Nederlandse springsport in diep dal

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Nederlandse springsport in diep dal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 12:03

Nederlandse springsport in diep dal


SANKT GALLEN - De Nederlandse springsport lijkt in een diep dal terecht zijn gekomen nadat ook in de derde wedstrijd die meetelt in het kader van de FEI Samsung Super League het Oranje kwartet geen vuist kon maken. Na de zesde plaats in La Baule en de zevende klassering in Rome eindigde de Nederlandse equipe nu met afstand als allerlaatste en bezet de achtste en laatste plaats in de tussenstand.

In Sankt Gallen bestond de Nederlandse equipe voor driekwart uit die combinaties die afgelopen jaar september nog in actie kwamen tijdens de wereldkampioenschappen in het Spaanse Jerez de la Frontera. Gert-Jan Bruggink met Joël noteerde in de eerste omloop twee springfouten en werd in de tweede manche geconfronteerd met een weigering. In de haast om binnen de tijd aan de finish te komen, wat net niet gelukte, werd nog een springfout gemaakt. Daardoor kreeg Bruggink negen strafpunten in de tweede ronde. Voor Angelique Hoorn werd de landenwedstrijd een martelgang. De amazone uit Wanneperveen werd de afgelopen wedstrijden geconfronteerd met weigeringen van Hascal. De bruine ruin weigert met nadruk voor de tweede hindernis van de driesprong. Dat gegeven legde op de amazone zoveel druk dat zij in de eerste manche amper aan rijden toekwam en maar liefst vier balken uit de lepels liep. In de tweede manche viel de eerste balk van de eerste hindernis reeds met een smak naar beneden. Daarna werd ook nog een planken hindernis ondersteboven gelopen en toen kwam de driesprong weer. De amazone stuurde de bruine ruin perfect passend de driespong in, maar ook nu weer had hij geen zin om over het tweede gedeelte te springen. Met tranen in de ogen verliet Angelique de piste.

Marc Houtzager, die de hengst HBC Jacomar in de eerste manche foutloos over het parcours stuurde, iets wat slechts negen van de 36 combinaties in die ronde gelukte, noteerde in de tweede ronde één springfout en was daarmee met afstand de beste Nederlandse combinatie in deze landenwedstrijd. Olympisch kampioen Jeroen Dubbeldam werd in de eerste manche door De Sjiem verrast. Tussen de eerste en tweede sprong stond de schimmel ineens achterstevoren. Dubbeldam kreeg hem met de nodige druk wel weer aan het lopen en noteerde op de laatste van de driesprong nog een springfout, waardoor inclusief de tijdsoverschrijding de Olympisch kampioen van 2000 maar liefst een totaal van elf strafpunten noteerde. In de tweede manche weigerde de schimmel twee maal voor de dubbelsprong van steilsprongen en kon ook Dubbeldam de stal opzoeken en met werd Nederland troosteloos laatste.

Voor het eerst was een barrage nodig om de winnaar aan te wijzen. Ierland en Zwitserland waren samen op een totaal van 12 strafpunten geëindigd. Voor Zwitserland zadelde Markus Fuchs de in Nederland gefokte Tinka's Boy en Iederland zette de op leeftijd zijnde Robert Splaine in met Coolcorron Diamond. Fuchs noteerde twee springfouten, terwijl Splaine alle hindernissen in takt liet en daarmee zegevierde Ierland voor Zwitserland, terwijl Frankrijk zich nu met het brons tevreden moest stellen.

Quotes:

Bert Romp, bondscoach:

"Ziek is nog niet dood."

"We hebben schijnbaar geen betere combinaties."



Gert-Jan Bruggink:

"We moeten een advertentie plaatsen met als tekst: 'Gezocht: tien kilo geluk'."



Jeroen Dubbeldam, na de eerste manche:

"De Sjiem werd even brutaal".

"Hij is erg fris, misschien hadden we toch een wedstrijd meer moeten rijden".



Jeroen Dubbeldam, na de tweede manche:

"Geen commentaar, ik ben er ziek van".



Angelique Hoorn:

"Laat me alsjeblieft even alleen met mijn verdriet".



Angelique Hoorn, even later:

"Ik vind het zo verschrikkelijk beroerd voor Marc Houtzager, want die heeft zo fantastisch gereden!"



Marc Houtzager"

"Ik kan alleen maar heel tevreden zijn over HBC Jacomar. Doordat ik hem nu op een hackamore rijdt, een neusriem zonder bit, lukt het mij om Jacomar ook tussen de hindernissen te laten ontspannen en dat komt de prestaties ten goede".



-------

Websites:

www.csio.ch (uitslagen)

www.samsungsuperleague.com

www.paardensport.nl

Een uitgebreide mediaguide van de deelnemers en hun paarden vindt u onze website www.paardensport.nl, sectie topsport, onder het kopje mediaguide. U kunt ook klikken op de naam van de betreffende persoon.



De FEI Samsung Super League is dé internationale topcompetitie springen. De beste acht landen ter wereld strijden tijdens de acht meest prestigieuze internationale springconcoursen voor winst, veel prijzengeld en klassebehoud. .De Super League is vergelijkbaar met de Davis Cup bij tennis en de World League bij Volleyball. Het land dat in het eindklassement van de competitie als laatste eindigt, degradeert uit de Super League en mag volgend seizoen niet meer meedoen. Op 29 augustus vindt de Super League plaats in Nederland en wel tijdens het CHIO Rotterdam (28-31 aug 2003). Websites: www.samsungsuperleague.com, www.horsesport.org (FEI), www.knhs.nl of www.paardensport.nl (KNHS), www.chio.nl (CHIO Rotterdam).



Bron: KNHS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anne7, Anoukjuuuhh, carin0903, carina, Liaan, Moon_light94, nathe, Phonix, saltshaker23, Supertje, xrobbiee en 28 bezoekers