Didam vindt paard belangrijker dan mens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Didam vindt paard belangrijker dan mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 09:21

www.degelderlander.nl

'Didam vindt paard belangrijker dan mens'
Door onze verslaggever


DIDAM - "Een paardenleven is in Didam blijkbaar belangrijker dan een mensenleven", constateerde Bernhard Elfrink bitter tijdens de zitting van de commissie Beroep en Bezwaar.


Aanleiding voor de boosheid is zijn ruzie met buurman Erik Gal. De beide mannen wonen aan de Kerkwijkweg in Didam. Gal wil een grote paardenstal bouwen op zijn perceel met dertig boxen en een rijhal van achthonderd vierkante meter. Probleem is dat de paardenstal volgens Elfrink veel te dicht bij zijn huis komt te staan.

In een recent bestemmingsplan is bepaald dat de maatschap Gal een stal mag bouwen. De stal is echter achttien meter extra richting het huis van Elfrink gepland en dat mag volgens het bestemmingsplan niet. De gemeente heeft inmiddels vrijstelling gegeven.

"Onbegrijpelijk", vindt Elfrink. "Er wordt vlak bij ons huis een grote hal gebouwd, waar paarden worden getraind voor wedstrijden. De gemeente Didam doet net of het hier om een gewoon agrarisch bedrijf gaat, maar het wordt een manege. Andere agrariƫrs bouwen toch ook geen grote hal voor springkippen of springvarkens."

Volgens Elfrink is de oplossing eenvoudig. "Er is rond het bedrijf van Gal genoeg ruimte. Hij mag aan de andere kant van zijn woning bouwen."

De paardenstal zou dan ongeveer dertig meter van het spoor komen te liggen. En dat is voor Gal onbespreekbaar. "Die treinen zorgen voor veel lawaai. Dan heb je straks een luidspreker nodig om elkaar te verstaan."

Het geluid van de treinen is volgens Gal ook een probleem voor drachtige merries. "Ik ga daar paarden fokken. Drachtige merries raken door het lawaai van de treinen helemaal van slag en werpen hun jongen daardoor veel te vroeg. Ons voorstel is de enige, beetje rustige plek op mijn grond."

Voorzitter Huisman van de commissie toonde zich niet onder de indruk. Tussen de beide bouwmogelijkheden ligt vijftig meter verschil. "Maakt dat voor het lawaai van het spoor zoveel uit. Dat kan ik me nauwelijks voorstellen."

Huisman vroeg zich af waarom de maatschap Gal niet eerder bij de gemeente heeft aangeklopt met de bouwplannen. "Het toegestane bouwvlak is recentelijk door de gemeenteraad bepaald. U had zich wat eerder kunnen melden." De commissie van Bezwaar en Beroep doet de komende maand uitspraak. De uitspraak is een advies voor het gemeentebestuur van Didam.