komt, in ieder geval bestaat uit Jan Tops met Roofs en Grande Dame, Gerco Schröder met Eurocommerce Genève, Wout Jan van der Schans met Broere’s VDL Atlantic en Gert-Jan Bruggink met Joel. Als reserves zijn aangewezen Albert Zoer met Lowina en Wim Schröder met Eurocommerce Berlin. Het vijfde lid van het Oranje kwartet dat in Aken aan de start verschijnt zou Olympisch kampioen Jeroen Dubbeldam kunnen zijn met De Sjiem. Deze combinatie haalde afgelopen weekeinde in Sankt Gallen in de tweede manche van de landenwedstrijd de eindstreep niet. De Sjiem wordt nu veterinair helemaal nagekeken en als deze bevindingen positief uitvallen zal Dubbeldam de Nederlandse springequipe completeren.

Twee weken na het CHIO in Aken zijn de Nederlandse kampioenschappen in het Brabantse Mierlo. “Die wedstrijd is voor mijn selectie belangrijk, want daar zal ik de shortlist bekend maken die zal bestaan uit een vijftal ruiters met een tweetal reserves. De vijfde wedstrijd in de Samsung Super League die in het Engelse Hickstead wordt verreden zal het Oranje Kwartet aan de start krijgen dat Nederland gaat vertegenwoordigen op het EK in het Duitse Donaueschingen.

Volgens Bert Romp was de bijeenkomst uiterst constructief. “Iedereen heeft nu in de gaten hoe verschrikkelijk belangrijk deze Samsung Super League voor de internationale positie van de Nederlandse springsport is”, stelde Romp, die tot de conclusie kwam dat het beneden niveau presteren van zijn team eenieder heeft wakker geschud. “Ik heb mij tijdens dit gesprek verzekerd van de breedst mogelijke steun om in de wedstrijden die resten met een zo sterk mogelijke equipe van start te gaan in de Super League wedstrijden”, aldus Romp. Hij is samen met Jeroen Dubbeldam van mening dat als zij de afvaardigingen naar de Super League wedstrijden goed ingevuld hebben, dat dan de equipe voor het EK vanzelf komt. "De inzet en motivatie is bij de ruiters honderd procent. Zij willen natuurlijk top presteren. Nu de paarden nog overtuigen dat we zonder hun inzet nergens zijn", lacht Romp.

Bron: KNHS / Jacob Melissen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie